Verschillen water of luchtkoeling?

Proosst

MF veteraan
23 feb 2007
4.822
15
Als je een nieuwe motor gaat kopen waar moet je dan aan denken mbt de voor en nadelen van een "Vloeistof" of luchtgekoelde motor?
Bijv. slijtage van de kleppen, trillingen enz.

(en wat heeft jullie voorkeur?)
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop het niet, heb in m,n Monster een olie.temp. meter gemonteerd zodat ik evt. de temp. in de gaten kan houden.
Lees het verhaal hierboven ook maar eens...met m,n watergekoelde Magna heb ik ook geen koeling als ik stil sta, de radiateur met water heeft ook rij wind nodig,en water is helaas veel sneller op temperatuur dan olie!
Maar al met al zal het allemaal wel mee vallen,hoe vaak staan we met z,n allen voor stoplichten stil in de zomer in de stad of Randstad!? Vaak!!Als een motor daardoor al vast loopt zou er geen Bandit of Ducati e.a. meer verkocht worden!
 
Ik mikte er altijd olie in die hogere temperaturen aan kan voor een langere tijd .
Was toen de Castrol RS 10W60 , m`n kawa Z serie liep er prima op , geen slippende koppeling aangezien de olie full synthetisch was.
 
In lucht/olie gekoelde bike,s inderdaad niet bezuinigen op de olie,Shell heeft bv."speciaal" olie voor ducati/ktm ontwikkeld ,daar is uiteraard ook rekening gehouden met een goede smering bij hogere temperaturen!
 
tja...hoe harder,hoe meer toeren dus meer koeling nodig.
Minder hard,minder toeren,minder koeling nodig.
Dat geldt volgens mij voor zowel lucht als watergekoelde motoren.
Maar inderdaad...met m,n Monster rij ik altijd harder dan met m,n Magna!! :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op mijn Guzzi een olietemperatuurmeter gemonteerd, in de zomer (40 graden) in de bergen geeft ie 120 graden aan en dat is de hoogste temperatuur die ooit bereikt is
Normaal zit ik op de 90 graden en in de winter mag je blij zijn als ie 80 graden bereikt, wanneer het koud is dan kun je het beste een scherm plaatsen voor het blok.

filerijden is geen enkel probleem..dan zakt de temperatuur juist.

Ik vind lucht gekoeld gewoon probleemloos rijden en zoals al eerder is genoemd eenvoudiger wat onderhoud betreft (goedkoper)
 
Laatst bewerkt:
En om even wat "ontucht te plegen met kleine insecten", het is geen waterkoeling maar vloeistofkoeling. Het kan ook olie zijn, om maar wat te noemen.
Voordeel van vloeistofkoeling: motor blijft mooier en constanter op temperatuur.
Nadeel: Op korte afstanden komt de motor minder gauw op bedrijstemperatuur. En het maakt de motor wat zwaarder en ingewikkelder.
Groeten,
Eduard.

Een vloeistof minder snel op bedrijfstemperatuur? :? Ik zou toch zeggen dat het andersom is. Als je termostaat goed werkt, wordt de koeling bijna geheel uitgeschakeld totdat de olie om en nabij de 70 graden bereikt. Onder 70 graden heeft het blok dus geen koeling, en komt daardoor veel sneller op temperatuur dan een luchtgekoelde, die zijn koeling niet kan regelen.
 
Ik mis DE verkooptopper van de afgelopen jaren in Europa... de BMW R1150/1200-serie ;)

Wat dacht je van de GS500 E ! Heeft pas sinds heel kort met de grote stroomlijn een oliekoelertje...

ja maar heb je met een luchtgekoelde bv bandit's geen kans op een warm/vastloper als je te lang stilstaat???

Als je niet de hele tijd aan je gas aan het draaien bent :P en dus gewon netjes stationair stil staat kan dat echt geen kwaad.

Heb met m'n GSje ook genoeg stil mogen staan met een warm blok, gaat ie niet anders van lopen verder.

viercylinders zitten in een opel kadett en water hoort in de sloot, doe mij maar een luchtgekoelde twin
Bron
 
Heeft het trouwens ook nog betrekking op het verbuik of je lucht of vloeistofgekoeld hebt?
Of kun je met de hete luchtgekoelde motoren net zo economisch rijden als met dezelfde vloeistofgekoelde blokken?
 
Heeft het trouwens ook nog betrekking op het verbuik of je lucht of vloeistofgekoeld hebt?
Of kun je met de hete luchtgekoelde motoren net zo economisch rijden als met dezelfde vloeistofgekoelde blokken?

Wel wat. Een luchtgekoeld blok (of lucht/olie) heeft hogere toleranties, wat betekent dat het wat meer "ruimte" heeft. Totdat het blok volledig op temperatuur is zal het dus wat minder presteren en wat meer verbruiken. Echt schokkend zal het verschil niet zijn.
 
Misschien ten overvloede, maar er is een verschil tussen een luchtgekoelde motor met oliekoeler en een oliegekoelde motor.

Een vriend van mij heeft helemaal iets bizars: een oliekoeler met thermostaatgeregelde fan! Dit is gewoon een Suzuki GSX1400.
 
Ook is er weer een verschil tussen de diverse modellen.
Zo is een Ducati Monster 600 alleen luchtgekoeld,een m750 lucht en oliegekoeld d.m.v een oliekoeler,deze heeft in de cilinderwand 1 enkele oliekanaal spiraal lopen voor extra cilinderkoeling en de M900 is lucht/olie gekoeld met een dubbelspiraal oliekanaal in de cilinderswand.
Niet helemaal hetzelfde als waterkoeling maar er loopt dus ook olie door de cilinderwanden voor extra koeling.
Maar iedereen moet gewoon een motorfiets kopen die bij je past en die je aanspreekt qua karakter enz,als je er één koopt in goede staat en hem goed onderhoud is er niets aan de hand.
Ga er maar vanuit dat alle motorfietsen gewoon goed gekoeld worden,ongeacht de manier waarop.
Er zal altijd strijd blijven tussen de diverse motorfietsen qua uiterlijk,wegligging,pk,s,snelheid enz enz.
Maar ik heb eigenlijk nog nooit iemand horen zeggen:"Maar de mijne wordt beter gekoeld!" :Z
 
een van de eerste ezelsbruggetjes die je leert over olie is KOEGRAS
KOE= koeling
G = geluidsdemping
R = reinigen
A = afvoer
S = Smering
dat zijn de 5 taken van olie, en koeling is er een van of je nu een water of luchtgekoeld blok hebt.
De oliekoelers zijn dus ook luchtgekoelde, maar daar werd meer olie langs de binnenkanten van het blok geleid om de warmte aan een groter oppervlakte kwijt te kunnen.
Wie herinnert zich niet de koppelingsdeksels en dekseltjes voor de kleppen met extra koelribben, dus oliekoeling werd al eerder door de aftermarkt toegepast.
Voor de grote vrachtwagens in hittegebieden worden nog steeds liever lucht dan waterkoeling toegepast, voornamelijk omdat dit goedkoper, en technisch eenvoudiger is, zeelfs de diffirenteels e.d. krijgen daar extra koelribben om meer warmte af te kunnen geven.

Het probleem met luchtkoeling en moderne motoren is dat er door gebruik van 4-5 kleppen per cilinder steeds minder ruimte overblijft om d.m.v. luchtkoeling (oppervlakte) de warmte kwijt te raken, en men kan met watercirculatie op meer plaatsen komen
Dus in principe hoe minder vlees men heeft voor warmteafgifte, des te eerder zal men geneigd zijn om waterkoeling toe te passen
 
Lucht gekoelde motoren hebben een probleem.

Door de rijwind wordt wel de voorkant gekoeld. De achterkant blijft dus warmer.
Je krijgt dus temperatuurverschil over de cylinder. Dat vindt metaal niet leuk. Krijg je interne warmte/metaal spanningen in het metaal.
Als de vermogens niet te groot zijn is dit toelaatbaar.

Het probleem bij een V motor Vtwin of V4 is : krijgen de achterste cyl. het nog moelijker.

Nu hebben we in de techniek een paar Wetten.
Een zecht: hoe hoger de verbrandings temperatuur; De hoger het thermisch rendement.
D.w.z. de brandstof verbrand beter. dus meer vermogen uit een Ltr. brandstof dus eigenlijk een lager verbruik.

We willen dan ook de temp. omhoog maar dan wel gelijkmatig.
Dat bereik je alleen maar met vloeistofkoeling. met een thermostaat.

De vraag naar meer vermogen bereik je dan ook alleen maar met vloestof koeling.
Nadeel: een meer gekompiceerd gefabriceeeerde motor. Deze is dus duurder.

Wat zien we dus nu.
Motoren met weinig vermogen luchtgekoeld (Choppers en city bikes[naakt])
Sport en supersport vloeistof gekoeld.

Olie koeling was eigenlijk een tussenvorm.
Het vermogen ging omhoog maar kon nog op een simpele manier gekoeld worden.
b.v. de Soezen 1100 f 136pk met oliekoeler.
Ook de duc kon het nog af met olie.

Een GSX 1000 K7 180 pk loopt gegarandeerd vast in een luchtgekoelde uitvoering.
Met rijwind krijg je die warmte niet meer afgevoerd.

Het rendement ligt nu rond de 30% D.w.z. dat een motor van 180PK = 132 Kw.
Er zal dan bij 30 % ca 440 Kw warmte moeten worden afgevoerd.
De helft gaat door de uitlaat en de rest door de Radiateur.

Probeer dat maar eens met rijwind weg te krijgen over koelribben.

Ander voordeeel. Stillere motor wat transmissiegeluiden betreft.
- beter regelbare Milieu emmissie.

Meer?

O ja. Het uitlaat geluid kun je heerlijk afregelen met een zelf gekozen uitlaat.
Doordat door vloeistof koeling de compressie omhoog kon krijg je nu van dat heerlijke felle uitlaatgeluid.

Eindelijk af van die natte scheten uit die verouderde luchtgekoelde brommers.
 
Als ie stilstaat via een ventilator..... Dat is een tikje lastig met een luchtgekoeld blok. :+

Overigens lopen de temperaturen bij een luchtgekoeld blok inderdaad een stuk hoger op als je stilstaat. Aan de andere kant: daar zijn de blokken heus wel op berekend, o.a. door de grotere toleranties.

Voor alle duidelijkheid: ik rijd zelf met een watergekoeld blok......

geforceerde koeling heet dat :9

al zie je dat op niet veel motoren, brommertjes wel.

ik heb zelf een luchtgekoelde vanwege de minder onderdelen. over het algemeen is een vloeistofgekoelde stiller en zuiniger.

Maar je moet niet denken dat een luchtgekoelde niet goed koelt en dat je er geen file mee kan rijden want dat is onzin.

Overigens heeft mijn crossmotor waterkoeling zonder thermostaat, zonder ventilator en zonder temperatuurmeter.
Daar moet ik er ook maar op vertrouwens dat het goed gaat, maar die zal niet sneller op tenperatuur zijn dan mijn luchtgekoelde denk ik
 
Als je een nieuwe motor gaat kopen waar moet je dan aan denken mbt de voor en nadelen van een "Vloeistof" of luchtgekoelde motor?
Bijv. slijtage van de kleppen, trillingen enz.

(en wat heeft jullie voorkeur?)

Vloeistof en lucht gekoeld functioneren beiden vrijwel even goed. De luchtgekoelde blokken hebben vrijwel geen problemen bij stationair draaien. want er wordt een stuk minder warmte geproduceerd door het lage stationairvermogen. & Tevens is er gewoon nog altijd sprake van een flow rond het blok, ook bij het stilstaan. Na een hele poos kan het wel eens kritisch worden, maar welke zot staat nu uberhaupt zo lang stil :).

Het voordeel v/d vloeistof koeling is dat het vloeistof overal de cilinder even goed kan bereiken. m.a.w de achterzijde v/d cilinder wordt vrijwel even goed gekoeld als de voorzijde. Door de gelijkmatige koeling zijn er minder grote cilinder vervormingen

Ook bij b.v. V/L opstellingen kan zo de achterste cilinders vrijwel gelijk aan de voorste worden gekoeld & hierdoor gelijke toleranties qua zuigerspeling & carburatie handhaven. Bij blokken met lijn opstellingen geeft dit voordelen voor de binnenste cilinder paren.


Luchtkoeling heeft mijn voorkeur, want wanneer het werkt zijn beide koelingen vrijwel gelijk qua eigenschappen (Woestijn racers gebruiken ook niet, voor niets luchtkoeling). Maar luchtkoeling geeft minder onderhoud en is minder storingsgevoelig.
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk af van die natte scheten uit die verouderde luchtgekoelde brommers.
schreef Groen {ook hier}

Leuk verzonnen! :Z

Dan moet je maar eens goed naar een Harley,Ducati e.d. luisteren!!
Wat een geweldig geluid(lees:klappen) komen er uit die "verouderde luchtgekoelde brommers" :)
 
Laatst bewerkt:
Een argument om aan luchtkoeling vast te houden zou zijn dat deze motoren een hogere bedrijfstemp hebben (ong. 120), en dus een hoger rendement. Een van de redenen waarom de Porsche 911 tot '97(?) lucht/olie-gekoeld was.
Bij vloeistof koeling is de bedrijfstemp echter beter te beheersen, en kan men dus met nauwkeurigere toleranties en afstellingen werken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan