yamaha majesty 400

Ik heb 1 jaar met een majesty 250 gereden, laatste model. En een paar weken met een 400.Het voelde mij niet aan als een brommer met kleine wielen. Ik kon vrij eenvoudig de zijstandaard aan de grond krijgen in snelle bochten.Ik kan me niet zo erg voorstellen dat een nieuwe majesty 400 zoveel slechter zou rijden als een suzuki. Ik bedoelde met een andere scoot een andere majesty 400.

Het kan ook exemplarisch zijn. Als bijvoorbeeld je balhoofdlager niet goed afgesteld staat, wat best kan, ook bij een nieuwe scooter, rijdt het echt niet fijn.

Een motorfiets heeft veel grotere wielen en dus een groter gyroscopisch effect, dus kan stabieler aanvoelen.

succes.

Masc
 
ik denk dat ik vooral van dat laatste last heb
nu heb ik al een paar keer geprobeerd bij hogere snelheden(lees; vanaf 80) men lichaal een 10-15cm naar voor te leunen en dat is toch een stuk beter, maar of dat dit vol te houden is om is een paar 100km's tedoen lijkt mij nog wel de vraag
gisteren of eergisteren had ik ergens op mf gelezen( weet niet meer waar) dat er iemand bij hardere wind hier ook last van had totdat hij een groter,breder scherm had geplaatst.
beweerde dat er dan geen wind tss hem en het scherm meer kwam, wat ik eigenlijk ook doe met naar voren te leunen
nadeel daar dan weer aan voor mij is dat er dan nog wat minder rijwind op mij komt en dat kan je deze dagen toch wel gebruiken
we gaan er nog wel uitkomen
thanks
tom
 
volgende week vrijdag eerst onderhoud 1000km
ben benieuwd of dealer zijn korting die hij bij de aankoop heeft gegeven gaat proberen terug te verdienen (hij kan het maar ene keer doen, er zijn dealers genoeg!)
 
Je moet gewoon kijken in je boekje wat de werkzaamheden volgens Yamaha zijn.
Wijkt hij daar teveel vanaf, dan weet je genoeg...

Went het rijden al een beetje?

Gisteren vond ik het wel interessant rijden.
Aangepaste vario en dan voor het eerst sinds 14 dagen regen. Het schuim stond op de straat.

Toch heel thuisgekomen :]
 
regenrijden vlot niet zo best
heb ook niet zo veel kunnen rijden wegens hardnekkige buikgriep (uiteraard op de warmste dagen)
ik sta nu op 935km (laatste verbruik was 3.86l/100km)
en zie jij maar uit dat ge geen ongelukken doet met uw masschien
zou serieuze zonde zijn
 
Ik doe mijn best

Ben benieuwd wat de T-max nu verbruikt.

Het blok zit gemiddeld 300-500 toeren hoger als voorheen.
En als ik volgas geef, gaat ie naar de 7500 en als een raket *O* *O*

De andere kant is dat ik nu zelden volgas wegtrek in het normale verkeer.

Regenrijden is altijd spannend.
 
Bij 90 met de kraan open gaat ie naar de 7500rpm

Pas bij 185 op de klok staat ie op 8000.

Net getankt. 1 op 19,9, da's zuiniger als wat ik normaal reed (1op 18)
 
dat verbruik heeft volgens mij alleen te maken met dat je niet meer volgas vertrekt
ik ben de mijne aan het inrijden en ik hou me aan max 5000t/min voor het vertrekken en 5500 voor het rijden voor korte tijd ( boekje zegt eigenlijk max4000 voor de eerste 1000km, maar dan kom je niet buiten het dorp= 55km/u en dat is toch iets te weinig)
bij volgas trekken vanaf 0 gaat hij naar 5800 en als ik bv 90 rij en de kraan opendraai (heb ik eens geprobeerd om de techniek te snappen) dan gaat hij direct naar de 7000
ik heb een verbruik van een 250cc, wat volgens mij alles te maken heeft met halfgas te vertrekken
dit zal misschien nog wel wat verhogen naarmate de gewenning, maar dit is ong mijnen rijstijl;
iets sneller dan auto's, maar veel trager als de meeste motorijders en deze zal niet veranderen als ik bv 100pk onder mijn kont heb zitten
 
Klopt wel aardig hoor. Maar ik heb pas 1x getankt, dus het zegt niet alles. Maar voor het gevoel ( dat ding jankt zo snel naar hoge toerentallen, en gaat echt van z''n plek nu...) zou je denken dat het verbruik juist veel hoger zou moeten zijn. Het kan geen kwaad om zo afentoe het gas goed open te draaien tijdens het inrijden. Kunnen de zuigerveren goed inlopen. Maar langdurig hoge toerentallen vermijden. Ik denk dat ik overmorgen over de 10000km ga.Niet gek in 9 maanden.
 
dat verbruik heeft volgens mij alleen te maken met dat je niet meer volgas vertrekt
ik ben de mijne aan het inrijden en ik hou me aan max 5000t/min voor het vertrekken en 5500 voor het rijden voor korte tijd ( boekje zegt eigenlijk max4000 voor de eerste 1000km, maar dan kom je niet buiten het dorp= 55km/u en dat is toch iets te weinig)
bij volgas trekken vanaf 0 gaat hij naar 5800 en als ik bv 90 rij en de kraan opendraai (heb ik eens geprobeerd om de techniek te snappen) dan gaat hij direct naar de 7000
ik heb een verbruik van een 250cc, wat volgens mij alles te maken heeft met halfgas te vertrekken
dit zal misschien nog wel wat verhogen naarmate de gewenning, maar dit is ong mijnen rijstijl;
iets sneller dan auto's, maar veel trager als de meeste motorijders en deze zal niet veranderen als ik bv 100pk onder mijn kont heb zitten

Ik heb vandaag ook eens even geprobeerd om vanaf 90 km/u het gas helemaal open te draaien. Ik kom niet verder dan kortstondig 6000 toeren en dat zakt dan meteen daarna weer tot zo'n 5500 toeren. 7000 toeren haalt ie bij lange na niet. Ik heb een 2004 model. Zou dat bij de nieuwere modellen aangepast zijn, zodat ie wat feller reageert? Weet iemand dat, of mankeert er iets aan die van mij? Ik heb zelf niet het gevoel, dat ie bij die snelheid traag is of zo, maar sneller zou altijd leuk zijn.
 
Laatst bewerkt:
morgen onderhoud
ik zal daarna eens vanaf 70,80,90,100 gas open zetten en zien wat hij doet
laat dit weekend men bevindingen weten en de kostprijs van men onderhoud met eventuele opmerkingen
 
Bij mijn weten is de aandrijflijn van de Majesty400 vanaf het eerste model tot nu toe ongewijzigd.

Hetgeen waarmee je het eenvoudigst de toerentallen mee kan aanpassen zijn de rolletjes(gewichten) in de vario. Deze zijn voor alle Majesty400 gelijk = 15gram

Als je die een gram of 4 lichter maakt, gaat ie vanaf het begin hoger in toeren en trekt ie wat harder.

Als je vanaf 90 volgas accelereert, schiet eerst het toerental een stuk omhoog, blijft constant hoog terwijl je accelereert en dan vanaf 120 tot top zou ie op moeten blijven lopen tot ongeveer 7200 toeren.

Het toerental mag niet zakken tijdens volgas accelereren.
 
mad masc heeft gelijk, behalve dat ik niets over boven de 7000t weet daar ik er nog niet geweest ben
nu over men onderhoud;
had 2 weken geleden de afspraak gemaakt dat ik vandaag zou binnenkomen en dat ze me er gewoon tss gingen nemen
had er bijgezegd dat ik er bij blijf daar dit 30km van mij thuis is en dat er niet iemand 4x30km moet rijden voor men onderhoud
ook had ik toen gevraagd hoeveel me dit ongeveer ging kosten,waarna hij even op een klein briefje een kostenraming maakte van olie,oliefilter en werkuren
hij kwam uit op 80a 90euro, wat ik eerder op duitse sites ook heb gevonden
dus vandaag om 9.10u aangekomen, om 9.45u zijn ze er aan begonnen en tegen 10.30u zag ik dat hij terug buiten stond
dus, ik naar de balie om de faktuur te gaan vragen
hij kwam terug met het overzichtsblad dat de mecanicien had gemaakt en daar zag ik omgedraaid
alle informatie staan zijnde 1.4l olie, oliefilter en maar een half uurtje werk
hij maakt zijn faktuur en zegt 89euro, wat eigenlijk in overeenstemming is met wat beloofd was
ik betaal, neem mijn sleutel en ga naar buiten
ondertss bekijk ik de factuur en zie ik dat er 1.5u werkloon is aangerekend
ik terug naar de balie uiteraard
hij zegt" er stond 1.5u op het wekblad " waar ik op vroeg deze terug te nemen
ik had gelijk en hij stond er wat geirriteerd bij en zei dat hij moest vragen aan zijn baas wat hij nu moest doen
ik kan het gesprek visueel volgen (niets horen door glas) en zie dat hij teken doet dat hij het werkblad niet achter zijn rug kan houden wanneer hij zijn faktuur maakt
ze konden natuurlijk niet anders dan mij het overgerekende uur terug te betalen, maar dit geld kwam uit een andere kas
nu heb ik verschillende conclusies;
1: dit systeem van een uur te veel aan te rekenen gebeurt systematisch, want anders kon degene die mij het prijsbestekje had voorgelegd niet op die 80 a90 euro uitgekomen
2: of dit nu uwen moto of auto is; blijf erbij en kijk alles goed na
3: hetgeen je bij aankoop korting krijgt, wordt terugbetaald door nietsvermoedende klanten
die tevreden zijn dat het afgesproken bedrag gerespecteerd wordt. dus, klant komt terug
de zaak heeft juist een enorme uitbreiding achter de rug en dit moet toch ook betaald worden
genoeg over dit , ik hoop dat er tenminste 1 persoon iets uit leert, want anders heb heel deze uitzetting voor niets gedaan
verbruik nog altijd dezelfde (3.75l/100km)
tot de volgende
 
het nieuwe scherm; succes tot en met 100, daarboven gewoon een beetje beter
veel stiller, ik kan nu met men helm tot 80 open rijden en geeft een stabieler rijgedrag naar mijn gevoel. gisteren stond er hier redelijk wat wind en dit ging me toch beter af
ook de autostrade opgeweest en dit geeft ook een stabieler rijgedrag met een bemerking;
zonder auto's voor mij vanaf 110, rij je zoals dat je tegen 90 achter een camion zit( bovenkant gaat wat heen en weer) voor de rest is de windverdeling over de moto erop vooruitgegaan in de bedoeling dat ik niet meer alleen de wind op de onderkant voel wat , maar ook op de bovenkant
dit gaf me daarvoor een gevoel van onderstuur( ook rechtdoor met zijwind )
o ja, ook nog, het scherm beweegt nogal hevig; ong 4 a5 cm en ook bij schokken
dit zal wel normaal zijn. ik zal sevens nog een paar fotootjes trekken en posten
 
hier de beloofde foto's
full

full

full

full

bij de laatste foto zie je dat de ruit niet op de windgeleiders rust
zou dit de oorzaak kunnen zijn van het zwabberen van de ruit?
 
@gls 450: Het zou leuk zijn als u inderdaad wat fotootjes zou posten van het scherm.

Fijn dat het al wat beter gaat. Deels is het ook een gewenningsproces. Ik moet wel zeggen dat ervandaag een stevige wind stond en ook ik moest me zo nu en dan stevig vasthouden.

Ik heb zelf de honda sh 300i en ik heb altijd het vreemde verschijnsel dat hij juist achter een vrachtwagen ietwat onstabiel gaat aanvoelen,door de luchtwervelingen die daar heerssen.Volgens mij bedoelt u dat ook. Meestal dus gas erop en er langs en dan is het weer prima. Over anderhalve week krijg ik ook mijn scherm erop(eindelijk) en u kunt dan ook mijn ervaringen lezen (als het u zou interreseren).Nu rijd ik nog zonder scherm.

Dat uw scherm beweegt is een kwestie van constructie. Zo is het originele honda scherm erg beweeglijk en buigzaam(bedankt Mats voor het testen)voor de sh 300, niets onrustwekkens.
 
Erg mooi scherm trouwens! Ziet er super uit. Slaat uw scherm ook de wind bij uw handen weg?

Moeilijk te zien of het klapperen daar aan zou liggen. Is voor mij zo niet te beoordelen althans.
 
Laatst bewerkt:
bij mij is het gevoel er wanneer er niets voor mij rijdt
het is beter dat er een monovolume of camionette voor mij tegen 120 rijdt
en ik volg ook het topic sh300, daar deze ook even mijn keuze was( en terecht )
mvg
tom
 
sorry, we missen elkaars commentaar blijkbaar
ik heb 2 weken geleden zomerhandschoenen gekocht en deze waren zalig fris
nu heb ik wel het gevoel nog lichtere te kopen want er komt geen zuchtje wind op
 
.... gisteren stond er hier redelijk wat wind en dit ging me toch beter af
ook de autostrade opgeweest en dit geeft ook een stabieler rijgedrag met een bemerking;
zonder auto's voor mij vanaf 110, rij je zoals dat je tegen 90 achter een camion zit( bovenkant gaat wat heen en weer) ...
Gisteren vond ik het een erg vlagerige wind, ik werd ook zonder ruit welhaast heen en weer geblazen op de snelweg terwijl mijn scooter daar normaal toch niet zo gevoelig voor is.
 
Klopt dat u dat zo ervaart. Daarom vind ik het zo raar dat het bij mijne eerder omgekeerd is. Niets voor me is prima en wel een vrachtwagen voor me zijn luchtwervelingen en lichte onstabiliteit in het voorwiel. Daarom passeer ik dan vlug. En meestal rijd ik zo 100 km/h dus vrachtwagens gaan te langzaam voor mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan