yamaha majesty 400

Wat voor olie gaat er in half of vol synthetische in het motorblokje.
Ik heb nog een bus half en vol synthetische olie liggen.
 
Goedemorgen, zonder zorgen :)

Tijdje niet geweest hier, ook een tijdje in het buitenland gezeten, vandaar. Afgelopen september is m'n 2008 Majesty 400 gestolen, heb goed geld gekregen van de verzekering (casco verzekerd) en wil nu een verse gaan halen.
Ik heb een leuke gezien, 2013. Zijn hier nog dingen waar ik op moet letten (denk aan koppeling/brandstofpomp/startmotor, kwaaltjes van de 'ouwe' serie) of heeft Yamaha dit tegenwoordig goed voor elkaar?
En, wat zijn leuke banden tegenwoordig? Ik ga namelijk niet met de originele IRC 'weduwmaker' banden rondrijden, totaal geen grip, zeker niet bij koudere temperaturen.

Greetz, en fijne dag verder
Dirk
 
...Wat voor olie gaat er in half of vol synthetische in het motorblokje....
Het instructieboekje spreekt van 10W40 halfsynthetisch....


....Tijdje niet geweest hier, ook een tijdje in het buitenland gezeten, vandaar. Afgelopen september is m'n 2008 Majesty 400 gestolen, heb goed geld gekregen van de verzekering (casco verzekerd) en wil nu een verse gaan halen.
Ik heb een leuke gezien, 2013. Zijn hier nog dingen waar ik op moet letten (denk aan koppeling/brandstofpomp/startmotor, kwaaltjes van de 'ouwe' serie) of heeft Yamaha dit tegenwoordig goed voor elkaar?
En, wat zijn leuke banden tegenwoordig? Ik ga namelijk niet met de originele IRC 'weduwmaker' banden rondrijden, totaal geen grip, zeker niet bij koudere temperaturen....
Hey, STB ! Hebben ze in het buitenland geen internet...? ;)
Vervelend dat de jouwe gestolen is, ik dacht altijd dat er geen interesse voor dit model was.... Nu moet ik hem zeker ook weer op slot gaan zetten.

Hoewel ik niet bekend ben met het nieuwe model zou ik me er geen zorgen om maken. Het weinige dat er aan het oude model mankeerde was zo opgelost, als je het maar weet. De mijne vind ik super betrouwbaar, hij vraagt weinig onderhoud en doet alles wat ik wil.

Toevallig ben ik ook net weer met banden bezig.
Hoops kon ik niet meer krijgen en de huidige Dunlop Scootsmart bevallen me niet, het is soms net rodeorijden.
Omdat de voorband toch al een eind heen is gaat die er binnenkort als eerste af. Ik ga eens vragen naar een Michelin Citygrip maar elke suggestie is welkom.
 
Laatst bewerkt:
Hij was meer ontvreemd voor een joyride denk ik, de dag erop hebben ze hem een paar kilometer verderop teruggevonden, total loss. Er zat geen stukje plastic meer op wat onbeschadigd was, zadels eraf getrokken, contactslot verrampeneerd, noem maar op.

Wel drama van die Scootsmarts, vanochtend net een handtekening gezet, ik ga hem as. zaterdag ophalen, maar er zaten twee nieuwe Scootsmarts onder. Dat gaat lachen worden dus.... NOT....

Voor de rest ziet het nieuwe model er wel leuk uit vergeleken met de 2008 versie, verstelbare remhandles, zadel beter, kleine opleukingkjes qua design in het plastic, etc. etc. Als de koppeling oke is, de startmotor het niet begeeft, en de benzinepomp blijft draaien, ben ik een blij mens.

Over banden gesproken, ik zag dat Metzeler ook wat scooterbandjes maakt. Met m'n grote motoren (oa. Pan European) koos ik altijd voor Metzeler, simpelweg uitstekende bandjes. Ervaring mee op scootgebied iemand?
 
Ga gewoon rijden met de Scootsmart, misschien ervaar jij het wel heel anders.

Mijn vorige voorband was een Metzeler Feelfree Wintec.
Hij reed best goed, ik zwierde erover. Voor de winter echter vond ik hem niet zó bijzonder terwijl ie daar juist goed in zou moeten zijn. Verder ging ie niet zo lang mee vandaar dat het bij eentje bleef.
 
Mijn vorige voorband was een Metzeler Feelfree Wintec.
Ik heb er volgens mij alweer de 4e set Metzeler Feelfree Wintec voor en achter op liggen. Ik rijd er 15 tot 20k (wissel voor en achter tegelijk) mee en ben er heel tevreden over. Nu in de winter, nat en koud, maar ook in de zomer. Voor mij geen andere band. Maarja, iedereen voelt/ervaart het toch net wat anders.

Oja, in de Motoplus 01-2015 kwamen ze er als goed uit de bus. Andere 3 banden:
Michelin city grip winter > voldoende
Continental contimove 365 > net voldoende
Heidenau k58 > voldoende
 
Laatst bewerkt:
De Scootsmart voorband heeft het ongeveer 9000 Km volgehouden, dat vind ik geen goede score.

Teruglezend op dit forum blijkt dat de problemen begonnen met deze voorband, bij de montage zat er achter nog een Hoop op. Daarom "hoop" ik dat met de montage van een andere voorband de scooter weer normaal stuurt.

Komende week komt er voor een nieuwe op, het wordt een Michelin Power Pure.
 
Hi Guys/Dolls,

Gisteren m'n verse brommer opgehaald. Ik had nog geen proefrit gemaakt, en moest door de regen/sneeuw/hagel van Hilversum richting Rotjeknor, met 2 verse banden, Scootsmart.... Rustig aangedaan de eerste kilometers uiteraard, en heeel voorzichtig door de bochies heen.
Na enige bochten en doordraaiers op de rijksweg begonnen de banden te settelen, en vielen mij al gelijk de door Hybride vermeldde problemen op, waaronder zwaar onderstuur.
Hiervoor heb ik op m'n vorige Majesty met Hoops gereden, die hadden licht/medium overstuur, waardoor ik prima met m'n gashandle kon sturen.
Met deze banden is dat even een compleet ander verhaal. Effe iets met de bandenspanning klooien zoals Hybride al zei, er moet wind in een band zitten, hahaha.

Het 2013 model ziet er wat moderner uit dan zijn voorganger. Kleur is mat titanium, hele aparte kleur. Zadel is niet meer verstelbaar (kon alleen naar voren als je korter bent dan 1.50M volgens mij, de remhandles echter wel. Ik heb gelijk de handle van de achterrem wat naar voren gezet, zodat het drukpunt van de achterrrem gelijk ligt met dat van de voorrem.

Voor de rest niet veel nieuws qua functionaliteit, dashboard is gewoon hetzelfde gebleven, alleen het plastic eromheen (de binnenkuip) ziet er wat gelikter uit. Gereedschapset is wel meer uitgebreid gelukkig, de set van het vorig model had een hoog droeftoetergehalte.

Wat echter volgens mij wel een complete overhaul heeft gehad, zijn de vario en koppeling, man man man, wat een verschil met mijn vorige. Hier heeft Yamaha goed werk verricht.
Hij maakt ietsje meer toeren, pikt echter veel sneller op, en schakelt zo'n beetje zoals Hybride's vario, dwz. schakelen met het gashandel, ik ben er zééér over te spreken.

Wat ook wel leuk was, de doos met extra's (bandenspanningmeter en speldje) zat er nog bij. Yamaha is hier echter mee gestopt omdat sommige dealers de doos weggooiden, en de bandenspanningmeter en speldjes los verkochten (vage vorm van diefstal icm. crisis lijkt mij.....)

Voor de rest, hij staat nu voor de deur, in de zon, echter, m'n temperatuurmeter zegt 2.8 graden. Ik heb nog geen stuurverwarming, dus dat gaat hem even niet worden, hahahaha.

Tevens moet ik er nog even een andere toeter opzetten, op m'n vorige had ik een Stebel Nautilus Compact luchthoorn, 115dB op 2 meter afstand. Genoeg om het hart van een zombie automobilist uit z'n borstkas te laten springen, als ik vroeger toeterde omdat zo'n zobie zonder richting aan te geven van baan wilde wisselen, dachten sommigen echt dat er een Mac-truck aankwam volgens mij.
Een zeer grote aanbeveler, tenzij je een 150dB slipon hebt, ziet niemand je, simpel.

Fijne dag verder allen, and happy scooti'n
Dutch
 
Laatst bewerkt:
Goed nieuws ! Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. *O*

Ik wens je veel fijne en veilige kilometers.

En als je toch niet rijdt kun je misschien wat foto's maken en plaatsen.... ;)
 
Tevens moet ik er nog even een andere toeter opzetten, op m'n vorige had ik een Stebel Nautilus Compact luchthoorn, 115dB op 2 meter afstand.
Maak flink wat foto's van je luchthoorn. Ik heb er ook ééntje op zitten, foto's daarvan zijn in dit forum te vinden. Ik ben benieuwd waar en hoe jij hem gaat monteren.

En ja, zo'n toeter is z'n geld waard!
 
Over hoe ik hem ga monteren, daar moet ik nog even over nadenken, ik zag online een recente versie waarbij ze de pomp en de toeter gescheiden hebben. Deze zijn dan verbonden met een bijgeleverde luchtslang van 1 meter, die je uiteraard ook in kunt korten. Dit opend een wereld van mogelijkheden uiteraard, de pomp kan bijv. boven de koplampen onder de kuip of zo, of ergens in een leeg stuk, en het claxon gedeelte ergens anders.

Maar vwb. het claxon gedeelte, dit ga ik ergens met schroeven/bouten/ty-wraps monteren op het T-stuk van de voorvork, of daar in de buurt, met de luchtopening naar voren voor maximale herrie overdracht. Moet makkelijker gaan nu, met m'n vorige versie, die flink groter was, was dat flink tobben.
 
Laatst bewerkt:
.....moest door de regen/sneeuw/hagel van Hilversum richting Rotjeknor, met 2 verse banden, Scootsmart.... Rustig aangedaan de eerste kilometers uiteraard, en heeel voorzichtig door de bochies heen.
Na enige bochten en doordraaiers op de rijksweg begonnen de banden te settelen, en vielen mij al gelijk de door Hybride vermeldde problemen op, waaronder zwaar onderstuur.
Hiervoor heb ik op m'n vorige Majesty met Hoops gereden, die hadden licht/medium overstuur, waardoor ik prima met m'n gashandle kon sturen.
Met deze banden is dat even een compleet ander verhaal. Effe iets met de bandenspanning klooien zoals Hybride al zei, er moet wind in een band zitten, hahaha....

Bij mij is het probleem met het weggedrag nu echt opgelost. Door spelen met de bandenspanning stuurde de motor lichter maar werd ie heel erg onbetrouwbaar, het was soms net een rodeostier.

Uiteindelijk was de oplossing nog redelijk simpel want er was maar één oorzaak, de voorband.

De Dunlop Scootsmart voorband is er af, er zit nu een Michelin Power Pure op en ik heb ineens weer een leuk rijdende motor ! Wat een verschil, ik heb weer vertrouwen en ga weer lekker door de bocht.

Achter zit er nog steeds een Scootsmart op maar die doet het prima, dáár lag het dus níet aan.
 
Beste leden, ik zit met een startprobleem:
Ik heb een yamaha majesty 400 van 2006 en ongeveer 25.000km,
Een paar weken terug wilde de scooter niet starten. Na een aantal dagen regelmatig even geprobeert te hebben om te starten ging hij plotseling weer wel, dit ging een paar weken goed totdat hij gisteren weer weigerde.

Net als bij de eerste uitval wilde ik starten, de startmotor draait rond, (en waarschijnlijk door de startknop te snel los te laten slaat de motor, koudstart, niet aan). Nog eens proberen te starten en startmotor doet niets, een klik rechts achter is hoorbaar (starterrelais of zo), de verlichting op display valt weg (zoals bij een kortsluiting), maar geen ronddraaiende startmotor.

Volgende punten zijn ok:
- recent nieuwe batterij (na eerste uitval nagekeken door batterijcenter)
- contacten stuurhendels, zijsteun, startknop en noodafsluiter zijn ok

Ik denk aan mankement
- startrellais (sleet door inbranden)?
- loszittende stroomkabel naar startmotor?
- vuilophoping aan startmotor (teveel weerstand)?
Wat dat laatste betreft heb ik het gevoel dat de startmotor de laatste tijden zwaarder ronddraait dananders.

Is dit startprobleem een bekend probleem voor de majesty?
Graag raad.
 
Bij mij is het probleem met het weggedrag nu echt opgelost. Door spelen met de bandenspanning stuurde de motor lichter maar werd ie heel erg onbetrouwbaar, het was soms net een rodeostier.

Uiteindelijk was de oplossing nog redelijk simpel want er was maar één oorzaak, de voorband.

De Dunlop Scootsmart voorband is er af, er zit nu een Michelin Power Pure op en ik heb ineens weer een leuk rijdende motor ! Wat een verschil, ik heb weer vertrouwen en ga weer lekker door de bocht.

Achter zit er nog steeds een Scootsmart op maar die doet het prima, dáár lag het dus níet aan.

Kan je nog even aangeven welke bandenspanning jij gebruikt in je voor en achterband?
 
Bedankt stombo en hybride, had via een amerikaans forum ook al iets gelezen ivm defecte startmotor.
Stombo, aan de foto's te zien is er enorm veel schroefwerk eer je aan de startmotor kunt, lijkt meer werk in te zitten dan al de rest.
Zijn er punten waar je tijdens het demonteren op moet letten?
Ik neem aan dat het defect meestal te wijten is aan slijtage van bewegende onderdelen, liefst de hele startmotor vervangen in plaats van onderdelen?
 
Weet je misschien ook waarom originele onderdelen tot 4 keer zo duur zijn dan andere via internet verkrijgbare?
duurzaamheid, kwaliteit?
 
zeker een groot verschil:

OEM starmotor kost 339 euro bij easyparts
El cheapo merk RMS heeft hem voor 69 euro
Misschien een koolborstel setje?
OEM Houder met koolborstels kost 85,69

Dat RMS vindt ik een nogal ranzig merk, staat ook altijd onderaan met de allerlaagste prijs op webshop pagina's, ik heb weinig vertrouwen in de kwaliteit.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Bedankt WebEngine, misschien toch eerst de startmotor zelf uit elkaar halen om te zien of er niet enkel een onderdeel vervangen moet worden.
Zal pas over een paar weken aan kunnen beginnen, sta op het punt te verhuizen en had voor de verhuisplannen al een weekje op reis geboekt, druk, druk, druk .....
 
Zie ergens bij mijn berichten: ik heb de startmotor uit elkaar gehaald en de koolborstels waren nog zo goed als nieuw. Het probleem bij mij was dat de dunne tussenhuls was doorgeroest en daardoor liep de startmotor intern aan. Staan ook foto's van op het forum/mijn site.

Was misschien wel te repareren met een steunring/solderen/draaibank, want electrisch werkte hij nog wel uitgebouwd. Maar omdat het idd veel werk is om erbij te komen, nam ik na mijn RMS ervaring geen risico meer en ben voor een originele startmotor gegaan.

Werkplaatshandboek erbij en gewoon op je gemak stap voor stap alles los halen en weer terug. Niet denken/willen dat doe ik 's avonds even snel buiten op de stoep en de volgende ochtend weer ermee naar m'n werk... ;)
 
Bedankt strombo, zal wel even duren eer ik er aan kan beginnen maar ik laat zeker nog van mij horen
hoe de reparatie verloopt.
 
Heb toch nog een vraagje ivm met aankoop startmotor.
Ik heb verschillende websites bezocht waarbij de prijs van startmotoren sterk uiteenloopt.
voor 250/400cc prijsklasse vanaf 60euro tot 300euro en meer.
strombo had ooit het probleem van een goedkope startmotor voor 400cc die voor max 250cc kon dienen.
Maar aangezien verschillende websites goedkope startmotoren voor 400cc aanbieden zou je geloven dat
het toch kan voor een lage prijs.
Zijn er onder jullie ervaringen met startmotoren/prijsverschil/kwaliteit/duurzaamheid?
Zijn er favoriete merken startmotoren?
 
Ik heb verschillende websites bezocht waarbij de prijs van startmotoren sterk uiteenloopt.
voor 250/400cc prijsklasse vanaf 60euro tot 300euro en meer.
Kun je vertellen welke je hebt gevonden? Ik kwam destijds alleen die van RMS tegen als alternatief.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan