startknop suzuki savage

Peterv30

Rookie
5 jun 2007
16
1
Ik heb een suzuki savage, die niet meer via de startknop aan het stuur start. De schakelaar is goed, alleen een van de draden komt uit bij een relais (niet het startrelais!!!), maar wat is de functie van dit relais? Er staat ook niets op, het heeft volgens mij 6 aansluitingen.

Hoe kom ik aan een electrisch schema van die fiets???

Peter
 
Hoi Peterv30,

Zoals in het wphb te lezen is, is dat het "automatic de-compression control and starter system". Dit enigzins complexe relais stuurt de decompressieklep aan en het startrelais zodat de uitlaatklep open staat voordat de startmotor gaat draaien. In het wphb is een bladzijde gewijd aan de beschrijving van dit relais en hoe het moet werken.
Als dit relais niet goed functioneert, is er een kans dat de motor terugslaat bij het starten en met deze terugslag wordt het linkercarterdeksel stukgeslagen.

Ik zou de delen over de startsolenoide in het genoemde topic maar eens doorlezen.
 
Bedoel je dat je de motor op een andere manier start of dattie niet meer wil starten als je de startknop in drukt?

Als dat laatste het geval is moet je even bij je koppelingshendel kijken, daar zit een beveiligings switch die ervoor zorgt dat je alleen kan starten als je de koppelingshendel inknijpt. Als deze niet goed meer contact maakt moet je het gebeuren uitelkaar halen en schoonmaken of doorverbinden.

Wat ook wel es helpt is éérst startknop indrukken en daarna pas je hendel inknijpen. Dan 'schraapt' het contactje een beetje schoon en doet ie het weer.
 
Het door jou gevonden relais doet 2 dingen als je start indrukt

- Hij stuurt heel even een signaal naar de selenoid, eigenlijk een soort elektro magneet die via een kabeltje jij uitlaat klep heel even stukje openzet zodat de starttmotor door de eerste compressie komt.
- Hij vertraagt het stroompie naar het start relais heel even zodat die klep ietwat open ken....
 
Terug
Bovenaan Onderaan