Suzuki Sixteen 125/150

De klepspeling behoort bij de 1000 beurt volgens het onderhoudsboekje gecontroleerd te worden.
Ik denk dat dit toch voor de gemiddelde monteur ook al omdat hij de scooter niet kent al snel een uurtje werk is.
Mijn PS ben ik ook een uur mee bezig geweest,demontage kappen was het meeste werk.
Als je dus je scooter binnen een uur terug hebt ga er dan maar van uit dat de klepspeling niet gecontroleerd is.
Ik denk dat dit dus in 9 van de 10 gevallen niet gebeurt onder het mom van ik wist het niet of ik hoor niets vreemds dus alles is ok.
 
Je kan redelijk simpel bij de kleppen.
Het paneeltje voor het klepdeksel, het zadel en de bagadebak verwijderen. Dan kan je er goed bij.

Zowel de in- als uitlaatklep stonden bij mij aan de vrij krappe kant.
full

full


full
 
nog even over rammeltjes en bij geluiden.

heb er bij mijn sixteen eentje bij,geluid is in meerdere topic al naar voren gekomen.
betreft het soort bel geluid wat afkomstig is van de aandrijflijn.(een soort of kloing geluid?)

dit geluid doet zich bij mij voor,bij het optrekken van uit stilstand,warm of koud maakt geen verschil.
geluid komt bij de aandrijving van het achterwiel vandaan.
heb het idee dat dit wat met het uitrekken van de snaar te maken heeft.

verder nog zeer tevreden met de sixteen,word momenteel alleen nog voor woon en werkverkeer gebruikt,km stand nu 3500,verbruik 1 op 29.

groet Schotc
 
2000 km op de teller.
14 dagen geleden de kleppen gesteld.
Inlaatklep had veel te veel speling.
Verbruik nu gemiddeld 1:27.
Dat deed mijn Burgman 400 net zo goed........
 
Ze hadden de trend, met wit en matzwart heel erg zeker, maar verkochten er toch niet zo heel erg veel. Had er veel meer van verwachyt, zeker gezien de scherpe prijs. Maar ja er is veel concurentie e iedereen vind net weer ietrs anders belangrijk. Dat zie je op dit forum wel.
 
Met een beetje gewaagdere kleurstelling (niet perse wit) moeten ze toch wel de aandacht weten te trekken. Het lijkt wel of alles in grijstinten moet. Je kijkt toch ook niet meer naar een Z/W TV?
 
Over kleuren gesproken,die van mij heeft er hier en daar er eentje bij gekregen.
Voor de winter alles dik in het vet gezet,tussen door een paar keer afgespoeld.

Vanmiddag de scooter grondig schoongemaakt,en weer in de was,wd40 en hier en daar vet.
Conclusie uitlaat zal geen drie jaar meegaan,achtervering zat zelfs al een bruin vlekje op.
Voor zo ver ik het kon zien,is het vuil niet ver de scooter in gedrongen,dus dit viel me mee.
Nu maar hopen dat het pekel seizoen voorbij is.
Denk je toch met weemoed terug aan de tijd waar er onder de chroom laag nog koper zat.
 
De sixteen is besteld en vrijdag haal ik 'm! *O*
Meteen een jiffy erbij besteld, weet alleen niet of ze dat voor vrijdag redden, maar anders komt dat met de 1000km beurt wel.

Iemand ervaring met een Leovince 4Road pijp op de Sixteen?
Zit er aan te denken om zoiets eronder te gooien nadat hij eenmaal is ingereden.
 
Proficiat JK, jammer dat de scootertocht nu iets te vroeg voor jou komt. Volgende keer beter.
Veel plezier ermee, gaat je vast wel bevallen.
 
Mja ligt er aan hoe er gereden wordt, maar ik denk dat er harder wordt gereden dan voor mijn inrijperiode goed is ;) Nu ook nog even een goeie topkoffer zoeken waar in ieder geval een systeemhelm in past.. want onder dat Sixteen-zadel past vrij weinig... (had ik toch een Burgman moeten nemen :P )
 
Iedereen nog steeds tevreden met z'n Sixteen? Ik zit nu bijna op 600km dus nog 1000 te gaan voor ik vol gas kan rijden. Ik rijd nu nog half gas, tot max 90km/u.

De jiffy blijft ideaal, enige wat ik wel heb is rond 70-75km/u een bepaalde trilling uit het blok bij weinig gas, maar zoiets meende ik ook te voelen op een andere sixteen. Maar laat 'm eerst maar eens goed ingereden worden. Vocht achter teller nog niet gezien, maar de cockpit wordt wel warm onder het rijden, dus zou mij niets verbazen als warm/koud z'n werk gaat doen.

Vering op asfalt niets mis mee, maar op klinkers vind ik het ondermaats, maar ik ben dan ook een offroad gewend die zacht was afgeveerd waarmee je over alles heen kon rijden zonder problemen. Een 'dalende' klinkerweg vond ik met de Sixteen lastig te rijden boven 50km/u, maar kan aan deze specifieke weg liggen. Omhoog had ik minder moeite mee... al met al tevreden met mijn eerste motorscooter.. eerste scooter zelfs. Ik mis het vermogen van m'n 650cc nog niet. Zal ik op de snelweg wel gaan missen denk ik, maar daar kom ik toch weinig. :)
 
Laatst bewerkt:
Ben er nog steeds blij mee hoor :) Heb je al in het donker gereden , wat een bak licht zit erop die scoot prachtig zeg. Zelfs mijn zr7 die ook best een aardige lamp heeft kan er niet aan tippen. Ben aan het proberen om een knee down te doen , lijkt me super gaaf om een een supersport aan de binnenkant voorbij te steken :+
 
Ik heb met wat schemer gereden en voor dat het echt gaat schemeren zie je de lamp al op het wegdek. Volgens mij inderdaad veel beter dan wat m'n DR deed. Maar daar reed ik niet meer zoveel in het donker. Maar er komt zeker een flinke partij licht vanaf! Ik denk dat je supersports in de stad op bochtige weggetjes best voorbij kan.

Enige wat je niet moet doen is je spiegel bijstellen onder het rijden :+ Ik nam blijkbaar het hele stuur mee, terwijl het nooit een probleem was op m'n DR :)

Ook moet ik nog wennen aan het tanken, het lijkt wel of er een 6 liter tank in zit of ik tank 'm niet genoeg vol (terwijl meter toch vol staat), hij gaat richting het rode bij +/- 150km en dan kan er weer 5 liter in.. dus 1:30 klopt, maar de inhoud van de tank moet 8,5 liter zijn. Maar het vulgat is zo klein dat het heel lastig schatten is wanneer deze echt goed vol zit. Oefening baart kunst denk ik.... ik moet gewoon een beetje wennen.
 
Ja inderdaad dat tanken is wat oefenen en hij geeft snel leeg aan terwijl je nog best een stukje kan hoor , heb met tanken wel eens te enthousiast gedaan en er een knoeiboel van gemaakt. Gelukkig zit er een overloop opvang bakje in met een eigen afvoer :+ Is trouwens een mooi scrabble woord , overloopopvangbakje :P
 
Vandaag de uitlaat van sixteen onder handen genomen.

Staat nu bijna 5500 km op de teller,en de uitlaat was al behoorlijk verroest,vooral de bovenkant was al behoorlijk diep aangetast.

De uitlaat van de scooter gesleuteld.
Met staalborstel op de Haakse slijper helemaal blank geschuurd.
Na geschuurd met schuurpapier,en het geheel ontvet met thinner.

Voordat ik de uitlaat met hittebestendige verf te lijf ben gegaan,heb ik de zaak goed warm gemaakt met een 2000watt verf stripper,viel me niet tegen ,de uitlaat kon ik zo goed heet krijgen.Op de spuitbus stond dat het tegen 650 graden kon, dus zal me benieuwen hoe lang het blijft zitten.

Al met al geen goede reclame lijkt me,de verf die nog op de uitlaat zat,kon je er zo af steken.Leek mij een kwestie van de zaak niet goed ontvet te hebben bij het spuiten van de uitlaat.

Ooit begonnen als verf spuiter,dus wel enige ervaring op dit gebied.
Al met al drie uurtjes werk,zou dit eigenlijk bij de dealer in rekening moeten brengen.

Groet Bas.
O ja het tanken is een kwestie van geduld,langzaam maar zeker vol gieten.
 
Als mijn uitlaat wegrot komt er een Leo 4Road onder. Meteen denk ik een mooier geluid want nu is ie echt te stil. Ik klink aardig negatief over het scootertje volgens mij, maar ik ben toch wel razend enthousiast hoor! :) Alleen de overstap van een offroad/allroad naar een motorscooter met een 500cc kleiner blok is natuurlijk een flinke stap, maar nog steeds geen spijt ervan.

Tanken is inderdaad rustig aan doen, maar het blijft lastig kijken wanneer ie vol zit. Maar dat geldt denk ik voor de meeste scooters en heeft niets met de Sixteen specifiek te maken.

Zo weer een rondje rijden! :)


Theunie, ik had fzr600rw achter me aan rijden op mijn Suzuki DR650SE, toen ik op zijn Sixteen over een rustige snelweg reed. De tellers kwamen overeen bij 110km/u. Ik ga het wel een keertje met een gps testen, maar het is wat lastig kijken en rijden tegelijk, ik heb tomtom op m'n nokia staan namelijk ;) Of ik gooi na de inrijperiode m'n vriendin achterop, mag ze meekijken en vergelijken.
 
Laatst bewerkt:
De kilometerteller van mijn sixteen,is een kilometer of 5 te optimistisch,boven de 100 km.

Wat de uitlaat betreft,was dit juist ook een argument om voor de sixteen te gaan.
Wel zo sociaal tegen over de buren,als je elke morgen voor zes uur vertrekt,of geregeld midden in de nacht thuis komt.
 
Ja de uitlaat is wel stil, maar een 4road zal ook wel niet zo luid zijn lijkt me... toch?
Van mij mag het dus wel ietsje harder klinken, maar niet asociaal hard.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan