Suzuki Sixteen 125/150

Zelfde probleem,en ben volgens mij niet de enige.

Denk niet dat een ander cockpitglas, veel verbetering zal brengen.
Heb zelf het idee dat het vocht mede door de warme lucht van de radiator,van onderen af de cockpit word in gedrongen.

Stoor me hier niet aan,maar is wel de eerste tweewieler die ik bezit,die hier last van heeft.
Jammer dat suzuki dit bij de sixteen niet voor elkaar heeft.
Als dit over een paar jaar maar geen storingen aan het elektrische systeem gaat geven.
 
Zelfde probleem,en ben volgens mij niet de enige.

Denk niet dat een ander cockpitglas, veel verbetering zal brengen.
Heb zelf het idee dat het vocht mede door de warme lucht van de radiator,van onderen af de cockpit word in gedrongen.

Stoor me hier niet aan,maar is wel de eerste tweewieler die ik bezit,die hier last van heeft.
Jammer dat suzuki dit bij de sixteen niet voor elkaar heeft.
Als dit over een paar jaar maar geen storingen aan het elektrische systeem gaat geven.

Na wat gezocht te hebben had ik idd hetzelfde idee , dat de warmte van de radiateur ervoor zorgt dat het cockpitglaasje beslaat. Jammer maar helaas ben ik bang tenminste ik zou niet weten hoe dat opgelost kan worden
 
De Leovince 4Road zit onder m'n Sixteen. Heb alleen rondgereden zonder db-killer en met knallende koppijn thuisgekomen. Mooi geluid hoor, maar ik kom echt boven alles uit en heb het idee dat ie met db-killer vlotter is (met optrekken, niet qua top) ivm tegendruk ofzo.

Door het gebrek aan een groot hitteschild voel je de uitlaat wel meer als je je rechterbeen naast de scooter hebt bij het verkeerslicht, maar dat is niet storend.

Overigens ben ik ook 'slachtoffer' van het vocht onder het cockpitglas. Aan de onderzijde zit wat, maar het verdween weer redelijk snel tijdens het rijden. Aangegeven bij Arie Molenaar, maar ze denken er ook weinig aan te kunnen doen. Als ik een nieuwe cockpit wil zullen ze dat vast prima vinden, maar als het probleem daarna weer optreed, vind ik dat zonde van de tijd.. voor mezelf en voor de mensen bij Arie Molenaar.

Hier nog even een foto:

[~[url="http://img524.imageshack.us/img524/4852/4road16.jpg"]afbeelding~][/URL]


Zo nog even een rondje maken met de db-killer erin. Want met killer erin klonk de scooter ook erg mooi. Een echte 4 takt roffel die ik met de originele uitlaat toch miste.

Al met al blijft het een fijne scooter, ik heb ook nog op een Burgman 200 gereden en dan zit je echt als een zoutzak onderuit. Doe mij maar deze actievere zit van de Sixteen. Als ik een opvolger zou moeten kiezen, zou dat dan ook eerder een SH300 of Cube 300 ofzo worden ipv een Burgman 200 ofzo (al heeft de 200 wel net even dat beetje vermogen extra wat de Sixteen 150 mist). Maar als ik een volgende motor koop, wordt dat wel weer een schakelaar (GS500 of een offroadje ofzo), en dan houd ik liever de Sixteen erbij :) :]

Ziet er goed uit , wel wat lawaaiig begrijp ik (zonder killer). Hoop voor je dat je er veel plezier van hebt en dat ie mooi blijft natuurlijk (al denk ik van wel leovince is best goede kwaliteit)
 
Met db-killer een net geluid, beter dan origineel. Ik heb alleen totaal geen gevoel van verbetering qua optrekken of topsnelheid. Wel loopt hij bij 115km/u (top) niet meer zo benauwd, maar soms tussen 100-110km/u trilt de motor iets meer. Maar had dus echt wel meer verwacht van de uitlaat, hoopte toch op 120km/u. Het zou nog kunnen zijn dat de verkeerde pakking erin zit, er wordt namelijk een 125cc en 150cc pakking geleverd en ik heb de uitlaat er zelf niet opgezet. Zal dit nog even navragen, misschien dat die 3mm in de uitlaat nog uit kan maken.... er kwam eerst ook een hoop rook uit de uitlaat als de scooter uit stond, kan me dit niet meer herinneren met m'n vorige Leovince op m'n vorige motor, maar het kan nieuwigheid zijn (of die pakking die aan het aanbakken was).
 
Hallo

Heb sinds afgelopen zondag een Suzuki SIXteen (tweedehands), nou heb ik de 8000 km beurt al uitgevoerd en moet alleen de kleppen nog controleren/stellen. Echter is het wel handig om hier een werkplaats handboek bij te hebben.

Weet iemand hier waar je een werkplaatshandboek kan downloaden :? Heb al effe op het net gezocht maar zonder resultaat .

@Motormuis, wat kost zo'n uitlaat nou? Ex montage. Vind het zonde dat mijn uitlaat al wat roest heeft en wil in de toekomst ook zo'n RVS uitlaat aanschaffen, deze is neem ik aan ook inclusief bocht.
 
Laatst bewerkt:
Zelf ook al gezocht naar werkplaats handboek.
Ben bang dat we hier op nog even op moeten wachten,ben zelf nog niets tegen gekomen.
Zowel op internet of in de reguliere handel.
 
Ik had m voor 285 ex montage incl. btw bij Arie Molenaar, maar ik had korting want normaal ben je denk ik hier en daar 305 euro kwijt. Dit is zonder bocht, dus enkel de slip-on demper.

Werkplaatshandboek is nog niet te krijgen nee. Bij Malossi kan je trouwens een en ander bestellen voor de Sixteen. o.a. ook een andere variateur, wie weet wordt ie dan nog wel vlotter, al is 120km/u hard zat op zo'n ding.. ik wil het alleen vlotter halen, maar denk dat de garantie niet meer geldt met een andere variateur dus ik laat het wel lekker zo, zoals het nu is.
 
Ik had m voor 285 ex montage incl. btw bij Arie Molenaar, maar ik had korting want normaal ben je denk ik hier en daar 305 euro kwijt. Dit is zonder bocht, dus enkel de slip-on demper.

Werkplaatshandboek is nog niet te krijgen nee. Bij Malossi kan je trouwens een en ander bestellen voor de Sixteen. o.a. ook een andere variateur, wie weet wordt ie dan nog wel vlotter, al is 120km/u hard zat op zo'n ding.. ik wil het alleen vlotter halen, maar denk dat de garantie niet meer geldt met een andere variateur dus ik laat het wel lekker zo, zoals het nu is.
De prijs valt mee, alleen jammer dat je de bocht er niet bij krijgt. Wil het meer voor de looks doen en niet voor de top snelheid.

In de plaats van een malossi vario kun je ook naar een J.Costa vario kijken, deze zijn net wat anders.
http://www.jcostacompetition.co.uk/products.html

Jammer dat de manual nog niet te downloaden is, voor kleppen controleren/stellen zal ik dan de gegevens op moeten vragen.
 
Laatst bewerkt:
Ja meestal krijg je de bocht er niet bij... tenzij je een fullsystem natuurlijk koopt.
Ik ga niets met de vario doen, ik laat 'm lekker zo (tot de fabrieksgarantie eraf is). Ik ga er vanuit dat de juiste pakking is geplaatst, een te kleine pakking zou niet eens passen op de bocht lijkt me. Dus dan zou de bocht van de 125cc kleiner zijn dan die van de 150cc.

Het geluid is beter en op top loopt hij niet meer benauwd. Dat is het belangrijkste, ik verwacht denk ik ook teveel van 150cc en ik had daarvoor dus nog op een Burgman 200 gestuurd wat de resultaten ook niet goed doet als je daarna weer op 150cc stapt.
Heb wel even een mailtje naar de dealer gestuurd met de vraag over de pakking, maar dat zal vast wel goed zijn gegaan omdat het anders niet eens past.


Ik zou de manual ook graag willen hebben op PDF, desnoods kopen als echt boek... heb ook nog geen klepspelingsgegevens kunnen vinden, vaak staan ze namelijk ook op louis.de .
Maar de eerste 2 jaar gaat ie toch voor onderhoud naar de officiele dealer. Heeft jouw Sixteen nog fabrieksgarantie? En wat haal jij als topsnelheid nu hij lekker is ingereden met 8000km's?
 
Heeft jouw Sixteen nog fabrieksgarantie? En wat haal jij als topsnelheid nu hij lekker is ingereden met 8000km's?
Mijn sixteen heeft inderdaad nog fabrieks garantie tot april 2010. Over de garantie maak ik me niet zoveel zorgen. Mijn dealer waar ik toch regelmatig kom en en waar ik mijn beurtspullen koop doet niet zo heel erg moeilijk daarover. Met mijn sv650 is ook nooit moeilijk gedaan (ook al is hij niet orgineel).

De mijne heeft een top van 110 waarbij dat irritante gevoel komt (soort begrenzer lijkt het wel),iets gas terug en hij loopt even hard en het gevoel is weg.
 
Ja het ligt net aan de dealer, ik weet niet hoe streng Arie is, valt denk ik ook wel mee, maar ik wacht wel even tot er wat meer te vinden is op het internet over het tunen van dit beestje. Er valt namelijk zeer weinig te vinden over deze scoot :(

Ik had dat irritante 'te weinig lucht of benzine gevoel' bij 115km/u wat ik dan idd kon oplossen door iets minder gas. Met nieuwe demper is dat dus weg toen ik het probeerde om die snelheid te halen. Rijd in elk geval lekkerder dus, het is alleen de vraag of je daar 300 euro voor wilt betalen incl. een mooiere sound.
 
Sixteen van mij loopt 110,als ik via mijn gps meet.
Snelheidsmeter Sixteen geeft dan een kleine 120 km p/u aan.

Heb het idee dat de Sixteen inderdaad word begrenst,in zijn maximale toeren.
 
zijn er toevallig ook Sixteen rijders uit de buurt van Rotterdam?

Dit in verband met een test die wij gepland hebben met de nieuwe Honda SH150.

Hoor het graag

Redactie ScooterXpress
 
120km/u heb ik éénmalig mogen halen op de A2 bij Utrecht achter een touringcar en een auto die 120 reden. Maar moest al snel gas loslaten omdat ik op ze in begon te lopen (blijkbaar reden ze toch wat langzamer). Maar het is maar net hoe de wind staat, met mijn 650cc 1-pitter haalde ik de ene keer 173km/u op de teller en vaak kwam ik niet boven de 160km/u uit.

Maar wie weet zijn er in de toekomst wel andere CDI's verkrijgbaar, want bij 115km/u heb ik het idee dat ie nog best harder wil. Maargoed, 110km/u zit er meestal wel in (tenzij harde tegenwind) dus de snelwegen met max 100km/u kan je prima pakken met de Sixteen.


Testrijder uit Rotterdam? Helaas, ik zit verder weg en omdat mijn Sixteen nu met Leovince niet meer origineel is, ook niet helemaal eerlijk qua test. :)
 
Rijd in elk geval lekkerder dus, het is alleen de vraag of je daar 300 euro voor wilt betalen incl. een mooiere sound.
Ben het in de toekomst wel van plan omdat de orginele uitlaat vrij roestig. Kan hem wel opnieuw verven maar dit is dan maar een tijdelijke oplossing.
 
Vanavond nog even een stukje gereden, maar of het zit echt tussen m'n oren maar ik vind 'm trager optrekken dan voorheen. Ook voel ik geen eindsprintje meer vanaf 90km/u. Met moeite pak ik 110km/u, met een beetje geluk naar de 115km/u maar dat is lastig vast te houden.

Thuis nog even in het boekje gekeken van de Leovince uitlaat en daar zie ik dus dat de pakking (busje) van de buitenkant qua maat gelijk is van de 125cc en 150cc, maar dat de binnenmaat dus 3mm verschilt. Ik ben echt zo bang dat ze de 125cc bus erin hebben gedaan, ik kan hier heel slecht tegen als ik het niet weet hoe en wat en dan doe ik het liever zelf (slechte eigenschap).

Maargoed, morgen hoor ik meer omdat ze dan weer open zijn en anders trek ik de uitlaat eraf en moet ik die bus opmeten. Indien het de 125cc bus/pakking is, hoop ik dat ze de 150cc niet hebben weggegooid. Maar voor als nog vind ik 'm gewoon trager optrekken en volgens het verkooppraatje van Leovince zou hij juist sneller moeten trekken en een betere top moeten hebben..... zo wordt het rijden op de Sixteen niet leuker, ik heb er in elk geval nu totaal geen lol meer in. :( Misschien gooi ik 'm anders toch nog op de testbank met originele uitlaat en deze vervangingsuitlaat om te zien of het echt tussen m'n oren zit of niet.
 
Laatst bewerkt:
Vanavond nog even een stukje gereden, maar of het zit echt tussen m'n oren maar ik vind 'm trager optrekken dan voorheen. Ook voel ik geen eindsprintje meer vanaf 90km/u. Met moeite pak ik 110km/u, met een beetje geluk naar de 115km/u maar dat is lastig vast te houden.

Thuis nog even in het boekje gekeken van de Leovince uitlaat en daar zie ik dus dat de pakking (busje) van de buitenkant qua maat gelijk is van de 125cc en 150cc, maar dat de binnenmaat dus 3mm verschilt. Ik ben echt zo bang dat ze de 125cc bus erin hebben gedaan, ik kan hier heel slecht tegen als ik het niet weet hoe en wat en dan doe ik het liever zelf (slechte eigenschap).

Maargoed, morgen hoor ik meer omdat ze dan weer open zijn en anders trek ik de uitlaat eraf en moet ik die bus opmeten. Indien het de 125cc bus/pakking is, hoop ik dat ze de 150cc niet hebben weggegooid. Maar voor als nog vind ik 'm gewoon trager optrekken en volgens het verkooppraatje van Leovince zou hij juist sneller moeten trekken en een betere top moeten hebben..... zo wordt het rijden op de Sixteen niet leuker, ik heb er in elk geval nu totaal geen lol meer in. :( Misschien gooi ik 'm anders toch nog op de testbank met originele uitlaat en deze vervangingsuitlaat om te zien of het echt tussen m'n oren zit of niet.
Denk dat ze gewoon de 150 bus gebruikt hebben, je merkt wel bij het erop steken als je de verkeerde hebt. Met 3mm verschil past het niet lijkt mij.

Misschien is het verstandig om andere rollen te monteren zodat hij met een ander toerental optrekt. Met een andere uitlaat verschuif je vaak de powerband iets (hoger) waardoor dat je nou misschien buiten de powerband zit waardoor dat hij minder trekt.

Ben je er echt ontevreden over dan wil ik hem wel voor een mooie prijs overnemen ;)
 
Ik heb zojuist de uitlaat er even snel afgehaald en weer opgezet en idd, de 150cc bus is wél gebruikt. Waarschijnlijk had het inderdaad niet gepast met de originele bocht, die is denk ik +/- 26mm waar je 'm over heen schuift. Had het de 25mm bus geweest dan had dat inderdaad niet goed gegaan. 8-)

Het zit dus blijkbaar tussen m'n oren, misschien had ik gewoon nooit op die Burgman 200 (occasion) bij Arie Molenaar moeten rijden.... ik ben verpest!!! ;( Die B200 had net even dat beetje vermogen meer wat de Sixteen mist en blijkbaar in mijn onderbewustzijn neem ik dat mee? '(

Misschien dat andere rollen wat doen, misschien tijd voor een psychiater. B|
Lijkt me ook sterk dat ze de 125cc rollen erin hebben geknalt want bij Arie waren ze erg vlot met het erop zetten van de uitlaat.

Als ik het echt niet meer leuk vind zal ik 'm wel te koop zetten, maar ik denk dat ik er maar mee moet leren leven, want het geluid is verder prima. *O*
Denk dat ik gewoon moet wachten op een Sixteen 300, al vraag ik me af hoe stabiel bijv. een SH300 of Cube 300 etc. zich boven de 120km/u houd. -en ik vind +/- 5500 euro voor een 300cc scooter iets teveel geld. Dan koop ik liever een jonge schakelmotor.-
 
Als jullie nog wat optisch willen tunen aan de Sixteen, dan heb ik hieronder nog een leuke :P :



Meer plaatjes hiervan te zien op http://www.twowheelsblog.com/post/1129/eicma-2008-suzuki-sixteen-footable


Vandaag nog even mooi stukje gereden, wilde nog eigenlijk even m'n Suzuki op de testbank zetten om toch te zien wat nu het vermogen + koppel is, maar 50 euro bij de Valkenier vond ik echt te duur. Helaas wilden ze niet zakken in prijs, ondanks dat ze ook met mijn info over deze demper andere klanten weer kunnen informeren.

Ben er trouwens wel achter met de 4Road uitlaat dat het centrifugerende gevoel rond 70-80km/u verminderd is of bijna zelfs weg is, hij tussen 100-105km/u een stukje meer trilt (de originele demper zal wel wat trillingen dempen) niet hinderlijk, maar dat ie gewoon echt goed los wil, en dat ie nog wel 110-115km/u met gemak haalt. Toch vind ik 'm onderin gewoon tot de 50km/u op de een of andere manier langzamer dan voorheen maar waarom ik dat gevoel heb blijf ik niet snappen, dus toch nog een keer een bank zoeken en dan m'n oude als nieuwe uitlaat erop en knallen om te zien of ik nou echt zo gek ben of niet. Alsof het koppel omhoog is geschoven naar een hoger toerengebied ofzo... wie sponsort mij met centen om toch nog zo'n run te gaan doen? :P
 
Het is overkill, maar toch leuk en tot in de kleinste details uitgewerkt. En omdat je al zo weinig over de Sixteen vind. Zelfs op Youtube weinig, dacht ik dat dit wel leuk zou zijn. Zal binnenkort een filmpje maken met mijn 4Road geluidje en die op Youtube gooien.

Net nog even met een medewerker bij Arie Molenaar gesproken, maar de 125cc rolletjes zijn er ook niet ingezet. En aangezien er nog weinig vergelijkbare Sixteenrijders met een 4Road zijn, heb ik er maar even vrede mee. Er is nog wel een Malossi vario te koop, wie weet dat die wat doet... dit ga ik nog even uitzoeken. Heb weinig verstand van scooters, als tiener altijd op een Suzuki TSX gereden.

Dus trek allemaal je portomonee en bestel een 4Road, dan heb ik wat vergelijkingsmateriaal. :P

@fzr600rw: misschien binnenkort nog een keer elkaar ontmoeten en even een rustige 2 baans weg opzoeken (zonder flitsers) waar we 'm even kunnen opentrekken om te vergelijken of mijne minder snel optrekt dan jouw Sixteen?

Het is niet dat ie dood valt hoor, verre van dat. Hij trekt nog gewoon goed op, maar in mijn gedachten minder dan voorheen.. lastig uit te leggen :P
 
heb ik er maar even vrede mee. Er is nog wel een Malossi vario te koop, wie weet dat die wat doet... :P
Wil er zelf ook nog een keer een 4road op zetten waarschijnlijk na de winter als de portomonee het toelaat.

Tevens zou ik nog een J.Costa vario willen hebben, deze hebben net een wat andere constuctie (geen rollen). Maar zijn helaas ook wat duurder.
 
Laatst bewerkt:
Een 2road.. ga je er een 2 takt van maken? :P
Ja J.Costa gebruikt iets anders he. Ben benieuwd of je dat soort 'rollen' ook over 10 jaar dan nog kan krijgen. Een Malossi variateur zag ik voor +/- 120 euro, een J.Costa is duurder in elk geval.

Maar het liefste heb ik gewoon iemand die alles al heeft geprobeerd, zodat als ik een bepaalde setup koop, dat ik dan de resultaten weet. Nu is het zelf proberen, omdat niemand wat aan z'n Sixteen heeft gedaan :) Volgens mij ben ik ook de enige hier op het forum van Sixteen-eigenaren met een extra jiffy? :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan