Vraag voor het bouwen van een xs650 chop

Ik heb ook nog de hoofdstuk 6 (waar de rdw naar verwijst) van het voertuigreglment
door gelezen en die verwijst weer naar hoofdstuk 3 en 5. alles doorgelezen en het komt erop neer dat je je wielbasis idd niet mag veranderen (met meer dan 66mm gemeten met de speling van de ketting).
Maar voor de rest mag het, als alles maar degelijk bevestigd is en geen scheuren of breuken vertoond.

(Dat is iig wat ik er uit op maak) :)
 
Ik heb ook de artiekels 3,5 en 6 van het voertuigregelement gelezen en ook ik lees nergens dat je niet aan het frame mag slijpen en lassen.
De regels zijn voor de motoren vanaf ongeveer het jaar 2000 veel strenger.
Maar daarvoor moet je alleen zorgen dat alles goed is.
ik heb wat gecopieerd uit het voertuigregelement.

Artikel 6.5
Bij wijziging van de wielbasis van een personenauto, bedrijfsauto, driewielig motorrijtuig, motorfiets of aanhangwagen met meer dan 1%, in het geval van een motorfiets of een driewielig motorrijtuig met kettingaandrijving zodanig dat deze meer dan 60 mm afwijkt, van de waarde die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs dan wel in het kentekenregister, moet het voertuig voldoen aan de in de hoofdstukken 3 en 5 opgenomen eisen omtrent:

Artikel 5.4.3
1.
Het frame of de zelfdragende constructie alsmede de voor- en achtervork van motorfietsen mag:
a.
geen breuken of scheuren vertonen;
b.
niet zijn doorgeroest;
c.
niet zodanig zijn vervormd dat de stijfheid en de sterkte ervan in gevaar worden gebracht dan wel dat het weggedrag van het voertuig nadelig wordt benvloed.
2.
De onderdelen die deel uitmaken van het frame of van de zelfdragende constructie moeten deugdelijk zijn bevestigd.

Artikel 5.4.12
1.
De accu van motorfietsen moet deugdelijk zijn bevestigd.
2.
De bedrading van motorfietsen moet deugdelijk zijn bevestigd en goed zijn geïsoleerd.

Artikel 5.4.13
De motor van motorfietsen moet deugdelijk zijn bevestigd.

Artikel 5.4.15
Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 26 november 1975 doch voor 17 juni 1999 of na 16 juni 2003, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.


Artikel 5.4.21
De wielbasis van motorfietsen mag niet meer dan 60 mm afwijken van de waarde die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister.

Artikel 5.4.28
1.
Indien de motorfiets is voorzien van een veersysteem, moet dit goed werken.
2.
De onderdelen van het veersysteem mogen geen breuken of scheuren vertonen en moeten deugdelijk zijn bevestigd


Dus mijn volgende project wordt waarschijnlijk ook een cs650 waar ik een hardtail achterkant aan ga lassen.
 
Om er dan toch nog maar ff over door te gaan :) :) :)
Ik had de rdw noog een mailtje gestuurd deze:

Ik zou graag een Yamaha xs650 willen kopen en er dan een hardtail van maken maar nu is mijn vraag mag dat?
In principe veranderd er niks (wielbasis blijft het zelfde) maar word het achterstuk met de vering vervangen door een achterstuk zonder vering. Als voorbeeld hier een link: Cyclepsycho's New Yamaha Bobber Project

Graag hoor ik iets van u terug,
mvg M.Smetsers


En toen kreeg ik dit terug:

Geachte heer/mevrouw,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Zolang u blijft voldoen aan hoofdstuk 6 van het voertuigregelement hoeft er geen keuring plaats te vinden.
In uw geval wijzigt de wielbasis niet dus hoeft er ook geen keuring plaats te vinden.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Als ik dit zo lees dan lijkt het gewoon te mogen :)

het complete hfdstk 6: http://www.tdekkers.nl/vr-h6.htm#art_6.1
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vandaag teruggebeld door de rdw, omdat ik get gewoon 100% zeker wil weten.
Het verhaal omtrent het verbouwen van je frame is heel simpel.
Je mag nagenoeg alles doen an je frame, mits je wielbasis niet veranderd.
Voor motorfietsen is daar heel weinig over beschreven.
Het enige probleem is je verzekering, zolang alles goed gaat is er niets aan de handmaar zodra je verwikkeld raakt in een ongeluk, kan de verzekering moeilijk gaan doen.
Want dan krijg je het verhaal dat je met een frame rijd die niet fabrieksmatig is gemaakt en kan de verzekering zeggen dat het niet de motor is die je verzekrd heb.
In het geval van de xs650 kan met dus zeggen dat je niet op een officieel cs650 frame rijd en dus van de verzekering niets uitgekeerd krijgt.
Het advies was dan ook van de rdw om goed na te gaan of je verzekering hiermee akkoord gaat zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
maar rdw technisch mag je eigelijk doen en laten wat je wilt met een frame.


Ik daarom meteen daarop mijn verzekeringsmaatschappij gebeld en het verhaal voorgelegd.
En wat blijkt, hun houden dus gewoon de rdw aan.
Wat inhoud dat zolang je de regels die op het kenteken staan niet wijzigd (dus de wielbasis) dat je eigelijk kan doe wat je wilt want hun nemen hem gewoon in verzekering.
Ik heb er nadrukkelijk bij verteld dat het gaat om het verslijpen van een frame en daar een gedeelte aan te lassen.
Maar dat maakt niets uit, zolang je maar aan de wielbasis voldoet.
Veranderd dit (dmv andere balhoofdplaten) dan moet je (officieel gezien) een weggedragtest doen in lelystad (€300,-) en daarna naar de rdw om je kenteken te laten aanpassen (€50,-)
Waar je wel op moet letten is het verzekerde bedrag.
Want als je dagwaarde bijv €2000,- is en je hebt je motor zo verbouwd dat hij nu €8000.- waard is dan ben je onderverzekerd.
Dit kan je met een olditemer oplossen door hem te laten taxeren en dan te verzekeren.

Nou dit is de info die ik heb ingewonnen, bij de rdw en mijn verzekeringsmaatschappij.
En ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
 
Laatst bewerkt:
Hey willempie1975,

Je hebt goed je best gedaan met uitzoeken Super!
K heb ook mijn verzekering gebeld en die gaan idd ook uit van de RDW dus das mooi :)

Nu maar eens zoeken naar een leuke xs650 en aan de slag dan maar.

Weet iemand toevallig een adres voor een weldon hardtail in nederland zag wel vanalles in USA maar die sturen niks over de plas.

Thanx Maarten.
 
hee gasten ik ben hier nieuw maar bedankt voor alle info!! ik heb binnen enkele weken ook weer een xs uit 82 nu (hij kost wel een bak bier ,maar die help ik wel opdrinken pffffff zo duur ) en wil hem ook helmaal ombouwen naar een bobber!
heb jaren geleden een x1 gehad .
En door plaats gebrek op een gegeven moment en na te veel zeuren van mijn vrouw opgeruimt.(nog spijt van)
Nu ik straks een iets jongere xs krijg wil ik hem echt om bouwen en heb hier al het een en ander gelezen .
Maar kan iemand mij vertellen hoe dat het zit met het opboren van de cilinders .
Vroeger werden de blokken in de zijspan motor cross gebruikt en op geboord naar 980cc.
Er schijn ergens in limburg een bedrijf gezeten hebben die dat deed ... weet iemand dat ??
En waar kan je een frame kopen ??

Hartelijk dank al vast
groeten nico
 
Terug
Bovenaan Onderaan