DAF 400's zijspan

mja, en als hij inveerd wordt hij natuuurlijk ook nog een stukje minder.

ik zal wel ongeveel 40mm in onbelaste toestand doen dan.
 
Ben aan het twijfelen of ik er een 650blok onder hang met cardanaandrijving. Heb namelijk nog een katana staan.
Ik kan ook de hele 650 eraan bouwen ipv de 750. Hij gaat er dan wel een stuk jonger(en sneller :P) uit zien omdat het een katana is. oa de gietwielen en het zadel.

De 650 is c.a. 10 pk meer dan wat ik nu heb (min wat de cardan meer vraagt itt ketting) , dus dat maakt niet veel uit. Alleen kan ik dan de overbrengverhouding een stuk minder makkelijk aanpassen.

Wat zouden jullie ermee doen?
 
ik zou de katana compleet ombouwen.
vermogensverlies van een kardan is theoretisch, hoewel de soez wel een haakse overbrenging meer heeft als een "echte" kardanfiets.
ik zou in dat geval wel het zijspanframe oranje/rood maken
 
Mja, ik merk ook niet echt iets van die 10pk meer op een solo fiets.
Maar ik denk dat ik de bak dan aan de katana hang en meteen alles aanpas.

Katana heeft achter een 17inch wiel met een band erop van 130 breed, kan ik daar een autoband opduwen?
 
de (voor)band die brigestone voor de opel speedster levert is 175/55 R17 V
dat lijkt me dus erg breed op een velg die voor een 130 band bedoeld is.
ik weet niet hoe de kardanaandrijving van suzuki ontwikkeld is, anders kan je misschien een achterwiel van een later (breder) type plaatsen.
 
ja ik zal hem een keer uit elkaar halen. Misschien past een wiel van een intruder ofzo ook wel op de nokken van de cardan. Die is een stukje breder.
Voorlopig kan ik wel vooruit met motorbanden.
 
vorderingen:

laatste paar weken bezig geweest met de schommelvork in de katana te maken.
Die is nu klaar, alleen remleidingen nog goed leggen en eventueel langere erop.

Denk dat ik komende week ga beginnen met de bak eraan maken. Binnen nu en een paar weken zou hij weer rijdend moeten zijn.

Foto's komen zo snel mogelijk.
 
Hier is hij dan.
De brug staat wel wat schuiner als dat ik gepland had, maar niet echt ten nadele denk ik.
dsc01793gf3.jpg


commentaar is welkom, maar ik verander hem toch niet voordat ik er zelf mee gereden heb :+

het remstangetje moet ik er nog op zetten aan deze kant trouwens. En de remleidingen dus nog verleggen/bevestigen
 
Laatst bewerkt:
zoals gewoonlijk heb je alles weer net even anders gedaan als een ander.
haakse onderbrug, schuine veren, korte vorkpoten _O-
ik denk dat het prima zal functioneren, het ziet er in ieder geval netjes uit.
ik neem aan dat de remmen aan de vorkpoten komen?

op de foto lijkt het voorwiel erg ver naar voren te staan door een grote balhoofdhoek, wat wordt je naloop nu?
 
zoals gewoonlijk heb je alles weer net even anders gedaan als een ander.
haakse onderbrug, schuine veren, korte vorkpoten _O-
ik denk dat het prima zal functioneren, het ziet er in ieder geval netjes uit.
ik neem aan dat de remmen aan de vorkpoten komen?

op de foto lijkt het voorwiel erg ver naar voren te staan door een grote balhoofdhoek, wat wordt je naloop nu?

remmen komen aan de vorkbenen ja. als je goed kijkt zie je onder het ophangpunt van de veer het lipje zitten waar de remstang aan komt te zitten.

naloop is 4 cm, je kijkt er nu ook een beetje schuin op maar ik vind zelf ook dat het wiel wat ver naar voren staat. Maar heb vaak genioeg gemeten dus zou moeten kloppen :)

de veren staan idd wat aan de schuine kant maar anders kon ik het niet halen met de kracht van de veren. En dit waren veren die ik nog had liggen...

@Bachus:
ik heb ervoor gekozen de originele wielen te gebruiken. Dit is nu eenmaal de grootte die in de motor zit.
 
Laatst bewerkt:
Beetje verder gekomen met het span aan de katana.

Zit nu allemaal gehecht, nu nog aflassen. Daarna de rem aansluiten, ik denk dat ik een extra pomp en pedaaltje erbij zet.

dsc01877le4.jpg
 
het gaat helemaal op een echte combinatie lijken :}
handig ook dat je het toespoor kan verstellen met kettingspanners _O-
 
Ola Daf...

Ben erg benieuwd naar detailfoto's van je ophanging. Mijn bescheiden mening zegt dat dit niet lang gaat houden. Volgens mij komt er te veel zijlingse druk op je constructie van het zijspanwiel waardoor de hele handel naar links kan afbreken. Maar misschien vertekent de foto wel. Zoals het er nu uitziet twijfel ik heel erg ..
 
Ola Daf...

Ben erg benieuwd naar detailfoto's van je ophanging. Mijn bescheiden mening zegt dat dit niet lang gaat houden. Volgens mij komt er te veel zijlingse druk op je constructie van het zijspanwiel waardoor de hele handel naar links kan afbreken. Maar misschien vertekent de foto wel. Zoals het er nu uitziet twijfel ik heel erg ..

ik ga niet met daf400 in discussie over constructies :X
de tijd zal het leren.
 
Ola Daf...

Ben erg benieuwd naar detailfoto's van je ophanging. Mijn bescheiden mening zegt dat dit niet lang gaat houden. Volgens mij komt er te veel zijlingse druk op je constructie van het zijspanwiel waardoor de hele handel naar links kan afbreken. Maar misschien vertekent de foto wel. Zoals het er nu uitziet twijfel ik heel erg ..

als ik hem afgelast heb zal ik wel wat foto's maken. Dat zal achter het weekend zijn denk ik. Je wil een foto van boven begrijp ik?

ik ga niet met daf400 in discussie over constructies :X
de tijd zal het leren.

sorry dat ik zo eigenwijs ben, maar mijn kogels zitten er nog steeds aan hoor O-) :P
 
Ik zou onderlangs nog ter versteviging een balk of pijp schroeven/lassen.

[afbeelding]

in de lengterichting zit een koker aan het zijspanframe gelast. 500mm lang ongeveer denk ik.
Die gaat echt niet krom dus heb er wel vertrouwen in dat het heel blijft.

De vorige ophanging bleef ook heel en die zat maar op een lengte van 200mm vastgelast aan de rest van het frame met een dunwandige koker.


je moet ook wel eigenwijs zijn om zijspan te willen rijden.
het heeft alleen geen zin als wij met dikke koppen tegen elkaar blijven slaan |(

zo is het, en als er iets afbreekt zijn jullie de eerste die het lezen. (als ik dan nog leef tenminste ;))
 
Terug
Bovenaan Onderaan