DAF 400's zijspan

dus in feite koppel je de beide veerbewegingen aan elkaar?
juist

helpt het nou juist voorkomen dat de bak duikt met het remmen, of neemt het zijspanwiel het achterwiel juist mee en zakt de hele combinatie dan in de veren?
allbei eigenlijk

nog even ter verificatie of ik de plaatjes goed begrijp:

de ronde as kan vrij draaien onder de bak (is die gelagerd of, zit die juist in rubber?),
draaid in busjes, maar dat rammelt dus rubber 'scharnier' zou beter zijn. Dan kan omdat de draaihoek heel klein is, bij auto's zit het ook in rubbers.
de armpjes die eraan zitten zorgen dat als 1 van de twee wielen omhoog gaat (door inveren) dat die de andere meeneemt omhoog, of de tweede voorkomt juist dat de eerste omhoog kan. (werkelijkheid zal wel tussen beide smaakjes inzitten?)
Allebei dus, je achterwiel veren helpen het zijspanwiel mee met veren en andersom ook.

de lengte van de beide hefboomarmen is dat op goed geluk bepaald? of is daar een formule voor?
Die heb ik gelijk gehouden, en de punten waar de armpjes op de draagarmen zitten zitten ook even ver van de as af. Als het achterwiel 10mm inveert dan doet het zijspanwiel dat ook, min het aantal graden dat de stang tordeerd. Dit is allemaal op goed geluk gedaan.
de as is die van massief staal? een stuk standaard constructiepijp tordeert te makkelijk?
20mm massieve as van staal 52, gevonden op het werk ;)

heb eigenlijk geen idee of ik nog voldoende grondspeling over heb onder mijn eigen span, maar als dit de wegligging echt ten goede komt ga ik het toch eens overwegen
ik vind het een hele vooruitgang en ben blij dat ik het geprobeerd heb.
 
oke thanks man, dat verduidelijkt een heleboel

toch maar eens kijken of we daar tijd en zin voor kunnen gaan vinden om wat te experimenteren....

want vooral nu ik het zijspan wiel apart kan remmen merk ik toch wel dat die erg graag wil duiken... maar van de andere kant bezien wil je dat ook juist als je de zijspanrem gebruikt om hem rechtsom te laten gaan....

dat voordeel zou dan weer iets teniet gedaan kunnen worden door de stabilisatorstang.....

hmmm dilemma's dilemma's, maar als je het nooit geprobeerd hebt weet je het natuurlijk nooit....
 
Laatst bewerkt:
amerikanen zijn er weg van, slappe vering en toch redelijk rijden.
als je googled op sway bar sidecar vind je van alles.
 
Mijn bak wil trouwens ook minder snel omhoog in de rechter bocht met de stabilisatorstang.
Hoe dat precies komt kan ik niet echt redeneren.

Paar weken terug was er een ophanging afgebroken en toen kon ik het verschil weer goed merken.
 
normaal in een rechtsaf bocht komt de bak uit de veren. En als je motor dan dus naar links helt, trekt die dmv zwaartekracht de bak omhoog

Mijn sidebike combi heeft trouwens ook zo'n stang :)
 
normaal in een rechtsaf bocht komt de bak uit de veren. En als je motor dan dus naar links helt, trekt die dmv zwaartekracht de bak omhoog

Mijn sidebike combi heeft trouwens ook zo'n stang :)
Dat vehikel van jou is een verzameling van compensatie- en stabilisatiestangen, zonder die dingen zou het gevaarte onbestuurbaar zijn. :Y

Mijn eerste bakkie hadeen compensatiestang, maar ik heb nooit de moeite genomen die te monteren. Het resultaat is bij sommigen hier nog wel bekend: Uitdagend stuurgedrag, bij rechtse bochten bijna in de bak zitten en bij linkse bochten het achterwiel de lucht in. 8-)

Bij mijn huidige span zou de montage van zo'n stang misschien wat lastig worden, maar misschien versier ik nog wel eens een hydraulisch stabilisatiesysteem. Maar da's van latere zorg, eerst komt er nog een schijfrem aan het zijwiel.
 
ik heb al een jaar en schijf op het spanwiel, moet alleen nog steeds een pomp erop maken. :+
 
ik heb al een jaar en schijf op het spanwiel, moet alleen nog steeds een pomp erop maken. :+
Dat zou nog best een voelbaar verschil kunnen maken. :+

Pomp heb ik al, alleen zit er nu een trommelrem op en die doet alleen mee met de voorrem. En die schijf wil ik monteren met twee klauwen, zodat hij zowel met de voor- als achterrem meeknijpt. :Y
 
En toen was hij zwart.
Het zit er niet strak of mooi op, maar kan wel weer een wintertje pekel aan denk ik:

img0542t.jpg
 
Is er eigenlijk nog een verf die nog matter is dan dit?
vind dit eigenlijk nog te veel glanzen, ik wil echt de schoolbordkleur hebben.

Tectyl 190 heeft de goede kleur voor mij, is dat spul te spuiten met een verfspuit (bovenbeker) met compressor?
Ik weet dat die bussen van 1 liter voor de vaccuumspuit zijn, maar daar kun je niet netjes mee spuiten vind ik.
 
hele brutale vraag, maar heb je nog zo'n 20 mm as ?
en/of wat afval metaal?
heb nog een oud las apparaat onder het stof staan en wil binnekort toch weer even gaan oefenen en misschien ook stang onder zijspan fabriceren.

struikel op mun werk over cat5 kabel, maar dat last zo moeilijk en kan er ook geen stang van punnikken
 
Is er eigenlijk nog een verf die nog matter is dan dit?
vind dit eigenlijk nog te veel glanzen, ik wil echt de schoolbordkleur hebben.

Matzwart, barbecuespray of de echte schoolbordverf uit een spuitbus, is dat niet wat? 8-)
 
hele brutale vraag, maar heb je nog zo'n 20 mm as ?
en/of wat afval metaal?
heb nog een oud las apparaat onder het stof staan en wil binnekort toch weer even gaan oefenen en misschien ook stang onder zijspan fabriceren.

struikel op mun werk over cat5 kabel, maar dat last zo moeilijk en kan er ook geen stang van punnikken

links en rechts misschien wel wat liggen, hoe lang moet hij ongeveer zijn?


Matzwart, barbecuespray of de echte schoolbordverf uit een spuitbus, is dat niet wat? 8-)


schoolbord verf verkopen ze misschien ook wel per liter, goede tip :)
 
Laatst bewerkt:
~
Bij mijn huidige span zou de montage van zo'n stang misschien wat lastig worden, maar misschien versier ik nog wel eens een hydraulisch stabilisatiesysteem. /quote]

Beetje late reactie maar ik lees het nu pas!
Hoe werkt een hydraulisch stabilisatiesysteem?

Dat lijkt me wel wat!
 
ik heb een stuk gevonden van 1,2 m. Ik denk dat het gewoon st37 is, dat weet ik niet zeker.

Je mag het zo hebben op 2 voorwaarden: gebruiken voor je zijspan en foto's laten zien :P
 
goed, maar priveberichten op dit forum kijk ik vaker.
Ik kan op het werk mijn mail niet kijken namelijk, en MF gaat wel :)
 
na 3,5 jaar is het wel weer tijd voor een update.
Van leluk2000 heb ik tot op heden nog geen plaatjes gezien van zijn stabilisatiestang, ik neem aan dat die nog komen? :P

Mijn Suzuki span is uit elkaar, hij begon wat te verslijten en ik vond dat het tijd werd om mijn droom-span beginnen te bouwen. Enkele steekwoorden: spanwiel ook aangedreven, betere gewichtsverdeling en naafbesturing.
Daar ben ik 1,5 jaar terug mee begonnen, maar omdat ik meerdere hobby's heb gaat dat niet zo snel als dat ik zou willen. Foto's daarvan komen nog een keer.

Ondertussen begin ik het zijspan rijden wel te missen, dus "even vlug" een span aan mijn solo motor gemaakt. Omdat ik een K100 voor woon-werk gebruik heb ik Hellracer nageaapt en een schwenker gemaakt.(ik hoop dat hij dat niet erg vind) Ik wil ook weleens weten hoe zo'n zwenkbaar zijspan rijd.

Tijd voor foto´s:
c1zx.jpg

0k9u.jpg

l507.jpg

zxbh.jpg

0tam.jpg


Eigenlijk vind ik het ook wel heel leuk rijden. Wel anders dan een "echt" zijspan natuurlijk.
Hij schud een beetje aan het stuur op klinker wegen, dat komt denk ik omdat het zijspan wiel dan wat stuitert.
Ook rond de 90km/h op de vlakke weg begint het stuur wat te trillen, hoe dat komt weet ik niet goed. Ik zal eerst eens een andere stuurdemper gaan zoeken, deze lijkt niet veel te doen. Er zit ook roest op de stang, misschien is hij wel lek.
Ik zat te denken om er een skibox op te zetten met een soort van snelwissel. Zodat ik in de toekomst ook een 1 persoons bak er snel op kan zetten.
Ik moet de lampen nog aansluiten en dan kan ik eens wat langere proefritten gaan rijden.
 
*O*
Weer een schwenker erbij!
Het schudden op een klinkerweg komt idd omdat de vering van je span te stug staat. Als dit wat soepeler is wordt alles veel comfortabeler.

Hoeveel hoger zit jouw voorste ophangpunt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan