Beginnende motorrijdster (>25kw): welke motor?


Hoi psycha, ben het helemaal met Wim eens, zou zeker gaan voor een Honda Shadow VT500 of VT750, of een Honda Magna V30 of V45 (beetje hetzelfde soort motor) zijn allen tussen de 500 en 750 cc, zien er zwaar uit, maar zijn zeer licht te manouvreren door het brede stuur (vind ik) en de lage zit, en ze hebben een cardan aandrijving, dus geen onderhoud gedoe met kettingen en tandwielen... ;)
Ik heb onlangs zelf een Honda Magna V45 (750 cc) gekocht uit 1986, voor de winter maanden, om mijn andere (nieuwe) motor een beetje te sparen, en heb daar 1200 euries voor betaald, dus is goed te doen om mee te beginnen. Zijn vrij probleemloze motoren, en rijden heerlijk comfortabel :Y
 
Laatst bewerkt:
Je hebt je rijbewijs in januari, dus ga dan proefrijden. Probeer wat motoren die je leuk vindt voor een langere afstand. Probeer dan wat langzamere oefeningen (i.v.m. filedingen...) en wat manouvres.

Dan weet je hoe je rug het gaat houden. Houdt ook rekening met pekel. Zeker op winterse ritten. Dat zout wat ze op de weg gooien is funest voor je mooie chroomdelen en eigenlijk je hele motor. Je moet dan zeker je motor poetsen en na iedere rit schoonspuiten.

Blijft het advies: kijk wat je mooi vindt, wat je aan moeite erin wil steken en hoe de proefrit je bevalt.
 
Hoi psycha, ben het helemaal met Wim eens, zou zeker gaan voor een Honda Shadow VT500 of VT750, of een Honda Magna V30 of V45 (beetje hetzelfde soort motor) zijn allen tussen de 500 en 750 cc, zien er zwaar uit, maar zijn zeer licht te manouvreren door het brede stuur (vind ik) en de lage zit, en ze hebben een cardan aandrijving, dus geen onderhoud gedoe met kettingen en tandwielen... ;)
Ik heb onlangs zelf een Honda Magna V45 (750 cc) gekocht uit 1986, voor de winter maanden, om mijn andere (nieuwe) motor een beetje te sparen, en heb daar 1200 euries voor betaald, dus is goed te doen om mee te beginnen. Zijn vrij probleemloze motoren, en rijden heerlijk comfortabel :Y

Zelf ook een wat oudere V30 gehad, moet idd toegeven dattie lekker reed, best veel vermogen door het V4 blok.
Die had echter geen cardan, nieuwere modellen wel?
 
Die had echter geen cardan, nieuwere modellen wel?
Cardan :?

Afspuiten... Ik weet nu al van mezelf dat ik dat niet na elke rit ga doen. Ik ken mezelf op dat gebied iets te goed, ben ik bang.

Maar zodra er echt sneeuw ligt op de weg, denk ik dat ik mijn kampeerbusje erbij pak als alternatief. In ieder geval deze winter, want het lijkt me verstandig om in dat soort omstandigheden al wat meer kilometers achter de rug te hebben.

Ik kan trouwens niet wachten om eindelijk zelf te kunnen gaan rijden (en vooral wanneer en waar ik wil in plaats van die 2 uur in de week B| )! Erover lezen verzacht wel een beetje. Dankjulliewel! :}
 
De cardan is de aandrijving met een as van het motorblok naar het achterwiel. Zo'n ding zit op bijvoorbeeld diverse BMW's, de Intruder en de Moto Guzzi. Een cardanaandrijving is onderhoudsvriendelijk maar kan wat reacties als gevolg van aandrijfkrachten kennen. Vooral oudere BMW's hebben het schop-onder-de-kont gevoel: Je geeft gas en de achterkant van de motor trekt zichzelf omhoog.
Naast cardanaandrijving zie je ketting en riemaandrijving. Van die twee is de ketting het meest gebruikt en deze zijn ook het meest gevoelig voor onderhoud. Onderhoud zoals in af en toe (ik hou zelf eens per 300 km aan) invetten. Dat invetten kan je doen met een spuitbusje, even wat vet op de ketting en klaar is clara. Er zijn ook handige apparaatjes in de handel die dit invetten wat makkelijker maken.
Riemaandrijving is vooral bekend van de HD-tjes. Dit soort aandrijving is ook relatief onderhoudsvrij, maar heeft het kleine risico op breuk. En, een riem kan bijzonder irritant piepen bij nat weer.
 
Cardan :?

Afspuiten... Ik weet nu al van mezelf dat ik dat niet na elke rit ga doen. Ik ken mezelf op dat gebied iets te goed, ben ik bang.

Maar zodra er echt sneeuw ligt op de weg, denk ik dat ik mijn kampeerbusje erbij pak als alternatief. In ieder geval deze winter, want het lijkt me verstandig om in dat soort omstandigheden al wat meer kilometers achter de rug te hebben.

Ik kan trouwens niet wachten om eindelijk zelf te kunnen gaan rijden (en vooral wanneer en waar ik wil in plaats van die 2 uur in de week B| )! Erover lezen verzacht wel een beetje. Dankjulliewel! :}

Yep, cardan, net zoiets als de aandrijving van je busje, dus geen onderhoud (zo goed als)

MagnaV45cardan.jpg


Dit is trouwens mijn choppie...
 
Zelf ook een wat oudere V30 gehad, moet idd toegeven dattie lekker reed, best veel vermogen door het V4 blok.
Die had echter geen cardan, nieuwere modellen wel?

De modellen vanaf V45 hadden in 1982 al cardan, de nieuwere modellen volgens mij juist weer niet.
De V30 heeft dacht ik geen cardan gehad
 
Laatst bewerkt:
tjonge jonge jonge.
wat een hulpvaardigheid ineens.
als Psycha een piemeltje had gehad dan zou ze eerst RTFM.
daarna STFI.
en dan de zoekfunctie van dit forum moeten doorworstelen voordat er een zinnig antwoord zou komen.

@TS
eh ...
mijn advies betreffende de aan te schaffen motor.
RTFM
STFI
en gebruik de zoekfunctie.

succes enne .... no hard feelings hoor.
 
tjonge jonge jonge.
wat een hulpvaardigheid ineens.
als Psycha een piemeltje had gehad dan zou ze eerst RTFM.
daarna STFI.
en dan de zoekfunctie van dit forum moeten doorworstelen voordat er een zinnig antwoord zou komen.

Tja.... *D

Over hulpvaardigheid gesproken: Wat is RTFM en STFI? Heb ik ergens overheen gelezen? Ben ook nog niet erg thuis in de afkortingen hier :P

Groetjes!
 
tjonge jonge jonge.
wat een hulpvaardigheid ineens.
als Psycha een piemeltje had gehad dan zou ze eerst RTFM.
daarna STFI.
en dan de zoekfunctie van dit forum moeten doorworstelen voordat er een zinnig antwoord zou komen.

@TS
eh ...
mijn advies betreffende de aan te schaffen motor.
RTFM
STFI
en gebruik de zoekfunctie.

succes enne .... no hard feelings hoor.

Ja ja :?

Dus ze moet een manual lezen van een motor die ze niet heeft en op het internet zoeken zodat ze bij een forum over motoren komt waar ze dan vervolgens haar vragen kan stellen?
Of begrijp ik het verkeerd?

Als je dan wilt smijten met afkortingen zeg dan UTFS


...................no hard feelings hoor.





P.S. van het andere geslacht zijn helpt wel een beetje natuurlijk.

:X
 
Laatst bewerkt:
Cardan :?

Afspuiten... Ik weet nu al van mezelf dat ik dat niet na elke rit ga doen. Ik ken mezelf op dat gebied iets te goed, ben ik bang.

Maar zodra er echt sneeuw ligt op de weg, denk ik dat ik mijn kampeerbusje erbij pak als alternatief. In ieder geval deze winter, want het lijkt me verstandig om in dat soort omstandigheden al wat meer kilometers achter de rug te hebben.

Ik kan trouwens niet wachten om eindelijk zelf te kunnen gaan rijden (en vooral wanneer en waar ik wil in plaats van die 2 uur in de week B| )! Erover lezen verzacht wel een beetje. Dankjulliewel! :}
Het gaat niet alleen om sneeuw, maar ook om pekel. Dat vreet je chroom weg. En pekel ligt er ook wanneer er geen sneeuw is, maar algemeen wanneer er kans is op gladheid. Het blijft ook vaak liggen totdat er een goede bui is geweest.

Je kunt je motor wel enigszins beschermen, maar nooit 100%. Als je dat niet wilt, moet je toch ook nadenken over een winterbrik, die er lelijk uit mag gaan zien, of je moet je motor heel netjes gaan onderhouden.
 
Die van mij is te koop en heeft cardan aandrijving en is >25 kw (zwaar), oja en het is natuurlijk een vraagprijs ;). Zoals de naam doet vermoeden 535CC zo'n 34 kW.
Yamaha Virago XV535

Mvg,

Jeffrey

motor2dc5.jpg
 
Laatst bewerkt:
een 883 is te vinden voor ongeveer 3500 en dat is helaas wel meestal particulier,en sleutelen daar moet je niet aan denken daar heb je garages voor je koopt een motor om erop te rijden natuurlijk.maar je kan natuurlijk ook kijken voor een yamaha xvs 650 die zijn er vanaf ong.3900.mijn raad is wel probeer het bij een dealer te kopen.meestal garantie en particulierv is persoonlijk niet mijn ding.surf eens rond zal ik zeggen h-d startpagina
 
En is dit qua budget en beperkte (lees: geen) sleutelvaardigheden ook haalbaar :] ?
Ik heb vorig jaar ook mijn rijbewijs gehaald dus ook beginner hoewel ik toen 38 was, wel altijd auto gereden.
Ik ben Italie fan en rijd een alfa en ben nu bezitter van twee Moto Guzzi's de italiaanse variant van harley. Ook wel schertsend spagetti harley genoemd. Rijd er dagelijks mee naar mijn werk met veel plezier. Hele leuke eigenzinnige motor met cardan en een heerlijk V-twin geluid.
is die niet mooi california 3 1000cc reeds 21000km mee gereden sinds ik hem heb.
i1.jpg

Denk een beetje zwaar voor een dame maar dat zit vooral tussen de oren zodra je rijd merk je niet veel van het gewicht. Guzzi heeft ook kleine modellen.

Guzzi nevada 750cc
moto_guzzi_nevada_750ie_l.jpg

Als je er een hebt gehad word het een liefde voor het leven zei een liefhebber tegen mij. Ik heb nog geen spijt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vorig jaar ook mijn rijbewijs gehaald dus ook beginner hoewel ik toen 38 was, wel altijd auto gereden.
Ik ben Italie fan en rijd een alfa en ben nu bezitter van twee Moto Guzzi's de italiaanse variant van harley. Ook wel schertsend spagetti harley genoemd. Rijd er dagelijks mee naar mijn werk met veel plezier. Hele leuke eigenzinnige motor met cardan en een heerlijk V-twin geluid.
is die niet mooi california 3 1000cc reeds 21000km mee gereden sinds ik hem heb.
[afbeelding]
Denk een beetje zwaar voor een dame maar dat zit vooral tussen de oren zodra je rijd merk je niet veel van het gewicht. Guzzi heeft ook kleine modellen.

Guzzi nevada 750cc
[afbeelding]
Als je er een hebt gehad word het een liefde voor het leven zei een liefhebber tegen mij. Ik heb nog geen spijt.

Tweede hands Nevada marktplaats 300km op teller.
http://link.marktplaats.nl/123063546
 
Laatst bewerkt:
Tweede hands Nevada marktplaats 300km op teller.
http://link.marktplaats.nl/123063546

Dankje voor de tips! Vooral je bovenste foto ziet er wel ongeveer uit als ik in gedachte had. Helaas is die motor op marktplaats wel boven budget, dus het wordt nog even verder zoeken, vrees ik. Maar we hebben ook nog even. Ik kan niet wachten!!!

een 883 is te vinden voor ongeveer 3500 en dat is helaas wel meestal particulier,en sleutelen daar moet je niet aan denken daar heb je garages voor je koopt een motor om erop te rijden natuurlijk.maar je kan natuurlijk ook kijken voor een yamaha xvs 650 die zijn er vanaf ong.3900.mijn raad is wel probeer het bij een dealer te kopen.meestal garantie en particulierv is persoonlijk niet mijn ding.surf eens rond zal ik zeggen h-d startpagina

Ik denk trouwens inderdaad dat het voor mij verstandiger is om via een dealer te kopen (in ieder geval de eerste motor).

Groetjes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan