Harley Davidson XR1200

Charmain,

Afstelling bij Twin Motorcycles heeft mij EUR 600 ex BTW gekost. Service was prima en vanwege de pekel werd de motor gratis afgehaald en weer teruggebracht. Naar mijn inzicht is het de investering zeker waard. Dris wijst er (blijkens zijn grafieken) terecht op dat de Remus pijp relatief weinig vermogen bovenin geeft maar het koppel onderin is beestachtig en dat vind ik zelf eigenlijk belangrijker. Ik ben van plan de gearing hierop aan te passen en dan kan ik met de XR rijden als met een `gewone´ Sportster 1200 en bij gelegenheid een keer terugschakelen en het topvermogen benutten.
Ik heb voor de Db killer gekozen omdat ik in het stadscentrum woon en dagelijks naar mijn werk rijd. Ik vind het geluid met de Db killer echter prachtig! Zeker na de afstelling en verwijdering `euro flapper´klinkt het geluid diep, donker en krachtig maar niet storend hard. Zou me niks verbazen als de Db killer iets meer tegendruk en daardoor koppel geeft maar je kan het beter aan Dris vragen, aangezien hij het op de Dyno heeft geprobeerd.


Ik heb ze gebeld en kan evt. in mei terecht. Tot zo'n 3000tpm is de motor wat onwillig. Boven de 3000 en vooral vanaf 4000tpm gaat hij als een speer en blijft maar trekken. Vooral op de binnenwegen gebruik ik de vijf niet. In de vijf zit hij dan net onder z'n toeren.
 
Charmain,

Ook ik had die dip onderin (was ook duidelijk zichtbaar in de grafiek). Bij mij is dat na de afstelling (en verwijdering Euro flapper) totaal verdwenen en zit daar nu juist dat sterke koppel waar HD bekend om staat, terwijl de motor bovenin nog voller en mooier loopt. De motor rijdt nu dus ook veel lekkerder in de stad. Doordat je veel meer gebruik gaat maken van het lage toerengebied heeft de motor naar mijn idee ook een langere levensverwachting (het blijft tenslotte toch een klassieke 45 graden stoterstangen V-twin).
 
Laatst bewerkt:

Gaaf!
3217585839_c5a5736354.jpg


AdrenalinMotoHarleyDavidsonXr1200Ca.jpg
 
Laatst bewerkt:
hey kuipirossi....

ik heb vandaag gehoord (twin motorcycles) en (terug)gelezen, dat jij een ander stuur op je motor hebt gemonteerd.
Ik zit zelf ook sterk te denken om het stuur te veranderen.... ik zit naar mijn zin iets te recht op en ik vind mijn motor wat stug sturen en het orginele stuur helpt daar niet in mee denk ik.
Voordat ik van alles ga aanschaffen is het denk wijs om hier en daar is rond te kijken en voelen hoe het zit.
Mijn vraag is, kunnen wij is een keer wat afspreken, zodat ik kan proberen hoe het stuur bij jou zit.
We wonen geloof ik niet zo ver van mekaar vandaan.
 
Is prima. Ik woon in Amsterdam.
Stuur me anders even een prive mail via het SON forum (www.sportsters.nl).
Als het weer een beetje redelijk is, kunnen we daarna evt. gaan rijden!
 
hey kuipirossi....

ik heb vandaag gehoord (twin motorcycles) en (terug)gelezen, dat jij een ander stuur op je motor hebt gemonteerd.
Ik zit zelf ook sterk te denken om het stuur te veranderen.... ik zit naar mijn zin iets te recht op en ik vind mijn motor wat stug sturen en het orginele stuur helpt daar niet in mee denk ik.
Voordat ik van alles ga aanschaffen is het denk wijs om hier en daar is rond te kijken en voelen hoe het zit.
Mijn vraag is, kunnen wij is een keer wat afspreken, zodat ik kan proberen hoe het stuur bij jou zit.
We wonen geloof ik niet zo ver van mekaar vandaan.
ik heb jou vandaag ook gezien en gehoord :W

gr driver
 
hey driver...

idd :W bevalt je Buell nu, na afstelling?
k,moet toch toegeven dat het wel degelijk helpt in tegenstelling tot wat ik altijd dacht.

Buelletje pakt nu direct goed op en houdt niet meer etc in wat ik nu gemerkt heb.
Op de terugweg wat rustig aan gereden zo,n 130 / 140 km want ik waaide zowat van de Buel af en nu staat ie weer min. 3 weken stil ivm Thailand trip morgenavond voor 3 weken dus tot latersz.
 
hallo allemaal....

ik heb weer een vraag :)
hoe ervaren jullie het olie verbruik van de XR?
verbruikte de motor meer tijdens inrijden of nog steeds of helemaal geen last van?
 
Die van mij verbruikt zeker wel wat... goed in de gaten houden dus en op tijd bijvullen!!!!
Ook ruik ik altijd een aangename, warme 20w50 lucht rond de motor en.. zie ik donkere stippen op mijn Remus uitlaat die erg doen denken aan een neergeslagen en aagekoekte oliemist. Ondanks de verbeterde olieopvang in de carterontluchting (Buell?), blijft mijn XR kennelijk het eigenwijze Sportster trekje hebben om de olie het luchtfilter in te mieteren bij hoge toerentallen...
 
"Die van mij verbruikt zeker wel wat"....... hoeveel verbruikt jouw motor op hoeveel km ongeveer?.... als ik het goed begrepen hebt hoort een gemiddelde harley +- 5000 km op een kwart liter olie te lopen, na het inrijden.

"Ook ruik ik altijd een aangename, warme 20w50 lucht rond de motor en.. zie ik donkere stippen op mijn Remus uitlaat die erg doen denken aan een neergeslagen en aagekoekte oliemist." ..... ik ben geen techneut, maar dat hoort volgens mij ook niet.

Na 1000 km moest ik de olie wat bijvullen met een kleine 300ml.....als ik het zo her en der gelezen heb is dat wel netjes voor een xr.
Ik las ergens anders dat iemand na 500 miles een halve liter olie moest bijvullen.
 
300 ml op 1000 liter klinkt ongeveer hetzelfde als wat die van mij verbruikt.
Bij mijn vorige Sportster vielen de druppels soms uit het luchtfilter (na hard rijden bij mooi weer)...
 
Heb nog eens goed gekeken. Zie inmiddels de donkere plekken ook op andere plekken op de uitlaat ontstaan, overal waar deze een bocht maakt. Het lijkt er dus op dat het alleen door de warmte komt en verder niet samenhangt met het olieverbruik.
 
Ik heb ze gebeld en kan evt. in mei terecht. Tot zo'n 3000tpm is de motor wat onwillig. Boven de 3000 en vooral vanaf 4000tpm gaat hij als een speer en blijft maar trekken. Vooral op de binnenwegen gebruik ik de vijf niet. In de vijf zit hij dan net onder z'n toeren.


De XR is al in april onder handen genomen. Inmiddels flink wat km's gemaakt. Inderdaad een wereld van verschil. De DB-killer heb ik na zo'n 300km gemonteerd. Ik heb het idee dat de motor onderin nu soepeler reageert. In de koppelkromme zit rond de 2100tpm een dip. Bij het optrekken merk daar niets meer van.
Tot nu toe (1000km) geen merkbaar verbruik. Ik meet het peil na een rit en laat de motor dan nog even stationair lopen.
 
hallo,

Mijn vriendin gaat hoogswaarschijnlijk opzoek naar een xr1200 maar ik heb hier nog een paar vraagjes over.

om te beginnen is het wel iets voor een meisje?
Zij is ongeveer 1,72. Het gewicht is toch aan de zware kant (vergelijk het even met mijn motor van 220 kg) maar merk je hier iets van aangezien de HD ook wat lager is?

Hoe ervaren jullie de vibratie? voel je alles door je lichaam trillen? (irritant? :X )
Ik rijd zelf op een boxer en daar zijn de trillingen merkbaar maar niet irritant bij hogere snelheden merk ik dat de vibratie toeneemt.

Nu lees ik verschillende reviews. De één is erg te spreken over de acceleratiepower de ander vind het aan de magere kant (met wat vergelijk je het dan is natuurlijk de vraag) wat is jullie ervaring hierover?

Is de xr1200 alleen een 2009 model omdat ik bij 2010 alleen de xr1200x zie en die vind zij weer niet mooi.

alvast bedankt voor de reply
 
Laatst bewerkt:
Hallo Jasper,

Ik rij zelf een XR1200x.
Ik ben 1,73 en ik kom met de bal van mijn voet aan de grond.
Het is een zware motor wat gewicht betreft, hij weegt zo'n 250 kg.
Ik denk dat je wel een beetje pittig moet zijn om deze motor te houden.
Wat is je vriendin gewend qua motor en rijden?
Ik zou zeggen ga 's een proefrit maken.
De dealer kan je ook meer vertellen over de 2009/2010 modellen.

Groetjes
 
Hallo Jasper,

Ik rij zelf een XR1200x.
Ik ben 1,73 en ik kom met de bal van mijn voet aan de grond.
Het is een zware motor wat gewicht betreft, hij weegt zo'n 250 kg.
Ik denk dat je wel een beetje pittig moet zijn om deze motor te houden.
Wat is je vriendin gewend qua motor en rijden?
Ik zou zeggen ga 's een proefrit maken.
De dealer kan je ook meer vertellen over de 2009/2010 modellen.

Groetjes

hé bedankt voor je reactie :)

ze is nog bezig met haar rijbewijs dus eigenlijk is ze nog niks gewend.
we hebben deze week op de xr1200 gezeten maar hij blijkt toch wat aan de grote kant.
ze zit helemaal op het puntje van de zadel armen helemaal gestrekt en komt met haar tenen aan de grond.... we zijn ons nu aan het focussen op een nightster (xl1200n)
misschien ook voor haar beter wat betreft het vermogen. welliswaar ook 1200cc maar kwa power een stuk minder....ze vindt het model geweldig en ze zit er perfect op; makkelijk aan de grond.
:)
 
Laatst bewerkt:
man,man,man....wat heb ik toch een plezier van de XR

Rij nu zo`n 4 maanden op zo`n ding, en heb er al een kleine 4000 km op gemaakt.
Back to basic, heerlijk ! 2 Cil met luchtkoeling die staat te stampen...hahaha, love it !

Nu zitten we natuurlijk op een motorforum hier, en daar zijn de reacties aangaande HD motoren vaak niet erg positief, maar dit is werkelijk een heerlijke fiets als je van dit type motoren houdt.

Ik heb ook nog een softail, maar die is hierdoor nauwelijks gebruikt dit jaar. Heb ook een stel japanners gehad. Qua snelheid beter ( naked bike hoeft niet harder te lopen dan 180 km/h anders wordt `t toch erg ongemakkelijk....), maar bij lange na niet zoveel fun te bieden als de XR 1200.

Sound( met Remus)
Looks
Koppel
Handling

Wat ik niet begrijp dat harley geen tankdopslot heeft, dat heb ik nooit begrepen, verder mis ik eigenlijk niets *D .
 
Powercommander d`r op. Hebben meer mensen hier ervaring mee?
Het enige wat ik evt wil veranderen is andere vering. Ik zit te denken aan Ohlins, zitten hier eigenaren die de vering hebben aangepast?
full
 
Jonne,

Goed te horen dat je plezier hebt met de XR. Ik vind het zelf ook een fantastische motor! En voor wat al die rijstkokers betreft... ach ja, ze hebben het altijd over Harley. Vraag mij ook niet waarom ze er zo mee bezig zijn.

Ik heb achter Bitubo WME veren gemonteerd. De veren bevallen mij zeer goed en zijn beduidend betaalbaarder dan Öhlins. In de voorvork heb ik Wilbers binnenveren laten monteren (bij Twin Motorcycles). Ook deze veren zijn relatief betaalbaar en rijden perfect (meer stijfheid voor beter stuurgedrag, doch zonder comfort in te leveren).

Naar mijn idee hoef je geen kapitaal uit te geven om goede vering te hebben. Tenzij je je een paar tienden van je rondetijd op het circuit af wilt halen misschien.
 
Jonne,

Goed te horen dat je plezier hebt met de XR. Ik vind het zelf ook een fantastische motor! En voor wat al die rijstkokers betreft... ach ja, ze hebben het altijd over Harley. Vraag mij ook niet waarom ze er zo mee bezig zijn.

Ik heb achter Bitubo WME veren gemonteerd. De veren bevallen mij zeer goed en zijn beduidend betaalbaarder dan Öhlins. In de voorvork heb ik Wilbers binnenveren laten monteren (bij Twin Motorcycles). Ook deze veren zijn relatief betaalbaar en rijden perfect (meer stijfheid voor beter stuurgedrag, doch zonder comfort in te leveren).

Naar mijn idee hoef je geen kapitaal uit te geven om goede vering te hebben. Tenzij je je een paar tienden van je rondetijd op het circuit af wilt halen misschien.


Die Bitubo WME is toch zonder reservoir? Want de Bitubo en Ohlins met reservoir schelen elkaar niet zoveel in prijs.
Binnenveren heb ik ook gezien, alleen dan van Hyperpro, die ga ik zeker laten monteren.
Over de achtervering moet ik nog ff nadenken.
Nou... ik heb geen circuit aspiraties, en een paar tienden interesseren me helemaal niets, een goede wegligging wel ;)
 
WME is inderdaad zonder piggy bag reservoirs. Als ik het goed begrijp, is de functie van deze reservoirs het voorkomen van bellen in de demperolie, ten gevolge van (zeer) intensief gebruik van de vering en demping (op het circuit). Ik heb de reservoirs nog niet gemist...
Hyperpro binnenveren vóór schijnen nogal stug te zijn (ook meer iets voor op het circuit) en kosten het dubbele van de Wilbers veren.

Veel succes met je keuze! Ben benieuwd hoe het straks allemaal bevalt!
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan