Harley Davidson XR1200

is er al wat bekend over de 2010 - xr 1200 ?
hoor berichten dat harley ze niet meer gaat maken voor 2010

en nog ff een mooie xr ,
full
 
En.. zijn er al bevindingen mbt het rijden? Niemand die hem daadwerkelijk heeft?

Ja hoor, ik rij dat ding nu zo'n 7 weken. Staat 4000 kilometer op en bevalt me uitermate goed. Een vreselijk monster (zeker voor een HD) met hoge trekkracht.
Vele HD's en Jap's mochten een blik werpen op het snel aan de horizon verdwijnende achterlicht.

Stuurt onzettend goed. In en uit de bocht gaat bijna automatisch en kan lekker plat. Zeker door de afgeronde dikke achterband. (wisten de jappen al jaren natuurlijk)
Remmen zijn super. Oppassen dat je niet over het stuur vliegt als je andere HD's gewend ben. Knijpen is echt stoppen. U bent gewaarschuwd.

Zithouding is goed. Instrumenten overzichtelijk. Alleen waarom zit het knopje op de teller om te wisselen tussen klok, dagteller, kilometerteller nu aan de onderkant van de teller?? Kan je dus alleen bij als je naast de motor staat. Tja..

Alleen het zadel is tot 100km te doen daarna wordt ie vervelend. Ik kan je verklappen dat ik blij was om in midden frankrijk te zijn (650 km) en kon na de rit niet meer knap op een stoel zitten. Daar ga ik dus wat aan doen.

Geluid is wel heel stil. De einddemper schotjes van binnenuit even met 12 mm gaatje geopend om meer doorvoer te geven.
De katalysator dempt heel veel druk af. Zonder dempers klinkt hij nog netter dan een dikke harley. Die kata gaat er dus ook uit :)

Problemen? Toevallig deze week een verstuiver die het niet meer deed. Of het door de franse benzine komt of een mechanisch probleem zal ik nooit weten. De dealer verving deze (wist overigens nog niet hoe dat moest dus boeken op tafel) en alles weer in orde.

Een aanrader voor een ieder. Maak een proefrit en je zult versteld gaan. Overigens zijn de dealers niet gek op proefritten omdat menig proefrit op een XR eindigt in een crash door het onderschatten van het vermogen.

Oh ja, ik heb hem in het zwart. Zit een ruitje op om de wind af te wenden. Ruitje uit de USA besteld en betaalde dus geen 433 (!) euro maar 236 dollar incl verzending.

Tot zover.
 
Problemen? Toevallig deze week een verstuiver die het niet meer deed. Of het door de franse benzine komt of een mechanisch probleem zal ik nooit weten. De dealer verving deze (wist overigens nog niet hoe dat moest dus boeken op tafel) en alles weer in orde.Een aanrader voor een ieder. .

Opgelet voor vakantiegangers: er zijn inderdaad problemen met een bepaalde soort franse benzine, de E 10, te mijden als de pest.

full
 
Ja hoor, ik rij dat ding nu zo'n 7 weken. Staat 4000 kilometer op en bevalt me uitermate goed. Een vreselijk monster (zeker voor een HD) met hoge trekkracht.
Vele HD's en Jap's mochten een blik werpen op het snel aan de horizon verdwijnende achterlicht.

Stuurt onzettend goed. In en uit de bocht gaat bijna automatisch en kan lekker plat. Zeker door de afgeronde dikke achterband. (wisten de jappen al jaren natuurlijk)
Remmen zijn super. Oppassen dat je niet over het stuur vliegt als je andere HD's gewend ben. Knijpen is echt stoppen. U bent gewaarschuwd.

Zithouding is goed. Instrumenten overzichtelijk. Alleen waarom zit het knopje op de teller om te wisselen tussen klok, dagteller, kilometerteller nu aan de onderkant van de teller?? Kan je dus alleen bij als je naast de motor staat. Tja..

Alleen het zadel is tot 100km te doen daarna wordt ie vervelend. Ik kan je verklappen dat ik blij was om in midden frankrijk te zijn (650 km) en kon na de rit niet meer knap op een stoel zitten. Daar ga ik dus wat aan doen.

Geluid is wel heel stil. De einddemper schotjes van binnenuit even met 12 mm gaatje geopend om meer doorvoer te geven.
De katalysator dempt heel veel druk af. Zonder dempers klinkt hij nog netter dan een dikke harley. Die kata gaat er dus ook uit :)

Problemen? Toevallig deze week een verstuiver die het niet meer deed. Of het door de franse benzine komt of een mechanisch probleem zal ik nooit weten. De dealer verving deze (wist overigens nog niet hoe dat moest dus boeken op tafel) en alles weer in orde.

Een aanrader voor een ieder. Maak een proefrit en je zult versteld gaan. Overigens zijn de dealers niet gek op proefritten omdat menig proefrit op een XR eindigt in een crash door het onderschatten van het vermogen.

Oh ja, ik heb hem in het zwart. Zit een ruitje op om de wind af te wenden. Ruitje uit de USA besteld en betaalde dus geen 433 (!) euro maar 236 dollar incl verzending.

Tot zover.

Ok, thanks! Ben nu een Street triple gewend..ook een monster, wil er geen spijt van krijgen om hem weg te doen.. Zag ik je vanmiddag over de ring Adam skeuren?
 
mijn neef heeft er 1,die heeft de achtervering aangepast rijd nu met Ohlins en voorveren van Hyperpro rijd 10x beter!.Rvs remleidingen voor/achter,en een 2 in 1 Remus uitlaat,supervet ding!.
 
vind het ook een hele leuke bike , moet wel wat verbouwd worden , vind een raceversie super.
ik twijfel eigenlijk tussen een Buell xb12ss en de xr1200 , denk dat ik ga voor de xr.
 
dank je...ik loop ook weer te denken om er een te kopen , vorige keer liep het door een scheidng ffe fout en heb ik later een Moto Morini Corsaro 1200 gekocht bevalt me prima maar wil nu wslijk mijn xjr 1200 wegdoen en dan de xr1200 kopen maar k,twijfel nog ietswat omdat de xjr1200 me super bevalt en ik er inruil wslijk weinig voor terug krijg.
En een gebruikte xr doet nog altijd iets vanaf 10.000 euries dussss.....nog ffe denken

gr Driver
 
is er al wat bekend over de 2010 - xr 1200 ?
hoor berichten dat harley ze niet meer gaat maken voor 2010

en nog ff een mooie xr ,
[afbeelding]
vlgs Motor Saloon blijft de xr 1200 gewoon in het progamma en gaan er wat sportsterren uit .

gr Driver
 
dank je...ik loop ook weer te denken om er een te kopen , vorige keer liep het door een scheidng ffe fout en heb ik later een Moto Morini Corsaro 1200 gekocht bevalt me prima maar wil nu wslijk mijn xjr 1200 wegdoen en dan de xr1200 kopen maar k,twijfel nog ietswat omdat de xjr1200 me super bevalt en ik er inruil wslijk weinig voor terug krijg.
En een gebruikte xr doet nog altijd iets vanaf 10.000 euries dussss.....nog ffe denken

gr Driver


Driver.
Denk er nog ff goed over na.
Een normaal denkend mens wil nog geen volgescheten luier ruilen voor een HD.
Dus lekker de XJR houden.

Grt Moes
 
Driver.
Denk er nog ff goed over na.
Een normaal denkend mens wil nog geen volgescheten luier ruilen voor een HD.
Dus lekker de XJR houden.

Grt Moes
heejjj Moest :W ...dat is nou net het probleem ...ik ben geen normaal denkend mens vlgs een aantal anderen _O-

of zak dan toch maar een Tuono erbij kopen O-)

gr Driver
 
Ik ga voor de XR , ik heb al op diverse Buells van m,n maatjes gereden , loopt super , maar hij is mij te kort. ( zelfs twee van m,n maten willen overstappen op de XR )
de XR is een robustere fiets , is gewoon iets meer motor , standaard vind ik er niet zoveel aan , ga hem dus zeker verbouwen.

Ik heb m,n Harley Softtail nu te koop staan , en zo gauw die weg is , koop ik een XR.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga voor de XR , ik heb al op diverse Buells van m,n maatjes gereden , loopt super , maar hij is mij te kort. ( zelfs twee van m,n maten willen overstappen op de XR )
de XR is een robustere fiets , is gewoon iets meer motor , standaard vind ik er niet zoveel aan , ga hem dus zeker verbouwen.

Ik heb m,n Harley Softtail nu te koop staan , en zo gauw die weg is , koop ik een XR.
k,hoop dan voor je dat je de softail netjes kunt verkopen.

Welke kleur xr1200 had je in gedachten ?

Een nieuwe of een gebruikte ?

gr Driver
 
Heb jezelf al een xr ?
Vandaag de knoop doorgehakt en een xr1200 uit 2008 gekocht met 2350 km op de tellert, kleur Oranje en met accesoires ....windschermplje / tanktas / saddlebag en 2 kleine zijtasjes.
De einddempers zijn matzwart de rest matchroom oftewel.. wslijk neem ik er de conische Remus demper bij in geheel matzwart incl.bochten .
Deze zijn net nieuw dus kan enige weken duren voordat ze worden uitgeleverd tot die tijd blijft de xr1200 ook gewoon binnen staan.

Dus ruim een jaar later als gepland komt er toch een xr1200 bij mij wonen en ondanks kritische opmerkingen her en der ga ik het avontuur gewoon aan :Y

Hieronder een recente rijderstest van de xr1200

gr Driver
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Harley-Davidson XR1200
Geschreven door Daan van der Keur
Tuesday 14 July 2009
Zeer verrassend!
Kan een Harley verrassen? Ik zie jullie denken: "Jo Daan dude kom op zeg! Wake up man jij altijd met je Harley's..." Hoe ga ik jullie in hemelsnaam uitleggen dat een Harley echt verschrikkelijk kan verrassen? Geen idee eigenlijk maar ik kan het proberen natuurlijk. Misschien helpt het als ik zeg dat ik 417,2 kilometer lang het gas vol open heb gedraaid. Gewoon omdat ik niet anders kon...





Zip-test


Nee je hoeft absoluut niet bang te zijn om tijdens een stoplichtsprint ingehaald te worden door twee motorrijders in leren pak op een Aprilia Atlantic500 motorscooter. En nee je hoeft ook absoluut niet bang te zijn dat een automobilist in een Nissan 350Z het van je wint. Behalve als de snelheid boven de 200 km/u komt dan (de XR1200 rijdt exact 200 km/u bij 7.000 toeren). Verder hoef je niet bang te zijn om voor mietje versleten te worden omdat je Harley zo stil is dat niemand je hoort aankomen. Van sommige nieuwe Harley's zou je bijna gaan denken dat ze elektrisch aangedreven zijn zo ontzettend stil zijn ze. Deze XR1200 Sportster is anders als alle andere Harley's die ik in de afgelopen tien jaar gereden heb. Ik was echt totaal verbaasd toen ik wegreed bij de importeur. Amper 200 meter verder bij het stoplicht stond ik mezelf in opperste verbazing af te vragen of ik niet zat te dromen. Nou echt niet hoor want amper in de bocht hangend gaf ik net even teveel gas en zette de spiksplinternieuwe achterband even een stapje opzij en wist ik dat ik niet droomde. Na van de verbazing te zijn bekomen verscheen er een glimlach op mijn gezicht en die is daar blijven zitten tijdens het slapen, werken, fietsen, wandelen en elke seconde die ik op de XR1200 heb doorgebracht.

Van eitjes naar slijtboutjes
Omdat ik echt een broertje dood heb aan nieuwe banden (ik rij dan echt op eieren) ben ik meteen uit mijn werk vandaan naar mijn favoriete 'schaamrand-oplos-bocht' bij "De Vlietlanden" gereden. Lang geleden ben ik ooit een keer vergeten dat ik de schaamranden van mijn nieuwe voorband er nog niet afgereden had. Op de eerste de best grote rotonde die ik toen tegenkwam zette mijn voorband zo'n verschrikkelijk grote stap opzij dat in een milliseconde mijn complete adrenalinevoorraad uit mijn beide bijnieren in mijn bloedbaan werd afgegeven. Ik heb zelden zo zitten te stuiteren op mijn motor. Dus rij ik tegenwoordig altijd zo snel mogelijk die schaamranden eraf. Even een keer of tien op en neer en de schaamranden waren compleet verdwenen aan beide kanten. Aan de achterkant zat de erg goede Dunlop Sportmax Roadsmart en om het voorwiel lag een Dunlop sportmax Qualifier. Dat zijn nou niet bepaald banden die je op een gemiddelde Harley zal vinden. Dat voorspelde dus al iets over de kwaliteiten van deze XR1200. De XR1200 had me al verrast mét schaamranden dus wat stond me te wachten zonder die schaamranden?





Maak plaats, maak plaats...
Gelukkig ben ik tijdens de gehele testperiode weinig politieauto's en -motoren tegen gekomen. Je wilt namelijk maar één ding na het starten en dat is het gas wagenwijd open draaien, snel opschakelen, weer afremmen, weer gas open, opschakelen etc. Het gekke is dat bij gas afsluiten deze XR1200 totaal niet bijzonder klinkt terwijl dat bij veel V-twins vaak wel het geval is. Bij deze XR1200 draait alles om het in- en uitlaatgeluid bij het gas open draaien en dat is zo ontzettend leuk, mooi, prachtig dat je gewoon niet anders kan dan elke keer weer het gas wagenwijd opendraaien. Waanzinnig hoe hebben ze dat in hemelsnaam erin gekregen? Normaal gesproken lukt het me wel om iets te omschrijven maar dit is echt een in- en uitlaatgeluid in de zin van "There's nothing like it!", uniek in alle opzichten. Dus inderdaad "Maak plaats, maak plaats, maak plaats, Daan heeft ongelofelijke haast..."

Vinger
Ik kan er echt ongelofelijk de pest in hebben als het me niet lukt om de vinger erop te leggen wat er nou zo leuk is aan een motor. Bij deze XR1200 zou ik echt niet weten wat het nou precies is dat deze motor zo ontzettend leuk maakt. Okay de looks - en dan bedoel ik vooral die dubbele uitlaatdemper - zijn absoluut vet, net als het in- en uitlaatgeluid, en de banden maar voor de rest? De vering is van het ongelofelijke type kauwgomballen in het kwadraat maar desondanks stuurt de XR1200 echt onzettend goed en strak. Bizar! Waar zit 'm dat dan in? Ik weet het echt niet maar ik kan alleen maar zeggen dat tot mijn grote verbazing deze Harley-Davidson XR1200 een erg leuke motor is.





Gas
Nou ja snel rijden maar weer want door een stommiteit van mijn kant had ik over het hoofd gezien dat de XR1200 vrijdag al opgehaald kon worden. Vanwege een schade was de eerder afgesproken reservering niet door gegaan. Net die week had ik willen bellen voor een nieuwe afspraak en vergat ik totaal even te bellen. Op zich niet erg maar ik vergat ook mijn mail te checken na een hele extreem drukke
dag dus had ik over het hoofd gezien dat ik een mailtje had ontvangen dat de XR1200 vrijdag 19 juni voor me klaar stond. Nou ja die dingen gebeuren nou eenmaal in deze jachtige elektronische overgeorganiseerde maatschappij dus het is dan alleen maar des te leuker als je een test van een week in een paar dagen moet comprimeren. Een soort van Zip-test dus. Eén ding, ik had wel heel erg mooi weer dus in dat opzicht heb ik gewoon vet geboft.

Blokkie om
De dag na de langste dag had ik een afspraak met iemand in de stad. Op weg naar huis keek ik richting zee en zag werkelijk zo'n ontzettend strak blauwe hemel en een grote oranje zon richting de zee zakken dat ik wel naar de zee moest rijden. Gas erop en knallen met die Harley. Als je serieus gaat knallen dan heb je goede remmen nodig en geloof me die heeft deze XR1200. De remklauwen (afkomstig van Nissin) zien er heel anders uit dan van de andere Harley's en ze remmen ook heel anders, namelijk gewoon erg goed! Maar om hard te moeten remmen moet je ook hard kunnen rijden en geloof het of niet maar ook dat kan dus met deze Harley-Davidson XR1200. Het exacte aantal Pk's moet ik jullie schuldig blijven want Harley zegt altijd N/A oftewel meer dan genoeg. Maar na wat speurwerk kwam ik op iets van 90-95 Pk en dat geloof ik direct want zo snel als deze XR1200 er vandoor gaat kan dat gewoon niet anders. Behalve de voor een Harley behoorlijk aantal Pk's heeft de XR1200 ook een vet koppel van 98 Nm bij 3.200 toeren. Schakelen deed ik meestal zo tussen de 4.000 en 5.000 toeren, want verder doortrekken heeft weinig zin, het blijft toch een Harley!
Schakelen doet deze XR1200 trouwens ook al verbazingwekkend goed. Echt totaal anders als ik gewend ben van Harley-Davidson. Soepel, heel precies en trefzeker gewoon erg goed dus. In tegenstelling tot wat ik de laatste tijd van Harley gewend ben heeft deze XR1200 geen zes versnellingen maar vijf. Nou moet ik zeggen dat ik die zesde versnelling totaal niet mis dus de gearing hebben ze duidelijk erg goed voor elkaar. Het mag dan ook niet verbazen dat deze XR1200 ontwikkeld is in nauwe samenwerking met het "Product Planning Europe Team".





Ff fitnessen
Normaal gesproken ga ik altijd op de fiets naar de fitness maar mijn fiets stond bij HD Benelux dus ik moest wel op de XR1200. Nou kan ik op twee manieren naar de fitness rijden, allebei zijn ze erg leuk maar ik geef toch de voorkeur een rechtdoor gaan bij het eerste stoplicht ipv. linksaf. Na het Transferium krijg je werkelijk één van de allermooiste linkerbochten van Zuid-Holland. Meteen na het stoplicht knijpt de bocht ongelofelijk af en als je daar de fout ingaat behoor je voor de rest van je leven tot het beroemde gezelschap van dijkafrijders. Ben je door de afknijper heen dan ligt en een ongelofelijk mooie en lange naar beneden afdalende linkerbocht voor je. Zet het gas erop en je moet gewoon wel met je steppie het asfalt raken. En dat gebeurde dus ook! Heerlijk wat is plat door de bocht gaan toch een fantastisch gevoel.

Schreeuw voor een duo
In het begin dacht ik even dat het toeval dat één of beide duovoetsteuntjes uitgeklapt was/waren als ik afstapte. Maar het bleek dat de duosteuntjes spontaan uitklappen alsof de Harley vraagt: "Waar is die bitch nou?" Iedereen kent vast het T-shirt "If you can read this, the bitch fell off". Misschien moet ik ook maar zo'n T-shirt gaan dragen dan denkt iedereen dat mijn vriendin eraf gevallen is terwijl het juist andersom is. De XR1200 vraagt de berijder juist waar die bitch nou blijft...





Gas dicht
Na 417,2 kilometer gas constant open gedurende bijna 4 dagen reed ik de laatste kilometers via de Leiderdorpse Stierenbrug naar HD Benelux. De brug was dicht en dus kon ik vooraan vertrekken. Brug dicht, bomen omhoog en gas! Bij de eerstvolgende stoplichten kon ik direct doorrijden achter de rest van het verkeer aan. Normaal gesproken haal ik hier altijd in omdat deze 50 km/u-weg zo'n anderhalve strook breed is. Waarom ik juist uitgerekend op dat moment rustig achter de vrachtwagen voor mij aankachelde weet ik niet maar ik draaide het gas dus dicht. Amper 100 meter verder stonden er vier politieagenten waarvan twee met een lasergun. Ongelofelijk, heb ik werkelijk bijna 4 dagen lang het gas vol open gedraaid en net in die laatste paar kilometers deed ik het rustig aan en voorkwam daarmee een vette boete want ik had geheid 20-30 km/u te snel gereden. Oef!

Tekst: Daan van der Keur

Figurant: Frank Louter

Foto's: Daan van der Keur
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan