Ja, nog even over die Vectrix, kan dat?

special edition.

full
 
2.

full





Sorry mensen, had even de smaak te pakken met plaatjes plakken.
 
Laatst bewerkt:
Vergeet deze niet: de Vectrix MP3... eh.. Trike.

full


Schijnbaar krijgen ze hem niet door de typegoedkeuring voor Europa.
 
Laatst bewerkt:
Artikel is al oud maar voor mij was dit nog "nieuws".



Pizzabezorgers op elektrische scooters })
door de redactie
do 09 sep 2004, 15:16

AMSTERDAM - Nederland krijgt op korte termijn te maken met pizzakoeriers op elektrische scooters. Omdat deze apparaten bijna geen geluid maken
De pizzakoeriers gaan vanaf zaterdag rijden voor Domino's Pizza Nederland. De scooters gaan maximaal 45 kilometer per uur. Domino's begint met een vloot van 150 machines. De elektrische scooter is stil en milieuveilig. Hij is ook door een betere wegligging veiliger voor de berijder. Geen brandstof en minder onderhoud resulteren in lagere operationele kosten, denkt het pizzabedrijf


Link naar artikel:

Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl
 
Laatst bewerkt:
Het valt me nou pas op wat een conservatief stuur de vectrix eigenlijk heeft; het is itt andere niet-retroscooters geheel zichtbaar.
Die special-edition oogt vooral ¾ van achter behoorlijk knap.

Zijn fabrikanten van eco-vervoermiddelen op winst belust of is [relatief simpele]electrotechniek zo duur ? waar komt die hoge aanschafprijs vandaan?
Kan toch niet alleen aan de beperkte aantallen liggen?
 
Dat kale stuur is alleen voor die speciale versie. Zo ziet het gewone Vectrix stuur eruit:

full


Er is nog geen bericht voor de proefrit, ik wacht het voorlopig gewoon af.

Ik heb wel (voorlopig) antwoord van de manager van mijn bedrijf op mijn vraag hoe het bedrijf staat tegenover oplaadstations met betaalautomaat op de parkeerplaatsen.
Dit gaat in de nabije toekomst spelen niet alleen door puur elektrische voertuigen als deze Vectrix, maar ook door "plug-in-hybride" auto's die binnen niet al te lange tijd gemeengoed zullen worden.

Mijn vraag is doorgespeeld naar het hoger management; met de komende praktijkproef krijg ik alle medewerking.
 
Laatst bewerkt:
Artikel is al oud maar voor mij was dit nog "nieuws".



Pizzabezorgers op elektrische scooters })
door de redactie
do 09 sep 2004, 15:16

AMSTERDAM - Nederland krijgt op korte termijn te maken met pizzakoeriers op elektrische scooters. Omdat deze apparaten bijna geen geluid maken
De pizzakoeriers gaan vanaf zaterdag rijden voor Domino's Pizza Nederland. De scooters gaan maximaal 45 kilometer per uur. Domino's begint met een vloot van 150 machines. De elektrische scooter is stil en milieuveilig. Hij is ook door een betere wegligging veiliger voor de berijder. Geen brandstof en minder onderhoud resulteren in lagere operationele kosten, denkt het pizzabedrijf


Link naar artikel:

Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl

Een ontzettend goed idee, die pizzakoeriertjes in A'dam zijn nu meestal de ergste lawaaimakers en milieuvervuilers...maar of de wegligging nou beter zal zijn? Wat ik nu vaak zie rijden zijn slecht onderhouden 2takt-scooters die ze vaak ook nog opgevoerd hebben. Met de pizzakast achterop gaan ze dan met een noodgang over verkeersdrempels, het is allemaal vrij primitief. De elektrische scooters zijn vast een verbetering, maar dat je ze niet aan hoort komen is een groot risico, ze rijden vrijwel allemaal als een kip zonder kop.
 
Zeg Kenneth,

wat denk jij ervan om als ik straks een paar dagen die Vectrix demo tot mijn beschikking heb om daar samen een reportage voor dit forum van te maken, wellicht met filmmateriaal.

Als het je iets lijkt mail me dan maar voor een afspraak.
 
In de autowereld is meer ontwikkeling gaande wat betreft elektrische aandrijving. Zo las ik over een elektrische Engelse supercar, de Lightning GT.
Waar het mij natuurlijk om gaat is de techniek want die is ook voor elektrische scooters interessant. Deze Lightning heeft heel moderne accupakketten die schijnbaar zijn ontwikkeld met behulp van Nano-technologie.

Wetenswaardigheden over het accupakket:
NanoSafe™

Until now, battery technology has hindered electric vehicle innovation. In 2000, US company Altairnano Inc. established a research programme to create an ultra safe, high power battery using cutting-edge Nanotechnology. The result of their hard work is the NanoSafe™ battery.

SAFER - NanoSafe™ batteries use nano titanate materials instead of graphite which makes them far more thermally stable - there are no toxics or heavy metals used in NanoSafe™ batteries.

LONGER-LASTING - NanoSafe™ batteries have a life expectancy of 12+ years, versus the 3-5 year usable life of other batteries. NanoSafe™ can retain up to 85% charge capacity after 15,000 charges.

FASTER CHARGE - NanoSafe™ batteries can be recharged in approximately 10 minutes, rather than the hours required by many other rechargeable batteries.

MORE POWERFUL - With instantaneous power even at extreme temperatures, NanoSafe™ batteries deliver power per unit weight and unit volume several times that of conventional Lithium-Ion batteries.

NanoSafe™ is the power supply choice of Phoenix Motorcars for their Sport Utility Truck. www.phoenixmotorcars.com
NanoSafe™ has also powered the world record beating EV dragster driven by Dennis Berube in Tucson Arizona on December 30th 2007, during which he achieved a top speed of over 160mph in under 8 seconds.
http://www.lightningcarcompany.co.uk/home.php

full


De elektrische auto die vast en zeker onbetaalbaar is.

Wat mij vooral verwondert en wat heel veel mensen over de streep kan trekken is dat de accu's echt heel snel kunnen worden geladen, er wordt beweerd dat dit binnen 10 minuten kan....
Dat kan natuurlijk nooit bij een normaal stopcontact; daar zal een zware energiebuffer voor nodig zijn en een stevig snoer.
 
Laatst bewerkt:
In de autowereld is meer ontwikkeling gaande wat betreft elektrische aandrijving. Zo las ik over een elektrische Engelse supercar, de Lightning GT.
Waar het mij natuurlijk om gaat is de techniek want die is ook voor elektrische scooters interessant. Deze Lightning heeft heel moderne accupakketten die schijnbaar zijn ontwikkeld met behulp van Nano-technologie.

Wetenswaardigheden over het accupakket:http://www.lightningcarcompany.co.uk/home.php

[afbeelding]

De elektrische auto die vast en zeker onbetaalbaar is.

Wat mij vooral verwondert en wat heel veel mensen over de streep kan trekken is dat de accu's echt heel snel kunnen worden geladen, er wordt beweerd dat dit binnen 10 minuten kan....
Dat kan natuurlijk nooit bij een normaal stopcontact; daar zal een zware energiebuffer voor nodig zijn en een stevig snoer.

En zie hier, een uitgelezen kans voor de overheid om dit uit te buiten. Opladen thuis aan het stopcontact gaat praktisch niet meer. Dus ideaal om stroom-stations te bouwen met 'speciale' stroom (uiteraard met veel accijnzen erop enzo...).

Nee, doe mij maar gewone stroom, ik wacht wel een paar uur.
 
Waarom denk je dat de overheid er zo op gebrand is om het rekeningrijden in te voeren...

Het wordt de vervanger van de brandstofaccijns...
 
Vectrix

Na vorig jaar al een korte proefrit te hebben gemaakt op de Vectrix
(Zie: Vectrix: lo scooter del futuro ) had ik onlangs de gelegenheid deze interessante scooter bijna een hele week te kunnen gebruiken.

Afgelopen week heb ik een Vectrix Maxi elektrische motorscooter te leen gehad; één van de drie demo's van de importeur. Maandagmiddag werd ie gebracht (!) op m'n werkplek en vrijdagmiddag weer opgehaald. Daartussen heb ik gelegenheid gehad hem te proberen voor wat ik ermee zou doen, voornamelijk woon-werk verkeer en wat andere ritjes.

Vectrixbezorging.jpg

Dát is nog eens luxe !

Vectrixrechtsvooraanzicht.jpg


Vectrix is een nieuwe fabrikant in een nieuw segment, het eerste product is deze elektrische motorscooter maar er wordt ook gewerkt aan een sportmotor en een scooter met brandstofcel. Het kan haast niet anders of deze technieken hebben een grote toekomst voor zich, dat belooft dus veel.
Aan de andere kant is het ook een moeilijke markt, elektrisch rijden is nog volop in ontwikkeling; wat je nu koopt is over een paar jaar waarschijnlijk hopeloos verouderd. Dat is inherent aan technieken waarbij de ontwikkeling zo hard gaat. Verder is de motorscooter voor elektrisch transport een heel mooie keuze maar ook een risicovolle; lees maar elders op dit forum, de vooroordelen zijn niet van de lucht...

Nu zijn er gelukkig steeds meer mensen die verder kijken dan hun neus lang is, die een motor niet alleen kopen voor de "looks" en de prestaties die ze toch nooit gebruiken.
Scooterrijders zijn wars van opsmuk, ze willen een motor die goed is in wat ze er altijd mee doen. Afgelopen week heb ik getest of de Vectix goed is in wat ik er normaal mee zou doen.

VectrixELECTRIC.jpg


Het verhaal hinkt op twee gedachten; het idee dat heel goed is en de uitvoering die hier en daar nog verbetering behoeft...

Elektrisch rijden is een heel andere ervaring, een mooie ervaring vind ik zelf. Elektrisch rijden is logischer dan met een verbrandingsmotor die met een koppeling en schakelbak geschikt gemaakt is voor een voertuig. Immers, een interne verbrandingsmotor kan niet nul toeren draaien en van daar af accelereren, stationair loopt ie altijd al rond de 1000 RPM. Het koppelverloop van een interne verbrandingsmotor is ook verre van ideaal, vandaar dat ie altijd wordt voorzien van een variabele transmissie om dit gebrek te camoufleren; je koppelt en schakelt wat af puur omdat die motor zonder die hulpmiddelen niet geschikt is voor zijn doel.

Een elektromotor is juist bij uitstek geschikt voor aandrijving van een voertuig zoals een motorfiets, daarmee vervalt de noodzaak van een koppeling en een versnellingsbak, en dus ook de noodzaak van koppelen en schakelen. De elektromotor kan met een eindvertraging (of zonder, dat kan ook) zo aan het achterwiel (en/ of voorwiel zo je wilt) gekoppeld worden. Hiermee vervallen een hoop onderdelen en dus ook onderhoud.

Vectrixelektromotor.jpg

De linkerkant van de achterbrug met achter het glimmende cover de elektromotor direct naast het wiel.

Een elektrisch voertuig is dan ook relatief eenvoudig; je hebt geen verbrandingsmotor dus al die domme problemen van versleten nokkenas kettingspanners, carburateur synchronisatie, versleten schakelvorken en plakkende koppelingsplaten heb je definitief achter je gelaten. Verder heeft deze motor geen carterolie, geen luchtfilter, oliefilter, ontsteking, injectie, startmotor, brandstoftank, uitlaat, katalystator en al die dingen waar we soms maar al te veel mee te maken krijgen. Het zit er gewoon niet aan en dus hoef je er niet voor te betalen, kan het ook niet stukgaan, je hoeft het niet mee te slepen en het behoeft geen onderhoud.

Vectrixzeroemissionrechts.jpg

High performance Zero emissions.

Omdat je de Vectrix niet hoeft te starten merk je niet wanneer het "gas"hendel op "scherp" staat; op een koelfan na hoor je niets en als iemand voor de gein aan het hendel draait gaat de motor er ineens vandoor.
Vectrix heeft daar een soort beveiliging voor aangebracht; ga je op de scooter zitten om weg te rijden dan moet je natuurlijk de jiffy inklappen (toekomstige exemplaren zullen standaard worden voorzien van een middenbok), die jiffy hoor je trouwens goed want er zit geen dempingsrubbertje aan.

Zet je de motor op contact dan doet de Vectrix eerst een zelftest; de wijzer van de snelheidsmeter maakt even de volle uitslag, alle indicatielampjes komen aan en alle digits van de displays lichten op. Is de wijzer terug op z'n plek -dat duurt een paar seconden- dan moet je eerst het linker hendel inknijpen, (op de linker meter verschijnt "Ready") vervolgens het rechter waarna op de linker meter in het midden het woordje "GO" zichtbaar wordt.
Bij gebrek aan geluid is dat de indicatie dat de motor "loopt".... Tja; we zijn opgegroeid met verbrandingsmotoren, die zijn ook niet bepaald logisch in hun bediening maar daar zijn we wél aan gewend. Het went trouwens erg snel hoor...

VectrixlinkerklokkenREADY.jpg

Ready....

VectrixlinkerklokGO.jpg

GO !

De elektromotor zit links direct naast het achterwiel ingebouwd in de achterbrug, het gedeelte met de koelribben is de elektromotor. Naast de motor zit die planetaire eindvertraging die meteen het hart van de velg vormt. Zo kan het geheel heel compact worden gebouwd.

Vectrixmotorbovendetail.jpg

De motor

Vectrixachtervelgenplaneethuis.jpg

De planeetvertraging vormt het hart van de velg.

Die eindvertraging is niet stil, althans ik verdenk de eindvertraging ervan het lawaai te maken dat af en toe hinderlijk aanwezig is. Uit de achterbrug komt bij lage snelheden tijdens acceleratie en regeneratieve deceleratie een gierend geluid... Ik kan me niet herinneren dat de Vectrix die ik vorig jaar heel even reed dat ook had, wellicht exemplarisch ?

Het komt op mij over als het typische gierende geluid van een tandwieloverbrenging met rechte vertanding. Theorietje van mij: zou het aantal tanden van het zonnewiel misschien een heel veelvoud zijn van het aantal planeetwielen ? Als het geluid inderdaad uit de vertraging komt dan kan schuine vertanding dit probleem oplossen, slimme tandwielverhoudingen kunnen ook helpen.

Ach, nu kunnen ze ook niet meer zeggen dat een elektrisch voertuig zo stil is en dus gevaarlijk...
Bij "gas" neutraal is het gegier weg, dan wordt de zaak niet belast.

De motor versnelt zonder trillingen en in relatieve stilte (alleen onderbroken door het genoemde gegier bij vooral lage snelheden), en dat gaat zo gemakkelijk dat je de indruk hebt dat het helemaal niet hard gaat; vooral bij hogere snelheden valt de gretigheid van de Vectrix op, zonder enige aarzeling blijft ie maar versnellen tot aan de begrenzing bij 102 Km/h.

Afremmen kan natuurlijk met de beide schijfremmen, één voor, één achter; veel mooier gaat het met het "regenerative brake system" (regenereren is terugwinnen). Door het "gas"hendel de andere kant op te draaien voorbij neutraal rem je af op de motor, natuurlijk alleen via het achterwiel.
Dit is traploos te regelen, hoe meer je het hendel verdraait hoe harder je afremt terwijl er energie terug geleverd wordt aan de batterijen.... Dat is niet alleen veel logischer dan met een conventionele rem, het werkt ook verrassend goed.

Vectrixvoorwielrechtsopzij.jpg

Voorwiel met de enkele Brembo schijfrem. Enkel voldoet prima omdat je verreweg het meeste remwerk doet met de "motorrem"...

Tijdens remmen met de "regen" brake komt ook het remlicht aan. Omdat je eerder hiermee afremt dan je met de rem zelf zou doen zien achterliggers het remlicht wat vaker aan- en uitgaan.

Vectrixachterkantremlicht.jpg

De remlichtunit is net als de richtingaanwijzers, nummerplaatverlichting en het achterlicht voorzien van LED's.

Maar deze voorziening heeft nóg een functie, je kunt er ook mee achteruit rijden ! Een achteruit op een motor, een scooter nog wel; voorheen voorbehouden aan Goldwings en een enkele zijspan is deze voorziening nu ook aanwezig op deze elektrische motorscooter. En het werkt, de motor is van zichzelf niet licht, 238 Kg (!) en met het 13" wieltje is het best lastig hem achterwaarts de stoep op te rijden. Met de achteruit is het een fluitje van een cent... Gelukkig is de achteruit wel begrensd, als je in een onbewaakt moment vol gas zou geven ga je er niet met 100 Km/h achterwaarts vandoor.

Vectrixrechterstuurvooraanzicht.jpg

Eén hendel met meer functies... Zónder gaskabels.

De achteruit is beveiligd tegen misbruik, je kunt niet ongestraft vooruit, achteruit en weer vooruit blijven omschakelen. Doe je dit te snel dan wil de scooter niet achteruit, soms best irritant want ook al ben je voorzichtig dan is het altijd maar afwachten of ie het doet. Vóóruit werkt gelukkig altijd wel zonder mankeren...

Er is ook nagedacht over de combinatie van "regenerative brake" en achteruit. Als je al remmend met de motorrem tot stilstand komt zou de motor na stilstand voluit achterwaarts moeten accelereren; dat doet ie gelukkig niet... Pas als het "gas"hendel naar neutraal geweest is en dan weer achterwaarts bewogen wordt zal de motor zich in achterwaartse richting bewegen.

Nog een overweging, bij de levensduur van de batterij wordt eenaantal cycli opgegeven, ik vraag me af in hoeverre het telkens energie vragen en terugleveren tijdens "regen brake" acties van invloed is op het aantal cycli dat de batterijen meegaan.

Het zadel is hoog en breed, de treeplanken staan voor het gevoel erg hoog. Met de voeten naar voren kan ik met mijn 1,92m de benen kwijt maar heb dan weinig steun in de rug. Zet je de voeten naar achteren en zit je rechter op dan merk je dat er precies op die plek een uitsparing zit in de treeplanken, geen plek om de voeten neer te zetten... Hopelijk is het niet voor iedereen gelijk, zelf kon ik niet echt een comfortabele zitpositie vinden...

VectrixRAhoogaanzicht-1.jpg


Meteen de eerste dag een rit gemaakt met duopassagier, de duo had moeite op te stappen want de duo voetsteunen passen dan mooi bij de vormgeving, ze zijn niet handig geplaatst. De duozitplaats is lang en breed, maar ook vlak en hard. Verder geeft de duozitplaats het gevoel er achterwaarts af te tuimelen, er mist een verhoging aan de achterzijde; een topkoffer met rugsteun zal hier wellicht soelaas kunnen bieden.

Je wordt redelijk heen en weer geslingerd over de weg, blijkbaar toch last van zijwind. De Vectrix heeft standaard een vrij hoog scherm, ieder voor zich zal daarmee moeten experimenteren omdat de ruit niet vertelbaar is maar dat is met bijna elke scooter zo.

V8.jpg


V9.jpg


Het achterste deel van het zadel kan omhoog om toegang te geven tot de bergruimte, het scharnier zit aan de achterzijde en helaas kan de zitting niet erg ver omhoog. Door de spiraalveer blijft hij ook niet lekker staan. De veer houdt in gestrekte toestand de zitting omhoog en als je hem wegduwt knikt ie waardoor je de zitting naar beneden kunt doen. Hij is echter zodanig gemonteerd dat ie vaak vanzelf al knikt...
De importeur ijvert zich om daar in latere versies een betere constructie te krijgen.

Vectrixdashboardvakopen-1.jpg

Het dashboardkastje opent via het contactslot, net als de buddyseat.

Vectrixdataplugen12V-1.jpg

In het enkele dashboardvakje zit een 12V (het accupakket van de motor zelf is 125 volt !) en een diagnose dataplug verscholen.
Omdat de motor geen middenbok heeft komt bij het sluiten van het vakje telkens de sleutelbos tussen het deurtje.

- Onder het achterste zadel deel bevindt zich een met LED's verlichte opbergruimte, daarin bevindt zich het snoer.

Vectrixbuddyopen.jpg


De ruimte lijkt niet groter te zijn dan bij een T-max, maar er kan ook nog best wel aardig wat bagage mee omdat de kuip onder breder is dan boven. Eén helm gaat er goed in, met andere spullen kun je nog aardig stouwen.

Vectrixhelmonderbuddy.jpg

De helm past er goed in maar met andere spullen kun je de ruimte beter benutten.


- Er is maar één plek waar de sleutel in past, het contactslot. Dat heeft alle functies van ontgrendelen van stuurslot, dashboardkastje en buddyseat. Het is wel wennen aan de gedachte achter de combinaties, na bijna een week had ik nog ruzie met het stuurslot.

V12.jpg

Het contactslot, midden tussen de knieën.

Actieradius

De actieradius is natuurlijk het hete hangijzer van elektrische voertuigen, dat is duidelijk.
In de linker meter zit naast een odometer een "Est(imated) Range" aanduiding, dit is een berekening van het aantal kilometers dat je met je huidige rijstijl nog op deze lading kunt afleggen. Na het volledig laden van de accu hoopte ik op 110 Km, dat geeft Vectrix immers op als maximale actieradius.
Het hoogste getal dat ik gezien heb op de Est Range is 82 Km, maar hij stond na volledig laden ook eens op 75 Km. Als je direct snel wegtrekt (dat mag, het is geen verbrandingsmotor) schiet die waarde naar beneden, immers met die rijstijl kom je niet zo ver op een lading. Minder je gas, houd je de snelheid laag en constant dan loopt de "est range" weer op.

VectrixlinkerklokGO.jpg

De linker klok met de "Est range" aanduiding.

Vectrixrechterkloklaadtoestand.jpg

De rechter klok met de accu laadtoestand.

Volgens Vectrix kun je bij 40 Km/h ongeveer 110 Km ver komen, volgens de importeur waar ik mee mailde en waar ik natuurlijk ook mee gesproken heb kun je er 55 Km lang voluit op rijden vooraleer hij gaat inhouden en je een stopcontact moet opzoeken.
Dat is me niet gelukt, bij lange na niet zelfs... Woensdag heb ik hem 's morgens korte tijd losgetrokken op de snelweg, dat was zo'n 11 Km op topsnelheid van 100 Km/h, de rest van de rit was 50 tot 80 Km/h. Zonder bij te laden ben ik na de werkdag naar huis gereden, zelfde traject maar nu met file en dat was mijn geluk (!). Door die file moest ik langzaam rijden en haalde ik net mijn huis terwijl de Vectrix al begon in te houden. Dat was dus na 50 Km totaal.

De importeur zegt dat er iets aan deze machine mankeert, het zou verkeerde software van de lader kunnen zijn maar dat hoor ik nog. Over het belangrijkste kan ik dus niet alles zeggen, alleen dat deze machine zoals ik hem nu heb staan niet geschikt is om heen en weer te rijden; je moet echt bijladen ander haal je het niet. Dit is ver beneden de waarden die Vectrix opgeeft.

De eerste dag hebben we 's avonds een rit gemaakt terwijl de laadtoestand zo'n 80 % was. In de buurt gereden, niet ver (zo'n 25 km) en nergens sneller dan 70 Km/h, en meest veel langzamer waarbij het me tegenviel dat de "est-range" zo snel daalde, met nog 16 km te gaan veranderde dat getal ineens in 0 terwijl er een rode lamp met accusymbool oplichtte in het dashboard. Het vermogen viel weg, snelheid viel terug tot eerst 25 Km/h en dat werd steeds minder. Geprobeerd de zaak te resetten maar dat lukte niet. We moesten vlakbij huis zelfs afstappen om bovenaan de brug te komen, naar beneden en de vlakke weg ging nog net met 15 Km/h.

Dit was dus duidelijk een defect, het hoort zeker niet. Ik kreeg van de importeur de instructie om de Vectrix een hele laadcyclus te laten doorlopen en de dag erop functioneerde hij als het hoort, alleen met een beperkte actieradius. Jammer dat ik nu dus nog niet weet wat de scooter nu echt kan...

Voor het laden open je de bagageruimte, het snoer sluit je aan op een stopcontact. Als de Vectrix laadt zijn de beide buitenste dashboardklokken verlicht en gaat er een extra koelfan draaien; dat is een andere dan die tijdens het rijden draait. De lucht wordt er aan twee kanten uitgeblazen, in de buurt van het balhoofd voel je de koellucht onder het kuipwerk uit blazen en voor het achterwiel zit een koellucht uitstroom opening net boven en achter het achtervorklager.
Deze fan maakt een behoorlijk lawaai, het is nog net geen stofzuiger maar het scheelt niet veel. De koellucht wordt aangezogen door twee openingen in de kuiprand naast het voorwiel.
Tijdens het laden fungeert de snelheidsmeter als Ampère meter. De buitenste schaal is Km/h, de binnenste rode schaal met kleinere cijfers geeft niet alleen de snelheid in mijlen per uur aan maar tijdens laden ook het aantal Ampères maal 10, staat ie op 70 Mph dan gaat er 7 Ampère naar binnen. Dat is het maximum en daar begint ie mee, naarmate de laadcyclus vordert loopt het amperage terug al is het niet lineair.
Het laden zou moeten kunnen in 3 uur, afhankelijk van de mate van ontlading; bij mij thuis stond ie toch echt wel langer te laden, zeker 5 uur achtereen waarna ie nog steeds 2 Ampère naar binnen slurpte...

Vectrixdashtijdensladenflits-1.jpg


Tijdens het laden lichten de beide buitenste klokken op, en je hoort de koelfan stevig blazen. Hij maakt bijna net zoveel lawaai als een stofzuiger.

Vectrixtijdensladendonker-1.jpg

Zo ziet het eruit in donker. Als het laden klaar is gaat ook het licht uit.

Het dikke neopreen snoer onder de buddyseat is niet al te lang, wel stug zodat je hem met beleid moet op- en afrollen zodat de zware stekker niet tegen een spiegel of het dashboard ketst.
Als de bagageruimte open is brandt een keurige Led verlichting, wil je tijdens het laden de buddy dichtdoen dan moet het dikke snoer via de hoek van de bagagebak naar buiten geleid worden, daar zit een uitneembaar stukje rubber dat dan weer (moeizaam) om het snoer heen past zodat de deksel dicht kan. Erg knullig allemaal, hopelijk heeft de volgende Vectrix een betere oplossing dan dit.

Vectrixsnoergeleiding-1.jpg

In de hoeken zitten hoekstukjes die je kunt verwijderen om het snoer ruimte te geven zodat de buddy weer dicht kan.

Zelf had ik er graag een automatische snoerhaspel op gezien, net als op een stofzuiger. Een schakelaar die ervoor zorgt dat het alleen werkt met volledig uitgerold snoer tegen oververhitting, een klepje voor de uittrekbare stekker langs dat alleen open kan met de sleutel in het contact.

Volgens de importeur wordt gewerkt aan een thuislaadstation met energiebuffer; dit is een multifunctioneel apparaat waar je de Vectrix met het voorwiel in parkeert waardoor hij rechtop blijft staan. Hierbij wordt contact gemaakt met twee elektrodes op de voorvork waarmee de Vectrix wordt opgeladen. Dit kan extra snel door een energiebuffer in de vorm van een accu waarvan het apparaat is voorzien. Het snoer blijft aanwezig voor opladen op andere plaatsen. Er wordt zelfs gedacht aan bijpassende zonnepanelen, maar om daar wat aan te hebben zullen dat geen kleintjes moeten zijn. Maar het klinkt allemaal erg veelbelovend...

De snelheidsmeter heeft dus een dubbelrol en hij doet nog meer; zo demonstreerde de importeur hoe het "ride by wire" gashendel wordt afgesteld. Met de noodknop op "uit" en het gashendel vol vooruit hoort de snelheidsmeter een waarde van 40 aan te geven, vol achteruit moet dat 10 zijn. Daarmee is het "ride by wire" signaal vanaf het hendel in te stellen, beide stonden bij dit exemplaar niet geheel goed.

Vectrixamperemeter63Amp.jpg

De snelheidsmeter als laadstroommeter, dit is dus 6,3 Amp. De batterij is 125 volt.

De vering is hard, erg hard. Je voelt elke oneffenheid in het wegdek... De Vectrix heeft achter duodempers in de klassieke opstelling. De vering is met een haaksleutel te verstellen.

Alle lampen inclusief richtingaanwijzers, remlichten en zelfs bagageruim verlichting zijn LED's behalve de koplamp; dat is een 35 watt H4 (zo te zien). De Leds geven volop licht maar de koplamp valt tegen. Zelf zou ik daar xenon in zetten... De nummerplaat verlichting kan zelfs dienen als achteruitrijlamp...
Vectrixkoplamp-1.jpg


Je zit vrij hoog op de Vectrix, de ruit was voor mij aan de hoge kant maar ook dat is persoonlijk. Een ander kan hier heel blij mee zijn. Je voelt de wind wel goed aan het kuipwerk trekken.

- Met het "gas"hendel kun je niet alleen accelereren maar ook afremmen, draai het hendel de andere kant op en je remt actief af op de motor waarbij energie wordt terug geleverd aan de batterij, dit wordt genoemd regen(erative) braking. Eigenlijk heel logisch maar we zijn zo gewend aan voertuigen waarbij het technisch te ingewikkeld is zodat we het nauwelijks kennen.
Bijkomend aardigheidje is dat je met de Vectrix ook achteruit kunt rijden, kan handig zijn als je achteruit de stoep op moet... Dan is 238 Kg in combinatie met een 13" achterwiel best zwaar.

Wie heeft bedacht dat je snelheid maakt door aan een hendel te draaien en vervolgens afremt door aan een ánder hendel te trekken.... Veel logischer is het om alles met één hendel te doen. Naar je toe is acceleratie waarvoor energie gevraagd wordt, van je af is deceleratie waarbij energie terug geleverd wordt.
- Het wordt een sport om de (schijf)remmen niet aan te raken, meestal lukt dat ook wel maar dan moet je wel goed afstand houden want de "regen"brake werkt natuurlijk alleen maar op het aangedreven wiel, hier dus het achterwiel. De Vectrix heeft prima Brembo schijfremmen met staal ommantelde leidingen.

Voor een noodstop is dit niet geschikt en dat moet je zien te voorkomen omdat het lastig is al remmend op de motor in te grijpen met het remhendel.

* Donderdag een hele rel veroorzaakt... Omdat de scooter de heen en terugreis niet haalt op één lading heb ik hem op het werk toch maar weer aan het stopcontact gezet; dan pas kom je erachter hoe weinig stopcontacten er zijn in een groot gebouw... Uiteindelijk heb ik hem brutaalweg in de hal van een zijingang gezet. Ik wil er ook niet stiekem over doen, heb gewoon toestemming.
Die morgen had iemand de Vectrix zien staan en was in de E-mail pen geklommen, omdat hij niet wist van wie het voertuig was en "stroomdiefstal" geconstateerd had stuurde hij de mail naar iedereen in het gebouw... Voordat ik de mail las hadden enkele anderen er al op gereageerd dat dit nu precies de verkeerde benadering is; het bedrijf zou dit voertuig en het gebruik ervan juist moeten stimuleren en voorzieningen maken die het gebruik mogelijk maken.

V7.jpg


De Vectrix aan de goedkope stroom van de baas... Wel met toestemming natuurlijk maar dat wist niet iedereen. Wel leuk natuurlijk...

Met de motor heb ik ook binnendoor via een stoplichtenroute de weg naar huis gereden; normaal mijd ik stoplichten zoveel mogelijk maar ik wilde weten hoe de Vectrix zich gedraagt. In één woord: geweldig ! Hij is rap, erg rap; op een zeker moment had ik een BMW X5 voor me met twee dubbele uitlaten en brede sportbanden, vast een dikke V8 in het vooronder en die werd niet gespaard want de bestuurder gaf telkens vol gas in een poging van die malle scooter weg te rijden, dat lukte hem niet... Ik trok telkens net zo snel op en hoefde op het hele traject de schijfrem niet te gebruiken, ik kon alles af met de "regenerative brake"... En toch vol optrekken en even later vol weer op de rem... Idiote rijstijl natuurlijk, normaal doe ik dat echt niet maar met de Vectrix was het grote fun.

Stoppen voor een stoplicht is minder vervelend als je weet dat er remenergie teruggewonnen wordt en de motor niet voor niets draait. Die staat namelijk net zo stil als de scooter zelf... Ook trilt er niets, geen geronk; gewoon stilte... Nu ga je beseffen hoe absurd het eigenlijk is dat verbrandingsmotoren wél blijven doordraaien tijdens wachten voor het stoplicht...
Stilstaan voor een licht kan gewoon met de hand aan de rem zonder dat de hele scooter hinderlijk gaat trillen. Normaal gebruik ik daarvoor bij mijn benzinescooter de voorrem omdat de trillingen dan minder aan het frame doorgegeven worden, hier kun je ook de achterrem gebruiken; er draait alleen een koelfannetje en verder niets dus je voelt niets.

Een lichte conventionele scooter moet het hebben van de lage snelheidsregionen; vanaf stilstand tot zo'n 70 Km/h ben je best rap, daarna gaat het gebrek aan vermogen hem parten spelen en komen de auto's je dan eindelijk voorbij. Met de Vectrix lijkt het wel andersom, onderin heeft ie wel koppel maar het lijkt niet exeptioneel veel, hij heeft ook geen CVT die het koppel bij lage snelheden vergroot, en bij hogere snelheden verlaagt. Direct vanaf stilstand is de acceleratie niet buitengewoon snel, er is weinig vermogen omdat de elektromotor nog maar langzaam draait.
Het koppel van een elektromotor is een vlakke lijn, het vermogen is een rechte schuin oplopende lijn omdat het vermogen gevormd wordt door koppel maal toerental. Het vermogen neemt dus lineair toe met het toerental, en dus met de snelheid; dat is een aparte ervaring... Hij gaat maar door, waar een gewone scooter afvlakt bij ~ 70 blijft deze gaan als een speer, de naald van de snelheidsmeter vliegt omhoog tot de begrenzing inkomt en de acceleratie bij 102 Km/h afkapt.

Zonder deze begrenzer zou de Vectrix véél harder kunnen, het vermogen blijft immers lineair toenemen met de snelheid. De begrenzing is aangebracht om de actieradius acceptabel te houden omdat anders de batterijen veel te snel leeg getrokken worden.

Vectrixvoorwiellinks-1.jpg

Geen snelheidsmeterkabel.

Het snelheidssignaal wordt (blijkbaar) gehaald van het achterwiel, daar zit immers ook de motor en daar is gemakkelijk een tachosignaal vandaan te halen.

Vectrixvoorwielrechtsopzij-1.jpg


De remmerij is van Brembo, alle onderdelen waaronder ook de stuurarmaturen komen van deze fabrikant. Werken prima al merk je dat alleen bij een noodstop of als je even in je oude gewoonte terugvalt. Normaal gebruik je de schijfremmen bijna nooit.

VectrixachterremenRAdemper.jpg


De Vectrix is niet voorzien van een parkeerrem.... Niet dat je dat in dit land mist, bij gebrek aan middenbok staat ie altijd op de wielen en moet je dus wel opletten dat ie niet wegrolt.
De voorvork met het Vectrix logo heeft een enkele kroonplaat, de stuurpen draait in een enorm dikke balhoofdbuis. Het frame is van aluminium, zo te zien is er niets aan gedaan om het metaal te conserveren; hier en daar zijn de roetsporen van het lassen zelfs nog zichtbaar....

Vectrixframeenvoorvorkdichterbij-1.jpg

Het vooronder met het zwaar uitgevoerde balhoofd. De vork heeft een enkele kroonplaat.
Links zie je een horregaasje voor één van de de koelluchtinlaten.

De spiegels zijn helaas ook van het model "vorm voor functie", je ziet er weinig in.

Vectrixlinkerstuurhelftenspiegel-1.jpg

Spock spiegels.

Volgens de importeur worden toekomstige modellen geleverd met betere spiegels en met een middenbok.

Het is een elektrische motor die toch is voorzien van een nood uitschakelknop.... Normaal dient die om de benzinemotor te behoeden voor ongesmeerd drooglopen na een val. Hier zal hij vast ook wel voor veiligheid dienen als het "gas"hendel onverhoopt mocht blokkeren.
De parkeerrem mist, maar daar kun je in dit land wel zonder.
De richtingaanwijzer gaat helaas niet automatisch uit; staat de schakelaar te lang aan dan geeft de motor piepsignaaltjes in het knipperritme, die korte piepjes komen van de claxon. Monteer je een andere claxon voor een beter geluid dan is het zaak de richtingaanwijzer op tijd uit te zetten...

V2.jpg


Conclusie.

Elektrisch rijden heeft absoluut de toekomst, zoveel is me wel duidelijk. Je moet even een knop omzetten maar dan rijdt het ook fantastisch. Alsof alle domme problemen van het verbrandingsmotor tijdperk in één keer van je afvallen, je rijdt continu met een heel brede grijns in de rondte.

Vectrix bouwt één van de eerste serieuze elektrische motorscooters en neemt daarmee een groot risico. De andere fabrikanten kijken nog even lekker de kat uit de boom en leren van de fouten die de pioniers maken. Maar iemand moet de eerste zijn en ik hoop zelf van harte dat het aanslaat.

Elektrisch rijdt niet alleen schoon en stil, het rijdt ook snel en comfortabel met de mogelijkheid om energie terug te winnen die anders verloren gaat.

De Vectrix zoals ik die reed was niet geheel probleemloos en dat was jammer; verder waren er nog wat knullige zaken. Ik hoop dat de fabrikant de tijd krijgt om de zaak verder te verfijnen, dat het gebruikersgemak nog verder toeneemt zodat dat geen reden vormt om niet elektrisch te gaan rijden.

V5.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heel mooi en leerzaam verslag Hybride, hoorde je er op de toertocht al over praten met Kenneth, nu maak je het levend.
 
Mensen die gaan rondmailen dat iemand elektra steelt. wat is dat voor cultuurtje. :')
Lekker lang verhaaltje, maar dat stukje over de ideale aandrijving en geen versnellingsbak meer nodig, dat deel ik niet. Maakt het alleen maar flexibeler. :)
 
Een prachtige review, met veel plezier gelezen waarvoor DANK! Jammer dat ik er niet bij kon zijn maar je informatie laat niets te wensen over, met prima foto's ook.

Over het laden: zo'n stofzuiger oprol-mechaniek lijkt me een no-brainer. Maar licht en geluid tijdens het laden zijn heel onaantrekkelijk als je in een grote stad woont en 's avonds gewoon buiten op straat moet opladen. Ik hoop dat dat allemaal wat discreter kan. Het idee van de drive-in lader met kontakten op de voorvork klinkt supermakkelijk. Ze zouden er meteen een slot van moeten maken.

Wel leuk die kinnesinne op je werk, ik heb nog nooit iemand mileubewust op een kantoor gezien, maar zodra er privé-stroom geleend wordt is men wakker.

Tegelijkertijd is het vreemd dat er niet veel meer groene subsidie op deze Vectrix zit. Het lijkt wel alsof de overheid nog niet eens in de gaten heeft dat deze voertuigen leverbaar zijn. Zo'n Vectrix zou naar verhouding eigenlijk niet meer dan 7000 euro moeten kosten.

Alle problemen die zo'n demo-model heeft zijn eigenlijk om door de vingers te zien, maar het geeft wel aan dat Vectrix als bedrijf nog niet volwassen is en volop moet ontwikkelen, anders laat je zo'n model niet naar de dealer gaan. Ik ga dus maar voor de Vectrix II, mits de fabrikant er ook werkelijk in slaagt om alle punten die je noemt goed aan te pakken. Maar wellicht is er tegen die tijd wel meer keuze op de markt: wat zou het mooi zijn als de Duitsers (BMW?) ook eens zoiets gaan maken.
 
Hele interessante review, bedankt!

Mijn conclusie is helaas dan toch dat een dergelijke scooter nog niet volwassen genoeg is. En dan heb ik het alleen over de actieradius. Deze is gewoonweg niet praktisch. Laten we eerlijk zijn, we rijden toch geen motorscooter om 45km/u te gaan rijden?

Ik ben benieuwd hoe de ontwikkeling zich voortzet. Er zal geld verdiend moeten worden om de om deze scooters te verbeteren. Ik vraag me echter serieus af of er veel mensen bereid zijn 9.000(?) euro te betalen voor een scooter met zo'n kleine actie-radius...
 
Nog een paar aanvullingen op het Vectrix verhaal.

De Vectrix heeft dus schijnbaar twee koelfans; eentje draait altijd als de scooter rijdt, de andere draait veel harder maar alleen als ie laadt. Beide zijn bedoeld om het accupakket te koelen, dit schijnt van grote invloed te zijn op de levensduur ervan; zodanig zelfs dat men bij de "Vectrices" die hier te lande geleverd zijn de koelfans nog sneller laat draaien dan af fabriek is ingesteld.


Vectrixbijpomp.jpg

Kon het even niet laten...

Voor het laden op het werk zocht ik een stopcontact en vreemd genoeg was dat nog best lastig, natuurlijk had ik hem op mijn eigen werkplek neer kunnen zetten maar dan ziet niemand hem. Zodoende heb ik de Vectrix brutaalweg in dat halletje geparkeerd; daar zat wél een stopcontact.... Even de zaak opschudden, zo kreeg ie tenminste aandacht; en dat is gelukt.

Het was daar dat iemand hem zag staan en in een E-mail aan iedereen deze gang van zaken afkeurde, hij noemde de scooter een (niet lachen) "milieukritische installatie" en hiervoor was de ruimte niet bestemd. Je mag er dus blijkbaar ook je telefoon niet opladen....
Inmiddels kreeg ik nog een mail van dezelfde schrijver waarin hij pleit voor oplaadstations met betaalautomaten op strategische plaatsen.
Het is precies wat ik in mijn mail van maanden geleden ook al bepleitte... Zo heb ik hem precies op de goede plek.

Door dit avontuur kwam ik erachter dat er meer mensen geïnteresseerd zijn in dit soort voertuigen, sommigen zitten op onverwachte plaatsen... Goed om te weten.



Op de papieren van de motor staat het gewicht vermeld:
- Massa rijklaar: 238 Kg
- Massa ledig gewicht: 231 Kg
Waar zou dat verschil in zitten, is er nog zoveel vloeistof aan boord ?

Verder vermeldt het kentekenbewijs dat de scooter geschikt is voor beginnend rijbewijs. Hij wordt opgegeven voor 4 Kw, dat is schijnbaar een waarde die continu geleverd kan worden en die daarom voor de wet geldt. De elektromotor kan natuurlijk véél meer leveren...

Wat ook wel geinig is met de Vectrix, je hoeft je helemaal niet meer in te houden als je net wegrijdt.... We zijn gewend om het met koude motor eerst rustig aan te doen, met de Vectrix kun je ongestraft meteen volgas wegrijden.

Van het achterwiel schreef ik al dat het een 13" exemplaar is, het voorwiel is met 14" iets groter.

Misschien heb ik iets gemist maar ik heb nergens boordgereedschap aangetroffen... Misschien maar beter ook, ik kan me voorstellen dat de fabrikant liever geen metalen gereedschap gebruikt ziet worden tussen de 125 V spanningskabels. Bovendien, wat moet je er mee doen ? Wie heeft met deze scooter enig idee waar je een fout moet zoeken ? En wat kun je er dan nog aan doen ?

Zelf red ik me inmiddels aardig met de techniek van een gewone scooter; met deze Vectrix voel ik me weer een leek.


Vectrixindicatieinstructieboek.jpg

In het instructieboekje staan de indicaties van het dashboard uitgelegd.
- 18 is de jiffy
- 21 accuprobleem.
- 23 is de achteruit indicatie, ook wel speciaal...

V11.jpg

Sticker voor de buddy.

Vectrixvoorvorkpootmetlogo.jpg

Vectrix logo op de vorkpoot, het andere logo is van Brembo...

V10.jpg

Seinlichtschakelaar.

Vectrixvoorspatbordenremleiding.jpg

Metalen remleiding beugeltje bevestigd aan het kunststof voorspatbord.
 
Laatst bewerkt:
Wat ook wel geinig is met de Vectrix, je hoeft je helemaal niet meer in te houden als je net wegrijdt.... We zijn gewend om het met koude motor eerste rustig aan te doen, met de Vectrix kun je ongestraft meteen volgas wegrijden.

Grappig, dat is wéér een voordeel van elektrische aandrijving, iets wat ik nog niet eerder gehoord heb. En inrijden hoeft natuurlijk ook niet meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan