Ja, nog even over die Vectrix, kan dat?

Het gaat nu echt gebeuren: een niet-Chinese elektrische scooter die de 80 haalt en niet voor twee bakjes rijst in elkaar is gezet.

full

full

full


Komt uit Zwitserland en heeft een 7KW motor met polymeer lithium. Zo te zien een kwaliteitsprodukt, en eventueel met motorkenteken. Weet iemand al meer?
 
Leuke informatie! Dit begint er al best "bruikbaar" uit te zien. Zeker voor W/W-gebruik.

Nu de prijzen nog omlaag en het elektrische tijdperk kan beginnen. Afgelopen najaar ontdekte ik tot mijn stomme verbazing dat in China echt alles al rond rijdt op elektrische scooters. Wel van een heel andere kwaliteit, maar vanaf zo'n 300 Euro te koop.
 
Laatst bewerkt:
Goed nieuws !

Quantya is inmiddels een bekende speler... Mooi dat ze ook scooters gaan maken.

Dit is vast ook wel leuk, maar niet zo handig:

full


Foto: Quantya.

Quantya op YouTube.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad Quantya heeft een scooter getoond. Ze maken mooie producten, maar bedenk wel dat die scooter een motor met koolborstels heeft, en dat kan toch beter...
 
@kenneth

ESCINI gaat zijn scooters uitvoeren met LED verlichting en geeft de gebruiker de mogelijkheid de garantietermijn op de accu's, te verlengen naar 3 jaar !!
 
Heeft niet meer scooters maar wel leuk zijn de ontwikkelingen.
Zijn inmiddels ook elektrische solex.
Rijden tot 40km/h en 35km actie radius en slechts 4 uur opladen.
 
Nog zo'n elektrische scooter, de ZEV 7000.

full



Veelbelovend als je de tekst mag geloven:
As a daily commuter though the ZEV7000 does hold significant promise. A full charge will cost you about 10 cents and with a range of 62-83 miles and a recharge time of 2 hours over 90% of typical commutes would be easily within range.
Bron.

Foto: electrovelocity.
 
Laatst bewerkt:
Ja, er zit duidelijk progressie in. Het valt me ook op dat ze steeds beter beginnen te smoelen.
 
Sorry, dit is dan wel geen scooter... het leek me toch wel eens leuk voor de geïnteresseerde om te lezen, ongelofelijk wat een verbruik:

Autonieuws

Autonieuws
 
Laatst bewerkt:
De Vectrix importeur wil de VECTRIX VX-2 scooter terug in Europa in de markt lanceren. De eerste machines met "regenerative braking", "reverse" en VECTRIX controllertechniek met 80Ah aandrijving kunnen schijnbaar al in Juli geleverd worden.

De aankoop kan rechtstreeks bij de importeur. DIt zou een mooie start zijn.

Daarbij heb ik ook vernomen dat men direct bij de importeur nu een VECTRIX VX-1 motorscooter kan kopen voor € 7.495 incl BTW. De service wordt gedaan door de importeur zelf via een service abonnement. Het zou zelfs zo maar kunnen dat software voor de diagnose erbij geleverd wordt. Er komen afleverkosten bij maar de machine wordt wel voor de deur afgeleverd.
 
Een Japans team heeft een nieuw wereldrecord gezet op de langste afstand gereden door een elektrische auto zonder bij te laden; ze kwamen 1003 Km ver.
De gemiddelde snelheid lag met 40 Km/h niet eens zo laag; in dit land haal je dat gemiddelde vaak niet eens...

Link.

full


De Daihatsu Mira tijdens de recordpoging.

Foto: EVCB blogspot
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag even gereden op de VX-1. Was bij een noodstop even wennen dat de linkerhendel niet de koppeling is, maar dat 'regen' remmen maakt het rijden zonder versnellingen echt een stuk leuker.

Optrekken en snelheid vind ik prima, actieradius wordt krap waarvoor ik het ding wil gebruiken.
maar over een jaar is er vast een LiON pack en dan kan de capaciteit verdubbelen (prijs natuurlijk ook ..)
Voorvork is wat te zacht voor het hoge gewicht, mar nieuwe veren en dikkere olie zullen dat wel verbeteren. Is Marzocchi. Brmebo remmen zijn net genoeg voor 100km/u, is natuurlijk maar 1 remschijf voor 230 kg.

Gezien de kwaliteit van de componenten (heb het ding ook open gezien) en het feit dat BMW Vectrix aandrijfcomponenten gebruikt bij de eC1, kies ik denk ik voor de VX-1.
Al blijft het jammer niet op de ZEV7000 te kunnen testen.

Motor komt op het bedrijf dus met subsidies en zonder BTW etc kost het ding me eenmalig 5000,- en per ritje nog geen euro aan energie en slijtagedelen. Als mijn zonnepanelen werken is de energie zelfs nog goedkoper!

Over 3 weken kan die geleverd gaan worden, dan meer info ...
 
Alvast gefeliciteerd Mischa, maar ik vind het wel een beetje gek dat Vectrix niet al lang Li-ion toepast. Wat voor accu's zitten er dan nu in? NiMH?
 
Wat voor accu's zitten er dan nu in? NiMH?
Ervaringen van verschillende Vectrix gebruikers hebben me aan het twijfelen gebracht, om wellicht nog even te wachten op de Li-ion versie. Mijn ervaring met NiMH is dat je eigenlijk niet te ver door moet laden i.v.m. de warmteontwikkelingen tijdens de laatste 10% capaciteit en problemen bij steeds volledig ontladen als cellen parallel én serieel geschakeld staan.
De overblijven 80% capaciteit zou de actieradius te veel beperken voor mij. Zolang ik geen idee heb wat de Li-ion upgrade gaat kosten wil ik meer gebruikerservaringen verzamelen.
Helaaas blijken maar weinig accu's (van voor 2009 overigens) bij normaal/ondeskundig gebruik de 15.000 km te halen en als ik zelf geen -preventief- onderhoud kan doen wordt het optimaal benutten van de NiMH erg tijdrovend.
Is natuurlijk leuk om te pionieren en ik volg iemand die zelf een conversie naar Li-ion doet, maar ik betaal liever 3000,- meer voor Li-ion af fabriek.

Ben dus aan het twijfelen geraakt, volgende week de knoop doorhakken.
 
Michael Czysz, bekend van de MotoGp racer met de gedeelde contra-roterende krukassen (Motoczysz C1) is tegenwoordig bezig met elektrisch racen, en niet onverdienstelijk...

Afgelopen week verbrak de door hem ontworpen machine het record voor elektrische motorfietsen met een gemiddelde (!) snelheid van 155,3 Km/h over het circuit van Man.

full


De machine in actie.


Link.

Foto: Popsci.
 
Laatst bewerkt:
Hi,

Mijn Vectrix is nu aan zijn 2e jaar bezig, dus is het misschien nuttig dat ik mijn ervaringen hier nog eens neerpen.

Bereik: 45 KM haal ik altijd, hoe snel ik ook rijd. Als ik voorzichtig ben, kan ik er vermoedelijk 70 km ver mee geraken. Het bereik is na 5000 km absoluut nog niet afgenomen.
Ik ontlaad bijna nooit tot "leeg".

Batterij: (NiMH) met de nieuwste software wordt de batterij goed beschermd tegen beschadiging door (te ver) te ontladen, maar bij warm weer laat ik de Vectrix enkel snachts opladen, omdat de batterij anders te warm wordt (+40°)

Problemen: mijn zekering (125A) was er op 4000km door, is nu (onder garantie) vervangen door een 200A. De software durft soms wel eens een "hiccup" doen maar dat valt allemaal wel mee. Nu moet mijn Vectrix weer even binnen omdat hij gedane kilometers niet meer onthoudt.

Technisch: de bouwkwaliteit/afwerking is in mijn ogen net iets onder "bmw-niveau", en ik mag daar zeker niet over klagen. Prima gelukkig met veringen en remmen en dergelijke. De remmen hadden misschien iets krachtiger mogen zijn, maar ik gebruik 90% regeneratieve rem, met als enige negatief punt dat de achterband al bijna versleten is.

Emotioneel: Ik zou de V nooit meer willen afstaan (tenzij er iets véééél beter op de markt komt), en ik zal , als de NiMH versleten zijn, zeker een LI conversie overwegen. Ik hou ook van pionieren, en ik had stiekem misschien gehoopt wat interesse op te wekken van mensen, maar 99,9% van de mensen ziet/hoort niet eens het verschil (gebrek aan interesse). Ook grappig in dit verband is dat mensen niet beseffen dat een electrisch voertuig TOCH GEEN verbrandingsmotor heeft ("en hoeveel CC is dat nu?" en "Start hem eens?" en zo van die gekke opmerkingen.)

hopelijk hebben jullie er wat aan..

Dirk
 
Ook grappig in dit verband is dat mensen niet beseffen dat een electrisch voertuig TOCH GEEN verbrandingsmotor heeft ("en hoeveel CC is dat nu?" en "Start hem eens?" en zo van die gekke opmerkingen.)
Gewoon een casetterecorder aanhangen die wat geluiden produceert, kom je de mensen nog een beetje tegenmoet. Wel zo sociaal.
 
Hi,

Mijn Vectrix is nu aan zijn 2e jaar bezig, dus is het misschien nuttig dat ik mijn ervaringen hier nog eens neerpen.

Bereik: 45 KM haal ik altijd, hoe snel ik ook rijd. Als ik voorzichtig ben, kan ik er vermoedelijk 70 km ver mee geraken. Het bereik is na 5000 km absoluut nog niet afgenomen.
Ik ontlaad bijna nooit tot "leeg".

Batterij: (NiMH) met de nieuwste software wordt de batterij goed beschermd tegen beschadiging door (te ver) te ontladen, maar bij warm weer laat ik de Vectrix enkel snachts opladen, omdat de batterij anders te warm wordt (+40°)

Problemen: mijn zekering (125A) was er op 4000km door, is nu (onder garantie) vervangen door een 200A. De software durft soms wel eens een "hiccup" doen maar dat valt allemaal wel mee. Nu moet mijn Vectrix weer even binnen omdat hij gedane kilometers niet meer onthoudt.

Technisch: de bouwkwaliteit/afwerking is in mijn ogen net iets onder "bmw-niveau", en ik mag daar zeker niet over klagen. Prima gelukkig met veringen en remmen en dergelijke. De remmen hadden misschien iets krachtiger mogen zijn, maar ik gebruik 90% regeneratieve rem, met als enige negatief punt dat de achterband al bijna versleten is.

Emotioneel: Ik zou de V nooit meer willen afstaan (tenzij er iets véééél beter op de markt komt), en ik zal , als de NiMH versleten zijn, zeker een LI conversie overwegen. Ik hou ook van pionieren, en ik had stiekem misschien gehoopt wat interesse op te wekken van mensen, maar 99,9% van de mensen ziet/hoort niet eens het verschil (gebrek aan interesse). Ook grappig in dit verband is dat mensen niet beseffen dat een electrisch voertuig TOCH GEEN verbrandingsmotor heeft ("en hoeveel CC is dat nu?" en "Start hem eens?" en zo van die gekke opmerkingen.)

hopelijk hebben jullie er wat aan..

Dirk

hi turok

dank voor je verhaal dat je deelt ..goed gedaan ..
ik moet dit topic toch nog is doorlezen ook, heb me er nog niet in verdiept maar het is zeker heel mooi en het heeft toekomst denk ik nu..

vraag me alleen zo even zonder inhoudelijke kennis af, een zekering van 125 amp. vervangen voor een van 200 A. ?
is dat wel veilig dan nog ? dat is een verschil van 75 ampere meer als beveiliging want dat is de functie van een zekering...
is dat een modificatie vanuit de fabriek?
ik vraag me af in hoeverre de scooter dan nog beveiligd is met een zekering die 75 amp hoger is dan nominaal..dan denk ik zo even , daar kan je de hele machine mee opblazen en vernielen..


gr smokey :W
 
Laatst bewerkt:
Motors mixen is inderdaad eng. Zelf rijd ik op een fiets die rechts schakelt en zolang die blijft, komt er geen motor die links schakelt. Als het in een noodsituatie misgaat... brrr.
 
@ Smokey,

Er wordt inderdaad gespeculeerd dat de beslissing van Vectrix om de originele 125A te vervangen door een 200A niet helemaal zuiver is. Ze kunnen dit beslist hebben uit economische overweging: om ze niet NOG eens te moeten vervangen.

Maar de 125A gaan allemaal kapot (en vrij snel), dus zwaarder moest wel, en ik denk niet dat ze het risico willen lopen dat elke Vectrix zou kunnen fikken (onder garantie)

@ Mischa: het is een kleintje om de voor- en achterrem te switchen. Verschillende eigenaars hebben dit gedaan.

greetz..
 
@ Mischa: het is een kleintje om de voor- en achterrem te switchen. Verschillende eigenaars hebben dit gedaan.
Dat is een prima oplossing voor mensen die alleen op een scooter rijden en het ding niet uitlenen aan 'traditionele' motorrijders.

Maar dat is nou precies hetgeen het levensgevaarlijk zou maken voor mij: dan zit mijn hoofdrem voor noodstops (de voorrem) op mijn ene fiets links en en op de andere rechts.
Gevaarlijker kun je het volgens mij niet maken!

Ik heb ooit mijn motor omgekeerd laten schakelen: eerste versnelling omhoog en de rest naar beneden. Toen ik een rondje deed op de motor van een cursist werd het spannend aan het einde van het rechte stuk ...


Tijdens mijn proefrit merkte ik dat de voorrem van de Vectrix niet goed genoeg is om de achterzijde omhoog te remmen (stoppy). Ligt waarschijnlijk aan het hoge gewicht van de scooter, het lage zwaartepunt dat ver naar achteren ligt en de geringe stopkracht van de enkele schijfrem. Misschien dat met betere remblokken de voorrem te verbeteren is, want het zijn tenslotte prima Brembo onderdelen.

Bij een noodstop (zeker met passagier achterop) is het nu dus nog nodig om de achterrem erbij te gaan gebruiken. De regen rem is daarbij misschien al voldoende, maar voor de zekerheid wil ik de hydraulische achterrem ook goed hebben.
Duimrem zou dan een optie zijn, want dan leer ik mezelf iets nieuws aan i.p.v. dat ik verschillende 'noodprocedures' moet aanleren.

Niemand hier op het forum dat eerder gemaakt op een scooter :?



Op een ander forum las ik dat iemand zijn achteremklauw had verwijderd. Hij gaf aan dat de voorrem in combinatie met de regen rem voldoende zou zijn én dat de vermindere wrijving een grotere actieradius oplevert.
Laatste lijkt me echt onzin, maar verijderen van remklauw en remschijf levert wel gewichtbesparing op:
  • minder gewicht, dus minder te versnellen in lengterichting en rotatie
  • minder onafgeveerd gewicht dus betere wegligging
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan