Ja, nog even over die Vectrix, kan dat?

Nu moet ik wel zeggen dat ik bijna enkel op mijn vectrix rijd, en daardoor heb ik vlot leren werken met de regeneratieve rem. In 70-80% van de situaties is die alleen al genoeg.
Daarbij hou ik ALTIJD 2 vingers op de rechter remhendel (voorrem dus) om bij te remmen indien nodig, en 1 vinger op de linkse (achterrem). Alles bij elkaar genomen vind ik de top-remkracht nog net iets te min, maar daar zal het gewicht van de scooter zeker mee te maken hebben.
De combinatie die je kan maken met je rechterhand (regen + voorrem) is wel uniek, en geeft je dus bijna altijd een hand "veilig" vrij. Ik had/heb geen enkele moeite om die combinatie te leren/gebruiken.
Ik heb ook weet van de kerel die zijn achterrem heeft verwijderd, maar ik beschouw hem toch niet als 100% nutteloos. 90% misschien wel.
Voor mensen die op verschillende motoren rijden is het switchen van de remhendels toch wel aangewezen denk ik.
 
Wordt voor mij om verschillende redenen geen Vectrix VX-1. Beetje helaas, want ik blijf het de beste machine in deze klasse vinden op vrijwel alle punten; alleen nog niet qua batterij-eigenschappen en topsnelheid.


De op de VX-technologie gebaseerde eC1 van BMW heeft nu mijn voorkeur, maar is helaas nog niet leverbaar en dat zal ook niet snel gaan gebeuren.

Ga eind augustus proefrijden op de Piaggio MP3 hybride; kijken of ik nog een principe overboord kan zetten. Eerst moest ik wennen aan minder pk's, nu ook nog aan een derde wiel. Hybride is wel een mooie optie; generator achterop de VX ziet er toch vreemd uit.

Andere optie is de ZEV7000. Moet einde van het jaar voor mijn werk in de VS zijn, dus dan kan ik gaan kijken of het wat is. Theoretische cijfers zien er erg mooi uit, maar dat heb ik meer gezien...

Huidige optie is een ICE (CBR600RR) zelf gaan ombouwen; oude racer kopen met opgeblazen blok. Zal wel duurder en minder betrouwbaar worden, maar past wel het beste bij wat ik op termijn wil hebben.
En zo kan ik leren van de problemen die ik ga tegenkomen.



Actieradius en snelheid van laden worden nu toch belangrijk op korte termijn, dus uitgangspunt is LiIon of LiFePo.
Iemand hier technische ervaring met cellen, losse laders en BMS in zelfbouwprojecten?
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen week verbrak de door hem ontworpen machine het record voor elektrische motorfietsen met een gemiddelde (!) snelheid van 155,3 Km/h over het circuit van Man.
Zo ongeveer het gemiddelde van een 50cc racebrommer in de jaren zestig op Man. ;)
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de links.


Heb deze week een Torqeedo Cruise 2.0 buitenboord motor gekocht en ben zo in contact gekomen met een techneut van dat Duitse bedrijf.

Heb hem verteld dat ik onder de indruk ben van hun LiMa accu (24V 77Ah) qua laadsnelheid, capaciteit onder hoge belasting, veiligheid, afmetingen incl BMS (51x17x22cm) en vooral gewicht (19kg).
Electric outboards by Torqeedo
Ze hebben een waanzinnige speedboat uitgerust met een berg van die -erg dure- accu's.

Ik wil die accu(cellen) gaan gebruiken voor een ombouw project van een Honda CBR (of een 2007 VX-1).
Hij wil nadenken of hun BMS bruikbaar zou zijn voor een serieschakeling van 6 van dergelijke accu's, of evt wat minder cellen . Met 150V en de helft van de capaciteit (38Ah) zou ik ook tevreden zijn, scheelt een hoop gewicht en is toch nog ruim 5,5 kWh.
Theoretisch een uur lang vol gas op een VX-1 ...

Ze schijnen ook al met een Duitse motor- en autobouwer uit diezelfde streek te hebben gesproken over een LiMa gepowerde versie van hun elektrische scooter.
Ik ga eind augustus naar deze tweede Beierse MotorWerke om te kijken wat zij zouden kunnen en willen doen voor me. En dan gelijk ook even naar die Heiko.
 
Laatst bewerkt:
Veel te duur nog als je het mij vraagt, misschien even afwachten wat de ontwikkelingen doen.
Als ze doorgaan met ontwikkelen denk ik dat je al gauw een kunt kopen die en goedkoper is en meer radius heeft...
 
Veel te duur nog als je het mij vraagt, misschien even afwachten wat de ontwikkelingen doen.
Als ze doorgaan met ontwikkelen denk ik dat je al gauw een kunt kopen die en goedkoper is en meer radius heeft...
Zo kun je natuurlijk blijven wachten, want elektrisch rijden wordt de toekomst en zal dus zeker goedkoper gaan worden.
Alleen wanneer wil je meedoen i.p.v. toekijken?

Ik wil graag onderdeel van deze ontwikkeling zijn en dat kost wat.
Al kun je als ondernemer meer dan de helft van de kosten aftrekken ...

Bn aan het uizoeken wanneer ze kunnen gaan leveren; is voorlopig alleen inschrijven.
Inschrijfgeld is 2000 euro en dat bedrag krijg je niet terug als het mis mocht gaan.
 
De 5000GT waar Kenneth een bericht over geschreven heeft is leverbaar vanaf de 2e week van augustus.

In 3 maanden zijn er nu 22 verkocht die hun weg gaan vinden naar de berijders. 12 ervan gaan naar Belgie. Daar kan men gebruik maken van een fiscaal voordeel als consument en gelden er andere regels voor het mogen berijden van de licht motorfiets.

Ik zou willen dat men de consument in nederland nu eens een voordeel gaf. Bijvoorbeeld door 19% BTW te berekenen en via de inkomstenbelasting er 13% van terugkrijgen.

Belgie, Duitsland, Spanje en Italie (en binnenkort ook Frankrijk) lopen wat dat betreft behoorlijk ver op Nederland voor.

In Nederland is de machine opgevallen bij de politie temeer de kleine snelle wendbare machine nu is afgeregeld op 100 km/u en standaard een BMS systeem heeft. In de stad is men razendsnel en geruisloos.
 
Maar beste mensen toch!
Hoop maar niet dat de benzine en andere fossiele brandstoffen "vlug" aan de kant geschoven zullen worden.
Ten eerste is het nog niet zó erg gesteld als men ons wil doen geloven met die zogenaamde uitputting van de natuurlijke olievoorraden op onze planeet. Het wordt allemal erg overdreven en de gladde olieproducenten vinden toch wel allerlei redenen uit om de prijzen op te drijven ... en vergeet ook niet wat een enorme economische belangen en werkgelegenheid in die sector daarbij gemoeid gaan. Uiteraard zal die sector bovendien ook een ferme vinger in de pap hebben op het vlak van de mogelijk andere alternatieven, die in de toekomst nog zullen ontwikkeld worden. Het feit dat men andere energie (waaronder op de eerste plaats electriciteit, aardgas e.a.!) koppelt aan de prijzen van aardolieproducten zegt toch al genoeg. En is het "dat" niet, dan gaat men het weer wijten aan duurdere productie- en exploitatiekosten. Het zal altijd weer iets of iets anders zijn ...
En zo voor energie, zuivere lucht, zuiver water, voedingsproducten enz, enz. ... met andere woorden VOOR ALLES WAT WE NODIG HEBBEN!
De ondernemers, de producenten, de handelaars, de aandeelhouders, de financiële sector, enz, enz. ... schreeeuwen constant en meer dan ooit "MEER, MEER, MEER!!!" en wij dienen maar af te dokken. Zeker voor inovatieve dingen waar we ook maar het minste "voordeel" zouden van kunnen meepikken zullen we fors moet betalen. Kijk maar eens naar het circus van de zonnepanelen. Een klucht bijna ...

Voor mijn part kunnen ze allemaal de boom in met hun milieu en opwarming van de aarde en al wat erbij hoort. Wat voor mij betaalbaar en gemakkelijk is zal ik blijven aanwenden tot ik me weer zal kunnen aanpassen en het opbrengen. Méér niet. Vorige generaties hebben ook niet stilgestaan met die problemen (voor hun al dan niet gekende en ongekende gevolgen) en die na ons komen zullen ook maar hun best moeten doen voor wat voor hun haalbaar is, zoals dat nu voor ons gaat. Ik ga me dus niet krom werken of verarmen om iets na te streven wat voor mij toch niet haalbaar of weggelegd is.

Dus ik rij met hartelust en zonder schuldgevoelens met mijn 250cc benzinescooter i.p.v. met een grotere "cc" omdat die 250cc mij juist voldoet in mijn persoonlijk gebruik. En dat is alles op dat vlak wat ik kan en wil bijdragen aan het zogenaamde milieuprobleem. En daar zal "men" tevreden mee moeten zijn. Dat is mijn eerlijk gedacht en standpunt. Wie van een ander gedacht is, die respecteer ik ook en die moet maar doen wat hij goedvindt.

Het neemt niet weg dat ik ook uitkijk naar de nieuwe ontwikkelingen en de projecten voor onze tweewielers. Ik heb er bewonderingen vor, maar ik blijf met mijn voetjes op de grond ...

Ride safe!
 
Natuurlijk bepaalt de portemonnee wat je mogelijkheden zijn, dat zal iedereen respecteren.

Binnen die financiële speelruimte kun je wel de goede keuzes maken. Zoals bv een niet te grote cylinderinhoud. Maar daarnaast zijn er veel meer keuzes die van belang zijn voor de houdbaarheid van de wereld.

Aanpassen aan nieuwe omstandigheden (Darwin) is wat ons als mensheid groot heeft gemaakt op deze planeet. Wellicht wat te groot in aantal. Want als leven in een UV-pak en voedselquota van kwallen en insecten mijn toekomst of die van mijn kinderen wordt wil ik nu best al een stapje terug doen. Simpel bleek ik met de helft van vleesconsumptie te kunnen zonder minder lekker te hoeven eten. Vegewtarisch is voor mij (nog) geen optie.

Wel heb ik moeite met mensen die verkondigen dat die milieueffecten onzin zijn. Dat getuigt in mijn ogen van een beperkt wereldbeeld.


Wij als bevoorrechte mensen in het Westen moeten volgens mij onze verantwoording nemen. Onze voorouders hebben jaren als kolonisten de wereld geplunderd (eerst tulpebollen, edele metalen, specerijen, donkere gratis arbeidskrachten, andere grondstoffen en nu vnl olie) en zijn daar heel erg rijk en dus ook machtig van geworden.
En die rijkdom gaat helaas altijd tenkoste van anderen mensen of volken.

De armere mensen op deze wereld komen die rijkdom ooit terug opeisen. Vredelievend als asielzoeker, politiek als nieuw EU-lid of anders wel als terrorist uit naam van een godsdienst of andere overtuiging.
Want waarom zouden wij meer recht hebben op een mooi leven dan zij?

Ik probeer mijn -kleine- bijdrage te leveren waar ik kan, al besef ik hoe lastig dat is. Want van mijn jaarlijkse vakantievliegreis naar Spanje kan ik 2 jaar mijn huis verwarmen én mijn auto stoken ...
En als ik consequent ben zou ik die vliegvakantie dus niet moeten doen. Om dan te zeggen dat het vliegtuig zonder mij ook wel zou vliegen zou een oplossing zijn; wel een weinig intelligente.

Ook mijn circuitrijden met de motorfiets is discutabel. Maar door te proberen daar elektrisch te gaan rijden zou dat heel wat minder schadelijk kunnen worden.

Ieder doet zo zijn -betaalbare- ding.
 
@x-max..
ga eens een vectrix testen??
wedden dat je versteld staat? en dan hoef je niet eens aan het milieu te denken hoor!
en is die nou onbereikbaar of onbetaalbaar?
 
Ik dacht laat ik ook maar eens reageren want ik denk dat er meer verschillende gebruikservaringen nodig zijn in dit topic.

Ik heb een overjarig model gekocht eind 2009. Bleek achteraf van september 2007 te zijn. Maar ondanks de 2 jaar stilstand geen problemen met bereik of accu's. Sterker ik heb het idee dat ik een zeer gezond pack heb. De importeur (escini) zorgt heel goed voor z'n voorraad.
De Vectrix is thuis afgeleverd eind december 2009 en vanaf 1 januari 2010 begonnen met het rijden. Ik gebruik de Vectrix bijna uitsluitend voor woon-werk verkeer en af en toe om te gaan sporten of om met m'n vrouw achterop naar amsterdam te rijden (ik heb zo'n oplaad pasje van amsterdam elektrisch).
Ik heb de Vectrix aangeschaft voor m'n woon-werk verkeer en daar is hij perfect geschikt voor.

Ik kan op mijn werk opladen en dat is ook nodig want een retour haal ik niet. Ik heb dit dan ook voor de aanschaf van de Vectrix met mijn werkgever afgestemd. Mijn rit naar kantoor is 31KM en het meeste daarvan is 80km/h of meer (flink stuk is over de snelweg A2 de rest is N201). Als ik aankom dan heb ik nu nog 5 a 6 streepjes over. Ik accelereer altijd voluit (ga toch vooraan staan bij stoplichten) behalve op zeer hete dagen en wanneer de accu's zo goed als leeg zijn. Mijn rijstijl is verder gewoon meerijden met het overige verkeer en iets boven de maximum snelheid als er geen verkeer is. Ik hou me dus niet in tenzij de Vectrix dat echt nodig heeft. Ik vind ook dat dat moet kunnen, ik wil zeker niet het elektrisch vervoer de naam geven dat het sloom is.

In de eerste maanden (we hadden een koude winter dit jaar!) hadden de accu's het moeilijk met de kou en hield ik maar 2 a 3 streepjes over. Sommige ochtenden bij zeer strenge vorst had de Vectrix de eerste 10-15KM moeite om harder dan 80KM/H te halen. Ik moest dus letterlijk de accu's warm rijden!

Bij sterke tegenwind heb ik in die koude periode zelfs af en toe 0KM en het rode acculicht gekregen maar nu is ook met harde tegenwind het bereik geen probleem meer. Maar ik heb het tot nu toe altijd gehaald en ook op een veilige manier (niet met een kruipsnelheid)

Een Vectrix heeft wel een toegewijde bestuurder nodig want met name het in goede conditie houden van de accu's is iets wat je moet leren. Dit mag je niet onderschatten. In de kou is dat niet zo moeilijk maar met temperaturen tegen 30C is dat echt af en toe lastig, zeker wanneer je zoals ik 2x per dag moet opladen. Af en toe had ik op weg terug naar huis al een accu temperatuur van 37C bij wegrijden, en als je dan voluit rijdt dan zijn ze zeker boven de 40 als je thuiskomt. Door op die dagen een binnendoor route te nemen en rustig te accelereren lukte het me om op de terugweg af en toe zelfs met een lagere accu temperatuur thuis te komen. Verder moet je de accu's af en toe leeg rijden tot het rode lampje gaat branden en 1x per 2 maanden leegrijden tot hij niet harder dan 20km/h kan. Met name deze laatste oefening is heel vervelend want dan moet je dus rondjes om je huis rijden. De accu's worden dan erg warm dus daarna weer koelen en dan laden. Daar ben je dus een dag zoet mee.

Het rijden is een genot, ook in de winter. Ik heb een thermoscud en muffs bij de Vectrix gekregen en die houden me zelfs bij -10C comfortabel. Maar vooral het gemak en de rust waarmee je rijdt is gewoon heerlijk. Het is een zeer comfortabele rit. Ook bij file heeft de Vectrix een troef. Het regeneratieve remmen werkt met name heerlijk bij het laveren door de file op de A2, beetje bijremmen en meteen weer gas open, het is alsof het ervoor is bedacht :-). Nu is de A2 verbreed naar 5 stroken dus misschien heb ik dat na de zomer niet meer nodig.

Ik heb er nu ruim 7200KM opzitten met de Vectrix en de importeur is al een keer langsgeweest voor een software service beurt. Alles was ok er kon alleen nog iets meer capaciteit in de accu's en ze hebben daarvoor een speciaal commando ingegeven.

Qua onderhoud heb ik onder garantie een nieuw setje banden gekregen omdat de originele door het lange stilstaan niet meer rond waren en dus hobbelden.
In de winter vriest de ontgrendelingskabel vast tussen het stuurslot en de buddy seat dus daarvoor gebruik ik nu een touwtje. Verder geen enkel probleem.

Vorige maand heb ik een kleine aanrijding gehad met een auto en is er wat schade aan de plastic panelen maar de Vectrix rijdt nog prima. De taxatie voor de verzekering was lastig omdat alleen de importeur er iets over kan zeggen. Het plannen van de afspraak met de schade expert en de importeur heeft wat inspanning gekost maar is allemaal gelukt. De importeur is trouwens zeer vriendelijk en klantgericht. Daar heeft het zeker niet aan gelegen.

Over de remmen kan ik kort zijn. De achterrem gebruik ik alleen als ik bij het stoplicht sta en niet wil rollen. Ik heb mezelf aangeleerd om tegelijk op de motor te remmen en de voorrem te gebruiken. Die achterrem is dan niet nodig. De remkracht van de motorrem is meer dan genoeg voor de meeste situaties. Ik knijp de voorrem dan ook meestal amper in.

Dan het verbruik: ik heb dit een tijdlang bijgehouden met een verbruiksmeter in het stopcontact. Ik kom uit op een verbruik van 128Wh per kilometer. Dit is vrij veel want een electrische Golf waar Essent mee rijdt heeft een verbruik van 135Wh/km, niet veel meer dus dan mijn Vectrix. Ik denk dat dit verschil in de accu technologie zit en in de lader.
De lader van de Vectrix heeft een eigen verbruik van ruim 100W dus dat gaat verloren zolang de stekker in het stopcontact zit. En met dat koelen in de zomer hangt ie 'snachts 10 uur aan het stopcontact en verspil je zomaar 1 KWh.

Al met al is de Vectrix zoal hij nu is heel bruikbaar maar heeft ie een toegewijde baas nodig. Daarbij kan er nog een heleboel verbeterd worden aan de software om de accu zorgen te automatiseren en door de software te laten regelen. En die lader moet echt zuiniger want voor een eco product is dat wel een misser. Andere/betere accu's heb ik niet nodig een groter bereik ook niet. ik heb voldoende bereik waarvoor ik de Vectrix gekocht heb. Hopenlijk blijft dat nog veel kilometers zo!

Zodra de VX-2 komt dan ga ik die zeker ook proberen :-)
Trouwens, ik heb eea gelezen over de Brammo Empulse dat lijkt me ook wel wat!
 
Interessant verhaal, kingcharles! Het belang van een goed accubeheer door de berijder zelf is heel duidelijk, en dus ook het verschil met benzine. En X-Makske, heb je de film 'The age of stupid' al gezien?

Verder heb ik begrepen dat de MIA/Vamil regeling weer terug is:

http://www.novecobv.nl/webpagina's/Nieuws/Nieuws_subsidie%2021.04.2010.htm

..maar dit keer alleen voor li-ion voertuigen. Dat is toch goed nieuws voor zakelijke kopers van de Escini 5000?
 
De MIA en VAMIL regeling zijn altijd al van toepassing geweest op VECTRIX en 500GT. Beide vallen in de categorie elektrische lichte motorfietsen en daar is de regeling nooit voor vervallen, ongeacht accutechniek.

Anders is het voor de elektrische scooter. De overheid besloot eind 2009 dat men het elektrisch (scooter)vervoer voldoende gepromoot had en besloot deze categorie uit te sluiten van de regeling. Hier is erg veel commentaar op geweest vanuit diverse organisties en bedrijven dat men besloot om de regeling weer open te stellen voor de scooter (25 en 45 uitvoeringen) met op Lithium gebaseerde accutechniek.

Of de regeling blijft is maar de vraag. Beetje afhankelijk ook van de nieuwe politieke kleur van ons landje, denk ik.
Met de 40% extra milieu investeringsaftrek zou de investering voor een VECTRIX (afhankelijk van bedrijfsresultaat) kunnen uitkomen op netto € 5000. Voor een 5000GT op ongveer € 4000. Laat onder alle omstandigheden de accountant dit eerst even goed uitrekenen want met de VAMIL regling (variable afschrijving) kan het ook nog gunstiger uitpakken.
 
Ik heb wel eens proefgereden op een vergelijkbare scooter als die 5000GT (volgens mij is het onderhuids een X-Treme XM-5000Li, die worden door vespino.eu geïmporteerd) maar dat is echt een andere klasse als de Vectrix vond ik zelf. Ik vond het in ieder geval de meerprijs waard om voor de Vectrix te gaan. Bij Escini zijn ook nog wel Vectrix demo modellen te koop, dat is misschien een interessante optie.
 
De MIA en VAMIL regeling zijn altijd al van toepassing geweest op VECTRIX en 500GT. Beide vallen in de categorie elektrische lichte motorfietsen en daar is de regeling nooit voor vervallen, ongeacht accutechniek.

Okee, dat wist ik nog niet. Op zich goed dat ze investering in lithium nu weer specifiek bevorderen, maar daarvan is de aanschafprijs ook onrealistisch hoog. Alleen voorlopers en fijnproevers kopen nu voor 2700+ euro een li-ion bromscooter terwijl twee deuren verder voor 900 euro nieuw een chinese 4takt retro-designscooter staat te concurreren. Maar verder blijft het een slap beleid, die zogenaamde stimulans van elektrisch vervoer. De overheid zou eigenlijk direct alle 2takt moeten verbieden om vervolgens een 'elektrische sloopregeling' aan te bieden voor alle bestaande 2taktjes. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen het daarmee eens is!
 
De X-treme 5000 LI maar ook de ZEV7000 zijn dezelfde machines. Dit model wordt ook nog onder 4 andere merknamen gebracht.
De overeenkomst tusen deze modellen en de 5000GT is de motor en daar houdt het op.

De accu modules (4 cellen aaneen) zijn bij de 5000GT anders geschakeld en voorzien van een BMS systeem. Ook worden er speciale verbindingsplaatjes gebruikt voor de schakeling van de cellen in tegenstelling tot de traditionele "ringetje-boutje" verbinding. De leverancier zit in Duitsland.

De aansturing (controller) is V....X techniek vandaar het geavanceerde accu systeem en regeneratie van (af)remenergie. Dit werkt , in tegenstelling to VECTRIX, niet via de gashendel maar programmeert de berijder zelf. Laat hij/zijn het gas los dan wordt het regeneratie remsyteem automatisch ingeschakeld. Er zijn 5 standen, zelf, te programmeren.
 
Volgens mij wordt het hoog tijd dat de redactie van scooterxpress een testexemplaar van de 5000GT krijgt om een review te schrijven in de komende uitgave. Ik ben in ieder geval benieuwd...
 
.... Een Vectrix heeft wel een toegewijde bestuurder nodig want met name het in goede conditie houden van de accu's is iets wat je moet leren. Dit mag je niet onderschatten. In de kou is dat niet zo moeilijk maar met temperaturen tegen 30C is dat echt af en toe lastig, zeker wanneer je zoals ik 2x per dag moet opladen. Af en toe had ik op weg terug naar huis al een accu temperatuur van 37C bij wegrijden, en als je dan voluit rijdt dan zijn ze zeker boven de 40 als je thuiskomt. Door op die dagen een binnendoor route te nemen en rustig te accelereren lukte het me om op de terugweg af en toe zelfs met een lagere accu temperatuur thuis te komen. Verder moet je de accu's af en toe leeg rijden tot het rode lampje gaat branden en 1x per 2 maanden leegrijden tot hij niet harder dan 20km/h kan. Met name deze laatste oefening is heel vervelend want dan moet je dus rondjes om je huis rijden. De accu's worden dan erg warm dus daarna weer koelen en dan laden. Daar ben je dus een dag zoet mee...
Goed verslag, leuk dat je dit deelt.

Zo te lezen ben je inderdaad een toegewijde bestuurder, ik kan me voorstellen dat niet iedereen zo is begaan met het wel en wee van z'n batterij.
Ben je eindelijk af van die benzinemotor met al z'n aangeboren nukken, heb je weer een batterij die zoveel aandacht vraagt....

Hopelijk is dit bij volgende generaties beter want wat jij beschrijft gaat natuurlijk niet iedereen ook daadwerkelijk doen.
Bij een dergelijk type batterij zou de fabrikant een lader moeten leveren die dit allemaal voor je doet, dus inclusief "discharge mode"; al zal die wel veel energie kwijt moeten...
Zelf zou ik dan wel willen instellen wanneer het me uitkomt om hem die ontlaadcyclus te laten doorlopen want je zit dan natuurlijk wel een paar uur zonder vervoer.

Hoe zit dit eigenlijk bij Li-Ion, heeft zo'n batterij ook zoveel aandacht nodig ?
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit dit eigenlijk bij Li-Ion, heeft zo'n batterij ook zoveel aandacht nodig ?
Lithium-ion heeft een gemakkelijker laadgedrag, vgl je mobiele telefoon. Laadsysteem moet voorkomen dat de accu te ver ontladen kan worden en bij laden spanning/stroom en temperatuur te hoog worden

Li-ion heeft voordelen t.o.v. NiMH:
- Lager gewicht per kWh, ongeveer de helft
- Breder temperatuursbereik
- Laden op elk moment, geen extra balancing cycli (wel een goed BMS nodig)
- Lagere prijs (inmiddels) per kWh capaciteit

Nadelen zijn er ook:
- Houdt minder lang de capaciteit (helft van het aantal cycli)

Het nadeel wordt verholpen door LiFePo of LiMangaan accu's, maar die zijn een stuk(je) duurder.


NiMH is prima voor VX-1.
Meer snelheid en actieradius vragen om Li-ion.
Of anders hybride, waterstof ...

Ik heb gisteren een Brammo Empulse besteld, met Li-ion.
http://www.brammo.com/empulse/ (Electrified Power | Cummins Inc.)
Wordt helaas pas in 2011 geleverd.
full


Tot die tijd toch nog maar een VX-1 ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren een Brammo Empulse besteld, met Li-ion.
http://www.brammo.com/empulse/ (Electrified Power | Cummins Inc.)
Wordt helaas pas in 2011 geleverd.


Ik heb ook een pre-order geplaatst. Ben benieuwd...
Ik had ook een order voor een Zero-S maar daar is nooit op gereageerd. Denk dat er toch echt een importeur moet opstaan en zaken zoals RDW keuring regelt. Maar hoe meer pre-orders hoe groter de kans dat NL hem gaat krijgen!
 
Ik heb ook een pre-order geplaatst. Ben benieuwd...
Ik had ook een order voor een Zero-S maar daar is nooit op gereageerd. Denk dat er toch echt een importeur moet opstaan en zaken zoals RDW keuring regelt. Maar hoe meer pre-orders hoe groter de kans dat NL hem gaat krijgen!

Ik ga hem in het begin alleen voor op het circuit gebruiken.
Heb dan geen keuringen/BPM etc nodig.

Ben nu aan het overwegen de Brammo te gaan importeren.
Zie wel wat in Brammo stores ...

Hoop onduidelijk nog, want zij willen eigenlijk ook in EU via electronicaketen (BCC) gaan verkopen, zoals Best Buy in de US.
 
Er wordt op diverse forums software aangeboden die de machine naar een topsnelheid brengt van 110-115 km/u.
Laat deze software NIET op de machine installeren temeer daar deze op dit moment nog door de fabriek getest wordt voor gebruik op de EU machines.
De software van de opladers vraagt ook gegevens van de controller. Niet alle type laders hebben de software die al met de nieuwe controller software communiceert tenzij ook op de laders nieuwe software gezet wordt.

Wordt er toch de software aangetroffen die niet officieel is, dan komt de garantie op de machine te vervallen.
Ik zou iedere VX-1 rijder willen vragen nog even geduld te hebben.
 
Mijn Vectrix is bij Escini vanwege een schadeherstel en ik heb ze gevraagd om die 110km/h firmware te installeren. Ik heb nog geen bericht ontvangen dat het niet kan. Helaas staat mijn Vectrix er al 3 weken :-( dus als het met mijn machine niet kan dan had ik het al wel gehoord denk ik...
Ben ik wellicht de eerste die hem in NL kan uitproberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan