Ja, nog even over die Vectrix, kan dat?

De Vectrix VX-2 is aangekondigd:

%5BUNSET%5D.jpg


Lees de details hier

Voor een elektrische bromscooter ziet hij er verrassend mooi uit, zeker in vergelijking met alle Chinese produkten die nu al hier leverbaar zijn. Kwa prijs maak ik me ernstig zorgen: 5000 US dollar is natuurlijk niet realistisch. Maar misschien kan de kersverse Vectrix dealer in Drachten wat helderheid verschaffen?
 
Voor een elektrische bromscooter ziet hij er verrassend mooi uit, zeker in vergelijking met alle Chinese produkten

Ik vind die chinese retro-styling juist wel geslaagd maar de VX-2 ziet er zeker aardig uit.

Een elektrische bromscooter is nog moeilijker te slijten dan een elektr. motorscooter want 4takt brommertjes lopen 1 op 60 [dus voor de kosten hoef je 't niet te laten] en ze doen het vooral goed bij de jeugd die a: die astronomische aanschafprijs niet op kunnen brengen en b: het leuk vinden om te personaliseren in de vorm van ander uitlaatje, opvoersetje e.d. wat met zo'n VX-2 niet mogelijk is.
Blijft over het Sparta-met publiek wat nou niet bepaald voor een cool imago zal zorgen.
Ik ben bang dat de VX-2 helaas een doodgeboren kindje zal blijken te zijn...
 
Laatst bewerkt:
Las het ook net. Gaat helemaal niks worden. Halverwege de stad met lege accu's komen te staan. Dit is weer zo'n blommig experiment dat al bij voorbaat gedoemd is te mislukken.
 
Las het ook net. Gaat helemaal niks worden. Halverwege de stad met lege accu's komen te staan. Dit is weer zo'n blommig experiment dat al bij voorbaat gedoemd is te mislukken.
Ik begrijp er juist uit dat de proef al geslaagd is, al zijn er nog wat hiaten.

Ze vinden er wel wat op. Je zou bijvoorbeeld met winkels (op strategische plaatsen) contracten kunnen afsluiten dat ze accu's hebben staan. Of een nummer wat je moet bellen en dan komt iemand met een busje(met reserve acu's) je uit de brand helpen.

Hoe zegt iemand dat hier zo mooi: Waar een weg is, is een wil.... })
 
Langzamerhand komen er steeds meer fabrikanten uit de kast; stilletjes zijn ze al heel lang bezig met hun eigen Zero-Emission concept. Hier de "Crosscage" van Suzuki, de naam zal vast met de framevorm te maken hebben.

full


De aandrijving is elektrisch, er wordt gesproken over Li-Ion en een apart waterstof reservoir...
De voorwielophanging is net als achter éénzijdig; de vering zit blijkbaar in het fors uitgevallen balhoofd, aparte "torque-links" koppelen het wiel aan het stuur.

Het is geen scooter, maar voor een elektrische/ brandstofcel concept motorfiets ziet het er zeker gelikt uit.

Bloguidon.com
 
Laatst bewerkt:
Het ziet er zeker mooi uit! Maar denk jij dat je dat aan die conservatieve motorrijders gesleten krijgt?!?! ;)
 
Ik ben er niet wild van maar het is een welgekomen verschijning. en met een topkoffertje moet het zeer handig zijn om kleine boodschappen mee te doen of naar de sporthal te brommen.
 
Volgens mij zijn er ook Chinese scooters met Lithium batterijen die de 100km halen. Zal nog eens speuren naar de link. Je merkt dat overigens wel meteen aan de prijs, ligt een stuk hoger dan andere e-bromscooters.
 
Er is een veelbelovende ontwikkeling gaande op het gebied van de batterijtechnologie; het nieuwe toverwoord is lithium-ijzerfosfaat. (ook: ferro fosfaat)
Zoek onder A123 Systems.

Wat ik er van lees is dat dit een doorontwikkeling is van de ook nog relatief nieuwe Lithium-Ion batterijen; alleen is er door een andere structuur van het elektrodemateriaal nogal wat veranderd; het lithium-ijzerfosfaat is hier in zeer kleine deeltjes (nano partikels) aangebracht.

• Lithium-ijzerfosfaat geeft een tweemaal hogere de capaciteit dan de vergelijkbare Ni-Mh.
• Lithium-ijzerfosfaat dat in nano partikels is aangebracht laat de batterij véél sneller laden, er wordt gesproken van 12 minuten laden voor 80% vullingsgraad;
• Lithium-ijzerfosfaat kan door deze nieuwe methode ook véél sneller óntladen, met deze batterijen kunnen dus veel hogere vermogens geleverd worden. Een heel kleine batterij van dit type kan een autoaccu compleet vervangen inclusief piekstartstroom; deze ontwikkeling is dus ook van belang voor conventionele voertuigen.
• Lithium-ijzerfosfaat is behoorlijk goedkoper dan het in Ni-Mh batterijen gebruikte kobalt oxide.
• Lithium-ijzerfosfaat batterijen zijn duurzamer, de levensduur van dit type batterij is gelijk aan dat van het voertuig waarmee het probleem van de dure vervangingsbatterijen meteen is opgelost.
• Lithium-ijzerfosfaat batterijen worden veel minder heet en zijn stabieler wat zich uit in grotere betrouwbaarheid en minder kans op gevaarlijke situaties door de batterij. Ook worden er minder zware eisen gesteld aan de materialen in de buurt van de batterij.
• Verder schijnen er geen milieubelastende stoffen in dit type batterij te zitten, dat is met andere batterijen nog wel anders...

Dit lijkt haast te mooi om waar te zijn... Het lijkt me een regelrechte doorbraak, hier zitten heel velen al jaren naar uit te kijken.

Chevrolet is bezig met de Volt -ze moeten wel of ze willen of niet-, daarvoor hebben ze een Noors bedrijf opgekocht dat al met die elektrische auto bezig was.
In deze Volt die in Europa straks zal worden geleverd als Opel Ampera willen ze deze batterijen blijkbaar gaan toepassen; de auto wordt geproduceerd vanaf 2010, geplande levering in Europa vanaf 2011.

Ik kan niet wachten op de eerste serieuze elektrische motorscooter die gewoon 150 kan en toch 300 Km ver komt; dat moet hiermee toch wel mogelijk zijn.

Link: Technologyreview.

Elektrische dragbike met A123 batterij.
 
Laatst bewerkt:
Mooie ontwikkeling!, hopelijk doet men er ook echt iets mee. Ze zullen wel bang zijn dat de garage's niets meer verdienen dan, een elektromotor kan niet veel aan kapot.

full


Ja, hallo. Don King hier, die elektroscooter doet het goed hoor!, er is alleen nog iets mis met de aarding van dat ding!
 
Laatst bewerkt:
Stel ik koop over 5 jaar een gebruikte Tesla Roadster [als sportwagenliefhebber is dat niet puur hypothetisch] en dan blijkt na een paar maanden dat de accu's vervangen moeten worden...ben ik $40000 lichter...SLIK.

Waarmee ik maar wil zeggen: de accu's van de toekomst moeten niet alleen langer meegaan, maar ook [veel] goedkoper worden.
 
Stel ik koop over 5 jaar een gebruikte Tesla Roadster (....) en dan blijkt na een paar maanden dat de accu's vervangen moeten worden...
Dat is/was inderdaad een groot probleem, een voertuig dat economisch zo ongeveer afgeschreven is op het moment dat de batterij op is...
Sommige dealers bieden daarom bij levering van een nieuw voertuig een tegoedbon aan voor levering van een nieuwe vervangingsbatterij voor de helft van de huidige nieuwprijs. Dat kunnen ze doen omdat batterijen in hoog tempo goedkoper worden en het geeft de klant toch wat zekerheid.

De Li-Fe(Po4) batterijen worden al geleverd door Black & Decker en DeWalt voor snoerloos handgereedschap, nu wordt de techniek rijp gemaakt voor voertuiggebruik.

De Tesla is natuurlijk een voorloper, een pionier; het is dan ook niet vreemd dat de prijs van deze auto nog behoorlijk hoog is maar die wordt vast en zeker lager als de techniek verder ontwikkeld is en door meer fabrikanten toegepast en geleverd wordt.
A123 Systems beweert dat de nieuwe Li-Fe maar liefst 7000 cycli meegaan, als dit waar is is het een doorbraak.
 
Wist natuurlijk weer niet wat de Tesla was naar na even googelen. voor de mensen die ook niet wisten wat het was. Of was ik weer de enige?

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan