XJ/FJ 600/900 topic

fck staat waarschijnlijk voor fuck want deze set past ook niet.
Ik heb dat probleem ook gehad met mijn xj750. Wel het juiste revisie setje, volgens Roukema, maar toen liep ook de benzine in iedere stand continue door zoals op PRI.
Uiteindelijk een gebruikte kraan gehaald bij Woesthoff in Brummen, gemonteerd en probleem opgelost.
 
bij cmsnl staat ook een revieuw dat je het beste een originele kan halen (wat zou je anders verwachten).

maar beide sets voor de 900 en andere 750's gebruiken waarschijnlijk een andere kraan , want het werkt gewoonweg niet.
 
Hoe was het ook al weer? De ring met de 5 gaatjes is te dun toch? En als je er 2 op elkaar in legt?

Volgens mij is de beste oplossing een andere kraan monteren, een On Off reserve type, voor 3 tientjes nieuw te koop bij vd Heiden tuning in amersfoort. (Volgens mij is dat dezelfde inbouw maat).
 
ik wou je er al over pb'en .
de rubberen ring waar de 'schakelaar' met on/res/pri op draait heeft 4 gaatjes.

volgens mij sluit het membraam niet af.
de kraan lekt ook niet, hij stroomt alleen benzine door de 'uitgang' op elke stand, niet alleen op pri.

ik heb al 2 kraantjes in bestelling staan in china, maar als die niet op tijd komen zal ik er zeker 1 halen.

mooie website en mooi spul overigens :P :Y
 
Laatst bewerkt:
Om het duidelijk te maken heb ik mezelf maar even geciteerd aangezien het 35 graden is denk ik..

ik wou je er al over pb'en .
de rubberen ring waar de 'schakelaar' met on/res/pri op draait heeft 4 gaatjes.

volgens mij sluit het membraam niet af.
de kraan lekt ook niet, hij stroomt alleen benzine door de 'uitgang' op elke stand, niet alleen op pri.

zodra er vacuum op staat stroomt hij ook veel harder, dus lijkt het me logisch dat het vacuum(rubber) er iets mee te maken heeft.
al die kranen zien er ook net iets anders uit :/

vind het een beetje achterhaald systeem gezien de nieuwe benzine , alsof je kraan dichtdraaien zo moeilijk is , heeft wat weg van die bandenspanningssystemen ...

ik heb al 2 kraantjes in bestelling staan in china, maar als die niet op tijd komen zal ik er zeker 1 halen.

mooie website en mooi spul overigens :P :Y
 
Laatst bewerkt:
Hoi Gerard, hoe is het met jou XJ750 eigenlijk ?
staat op de bok, carbs zijn net geheel ultrasoon gereinigd.
Ga ik morgen weer terug zetten en dan hopelijk loopt en reageert ie weer op het gas geven en dergelijke.
Dan is hij weer rijdbaar. Dan nog de verlichting en richtingsaanwijzers van de voorkant er weer aansluiten ( dat is zo'n zootje bij elkaar).

Dan hoop ik er nog mee te kunnen rijden en er weer van kunnen genieten.
Als dit zover is dan van de winter nog eens de remmen voor en achter en voorvork aanpakken.

Eerst maar eens rijden.
Voor andere motor ( nog een div) heb ik wat "mooiere" kuip gescoord. Dus ook daar komt een begin aan.
Echter veel gereden en weinig gesleuteld afgelopen periode ( moed en zin was even wat weg)
Mede door mijn eigen motor met lekke uitlaat en remklauwen die vast zaten en dergelijke.
Je hoort het het verder wel!
 
Om mijn verzameling wat in te krimpen (en om wat ruimte te krijgen) ga ik 2 XJ750's demonteren. Dat klinkt netter dan slopen. Beide 750's lopen op zich goed, en zijn nu nog lopend / rijdend te zien. De meeste onderdelen gaan de verkoop in. Met name alles wat specifiek 750 onderdelen zijn. De laksets en uitlaten verkoop ik niet, wielen met goede banden ook niet.
Beide 750 hebben recent ultrasoon gereinigde carburateurs, goede CDI's etc. Beide blokken zijn ook goed, een originele zwarte en een gewone grijze, resp 69000 en 87000 gedraaid. Frames met kenteken zijn ook te koop, bj 84 en 85 dacht ik. Bij interesse graag een pb of een mailtje.
 
Ik hoop dit weekend tijd te hebben om het secablok op te halen! Het is ietwat druk en chaotisch hier maar wil ḿ nog steeds hebben :-)
Tijdgebrek.. sorrie.
 
Veel plezier met je blok Jaap.

Vanavond nog even een rondje gereden met de 750, deze loopt zo lekker dat ie voorlopig nog even mag blijven. De ander wordt wel gedemonteerd. Heb dus een setje geultrasoonde carbs over.
En nog van allerlei andere onderdelen.
Om de verzameling toch met 2 stuks te verminderen zet ik ook maar een 900 4BB te koop binnenkort.
 
Nou carbs er weer op gezet. aanvankelijk hoog in de toeren, echter stationair stond geheel open.
Nu deze terug gedraaid. Nu loop de xj wel weer, echter met choke open, geef ik gas dan valt ie uit. Draai ik choke dicht valt ie uit. dus iets met toevoer van benzine denk ik?
Deze week maar eens alle schroeven van de carbs dicht draaien en dan 1.5 keer open zetten en dan eens zien wat er gebeurt. (had ik hier op forum ergens gelezen
Ook nog eens synchroniseren denk ik? echter synch set heb ik maar geen speciaal
YICS tool. dan ik niet gewoon die gaten afdichten? of moet het echt met de YICS tool?

verder doet mijn toerenteller het ineens niet meer. Kan zijn dat met de kuip erop zetten iets los is geschoten, maar waar meet die toerenteller nou precies in het blok?
Hoe gaat die kabel nou precies? In handboek kan ik daar niets over vinden of ik zoek het op de verkeerde plek?

kortom ik ben er nog lang niet, maar wil het graag eens afronden en er mee rijden.
 
Vandaag ook weer lekker een stuk gereden op de XJ. Van de week ook nog geprobeerd om de uitlaatbochten te vervangen maar de bouten zitten muurvast, ook na herhaaldelijk inspuiten met Imal. Pijpsleutel begon al te torderen maar los....ho maar. Daarnaast kan ik alleen goed bij de buitenste bouten. Heeft iemand al eens de bochten vervangen en zo ja kan je me dan vertellen wat de beste manier is en volgorde van losmaken van de bouten?
 
Nou carbs er weer op gezet. aanvankelijk hoog in de toeren, echter stationair stond geheel open.
Nu deze terug gedraaid. Nu loop de xj wel weer, echter met choke open, geef ik gas dan valt ie uit. Draai ik choke dicht valt ie uit. dus iets met toevoer van benzine denk ik?
Deze week maar eens alle schroeven van de carbs dicht draaien en dan 1.5 keer open zetten en dan eens zien wat er gebeurt. (had ik hier op forum ergens gelezen
Ook nog eens synchroniseren denk ik? echter synch set heb ik maar geen speciaal
YICS tool. dan ik niet gewoon die gaten afdichten? of moet het echt met de YICS tool?

verder doet mijn toerenteller het ineens niet meer. Kan zijn dat met de kuip erop zetten iets los is geschoten, maar waar meet die toerenteller nou precies in het blok?
Hoe gaat die kabel nou precies? In handboek kan ik daar niets over vinden of ik zoek het op de verkeerde plek?

kortom ik ben er nog lang niet, maar wil het graag eens afronden en er mee rijden.
Yamaha XJ900Club Nederland - Techniek XJ900F YICS blanking tool

Makkelijk zelf te maken ;-)
 
Hoi Albert,
dankje, ben er blij mee :)
ik ben nog wel op zoek naar korte einddempers. Stonden tijdje terug nog te koop op mp maar toen niet gekocht en nu vind ik ze niet meer. Waren ook niet duur iets van 60 euro/st.
Die carbs waren toch voor een 41y en niet voor een seca meen ik me te herinneren?

Veel plezier met je blok Jaap.

Vanavond nog even een rondje gereden met de 750, deze loopt zo lekker dat ie voorlopig nog even mag blijven. De ander wordt wel gedemonteerd. Heb dus een setje geultrasoonde carbs over.
En nog van allerlei andere onderdelen.
Om de verzameling toch met 2 stuks te verminderen zet ik ook maar een 900 4BB te koop binnenkort.
 
Vandaag ook weer lekker een stuk gereden op de XJ. Van de week ook nog geprobeerd om de uitlaatbochten te vervangen maar de bouten zitten muurvast, ook na herhaaldelijk inspuiten met Imal. Pijpsleutel begon al te torderen maar los....ho maar. Daarnaast kan ik alleen goed bij de buitenste bouten. Heeft iemand al eens de bochten vervangen en zo ja kan je me dan vertellen wat de beste manier is en volgorde van losmaken van de bouten?

Warm stoken en blijven inspuiten/proberen los te draaien.
 
Vandaag ook weer lekker een stuk gereden op de XJ. Van de week ook nog geprobeerd om de uitlaatbochten te vervangen maar de bouten zitten muurvast, ook na herhaaldelijk inspuiten met Imal. Pijpsleutel begon al te torderen maar los....ho maar. Daarnaast kan ik alleen goed bij de buitenste bouten. Heeft iemand al eens de bochten vervangen en zo ja kan je me dan vertellen wat de beste manier is en volgorde van losmaken van de bouten?


Volgorde van los maken maakt niets uit, de praktijk is meestal zo dat degene die het minst vast zitten het eerst los zijn....

Met goed gereedschap kom je overal bij. zeskant dopje 10mm 1/4", met verlengstuk zodat je de ratel ruim voor de uitlaatbochten zit.
Maar als ze vastgerot zitten maakt het allemaal niet uit want dan zitten ze gewoon vast en breken ze waarschijnlijk af.

Wat wellicht een mogelijkheid is om de moeren te splijten, ik heb het nog nooit gedaan maar met een dremel en eventueel een flexibele as voor die dremel moet dat lukken.
 
Nou carbs er weer op gezet. aanvankelijk hoog in de toeren, echter stationair stond geheel open.
Nu deze terug gedraaid. Nu loop de xj wel weer, echter met choke open, geef ik gas dan valt ie uit. Draai ik choke dicht valt ie uit. dus iets met toevoer van benzine denk ik?
Deze week maar eens alle schroeven van de carbs dicht draaien en dan 1.5 keer open zetten en dan eens zien wat er gebeurt. (had ik hier op forum ergens gelezen
Ook nog eens synchroniseren denk ik? echter synch set heb ik maar geen speciaal
YICS tool. dan ik niet gewoon die gaten afdichten? of moet het echt met de YICS tool?

verder doet mijn toerenteller het ineens niet meer. Kan zijn dat met de kuip erop zetten iets los is geschoten, maar waar meet die toerenteller nou precies in het blok?
Hoe gaat die kabel nou precies? In handboek kan ik daar niets over vinden of ik zoek het op de verkeerde plek?

kortom ik ben er nog lang niet, maar wil het graag eens afronden en er mee rijden.

ALs je carbs in orde zijn en je synct zonder yics tool dan is dat ook 95% goed te doen. Die yics tool is voor je eigen gemak en de laatste 5 % nauwkeurigheid.
Maw, als je geen yics tool hebt gewoon zonder syncen.
Als ie dan nog niet goed loopt heb je een ander probleem.

Toerenteller werkt elektrisch dus je kabel is ergens los waarschijnlijk. Grijze draad vanaf je CDI naar je teller. Of de bruine (+ over contact), of de zwarte (massa).
 
Volgorde van los maken maakt niets uit, de praktijk is meestal zo dat degene die het minst vast zitten het eerst los zijn....

Met goed gereedschap kom je overal bij. zeskant dopje 10mm 1/4", met verlengstuk zodat je de ratel ruim voor de uitlaatbochten zit.
Maar als ze vastgerot zitten maakt het allemaal niet uit want dan zitten ze gewoon vast en breken ze waarschijnlijk af.

Wat wellicht een mogelijkheid is om de moeren te splijten, ik heb het nog nooit gedaan maar met een dremel en eventueel een flexibele as voor die dremel moet dat lukken.
Bedankt en ook JPIN Bedankt, we gaan gewoon weer proberen!
 
Mede XJ-rijders, aangezien de bandjes op mijn XJ750 41Y nog uit een andere eeuw stemmen is het dringend tijd om deze te vervangen. Nu heb ik mij al eens georiënteerd voor mijn XS750 en ik gok dat het ongeveer dezelfde mogelijkheden zijn:
- Bridgestone BT-45
- Dunlop Arrowmax Streetsmart
- Michelin Pilot Activ
- Metzeler Lasertec

Wat betreft prijs verschillen ze elkaar niet veel, dus dat gaat het onderscheid niet maken. Onder mijn XS heb ik de Dunlop's, maar andere motoren rijden soms beter op andere banden.

Heeft er iemand toevallig 2 (of 3) van bovenstaande al eens onder de XJ gehad? En welke beviel beter?
 
Terug
Bovenaan Onderaan