XJ/FJ 600/900 topic

Klopt ik had deze van Louis ter illustratie.

Weet iemand of de kuipruitjes van de 4BB en 58L gelijk zijn? Op het oog zou ik zeggen van wel..
 
Heeft er iemand nog een rechte koppelingshendel liggen voor een xj900 (4bb)?
Heb er twee, zijn helaas allebei krom :+

Die van mijn eerste xj900 was al krom, de tweede is mijn stomme schuld O-) .




Oja, ben eindelijk toe gekomen aan een nieuwe achterband. Na lekke voorvork/slechte remmen en wat andere kleine ingrepen eindelijk tijd gehad om het rubber eens te vervangen. Ik heb nooit geweten dat mijn motor zo wendbaar was :9~ . Ik heb nu een Michelin Pilot Activ laten monteren. Geeft erg veel vertrouwen op droog wegdek, is zeer stabiel.

Snap overigens wel waarom mijn motor 50 kilo lichter aanvoelt, met dank aan veel snelwegkilometers


full
 
Als die hendels gelijk zijn aan die van de xj 600 dan heb ik die liggen voor je.
 
Om even in de vakantie sfeer te blijven/komen , een paar XJ750 plaatje in een vakantie omgeving :

rondje Zwitserland/Italie/Frankrijk is ook met de wat oudere motoren nog prima te doen.
wel wat olie bijvullen en bij terugkomt zaten er wat popnagels los in 1 demper.

bij 250 km sprong hij op reserve en dan ging er ongeveer 17 liter in.
bij 275 is er een keer 18 liter ingegaan maar 12 km rijden op reserve met een andere kraan en een gecoate tank hoef ik niet nog een keer mee te maken ;)

full

full

full

full

full

full
 
"rondje Zwitserland/Italie/Frankrijk is ook met de wat oudere motoren nog prima te doen.
wel wat olie bijvullen en bij terugkomt zaten er wat popnagels los in 1 demper."

Haha waarom zou dat toen wel probleemloos gekund hebben en nu niet?
Goed onderhoud doet wonderen.
 
Toen waren ze nog een stuk nieuwer ;)

Veel 1200 gs'en en ander nieuw spul gezien en hier en daar een echte klassieker, zowel auto als motor.
'youngtimers' zie je stukken minder daarentegen, de ene duitser met 2 tanktassen op elkaar en superbike stuur daargelaten ;)
 
Vraag over de voorrem:

voorrem van mijn oude trouwe XJ 750 voelt niet lekker. Moet een paar keer knijpen om lekker druk te hebben.
Is dat een kwestie van nieuwe rem vloeistof en goed ontluchten ? Of kan er iets anders aan de hand zijn?

Remblokken zijn vorig jaar vervangen, remvloeistof dit jaar nog niet gedaan |(
 
Vraag over de voorrem:

voorrem van mijn oude trouwe XJ 750 voelt niet lekker. Moet een paar keer knijpen om lekker druk te hebben.
Is dat een kwestie van nieuwe rem vloeistof en goed ontluchten ? Of kan er iets anders aan de hand zijn?

Remblokken zijn vorig jaar vervangen, remvloeistof dit jaar nog niet gedaan |(

Begin met remvloeistof vervangen en ontluchten. Stalen remleidingen doen wonderen.. Kijk of er lekkages zijn.
 
Remvloeistof vervangen en de zaak goed ontlucht.
Voelt weer goed, mooi op druk.

Is weer een stuk prettiger rijden zo met de "oude dame" 😊

full
 
Laatst bewerkt:
Blijf het een mooie motor vinden, jaren naar tevredenheid mee door europa gereden en nu weer terug naar de seca vanwege de zitpositie. Meteen maar 2 gekocht vanwege de onderdelen want blijf er toch op rijden.
 
Even een vraag:

Mijn "oude" XJ750 staat sinds kort weer in een inrijklem in de schuur. Nu zie ik ineens een plasje olie onder de inrijklem liggen, zwarte olie, dus geen remvloeistof (gelukkig).
Na een korte inspectie de oorzaak al snel gevonden: |( :(

De rechter voorpoot lekt. En dat terwijl de motor al een week of twee stilstaat :?
Kan dat door de warmte komen? Overdruk o.i.d. ?

reparatie moet toch echt even wachten tot na de vakantie
 
Laatst bewerkt:
Na 2500+ km, gereden in heet weer, half litertje olie bijgevuld. Niet slecht voor zo'n oud gebakje.
 
Laatst bewerkt:
Even een vraag:

Mijn "oude" XJ750 staat sinds kort weer in een inrijklem in de schuur. Nu zie ik ineens een plasje olie onder de inrijklem liggen, zwarte olie, dus geen remvloeistof (gelukkig).
Na een korte inspectie de oorzaak al snel gevonden: |( :(

De rechter voorpoot lekt. En dat terwijl de motor al een week of twee stilstaat :?
Kan dat door de warmte komen? Overdruk o.i.d. ?

reparatie moet toch echt even wachten tot na de vakantie
Ik heb hetzelfde al eens gehad met mijn FJR, maar dat was in de winterstop.
 
Even een vraag:

Mijn "oude" XJ750 staat sinds kort weer in een inrijklem in de schuur. Nu zie ik ineens een plasje olie onder de inrijklem liggen, zwarte olie, dus geen remvloeistof (gelukkig).
Na een korte inspectie de oorzaak al snel gevonden: |( :(

De rechter voorpoot lekt. En dat terwijl de motor al een week of twee stilstaat :?
Kan dat door de warmte komen? Overdruk o.i.d. ?

reparatie moet toch echt even wachten tot na de vakantie

Of gewoon een oude uitgeharde keerring. Maw, er hoeft niets bijzonders aan de hand te zijn. Eerst maar eens loshalen.
 
Gisteren en eergisteren een seca 750 gedemonteerd om te dienen als reserveonderdelenbank en nu bezig met vervanging van carbs van dinnetje's verbouwde xj600.
 
Ben benieuwd hoe het bevalt en hoe hij het gaat doen.
Straks voor het eerst op motorvakantie met mijn vriendin achterop! :)

Een vierdaagse rondrit door de Ardennen/Luxemburg/Eifel/Moezel. :]

Gisteren nog een bepakt rondje gedaan om te kijken of alles wel blijft zitten en of er niks in de weg zit.
Laat de stuurweggetjes maar komen :}
 
De xj 600 loopt nu beter dan ie ooit gedaan heeft na vervanging van het carbblok.
Vucuumset erop gezet om eea te controleren maar hoeft helemaal niets aan te gebeuren.
Nu verder met 750 carbblok want daar blijkt een gasklep niet helemaal te doen wat ie moet doen.
 
De xj 600 loopt nu beter dan ie ooit gedaan heeft na vervanging van het carbblok.
Vucuumset erop gezet om eea te controleren maar hoeft helemaal niets aan te gebeuren.
Nu verder met 750 carbblok want daar blijkt een gasklep niet helemaal te doen wat ie moet doen.


En nu trek je het oude carbblok van die 600 uit elkaar om te zien wat er aan mankeert neem ik aan? ;)
 
Uiteraard!
Ben nu met seca carbblok bezig en daar zou een expert aan gewerkt hebben en in de ultrasoon geweest.. nou dat heb ik gezien toen ik eea openschroefde... manoman wat een bende daarbinnen. Sproeiers op verkeerde plek gemonteerd, gaskleppen totaal verkeerd, stat. sproeiers dicht enz. Oje.. de benzineaansluiting kon zonder problemen heen en weer bewogen worden dus o-ringen ook 'weg'.
Wilde eerst deze set in orde hebben voordat ik ze van mijn seca haal. Dan kon ik deze er direkt opzetten.. Dat was het plan maar nu ik eea gezien heb weet ik dat zonet nog niet.
Denk dat ik die van de rijdende seca gewoon ook direkt ga repareren want daarvan weet ik dat alles vrijwel ok is.
 
Heren, misschien kunnen jullie me advies geven ?

Ik ben al ca 15 jaar in het bezit van een XJ700 X Maxim uit 1986.
Nooit problemen mee gehad.

Nu kon ik laatst een zelfde XJ790 X Maxim, maar dan uit 1985, bijkopen van een kennis.
Hij knapt oude motoren op tot nieuwstaat, rijdt er een tijdje op, en doet hem dan weg als iemand serieuze interesse heeft, of gewoon genoeg betaald. (Geloof me, zijn uren zijn dan erg mager betaald hoor)
Het zijn altijd wel motoren waar hij het goede nog in herkend.
Zo kon ik deze Maxim overnemen. Was voorheen flink geroest geweest maar met maar ca 15.000 Miles op de teller vond hij het wel de moeite waard om dat ding weer in perfecte staat te krijgen.
Ik kreeg zijn interessante aanbod met maar weinig bedenktijd en heb met de gedachte dat ik hem altijd nog zonder verlies kan door verkopen meteen gekocht.

Wel meenemen zoals hij erbij stond. Proefrit was niet mogelijk. Zelfs starten niet, accu moest ik zelf nieuw inzetten.
Na plaatsen nieuwe accu kwam ik erachter dat de benzinekran niet goed werkte.
De vacuüm functie werkte niet en hij lekte ook wat langs de pakking, waar al eens nee gerommeld leek te zijn.
Eerst maar een revisie setje besteld en in afwachting daarvan een oude kraan bij een motorsloop gehaald en geopend om te kijken was loos kon zijn bij mijn kraan.
Mijn eigen kraan durfde ik nog niet te verwijderen want in plaats van met een O-ring leek deze met kit afgedicht tegen de tank. Gelukkig zat op die tweedehandse kraan nog een goede O-ring en heb die kraan opgepoetst en gereviseerd, en daarna op mijn Maxim gemonteerd.

Nadien twee keer mee gereden en gisteravond viel me op dat de vacuüm functie nog/weer niet goed werkt.
Dit met een andere, gereviseerde, vacuum benzinekraan.
Maar op Pri kreeg ik tenminste wel benzine, dus kon rijden.

Maar nu stuit ik op het eigenlijke probleem waar ik mee zit.
Na de eerste keer starten van de Maxim viel me op dat de cilinders niet mooi gelijk liepen.
Zover ik weet is het hele carburateur blok wel uit elkaar geweest maar had hij alles zodanig gemarkeerd en genoteerd, dat hij de carbs hetzelfde kon instellen.
(Het lijkt mijzelf een vreemde en onbetrouwbare methode, maar met zijn jarenlange motor sleutel ervaring moet ik daar maar op vertrouwen)
Ik dacht dat de carbs misschien niet synchroon stonden maar hij had gezegd dat de motor intussen al meer dan een jaar niet gelopen had en dat deze de laatste weken/maanden? noodgedwongen, om plaats te maken voor een ander project, onder een afdak stond.
Hij stond daar zeker niet kurkdroog en werd bij gezegd dat ik hem zelf opnieuw moest oppoetsen. Wel veel werk dus maar dat heeft hij echt wel nodig om weer te stralen.

Enfin er werd me gezegd dat ik moest rijden met dat ding. Km's maken waardoor hij weer los zou komen.
Motor staat al jaren stil, carbs zijn wel schoongemaakt maar al weer jaren geleden.
Mechanisch is de motor helemaal uit elkaar geweest. Niet het blok.
Nieuwe balhoofd lagers, nieuwe wiellagers, 2 nieuwe Conti banden, al het chromeert gepoetst (maar had al veel geleden) en de velgen en naafkappen, alsmede achterveren, in goud gespoten.

Maar het blok loopt dus niet goed.
Het lijkt benzine tekort op 1 of meer cilinders.
Wat mij opvalt is dat cil 1 (linker) langzamer opwart op de uitlaatbocht, terwijl cil 3 juist sneller opwarmt dan de andere twee, die gelijk op lijken te gaan.
Heb nieuwe bougies besteld en vandaag de bougies van cil 1 en cil 3 onderling gewisseld, om te kijken of het afwijkende opwarm gedrag ook mee zou verhuizen. Dit bleek niet het geval.
Wat mij ook was opgevallen was dat de bougie van cil 3 kurkdroog leek.
De kleur kwam wel overeen met cit 1 maar die was toch wat natter (benzine)
Dus misschien cil 3 te schraal waardoor deze sneller opwarmt ?

Ik heb reeds een tank met Forte 1 bijna opgereden, en dit heeft ook al een paar weken kunnen inwerken in de carbs, maar toch lijkt het probleem niet minder te worden.
Probleem uit zich door onregelmatig stationair lopen/stilvallen en niet doortrekken boven 7000 zoals een Maxim moet doen.
Ik weet haast zeker dat het mijn carbs moeten zijn.
Heb van de motorzaak ook nog een spuitbus reinigings spray met een rietje meegekregen om de carbs mee in te spuiten.
Je moet op de gasklep spuiten en zo en tijd laten inwerken.
Daarna met draaiende motor achter in de carbs spuiten,
Heb geprobeerd mijn luchtfilterhuis te verwijderen om vrij zicht te krijgen in achterzijde carbs, maar wat een gedoe.
Ben maar gestopt. Mij te omslachtig en wil niets afbreken.
Heb het nu zover dat ik het luchtfilterhuis wat naar achteren kan kantelen waarbij ik de lucht-rubbers net van de carbs af kan schuiven en daar het rietje van de spuitbus tussen kan steken, om zo te proberen de carbs te reinigen.
Dat moet ik nog gaan doen.

Maar wat wordt de volgende stap ?
Sproeiers reinigen ? Weer een gedoe om vlotterbakken eronderuit te krijgen.
Heb mijn haakse schroevendraaiers al zolang niet meer gebruikt, dat ik niet meer weet waar ze liggen.
Denk er over de Maxim naar een motorzaak te brengen voor een eerste diagnose.
Dat ze me eerst maar bellen als de kosten boven een paarhonderd Euro uit komen.
Die paar honderd Euro is het me wel waard als ik er maar snel goed mee kan rijden.

Tips ? Adviezen ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan