XJ/FJ 600/900 topic

Mijn xj is gestolen!! kenteken mj-23-sv

Stond in de schuur gestald bij mijn bovenbuurvrouw; zij is halsoverkop verhuisd, en heeft ook gelijk maar mn motor meegenomen :(

stond in nieuw-vennep ;( ;( ;(
 
huh... wat een rotstreek. Ik neem aan dta je een goede verstandhouding had met haar (anders stal je hem daar niet)... hoe kan dat nu ineens?
 
Lullig maar waarom parkeerde je hem eigenlijk bij de bovenbuurvrouw in de schuur?
Ik geef toch echt de voorkeur aan m'n eigen schuur en bij een buurvrouw wil ik wel wat anders parkeren......... :P
 
Ziet er best leuk uit, maar de gemiddelde XJ hier is meer dan 20 jaar ouder dan die nieuwe. Ik weet niet hoe gebruikelijk het is dat mensen zo'n overstap maken :P
 
Dit is mijn XJ900F
full


Het bouwjaar is 1992.
Het onderkuipje zit er op de foto niet op, omdat ik die nog thuis aan het schoonmaken was.
Eind 2004 gekocht als schademotor (was total loss) en stond te wachten op afhalen door een sloper. Mijn pa wist hem staan voor mij en ben toen wezen kijken.
Ik was meteen verkocht, ik was bang dat als ik er op zou zitten ik niet met beide voeten plat op de grond zou kunnen staan, maar dat viel reuze mee !
Tot op heden erg tevreden over deze motor. Uiterst betrouwbaar, oerdegelijk, ook voor hele lange afstanden, en de techniek is niet al te ingewikkeld waardoor ik veel onderhoud zelf kan doen (en samen met mijn vader).

Alle zijdeksels heb in in de winter van 2006 zelf helemaal schoongeboend met brillo schuursponsjes, en gepolijst met Belgom ALU. Voorheen zat er blank lak op maar die was zo vies geworden doordat er vocht onder zat.
Verder heb ik al wel de nodige zaken vernieuwd / vervangen, omdat de motor er toen niet uitzag, en er was het e.e.a. kapot.

Bij Woesthoff motorsloperij in Brummen heb ik gelukkig aardig wat onderdelen te pakken kunnen krijgen om alles weer op te lappen.
Ik maak de XJ900F regelmatig goed schoon, eerst met een sopje daarna in de turtle wax voor metallic lak.
Velgen doe ik met Dasty van de Wibra ! Hiermee maak ik tevens de remschijven, behuizing van remblokken etc.. schoon, daarna nog ff met een beetje remmenreiniger.
Daarna nog een keer goed afborstelen met water.
Voorvorkpoten, uitlaat(bochten) houd ik mooi met RVS reiniger (pasta).

De motor heeft mij pas 1x in de steek gelaten, maar dat kwam door de koolborstels in de dynamo die echt op waren.
Hij (of is het een zij ?) rijdt erg fijn. *O*

Eerdags moet ik de overtrek van de buddy laten vernieuwen. Ik las ergens op een forum dat Woesthoff in Brummen ook nieuwe zadelovertrekken kan maken.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Precies dezelfde gehad, was destijds mijn eerste hageltje-nieuwe motor na altijd gebruikte te hebben gehad. Reed super, maar kreeg last van mijn rug op dat ding en moest zo nodig weer BMW gaan rijden (heb er stiekum nog wel een beetje spijt van).
Heb nog een Duits-talig werkplaatsboek van het ding, mocht iemand interresse hebben even een mailtje (adres in profiel) met wat je er voor over hebt.
 
Sinds dit weekend heb ik ook een XJ900, uit 1991 8-).
Ik heb deze motor gekregen van een collega, omdat de motor niet meer startte en hij geen zin had er nog tijd en geld in te steken.

Als eerste heb ik de bougies maar eens gecontroleerd. Die waren in orde en na opnieuw monteren startte de motor meteen en doet het sindsdien prima :).

Er moet nog wel het één en ander aan gedaan worden om hem helemaal netjes te krijgen, er zit bv. een flinke deuk in de tank. De bedoeling is om 'm binnenkort een keer helemaal over te spuiten.
 
Laatst bewerkt:
Sinds dit weekend heb ik ook een XJ900, uit 1991 8-).
Ik heb deze motor gekregen van een collega, omdat de motor niet meer startte en hij geen zin had er nog tijd en geld in te steken.

Als eerste heb ik de bougies maar eens gecontroleerd. Die waren in orde en na opnieuw monteren startte de motor meteen en doet het sindsdien prima :).

Er moet nog wel het één en ander aan gedaan worden om hem helemaal netjes te krijgen, er zit bv. een flinke deuk in de tank. De bedoeling is om 'm binnenkort een keer helemaal over te spuiten.

Kijk, dat zijn nog eens collega's *D

De tank is helaas niet iets wat je veel tweedehands vindt, maar er is vast nog iets moois van te maken.
 
Tjaa, ik zal me binnenkort hier ook vaker moeten gaan melden vrees ik :$
Ik ben ook zo dom geweest om een '87-er XJ 900F aan te schaffen |(

Er staan er legio in de verkoop in alle prijsklasses.
T'is voor mij deels w-w vervoer en zelf sleutelen ook nog een beetje m'n hobby dus dat komt wel goed.
Ben wel zo lomp geweest om mijn woon-werk fiets al te verkopen eer ik de XJ op kon halen dus moet nog 2 weken op echte fiets naar m'n werk (of pak gewoon lekker de auto als ik het weer bericht zo eens aankijk).

Die XJ 900F-club, ik lees her en der wel wat gemompel en gemor. En als ik op hun forum kijk heeft het wel iets van een chatbox in een sanatorium.
Maar dat gaat toch ook wel niet helemaal lekker daar of lijkt dat maar zo?
Let wel, ik probeer geen discussies op te starten of zo maar meld alleen wat ik zie?
Ik heb me (meen ik) eergisteren aangemeld voor het forum maar wacht nog op 'toestemming' van hun webmaster.

Afijn, ik zou zeggen tot laterz :)

Ah ja, Nils, Schoffie Sorry maar het is deze geworden:
Klikkerdeklik
 
Laatst bewerkt:
Tjaa, ik zal me binnenkort hier ook vaker moeten gaan melden vrees ik :$
Ik ben ook zo dom geweest om een '87-er XJ 900F aan te schaffen |(

Zegguh, kijk uit met wat je zegt he! :+

Ik ben zelf niet lid geworden van de club en ik kom ook niet op het forum daar. Ik hoef niet perse alleen met mensen die op dezelfde motor rijden te praten.

Heb je een foto van je aanwinst?
 
Ik heb een vraagje:

De remzuigers van mijn voorremklauwen (xj900f) wil ik geheel schoonmaken en nieuwe rubbertjes geven. Hoe pompen jullie de remzuigers uit de klauwen? Het was de vorige keer een hels karwei en moest elk zuigertje appart eruit pompen en de klauw na elke zuiger uit elkaar halen.

Nog een vraagje: heeft er iemand een rechterstuurhelft over/te koop voor een xj900 58L? Heb de motor per ongeluk omgereden met een busje lag in een deuk van het lachen! Echter is wel mijn rechterstuurhelf/clipon krom -O-

Ik heb de vragen ook gesteld in het brikken xj topic, maar volgens mij is het hier actiever :)
 
Volgens xj900.nl hebben de cilinders van de 58L een iets grotere boring (en daardoor ook een iets grotere inhoud) en zit er een verschil in koppeling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan