XJ/FJ 600/900 topic

En ik denk ook zonet te zien dat de 31A serie zo'n leuk bedachte maar slecht uitgevoerde 'anti-duik' voorvork hebben })

Klopt, maar ik lees dat een hoop mensen de voorvering aangepast hebben omdat hij te slap is origineel.

De 31A en de 58L lijken in ieder geval veel meer op elkaar dan een 58L en een diversion.
 
Inderdaad, ben daarom ook heel blij met die 2e link van Speedy 8-)

Verder is het zo te lezen (Jaaa, ik heb hem al bijna uit :+ ) redelijk recht-toe recht-aan techniek. :Y

Owh, trouwens.
Iedereen heeft het over die voorvorken en dan specifiek over WP veren en zo.
Maar WP bestaat toch (net als Koni) niet meer?
Waar moeten die voorvorkveren dan vandaan komen? :?
Ergo, waar te kopen? :/
 
Laatst bewerkt:
Gewoon een setje Technoflex vorkveren bij www.motorbazaar.nl bestellen.
Die heb ik ook in m'n 31A zitten en ze bevallen prima.
 
*O* Gedurende de tijd dat ik (nog steeds) zit te wachten op toestemming tot toetreding van het XJ 900-forum heb ik hier al bijna alle info gevonden! :}

Chapeau *O*

Op het XJ900-forum krijg je het advies om uitsluitend originele onderdelen te monteren of anders niet meer verkrijgbare, stervensdure WP of KONI onderdelen.
Een ander advies wat je er gratis krijgt is om het te laten doen door de dealer.
Ik zelf kom nog maar zelden op het XJ900-forum.
 
Tjaa, als ik alles wil laten doen door een stdealer dan koop ik wel een 2008 model of zo :/
Het is voor mij juist de hobby om zoveel mogelijk zelf te doen :?
Originele onderdelen zijn leuk als je een museumstuk restaureert, als je iets gewoon rijdend wil houden gebruik je gewoon het best voorkomende tegen de beste prijs :Y
 
Ik heb de draad pas weer opgepakt, mijn xj gaat helemaal uit elkaar en nadat alles gespoten is weer in elkaar. Zal wel even gaan duren.
Ik heb op een forum ooit eens gelezen dat je het blok het makkelijkst uitbouwt door alles los halen en dan de fiets op zijn kant te leggen, en dan het frame van het blok af tillen.
Kan het alleen niet meer vinden. Ik wil nl. weten of je het luchtfilterhuis er eerst uit kan halen of dat het blok eerst moet. En als je het op deze manier doet, moet het oliefilter er dan eerst af of kan ik dat laten zitten?
Wie heeft hier ervaring mee?

ALbert
 
Ik heb de draad pas weer opgepakt, mijn xj gaat helemaal uit elkaar en nadat alles gespoten is weer in elkaar. Zal wel even gaan duren.
Ik heb op een forum ooit eens gelezen dat je het blok het makkelijkst uitbouwt door alles los halen en dan de fiets op zijn kant te leggen, en dan het frame van het blok af tillen.
Kan het alleen niet meer vinden. Ik wil nl. weten of je het luchtfilterhuis er eerst uit kan halen of dat het blok eerst moet. En als je het op deze manier doet, moet het oliefilter er dan eerst af of kan ik dat laten zitten?
Wie heeft hier ervaring mee?

ALbert

Dat was op het XJ900-forum. Een opmerking toen van Edwin of van Willem van Dijk omdat het lastig is om in je eentje een blok van een XJ900 te moeten uitbouwen en weer inbouwen. Vraag me echter niet naar een link...
 
Heb me al suf gezocht op het xj900 forum maar kon het ook niet vinden, ook de vraag daar maar neergezet maar het is daar niet zo druk bezocht, denk ik.
Het blok is er inmiddels uit, ik heb het luchtfilterhuis laten zitten, maar ik vraag me nog steeds af of die er wel uit kan voor dat je het blok er uit haalt.
Ik heb alles losgehaald, de boel op zijn kant gelegd en toen het frame er af gepakt (met zijn tweeën). Op deze manier ga ik het tzt ook weer monteren. En dan maar hopen dat de verse lak niet beschadigd.....
 
Hoi allemaal , zaterdag bij een dealer heb ik een afspraak gemaakt voor een proefrit op een xj 600f uit 1991 .
Zou 20 000 km voor deze fiets kunnen kloppen gezien de leeftijd?
En waar zou ik nog meer op kunnen letten tijdens het rijden.

Aangezien het m'n eerste motor is, moet de ervaring en het verstand nog komen

Gr schrootpiloot
 
Hoi allemaal , zaterdag bij een dealer heb ik een afspraak gemaakt voor een proefrit op een xj 600f uit 1991 .
Zou 20 000 km voor deze fiets kunnen kloppen gezien de leeftijd?
En waar zou ik nog meer op kunnen letten tijdens het rijden.

Aangezien het m'n eerste motor is, moet de ervaring en het verstand nog komen

Gr schrootpiloot
20.000 km in 18 jaar lijkt me sterk en ik denk eerder aan 120.000 km, maar bijgaand het onderhoudsschema voor de XJ 600 S waarmee al veel te controleren is:

full


Bekijk ook eens de bougies aan het einde van de proefrit, of vlak er voor ;) , deze kunnen een hoop vertellen over de momentele toestand van het motorblok:
 
dat kun je direct aan de voetsteunen zien, die zijn bij 120000 volledig versleten, en dus waarschijnlijk al vervangen. Als er de originele op zitten kan 20000 best wel kloppen. Als het blok netjes loopt, en de dealer wil er ook nog garantie op geven, wordt het wel aantrekkelijk. Mits de prijs goed is natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Heej tnx voor de snelle reacties.
Ik denk dat bougies checken wel wat moeilijk word na of tijdens de proefrit.
Onderhoudspapieren vraag ik zowiezo er meteen bij, en dat van die voetsteunen is helemaal een goeie tip.
Alleen nog even een plaatje zoeken van orginele voetsteunen.

De prijs was geloof ik 1300 euro, maar daar zat dan wel 6 maanden garantie bij

Gr schrootpiloot
 
Heej tnx voor de snelle reacties.
Ik denk dat bougies checken wel wat moeilijk word na of tijdens de proefrit.
Onderhoudspapieren vraag ik zowiezo er meteen bij, en dat van die voetsteunen is helemaal een goeie tip.
Alleen nog even een plaatje zoeken van orginele voetsteunen.

De prijs was geloof ik 1300 euro, maar daar zat dan wel 6 maanden garantie bij

Gr schrootpiloot
Bougies zijn het makkelijkste bereikbaar met een hoop informatie over de momentele toestand van het motorblok (als niet eerst het kuipwerk verwijderd moet worden). ;)
 
Bouwjaar is toch 1991? Oude type dus, dan kun je zo bij de bougies. 1300 euro met 6 maanden garantie is een nette prijs als ie 20000 gelopen heeft. Maar dan moet ie wel in nette staat zijn. Of ie 20 of 120k gelopen heeft zie je echt wel.
 
Heren met een xj900: Ik heb nog 3 knippers te koop. Eén hele mooie en twee mindere die niet compleet zijn.

Mag weg ivm verkoop xj.
 
Inderdaad, ben daarom ook heel blij met die 2e link van Speedy 8-)

Verder is het zo te lezen (Jaaa, ik heb hem al bijna uit :+ ) redelijk recht-toe recht-aan techniek. :Y

Owh, trouwens.
Iedereen heeft het over die voorvorken en dan specifiek over WP veren en zo.
Maar WP bestaat toch (net als Koni) niet meer?
Waar moeten die voorvorkveren dan vandaan komen? :?
Ergo, waar te kopen? :/

Wilbert maakt onder goedkeuring van WP de progessieve veren voor de XJ900(F).

IKON maakt de achterveren , rechten overgekocht van Koni.

De voorveren van Wilbert zijn niet te duur.(€ 100 excl. mont.)
De set achter veerpoten zijn wel wat duurder. (€ 350 excl. mont.)

Bijde zijn nog volop leverbaar, gewoon te bestellen bij je dealer.

Met de Wilbert veren heb ik ook gereden dit stuurt prima.
 
Mooi, nederland is weer een xj rijder rijker. :)
De fiets zag er werkelijk keurig uit, met hier en daar een plekje en wat krasjes.
Die km stand blijkt dus wel te kloppen, zaterdag ophalen en dan :]
Foto's volgen natuurlijk.

Alleen wil ik nog een beugel achterop zodat een passagier zich vast kan houden.
Kent iemand toevallig npg een website waar je deze besteld?

Gr schrootpiloot


(was het maar zaterdag)
 
~
Mooi, nederland is weer een xj rijder rijker. :)
De fiets zag er werkelijk keurig uit, met hier en daar een plekje en wat krasjes.
Die km stand blijkt dus wel te kloppen, zaterdag ophalen en dan :]
Foto's volgen natuurlijk.

Alleen wil ik nog een beugel achterop zodat een passagier zich vast kan houden.
Kent iemand toevallig npg een website waar je deze besteld?

Gr schrootpiloot


(was het maar zaterdag)~
Alle afbeeldingen die ik heb gezien van de 600 hebben beugels aan het einde van het zadel, maar eerlijk gezegd heb ik liever dat ze mij vast houdt, alleen al dat het fijner en makkelijker is tijdens het rijden (anders gaat men in bochten naar de verkeerde kant hangen). ;)
 
Wilbert maakt onder goedkeuring van WP de progessieve veren voor de XJ900(F).

IKON maakt de achterveren , rechten overgekocht van Koni.

De voorveren van Wilbert zijn niet te duur.(€ 100 excl. mont.)
De set achter veerpoten zijn wel wat duurder. (€ 350 excl. mont.)

Bijde zijn nog volop leverbaar, gewoon te bestellen bij je dealer.

Met de Wilbert veren heb ik ook gereden dit stuurt prima.


Nou, ik heb dus gisteren de XJ opgehaald en heb er nu dus bijna 400 km mee gereden in 1,5 dag tijd.
Achtervering zijn Koni's en die zijn nog wel goed, voorvering is ook wel goed maar kan harder. Ik zal daar binnenkort wel WP's, of andere in zetten.

Verder hoor ik de nokkenasketting als je oppakt van 1500 tot 2500 rpm zeg maar dus de spanner staat ook op mijn lijstje.
Remmerij kan is goed maar RVS leidingen en nieuwe blokken kan geen kwaad.

Tjaa..........voor de rest is er weinig aan :/

Owh ja, ik zoek nog een goede en nette linkerspiegel !
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan