Burgman 200

Maar goed, 18 pk's, daar wen je snel aan en nu zie ik in het 'grote Burgman 400' topic elders op het dit forum dat men lyrisch en laaiend enthousiast is over de JCosta variateur. Een winst in acceleren, topsnelheid en verbruik. 't Is bijna te mooi om waar te zijn, maar de ervaringen liegen er niet om.

Dit onderdeel is ook te verkrijgen voor de B200. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik schrok trouwens wel van de opgegeven levensduur, een kleine 6.000 tot 10.000 km. Daar ben je dan toch binnen een jaar vanaf? Of slijt de normale variateur ook ze snel?

Ik kijk uit naar jullie reacties!
Ik weet niet beter dan dat je na 18.000km de gewichten moet vervangen, maar niet de hele variator. Je weet wie "DE" autoriteit is op dit soort technische zaken, he?! Onze onvolprezen Chopper_Cooper. :} Misschien reageert die nog en weet hij ervaringsinformatie van de Zuid-Europese forums te achterhalen?
 
Hanjos,

Het opgegeven levensduur betreft de rollers (bij de JCosta zijn deze staafachtig van ontwerp).
De rollers van JCosta zullen op zijn minst net zolang meegaan als de orginele rollers.

De JCosta is ontwikkeld als normaal vervangingsonderdeel van het orgineel ook qua levensduur. Dat de JCosta meerdere (positieve) effecten heeft is meegenomen, nou ja, iedereen neemt de JCosta om één of meerdere van die verbetering(en).

De populariteit van de JCosta in een Burgman en met name in de AN400 K7< is ontstaan als (mogelijke) oplossing door de AN400 K7<-bezitters, tegen de neveneffecten van de gewijzigde koppeling in 2008 door Suzuki. In het topic Burgman AN400 K7 kun je meerdere gebruikerservaringen lezen over de neveneffecten.

Over de Burgman 200 met een JCosta zijn weinig gebruikerservaringen te lezen op de Spaanse forums, deze kent het euvel met de koppeling niet, gelukkig maar!
De Burgman 200 gebruikers die hun ervaring plaatsen op de forums spreken ook van een verbeterde prestatie bij het optrekken.
Hopelijk is er iemand met de JCosta in de Burgman 200 op dit forum actief of als lezer, die zijn ervaring wil plaatsen.

Als je benieuwd bent doet het, maar als er geen aanleiding is om de variateur te vervangen, gewoon niet doen.
 
Laatst bewerkt:
Hier een citaat uit een testverslag;
Eenmaal op de snelweg worden we met de beperkingen van deze Burgman200 geconfronteerd. De 200cc tellende scooter wordt opgegeven voor 18,36 Pk bij 8.000 tpm en daarmee weet de Burgman een krappe 130 km/u op de teller te zetten. Tenminste, zolang je geen wind van voren hebt, want dan is 120 km/u eerder regel dan uitzondering. En dat is, zolang het verkeer aan het rijden is, aan de krappe kant. Een topsnelheid van 140 km/u zou het leven op de Burgman een stuk gemakkelijker maken, maar daarvoor heeft de fiets, erm… scooter, simpelweg te weinig vermogen..

Stel geen hoge verwachting voor de topsnelheid als je de variateur vervangt voor een JCosta of een van de andere merken.
 
Laatst bewerkt:
Beste Burgman 200 rijders, ik zit met een vraag omtrend de B200.
Ik wil hem straks gaan gebruiken voor woon-werk verkeer, maar af en toe een toerritje moet ook kunnen.
Ik ben zelf niet bepaald een kleine jongen ( 1,84m en 115 kg ) en ben daarom een beetje aan het twijfelen of de burgman 200 sterk genoeg is voor mij. Qua prijs en model vindt ik het een goede keus. Ik woon echter vlak bij Maastricht. Dit betekend dus met grote regelmaat bergjes tot wel 15% op mijn te rijden routes. Is de burgman 200 sterk genoeg voor mijn postuur. Ik zal vermoedelijk altijd alleen rijden, mijn vrouw gaf al aan nooit achterop te kruipen.
Maximale snelheid is niet van belang, ik hou van gematigde snelheden en de maximale afstand op de autosnelweg naar mijn werk is ca 7 km. Daar heb ik geen behoefte om in te halen.
Ik heb al gekeken of ik de 200 een dag kon huren om hem uit te proberen, echter in het zuiden is alleen de 400 en de 650 te huur ( motoport Echt ). De 400 vindt ik trouwens een schitterende scooter, echter wegens onvoorziene kosten voorlopig geen optie voor mij.
Ik weet het, ik kan ook voor een gebruikte 400 gaan maar ik koop liever nieuw :] .
 
Laatst bewerkt:
Nicci1964,

1,86, 100 kg..gaat prima..100 - 110 op de snelwel.
Tourriten gaan perfect..zie Tourtocht in Belgie van dit Jaar waren 2 B200 bij.

Groet,

chengeve
 
Zaterdag een klein rondje op een B200 gereden, terwijl mn Sixteen in onderhoud was. Ik vond de zit vroeger op de 125cc (zelfde) erg lekker, maar nu ik Sixteen rijd vind ik de zit van de Burgman tegenvallen (ik houd van een actieve zit). Maargoed, motortje zelf rijd vlot door en heeft net even dat beetje extra wat de Sixteen mist. Snelweg dik 120+ op de teller ondanks flinke wind. Enige is wel dat het een goeie windvanger is en bij harde wind en te hoge snelheid kan je wel gaan zeilen over de weg. Even snelheid aanpassen en je rijd weer stabiel.

Aan de krappe kant met een B200 op de snelweg? Ik vind het echt reuze meevallen. Met een Sixteen is het aan de krappe kant, met een B200 geen probleem. Wel heb ik het idee dat je idd langere stukken op een Burgman kan volhouden dan op de Sixteen, als je er bijv. een vakantie mee zou doen. :)
 
Monomuis,

ik vind het wel bijzonder dat jij ondanks een flinke tegenwind toch nog 120+ kunt halen. heb inmiddels bijna 5000 op de teller en haal toch nog MET moeite de 120. ik zou haast denken dat ik op een 125 rij ipv een 200. vele burgman 200 bezitters op deze forum halen naar mijn idee met gemak snelheden van 120-130. denk dat ik mijn burgman op een testbank zet om te kijken hoe het gesteld is met het vermogen.
 
Daarom is het tijd dat er weer iets nieuws geschreven gaat worden.


Mijn burgman 200 rijdt superzuinig. voor snelheden boven de 110 km/h moet je echt voor een zwaarder modelmotor kiezen. Maar de 200 is sterk in transport van je spullen. Super veel bergruimte onder het zadel.

Hoeveel merken zijn er met veel minder ruimte. Die scooter van mij is binnenkort winter klaar met zelfs handvat verwarming gewoon orgineel van suzuki.

Versie in gebruik van de dl650

Kortom veel scooter voor je geld. 1 op 31 bij toertochtjes is gewoon haalbaar. Woonwerk verkeer is ongeveel 1:25
 
Beetje late reactie op die van scootfan; zijn je rolletjes en snaar nog wel helemaal goed? Weet niet hoeveel hij gelopen heeft? Het waaide die dag echt goed stevig, maar vergeet ook niet dat je op de snelweg een beetje gebruik moet maken van de slipstream. Hoef je niet eens heel dicht voor op je voorganger te gaan zitten, maar zo lang iemand maar de meeste wind voor je wegbeukt, dus je hebt wel iemand nodig die voor jou rijd op de weg, wil je wat vlotter je top aantikken. Op mijn Sixteen 150 haal ik binnendoor nooit veel meer dan 110km/u. Op de snelweg tik ik vaker de 120km/u aan, puur omdat er dan ook nog verkeer voor me rijd die al winddruk wegneemt.

Maar de Burgman 200 waarop ik reed had geloof ik 2000km gelopen ofzo. Is inmiddels verkocht, maar was iets van rond die kmstand.

Maar verwacht ook niet teveel van een 200cc he... dat ie de 120km/u al haalt is in principe al netjes vind ik.
 
Maar verwacht ook niet teveel van een 200cc he... dat ie de 120km/u al haalt is in principe al netjes vind ik.

Hoi Monomuis,

Dat is 'm nou juist; die 120 haal ik veelal niet. 110 is tot nu toe het maximale wat ik haal. met wind mee tik ik net de 120 aan. bij de 5000 een grote beurt gedaan. mij dealer vermoedde dat de filter de oorzaak is. ik heb het daarna weer getest, maar topsnelheid blijft ongewijzigd. ik ben er helaas nog niet aan toe gekomen om hem terug te brengen naar mijn dealer voor een uitgebreide onderzoek. 's kijken of dat verder iets oplevert.
 
120 moet je dan inderdaad altijd wel halen. Wind tegen of niet. Of je moet tegen een orkaan in rijden. Laat 'm maar eens nakijken dan inderdaad, ik neem aan dat je nog garantie hebt?

Hebben ze niet stiekum het 125cc blok van de Burgman er onder gezet? B| :+
 
Laatst bewerkt:
Hallo B200 rijders,

Er wordt aardig wat gepost over de topsnelheid van een Burgman 200.

Van een 200cc moet je natuurlijk geen gekke dingen verwachten, en het zal duidelijk zijn dat deze scoot, licht, rap en wendbaar, zich het beste thuis voelt in een stedelijke omgeving. Een stuk snelweg is ook geen probleem :] als je een beetje rustig aan doet.
Zelf rij ik meestal zo rond de 110km/u op de teller en dan rijd ie gewoon het lekkerst en je hebt dan nog iéts over. Maar bij 120/125 houdt het echt op, en dan moet je niet te veel tegenwind hebben.
Overigens ben ik een keer vol gas met windje mee een tunnel ingereden; 130+ op de teller, maar het leek wel of er een toerenbegrenzer begon in te grijpen. Hebben anderen dit ook wel eens gemerkt?
Inmiddels bijna 10.000 km op de klok en de B200 heeft me nog nooit teleurgesteld. Alleen in het begin was de ontsteking verlopen, maar dat is onder garantie verholpen en het blokje loopt sindsdien als een naaimachientje. Oh ja, nog een keer de achterband lekgereden :/ , daarom heb ik nu ook altijd een reparatiesetje aan boord.
Het verbruik blijft elke keer weer lachen :Y 1:28 á 1:30, maar het grootste voordeel is toch wel de tijdwinst t.o.v . auto en OV :W in de spits en nooit een parkeerprobleem.
 
Overigens ben ik een keer vol gas met windje mee een tunnel ingereden; 130+ op de teller, maar het leek wel of er een toerenbegrenzer begon in te grijpen. Hebben anderen dit ook wel eens gemerkt?
Ik heb dan wel geen B 200 - - SH 300 (wie verzint die namen toch?) maar herken het, hij gaat dan lichtjes inhouden.
 
Even een update Burgman 200
10.000 km beurt uitlaten voeren.
261 Euro inclusief achterband.

Aandrijfriem moet ook worden vervangen maar was niet op voorraad.

Zijn er meer mensen bij wie de aandrijfriem vervangen moest worden rond deze km stand?

Vind het best wel snel..

Groet,

Chris
 
Je kan in je onderhoudsboekje kijken hoe vaak dat moet. Volgens mij is het rond de 12k.
Ook weer afhankelijk van hoe je rijd denk ik. Hoe vaker hoge snelheden hoe sneller vervangen?

Prijs valt nog best mee vind ik. Wel aparte interval, bij 10.000km. Maargoed, ik moet niet zeiken, de Sixteen moet ook bij 1000,5000,9000, 13000 enz. Ik ben normaal altijd zo om de 6000km gewend met enig onderhoud.
 
Ik heb hem zelf vervangen bij 28000 duizend, en toen werd het ook wel tijd (zag al droogte scheurtjes)

Ik heb trouwens een Honda Dylan 150
 
M'n broer heeft een tijdje terug aan Burgman 125 gehad, verkocht en een auto gekocht. Inmiddels auto weg en nu een Burgman 200... ik had al een keer op een Burgman gereden hoor, maar vanavond ook weer eventjes... hij heeft net dat ene beetje pit wat een Sixteen mist. Net even heerlijk een stukje 135km/u gereden op een 50km/u weg (let wel op; doorgaande lange weg zonder zijwegen of straten waar kindertjes wonen, eigenlijk type 80km/u weg)... en er was nog zat over. Topsnelheid die mn broer had gehaald was 145km/u op de teller.

Maargoed, er zit geen handleiding bij de motor.. wat zijn de intervallen van oliewissel en grote/kleine beurt? Boekje wordt wel besteld, maar makkelijk om nu alvast te weten.

Nu nog wachten op een Sixteen 300 voor de prijs van een 200cc ofzo, want eerlijk is eerlijk, zo'n Burgman zit prima, maar een Sixteen vind ik net even wat 'actievere' zit hebben.
Wel vind ik die 200cc meer dan genoeg, je kunt prima meekomen op de snelweg enz... ik zou geen zwaardere motorscooter nodig hebben.
 
Wel vind ik die 200cc meer dan genoeg, je kunt prima meekomen op de snelweg enz... ik zou geen zwaardere motorscooter nodig hebben.
Laatst met iemand gesproken die een Xmax 250 heeft: 145km/h zonder scherm en met groot scherm kreeg ie m niet boven de 120 km/h. Ik zelf zou niet meer lager willen dan een 300, als je tenminste enigsins op de autosnelweg wilt meekomen(dus ook met stevige wind/zijwind)met groot windscherm. Er rijden genoeg malloten rond, dan wil je liever snel passeren. Vrachtwagens rijden ook hard tegenwoordig.
 
Bij de Burgman zit het gewone originele schermpje erop. Ik kreeg 'm met veel tegenwind op een modelletje bij Arie Molenaar op 125-130km/u ofzo, maar als deze van mn broer op de snelweg 145km/u haalt op de teller, is het niet mis hoor... ik heb op de snelweg nog geen malloten gezien ,maar met de Sixteen kom ik daar ook maar weinig op. Kan wel, maar je moet rustig aan doen dan.

Hij heeft een TomTom Rider gekocht, dus binnenkort weet ik vast wel wat de echte kilometers zijn.

Nu lijkt mij in elk geval 200cc best genoeg, maar zet me maar eens op een 300cc en vraag het me nog eens. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan