vergelijking ho su en ka

Ik zou (als ik jou was) niet per se voor een nieuwe gaan, enkel om het feit dat je zelf te weinig verstand hebt van techniek. Er zijn altijd mensen te vinden die je kunnen helpen, en zo niet dan zijn er zelfs mogelijkheden op het gebied van aankoopkeuringen zoals dat voor tweedehands auto's ook mogelijk is.

Paar jaar geleden heb ik in vrij vergelijkbare situatie gezeten: ik reed een kawa LTD 454 en had geld voor een nieuwe dragstar 650, honda shadow 750 of suzuki M800. Vanwege het feit dat op dat moment alleen de 650 een cardanaandrijving had en beide andere fietsen kettingaangedreven waren had ik gekozen voor de 650.
Dat hangt er vanaf... Ik vind het zelf ook leuk om de techniek te leren. Daarvoor heb ik een trudy die ik in elkaar aan het schroeven ben. Maar niet iedereen ziet daar de lol van in. De meesten willen gewoon een motor, waar ze de 1e twee jaar geen gezeik mee willen (garantie) en daarna gewoon lekker dealeronderhouden kunnen laten.

Hoewel de meeste 2e hands inderdaad ook gewoon perfect onderhouden zijn. Ikzelf heb een lichte trudy gekocht, omdat dat voor mijn gevoel voor woonwerk prettiger reed. als ik alleen vrijetijdrijden zou doen, dan zou ik ook inderdaad voor een zwaardere gegaan zijn.

Wat een power zit erin die dingen zeg!
 
he mannen gene ruzie op dezen topic.

tbone hoe oud kan een moto zijn om toch nog een veilige 2dehands te zijn. vermoed dat 1tje van 10 al wat link wordt? als ik een 2dehands wil kopen, mag het zeker niet met een abonnement bij de motorhandel zijn.(bedoel niet om de vijf lappen daar staan omdat er iets rammelt, piept of lekt?).

zijn de hd's betrouwbaarder dan jappen als oudere moto?
 
Ik heb een honda shadow 750 tweedehands gekocht. Is nu 9 jaar oud met 50000 km op de teller. Onlangs grote beurt gehad. Monteur kon me vertellen dat er totaal niets op aan te merken was. Zelfs niet voor die leeftijd, gewoon geheel in orde.

Mits je er goed mee omgaat zijn het goede beestjes opzich. Maar je weet het nooit, morgen kan er van alles mis mee zijn. Over het algemeen is een Honda erg betrouwbaar. Tenminste dat hoorde ik van alle kanten. Dat was dus mijn beslissings factor.
 
10 jaar al link? Heb een dragstar van 10 jaar oud. Is bijna nieuw. weinig gelopen en gaat zo nog 20 jaar mee. Heb ook nog een xv920 van 26 jaar oud. Ook nog perfect. Hoor dat kawasaki Vulcan nogal eens problemen geeft. Intruders zijn goede motoren. Shadows ook en de virago's gaan ook 10-tallen jaren mee. Deze motoren zijn allen gebouwd op betrouwbare doorontwikkelde blokken.
 
10 jaar al link? Heb een dragstar van 10 jaar oud. Is bijna nieuw. weinig gelopen en gaat zo nog 20 jaar mee. Heb ook nog een xv920 van 26 jaar oud. Ook nog perfect. Hoor dat kawasaki Vulcan nogal eens problemen geeft. Intruders zijn goede motoren. Shadows ook en de virago's gaan ook 10-tallen jaren mee. Deze motoren zijn allen gebouwd op betrouwbare doorontwikkelde blokken.

Toch voorzichtig blijven met zo'n uitspraak.
Ik heb een 12 jaar oude Shadow 1100 gehad: niets dan ellende.
Dynamo moeten vernieuwen, radiator moeten vervangen, complete vesnellingsbak moeten laten reviseren en nog zo wat van die ellende; dat ding heeft meer aan reparaties gekost dan in aanschaf.

Ik weet dat Honda de naam heeft betrouwbaar te zijn maar ook zij hebben blijkbaar maandagochtend exemplaren. :(
 
Je weet helaas nooit de voorgeschiedenis van een motor. Waar je op kan letten is hoe lang de vorige eigenaar de motor in het bezit heeft. Dit kun je checken op de RDW site. De mijne (dragstar was een inmport maar al 4 jaar in Nederland en bij de zelfde eigenaar. Als een motor door de vorig eigenaar een paar maanden in het bezit is begin ik er sowieso niet aan. Wat helaas nog veel gebeurd bij motoren is terugdraaien van de km stand. Kijk gewoon ook naar de algehele staat van de motor. Een motor die maar 12000 km heeft gedraaid in 10 jaar kan maar moet er dan ook bijna als nieuw uitzien.
 
Je weet helaas nooit de voorgeschiedenis van een motor. Waar je op kan letten is hoe lang de vorige eigenaar de motor in het bezit heeft. Dit kun je checken op de RDW site. De mijne (dragstar was een inmport maar al 4 jaar in Nederland en bij de zelfde eigenaar. Als een motor door de vorig eigenaar een paar maanden in het bezit is begin ik er sowieso niet aan. Wat helaas nog veel gebeurd bij motoren is terugdraaien van de km stand. Kijk gewoon ook naar de algehele staat van de motor. Een motor die maar 12000 km heeft gedraaid in 10 jaar kan maar moet er dan ook bijna als nieuw uitzien.

inderdaad.
De mijne was bijna al die 9 jaar in het bezit van een dezelfde persoon. Hij reed er ernorm veel op voor woon werk verkeer.
Ik heb toch het gevoel dat het beter is dat een motor draaiend blijft dan dat die jaren stil heeft gestaan. Enige kritiek mag dus dan ook bij een hoge leeftijd mét een laag km stand.
 
tbone hoe oud kan een moto zijn om toch nog een veilige 2dehands te zijn. vermoed dat 1tje van 10 al wat link wordt?

1tje van 10 jaar oud ? Je geeft aan dat je aan het kijken bent naar een nieuwe chopper/cruiser van tussen de 600 en 900 CC. Dan heb je dus 8 a 9 duizend Euro te besteden. Het enige wat ik probeer te zeggen is dat je voor 8 a 9 duizend Euro ook een prachtige chopper/cruiser uit het 1100-1600 segment kunt kopen (met een bouwjaar van na 2000 en een km-stand van minder dan 15.000 km).


zijn de hd's betrouwbaarder dan jappen als oudere moto?

Daar moet een echte HD man maar antwoord op geven, daar waag ik mij niet aan :)
 
Zoals ook al wel vaker word geadviseerd op dit forum, zou ik gewoon zeggen: Proefrit maken!

Ga gewoon eens naar een wat grotere motorzaak waar ze van die vier merken wel een model hebben staan, kijk eens wat je in real life de mooiste vind (maakt nogal wat verschil met een foto vind ik), en ga eens proefritten maken. Dan weet je wat je met elkaar vergelijkt.

Persoonlijk heb ik wel redelijk goede ervaringen met Motorcity Apeldoorn, en daar staat ook van al die 4 merken een model, hoewel ik daar vorige week net die laatste Yamaha XVS 1100 heeb weggekaapt :+ ...Nu kun je dus wel raden welk model ik absoluut zou aanraden...
 
b.t.w. is mijn XVS 1100 9 jaar oud, maar die loopt helemaal toppie.

leeftijd dondert niet, km-stand wel...
 
allemaal bedankt voor de raad. ga dus een beetje verder kijken dan enkel de nieuwe modellen.
apeldoorn is een beetje ver, want woon in de buurt van gent, België. maar weet alzeker 1 winkel waar ze de 3 merken hebben. en hier vlakbij is iemand die in 2dehands hd doet, dus dat uitproberen kan geen probleem zijn.

nogmaals hartelijk dank.
 
Terug
Bovenaan Onderaan