Nieuwe Vespa 300 Super

Bij de originele kofferset horen ook zwaardere stuurdempers, die moet je wel gemonteerd hebben. Ik ken het verschil niet zonder koffer en met de kleinere dempers, maar het is mij niet opgevallen en heb nergens last van.
 
Ik heb ook nergens last van met een koffer maar heb dan ook nog nooit ZONDER gereden.
En inderdaad.... als je een koffer besteld moet je ook meteen die zwaardere en wat langere chromen doppen mee bestellen voor aan je handvaten.

Over de snelheid afwijking.... ik heb begrepen dat werkelijk elk voertuig een afwijkende
km teller heeft. Ze hebben niet voor niets een marge/correctie van een paar km als je een bekeuring krigt voor te hard rijden.

Ik rij inderdaad zo'n 88 als ik 80 mag rijden. Dan klopt het met mijn navigatie.
 
>dat is onzin, want de km teller gaat op dezelfde kabel als de snelheidmeter.

Waarom zou dat nu in hemelsnaam onzin zijn ??? Moest Piaggio willen, ze zouden toch evengoed een apparaat kunnen maken met perfect correcte teller maar waarvan de snelheid bvb het dubbele aanwijst van de realiteit, ook al is dat met 1 en dezelfde kabel ??
Het bewijst enkel dat het niet ligt aan bvb verkeerde bandenmaat, want dan zouden inderdaad zowel teller als meter in dezelfde mate afwijken.

Neen, het is gewoon de snelheidsmeter die bij alle Vespa's (toch die ik al gehad heb), ongelooflijk veel te optimistisch is afgesteld (bij mijn GTS300 scheelt het 14km/u).

Constructeurs doen dat opzettelijk, o.m. om rechtzaken te vermijden, maar bij geen ander voertuig is het verschil zo groot. Men overdrijft dus wel heel hard bij Piaggio.

Of hoe je het nog kan bekijken: leg een grotere diameter van voorband op, en de afwijking zal afnemen omdat het wiel trager gaat draaien... met als vervelend neveneffect dat de teller nu te traag zal oplopen, en een "echte" km bvb nog slechts 900m wordt...

Verder niets dan lof over mijn nieuwe GTS 300.
 
Bij de originele kofferset horen ook zwaardere stuurdempers, die moet je wel gemonteerd hebben. Ik ken het verschil niet zonder koffer en met de kleinere dempers, maar het is mij niet opgevallen en heb nergens last van.
Bij de originele topkofferset zitten ook zwaardere/langere einddoppen voor aan het stuur en die heb ik natuurlijk wel gemonteerd. Ben er recentelijk achtergekomen wat de slechte weglegging nou werkelijk veroorzaakte: een veel te lege achterband. Bleek dat deze toch langzaam leeggelopen is. Nu is alles weer ok.
Maar een mogelijk lekke band op de VESPA, hoe is dat op te lossen? Moet je daarvoor naar de dealer terug, of kan elke bandenboer of (brom)scooter-zaak daar ook wel wat mee?
 
Vorige week in Rome geweest en ik heb mijn ogen uitgekeken. Zoveel scooters en allemaal verschillende merken. Wat mij wel opviel is dat er maar weing GTS-en rond rijden. Een paar Vespa GTS 250 en een enkele GTS 300. Ik heb wel rustig kunnen kijken wat eventueel mijn volgende gaat worden. Ik denk dat de Beverly 500 aardig in de buurt komt. Voor elke scooter liefhebber is het een aanrader om even een weekje Italië (Rome) te doen.
full
 
Laatst bewerkt:
Bij deze mijn inauguratie op deze mooie site. Sinds een week ben ik scooterloos. Een ongelukje met een Vespa LX50 maakte een eind aan mijn scootergeluk. De scooter is letterlijk in 2en gebroken en gisteren zoals verwacht total loss verklaard. All Risk verzekerd en een ongeluk met een andere schuldige zorgen ervoor dat mijn half jr oude scooter volledig vergoed wordt. Geluk bij een ongeluk is dat ik redelijk ver gevorderd met het behalen van mijn motorrijbewijs en ik eindelijk van dat verdomde fietspad af kan wat mijn levensverwachting behoorlijk zal doen toenemen. Ik keek naar een mooie inruildeal maar dat is niet meer nodig. Ik ben vrij om te kiezen ten aanzien van het beschikbaar gekomen bedrag.

Case: Ik wil een motorscooter!

Ik ben een vespa-aanhanger en zal eerst naar een GTS 300 gaan kijken. Ik houd van Italiaans dus kijk ik ook nog even naar een Beverly Cruiser. Soms moet je van je gewoonten afstappen en derhalve kijk ik ook naar een Japanner, de X-City.

Over de bovenstaande scooters zou ik graag wat support krijgen mijn aanschafcriteria in ogenschouw nemende. Dus: Welke van de 3?

VESPA
Qua stijl (looks en imago) ben ik voorstander van de Vespa GTS 300. Erg mooi ding maar ben een beetje bang dat je op de weg niet veel voorsteld en men het verschil tussen een normale scooter niet ziet. Daarnaast vind ik de wielen erg klein wat het weggedrag bij hogere snelheden volgens mij geen goed doet (de folder vermeldt trouwens een prachtige Italiaanse schone, als ik dat hier tenminste mag zeggen en niet direct aangeklaagd wordt).

BEVERLY CRUISER
Niet de scooter die ik gelijk voor ogen had maar als je de scooters der scooters even loslaat vind ik dit echt een geweldig alternatief, maar, heb ik een (dure) 500cc nodig? Hij heeft wel een mooi stel grote wielen en is niet te groot of te patserig.

YAMAHA X-City 250
Misschien het minste vermogen maar is voor mij de eerste niet-Italiaanse scooter die nog een beetje toont. Maar er zit veel plastic op en heeft dit ding genoeg power om af-en-toe de snelweg - lees ringweg - op te gaan. Ik weet het niet.

Mijn gebruik: woon-werkverkeer, totaal 48km heen en terug, af en toe in spijkerbroek, af en toe in pak en regelmatig met auto in geval van afspraken buiten de deur. Een klein stukje gebruik van de provinciale weg en mooie stukjes langs de Amstel met mooie bochten. Ik ben geen harde rijder maar wil wel lekker kunnen gasgeven als het nodig is. Ik houd van iets moois maar het moet ook goed zijn en geen troep. Ik kan er niets aan doen maar ik houd ervan, niets menselijks is mij vreemd, dat anderen mijn scooter mooi vinden.

Vraag aan jullie: als jullie dit lezen, wat vinden jullie wat ik moet doen (behalve eerst succesvol afrijden)?

Mvg<
 
Bij deze mijn inauguratie op deze mooie site. Sinds een week ben ik scooterloos. Een ongelukje met een Vespa LX50 maakte een eind aan mijn scootergeluk. De scooter is letterlijk in 2en gebroken en gisteren zoals verwacht total loss verklaard. All Risk verzekerd en een ongeluk met een andere schuldige zorgen ervoor dat mijn half jr oude scooter volledig vergoed wordt. Geluk bij een ongeluk is dat ik redelijk ver gevorderd met het behalen van mijn motorrijbewijs en ik eindelijk van dat verdomde fietspad af kan wat mijn levensverwachting behoorlijk zal doen toenemen. Ik keek naar een mooie inruildeal maar dat is niet meer nodig. Ik ben vrij om te kiezen ten aanzien van het beschikbaar gekomen bedrag.

Case: Ik wil een motorscooter!

Ik ben een vespa-aanhanger en zal eerst naar een GTS 300 gaan kijken. Ik houd van Italiaans dus kijk ik ook nog even naar een Beverly Cruiser. Soms moet je van je gewoonten afstappen en derhalve kijk ik ook naar een Japanner, de X-City.

Over de bovenstaande scooters zou ik graag wat support krijgen mijn aanschafcriteria in ogenschouw nemende. Dus: Welke van de 3?

VESPA
Qua stijl (looks en imago) ben ik voorstander van de Vespa GTS 300. Erg mooi ding maar ben een beetje bang dat je op de weg niet veel voorsteld en men het verschil tussen een normale scooter niet ziet. Daarnaast vind ik de wielen erg klein wat het weggedrag bij hogere snelheden volgens mij geen goed doet (de folder vermeldt trouwens een prachtige Italiaanse schone, als ik dat hier tenminste mag zeggen en niet direct aangeklaagd wordt).

BEVERLY CRUISER
Niet de scooter die ik gelijk voor ogen had maar als je de scooters der scooters even loslaat vind ik dit echt een geweldig alternatief, maar, heb ik een (dure) 500cc nodig? Hij heeft wel een mooi stel grote wielen en is niet te groot of te patserig.

YAMAHA X-City 250
Misschien het minste vermogen maar is voor mij de eerste niet-Italiaanse scooter die nog een beetje toont. Maar er zit veel plastic op en heeft dit ding genoeg power om af-en-toe de snelweg - lees ringweg - op te gaan. Ik weet het niet.

Mijn gebruik: woon-werkverkeer, totaal 48km heen en terug, af en toe in spijkerbroek, af en toe in pak en regelmatig met auto in geval van afspraken buiten de deur. Een klein stukje gebruik van de provinciale weg en mooie stukjes langs de Amstel met mooie bochten. Ik ben geen harde rijder maar wil wel lekker kunnen gasgeven als het nodig is. Ik houd van iets moois maar het moet ook goed zijn en geen troep. Ik kan er niets aan doen maar ik houd ervan, niets menselijks is mij vreemd, dat anderen mijn scooter mooi vinden.

Vraag aan jullie: als jullie dit lezen, wat vinden jullie wat ik moet doen (behalve eerst succesvol afrijden)?
Mvg<

Schrijver worden.....? _O-
Ruuuuudy. ;)
 
@indubio: Voor de afstand van 24 kilometer enkel kun je met geen van deze drie genoemde scooters echt de mist ingaan.

Erg bepalend is je kruissnelheid op de autosnelweg. Wil je constant 120 km/h rijden dan zijn de Vespa 300 of Yamaha x city voldoende. Je hebt dan nog over om de snelheidsmeter richting 130/140km/h te laten lopen.
Wil je echter constant(kruissnelheid) sneller(zeg 140 km/h)dan moet je richting Beverly gaan denken.

De Beverly is een klasse hoger, zowel qua prestatie, wegligging en algeheel gevoel. Ook uiteraard qua onderhoudskosten zal de rekening hoger uitvallen, wel een erg mooi ding om te zien en het is en van de weinige grotere en zwaardere scooters(qua motorinhoud)die niet zo'n zware kont heeft. Uiteraard gaat dat wel ten koste van bagageruimte.

Moet je veel tussen stilstaande auto's door laveren zal je met de Vespa de beste beurt slaan, deze is immers zeer wendbaar en niet te breed en grof. Al valt dat voor alle drie de scooters best wel mee.

Succes met de keuze.
 
Beste Indubio

ik heb intussen zo'n 30 jaar motorervaring, en naast mijn motor (momenteel BMW R1200R van 109PK), heb ik ook reeds langs een zwak voor Vespa's.
Welnu, met de huidige GTS300 en zijn +/- 23PK kom je niets te kort om relax en vlot met het verkeer mee te kunnen. Enkel op de snelweg kan het nu en dan wat krap zijn, maar je blijft toch nooit tussen de vrachtwagens hangen.

En is het kwaliteit ? Ja, eigenlijk wel, enkel de kwaliteit van het dashboard vind ik ondermaats (onnauwkeurige benzinemeter en snelheidsmeter, benzine-reservelampje etc...) maar ook veel duurdere motoren van Italiaanse makelijk zijn in hetzelfde bedje ziek.

Kleine wieltjes ? Valt goed mee, wat je verliest aan stabiliteit win je terug aan wendbaarheid, en er liggen goede Pirelli GTS banden op.

De remmen dan: dat er geen ABS in optie is, vind ik een gemiste kans tov de voorganger GTS250. De remmen zijn ook niet ECHT krachtig, maar wel voldoende.

Is er een groot verschil met de GTS 250 ? Wie eerlijk wil vergelijken, moet toegeven: neen, het verschil is minimaal (maar weliswaar in het voordeel van de 300, die meer koppel op lage toeren vrijgeeft).

Verbruik ? Nauwelijks verschil met de 250, en ook niet met de vroegere GT200.

HET grote pluspunt van de 250/300 is de injectie, die hier echt een grote meerwaarde biedt (wat bij een aantal motoren niet altijd het geval is, bvb de Honda Blackbird draaide mooier rond VOOR ze er injectie op toepasten).

Veel Vespa-plezier,
Patrick
 
Ik ben het ook wel met het verhaal van Vox eens. Zelf rij ik sinds twee maanden op een Yamaha X-City 250 en die bevalt mij uitstekend. Hij is inmiddels ingereden en dus heb ik een paar keer op de snelweg het gas een beetje opengedraaid. Er is zeer goed constant 120 mee te rijden. Hij is dan nog heel stabiel. De top die ik op de teller heb gehaald is 145, dus ook met tegenwind zul je nog wel 120 halen. Ik gebruik hem toch meer voor leuke binnenwegen en op zulke wegen stuurt de X-City echt erg goed. Hij voelt heel licht aan, qua gewicht, en als ik ermee door de stad rij, is hij zeer wendbaar, licht en handig. Breed is hij niet, en je kunt bijna overal tussendoor.

Wel is de ruimte onder de buddy wat beperkt (er kan niet echt een helm in), dus hou daar rekening mee. Om dat probleem te ondervangen, heb ik een topkoffer. Daarmee rij ik niet vaak, maar als ik ruimte nodig heb, is hij erg handig.

Mijn verbruik is tot nu toe 1:28,33 (maar daar zit niet veel snelweg bij).

Succes met je rij-examen en met je scooterkeuze. Je zult hoe dan ook enorm gaan genieten!
 
Als je al die andere als een alternatief ziet, waarom dan niet gewoon voor het origineel gaan, de Vespa gts 300? Als daar je hart ligt? gewoon doen!
 
Beste Indubio

ik heb intussen zo'n 30 jaar motorervaring, en naast mijn motor (momenteel BMW R1200R van 109PK), heb ik ook reeds langs een zwak voor Vespa's.
Welnu, met de huidige GTS300 en zijn +/- 23PK kom je niets te kort om relax en vlot met het verkeer mee te kunnen. Enkel op de snelweg kan het nu en dan wat krap zijn, maar je blijft toch nooit tussen de vrachtwagens hangen.

En is het kwaliteit ? Ja, eigenlijk wel, enkel de kwaliteit van het dashboard vind ik ondermaats (onnauwkeurige benzinemeter en snelheidsmeter, benzine-reservelampje etc...) maar ook veel duurdere motoren van Italiaanse makelijk zijn in hetzelfde bedje ziek.

Kleine wieltjes ? Valt goed mee, wat je verliest aan stabiliteit win je terug aan wendbaarheid, en er liggen goede Pirelli GTS banden op.

De remmen dan: dat er geen ABS in optie is, vind ik een gemiste kans tov de voorganger GTS250. De remmen zijn ook niet ECHT krachtig, maar wel voldoende.

Is er een groot verschil met de GTS 250 ? Wie eerlijk wil vergelijken, moet toegeven: neen, het verschil is minimaal (maar weliswaar in het voordeel van de 300, die meer koppel op lage toeren vrijgeeft).

Verbruik ? Nauwelijks verschil met de 250, en ook niet met de vroegere GT200.

HET grote pluspunt van de 250/300 is de injectie, die hier echt een grote meerwaarde biedt (wat bij een aantal motoren niet altijd het geval is, bvb de Honda Blackbird draaide mooier rond VOOR ze er injectie op toepasten).

Veel Vespa-plezier,
Patrick

ik heb een andere mening, de 300 trekt echt veel harder op dan de 250, ik vond het een groot verschil... :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y
 
Ik heb een GTS 250. Verschil met de 300 is ook de dagteller die mist op de 300. Iets wat IK reuze handig vindt.

Kleine wieltjes ... valt reuze mee. Ze zijn groter als de PX vespa's. Ik rij (als het moet maar zeer zelden) ook snelweg en merk er helemaal niks van.
Ik heb mijn rijbewijs speciaal gehaald om vespa te mogen rijden ook al zijn er misschien andere motorscooters die veel lekkerder rijden. Ook de bagageruimte van veel andere merken scooters is veel groter als de vespa GTS maar net als jij ligt mijn hart ook bij vespa dus pas op.... krijg geen spijt als je voor een ander merk gaat.
De vespa GTS rijdt zalig.... probeer het eens !

Ik word trouwens volledig als motorscooter aangezien hoor. Geen last van mensen die me van de weg af willen drukken.

Succes met je keuze :]

Even er nog wat aan toevoegen... als Vespa fan kan je met een motor vespa ook lid worden van de vespaclub ! Bij jou is het vespaclub noorholland. Elke maand mooie ritten en elk jaar vespa weekenden. (over 9 weken vespa world day;s in Zell am See oostenrijk. Gaan tot nu toe met zekerheid 62 nederlanders heen)

Wederom.... maak een verstandig keus en welke je ook kiest.... het is een motor SCOOTER dus altijd een goede keus :}
 
Laatst bewerkt:
Dank voor jou reactie (ik weet niet hoe en waar mijn bericht terecht komt maar ga toch maar door),

Je hebt het verder niet over de X-City, maar vind je niet dat je op de vespa erg op en zit en op de X-City wat beschermder?

gr,
Indubio

@indubio: Voor de afstand van 24 kilometer enkel kun je met geen van deze drie genoemde scooters echt de mist ingaan.

Erg bepalend is je kruissnelheid op de autosnelweg. Wil je constant 120 km/h rijden dan zijn de Vespa 300 of Yamaha x city voldoende. Je hebt dan nog over om de snelheidsmeter richting 130/140km/h te laten lopen.
Wil je echter constant(kruissnelheid) sneller(zeg 140 km/h)dan moet je richting Beverly gaan denken.

De Beverly is een klasse hoger, zowel qua prestatie, wegligging en algeheel gevoel. Ook uiteraard qua onderhoudskosten zal de rekening hoger uitvallen, wel een erg mooi ding om te zien en het is en van de weinige grotere en zwaardere scooters(qua motorinhoud)die niet zo'n zware kont heeft. Uiteraard gaat dat wel ten koste van bagageruimte.

Moet je veel tussen stilstaande auto's door laveren zal je met de Vespa de beste beurt slaan, deze is immers zeer wendbaar en niet te breed en grof. Al valt dat voor alle drie de scooters best wel mee.

Succes met de keuze.
 
Dank, hier klinkt volgens mij een echte (objectieve) Vespa liefhebber. Ik vind de Vespa, of het nou een 250 of 300 GTS is, de leukste uit de scooterrange. Maar ik wil ook naar het praktische kijken. Ik heb het idee dat de Vespa t.a.v. zijn afmeting wat minder ruimte inneemt op de weg en dat je erg "open" zit. Misschien een beetje schijngevoel. Iets meer kap voor je en ombouw is misschien wel fijner.

gr en dank,
Indubio


ik heb een andere mening, de 300 trekt echt veel harder op dan de 250, ik vond het een groot verschil... :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y
 
Op x-city en x-max zit je meer in de scooter net als de grotere maxiscooters.

Op een Vespa, een honda sh of ps zit je meer OP de scooter en geeft dat een wendbaarder gevoel.

Het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat. Dat ervaar je als je er op zit. Er is hier geen goed of fout aan. Het heeft ook niets te maken met windbescherming of andere bescherming, want die heb ik net zoveel op mn sh300
 
Dank!
Ok, dus naast het 'echte' werk kies je voor een Vespa erbij (als ik zou mogen kiezen voor een echte motor ging ik voor de BMW K 1300 R, wat een mooi apparaat) en niet voor de Beverly's en Yamaha's. Maar voel je je net zo 'veilig' op jouw Vespa als op jouw BMW?

dank en groet,
Indubio

Beste Indubio

ik heb intussen zo'n 30 jaar motorervaring, en naast mijn motor (momenteel BMW R1200R van 109PK), heb ik ook reeds langs een zwak voor Vespa's.
Welnu, met de huidige GTS300 en zijn +/- 23PK kom je niets te kort om relax en vlot met het verkeer mee te kunnen. Enkel op de snelweg kan het nu en dan wat krap zijn, maar je blijft toch nooit tussen de vrachtwagens hangen.

En is het kwaliteit ? Ja, eigenlijk wel, enkel de kwaliteit van het dashboard vind ik ondermaats (onnauwkeurige benzinemeter en snelheidsmeter, benzine-reservelampje etc...) maar ook veel duurdere motoren van Italiaanse makelijk zijn in hetzelfde bedje ziek.

Kleine wieltjes ? Valt goed mee, wat je verliest aan stabiliteit win je terug aan wendbaarheid, en er liggen goede Pirelli GTS banden op.

De remmen dan: dat er geen ABS in optie is, vind ik een gemiste kans tov de voorganger GTS250. De remmen zijn ook niet ECHT krachtig, maar wel voldoende.

Is er een groot verschil met de GTS 250 ? Wie eerlijk wil vergelijken, moet toegeven: neen, het verschil is minimaal (maar weliswaar in het voordeel van de 300, die meer koppel op lage toeren vrijgeeft).

Verbruik ? Nauwelijks verschil met de 250, en ook niet met de vroegere GT200.

HET grote pluspunt van de 250/300 is de injectie, die hier echt een grote meerwaarde biedt (wat bij een aantal motoren niet altijd het geval is, bvb de Honda Blackbird draaide mooier rond VOOR ze er injectie op toepasten).

Veel Vespa-plezier,
Patrick
 
Dank voor je reactie,

Weer een Vespa liefhebber. Jouw reactie klinkt net zo als die van enkelen uit mijn omgeving, "je koopt toch hopelijk wel een Vespa". Ook ik vind het de 'echte' scooter.
Ik vind alleen dat als je de mogelijkheid hebt wat harder te rijden en mee en vooruit te rijden bij het autoverkeer dat je misschien iets meer body moet hebben.

Dank je voor de verwijzing van de Vespaclub. Als ik in de toekomst iets meer tijd aan mijzelf kan besteden, wat de grootte van de familie (opvoeden, naar sport en vriendjes brengen) en de drukte van werk en nu voorkomt, zal ik er zeker aan denken.

Danke en groet,
Indubio


Ik heb een GTS 250. Verschil met de 300 is ook de dagteller die mist op de 300. Iets wat IK reuze handig vindt.

Kleine wieltjes ... valt reuze mee. Ze zijn groter als de PX vespa's. Ik rij (als het moet maar zeer zelden) ook snelweg en merk er helemaal niks van.
Ik heb mijn rijbewijs speciaal gehaald om vespa te mogen rijden ook al zijn er misschien andere motorscooters die veel lekkerder rijden. Ook de bagageruimte van veel andere merken scooters is veel groter als de vespa GTS maar net als jij ligt mijn hart ook bij vespa dus pas op.... krijg geen spijt als je voor een ander merk gaat.
De vespa GTS rijdt zalig.... probeer het eens !

Ik word trouwens volledig als motorscooter aangezien hoor. Geen last van mensen die me van de weg af willen drukken.

Succes met je keuze :]

Even er nog wat aan toevoegen... als Vespa fan kan je met een motor vespa ook lid worden van de vespaclub ! Bij jou is het vespaclub noorholland. Elke maand mooie ritten en elk jaar vespa weekenden. (over 9 weken vespa world day;s in Zell am See oostenrijk. Gaan tot nu toe met zekerheid 62 nederlanders heen)

Wederom.... maak een verstandig keus en welke je ook kiest.... het is een motor SCOOTER dus altijd een goede keus :}
 
Dank voor de reactie.

Je doelt hier vast op de voetensteun die helemaal open is bij zowel de Vespa als inderdaad jouw SH. Dit maakt trouwens ook dat je hier makkelijker een tas kunt wegzetten. Op mijn gecrahste Vespa 'brommer' hing ik mijn tas altijd aan het buddy seat haakje.

Overigens, de Honda SH 300i heb ik overwogen maar ten eerste heb ik geen dealer in de buurt, en ten tweede (dat is denk ik persoonlijk) vind ik de achterkant heel flashy en de voorkant daarintegen weer heel conservatief. Waar kun je overigens een afbeelding vinden van een matzwarte die er schijnt te zijn. Misschien dat de scooter dan iets anders overkomt. Maar smaken verschillen natuurlijk.

Nogmaals dank en groet,
Indubio


Op x-city en x-max zit je meer in de scooter net als de grotere maxiscooters.

Op een Vespa, een honda sh of ps zit je meer OP de scooter en geeft dat een wendbaarder gevoel.

Het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat. Dat ervaar je als je er op zit. Er is hier geen goed of fout aan. Het heeft ook niets te maken met windbescherming of andere bescherming, want die heb ik net zoveel op mn sh300
 
@ indubio: Het zijn grootwielscooters waar je voorkeur naar uitgaat(behalve de Vespa uiteraard), is dat een bewuste keuze?. Kwa wegligging en windgevoeligheid zitten er wel winstpunten op zo'n grootwiel, is mijn ervaring. Echter puur op het praktische vlak is het minder natuurlijk, veel minder bagageruimte. Ik heb in het begin ook getwijfeld over een Vespa, maar toen was de 300 super er nog niet. Ik kom te veel op de autosnelweg en daarom stelde ik daar iets hogere eisen aan, vandaar de keuze voor de SH 300. Ik wilde toen minimaal een 300 eigenlijk.
 
Vandaag de Vespa weer even uitgelaten en er een dikke 100 km op de kilometerteller bijgezet. Even ook een stukje snelweg erbij meegenomen. En ook, ondanks de inrijperiode, heel even fullpower gegaan. Op de teller 140, is ca. 125 echte kilometers en ik had nog ietsjes over, dus misschien zat er nog een kilometertje meer in. Ik moet echter zeggen dat dit niet echt aangenaam meer was. Een wiebelig gedrag dat alles behalve stabiel genoemd kan worden, dan is een "echte motorfiets" wel iets anders. Is niet iets waar ik kruissnelheid mee zou willen rijden. Kan deels misschien worden veroorzaakt door de gemonteerde topkoffer als ik de handleiding moet geloven. Voorlopig houd ik het maar bij een lagere snelheid, is mij net zo lief. Rond de 120 op de teller, dus ca. 105 echte kilometers doet ie het echter verder perfect op de snelweg en mijn ervaring is dat dat vaak goed te doen is zonder afwijkend te zijn in het verkeer, je kunt er goed mee meekomen zonder echt achter een vrachtwagen te hoeven blijven hangen.
 
@Iron Horse: Onlangs even het windscherm van mijn SH afgehaald om dat nog eens te "ervaren". Moet zeggen de 140 km/h kwam wel weer op de teller nu met het grote scherm is het meestal bij 135 km/h wel op. Maaaarrr wel veel comfortabeler, je kunt dan gewoon lekker met 120km/h tuffen.

Een paar dagen terug reed ik ook met 120 op de snelweg en er stond best veel wind. Ik kwam toen zo'n twee motorijders tegen die zelfs onder de 120 km/h zaten(naked's) vechtend tegen de wind. Ok, ze zagen me komen dus het gas moest er eventjes weer op(ik laat me toch niet passeren door een scooter!)maar dat zegt mij genoeg.
 
Laatst bewerkt:
inderdaad is op de buitenweg met iets hogere snelheid een scherm wel heel erg lekker. Zou het niet willen missen.

In de stad zou ik net zo lief zonder doen, zeker in het warme seizoen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan