Nieuwe Vespa 300 Super

Ik ben afgelopen zaterdag toch maar even naar de SH wezen kijken. ik moet eerlijk zeggen dat ik naast de Vespa, X-City en de Beverly Cruiser de SH toch ook wel mooi begin te vinden. De uitvoering t.a.v. kleur is daarbij wel belangrijk. Lastig blijft de ruimte voor je voeten. Beenruimte is prima, maar je voeten komen vanaf maat 43 volgens mij al een beetje klem te zitten. Ik zag trouwens dat je de bodem een beetje kunt verbreden.
Hij blijft wel, sorry voor de echte SH liefhebber, een beetje ouwbollig met name aan de voorkant. Wat me erg aanspreekt is de ABS die je erbij kunt nemen. De krant heeft het vandaag helaas weer over enkele motorrijders slachtoffers. Veiligheid is voor mij dan belangrijker dan de looks van de scooter.

Is er overigens iemand die die de donkere SH uitvoering heeft met de matte zwart/grijze kleur. Ik zou er graag een foto van zien want de folder geeft geen duidelijk beeld.

gr,
Indubio

@Iron Horse: Onlangs even het windscherm van mijn SH afgehaald om dat nog eens te "ervaren". Moet zeggen de 140 km/h kwam wel weer op de teller nu met het grote scherm is het meestal bij 135 km/h wel op. Maaaarrr wel veel comfortabeler, je kunt dan gewoon lekker met 120km/h tuffen.

Een paar dagen terug reed ik ook met 120 op de snelweg en er stond best veel wind. Ik kwam toen zo'n twee motorijders tegen die zelfs onder de 120 km/h zaten(naked's) vechtend tegen de wind. Ok, ze zagen me komen dus het gas moest er eventjes weer op(ik laat me toch niet passeren door een scooter!)maar dat zegt mij genoeg.
 
Ik ben voor de Vespa GTS 300 gegaan. Absoluut geen spijt van deze keuze. Ik geniet er elk ritje weer van. Zeker als je niet vaak op de snelweg komt, als je die keuze hebt, dan vind ik de Vespa de meest voor de hand liggende!

Bij deze mijn inauguratie op deze mooie site. Sinds een week ben ik scooterloos. Een ongelukje met een Vespa LX50 maakte een eind aan mijn scootergeluk. De scooter is letterlijk in 2en gebroken en gisteren zoals verwacht total loss verklaard. All Risk verzekerd en een ongeluk met een andere schuldige zorgen ervoor dat mijn half jr oude scooter volledig vergoed wordt. Geluk bij een ongeluk is dat ik redelijk ver gevorderd met het behalen van mijn motorrijbewijs en ik eindelijk van dat verdomde fietspad af kan wat mijn levensverwachting behoorlijk zal doen toenemen. Ik keek naar een mooie inruildeal maar dat is niet meer nodig. Ik ben vrij om te kiezen ten aanzien van het beschikbaar gekomen bedrag.

Case: Ik wil een motorscooter!

Ik ben een vespa-aanhanger en zal eerst naar een GTS 300 gaan kijken. Ik houd van Italiaans dus kijk ik ook nog even naar een Beverly Cruiser. Soms moet je van je gewoonten afstappen en derhalve kijk ik ook naar een Japanner, de X-City.

Over de bovenstaande scooters zou ik graag wat support krijgen mijn aanschafcriteria in ogenschouw nemende. Dus: Welke van de 3?

VESPA
Qua stijl (looks en imago) ben ik voorstander van de Vespa GTS 300. Erg mooi ding maar ben een beetje bang dat je op de weg niet veel voorsteld en men het verschil tussen een normale scooter niet ziet. Daarnaast vind ik de wielen erg klein wat het weggedrag bij hogere snelheden volgens mij geen goed doet (de folder vermeldt trouwens een prachtige Italiaanse schone, als ik dat hier tenminste mag zeggen en niet direct aangeklaagd wordt).

BEVERLY CRUISER
Niet de scooter die ik gelijk voor ogen had maar als je de scooters der scooters even loslaat vind ik dit echt een geweldig alternatief, maar, heb ik een (dure) 500cc nodig? Hij heeft wel een mooi stel grote wielen en is niet te groot of te patserig.

YAMAHA X-City 250
Misschien het minste vermogen maar is voor mij de eerste niet-Italiaanse scooter die nog een beetje toont. Maar er zit veel plastic op en heeft dit ding genoeg power om af-en-toe de snelweg - lees ringweg - op te gaan. Ik weet het niet.

Mijn gebruik: woon-werkverkeer, totaal 48km heen en terug, af en toe in spijkerbroek, af en toe in pak en regelmatig met auto in geval van afspraken buiten de deur. Een klein stukje gebruik van de provinciale weg en mooie stukjes langs de Amstel met mooie bochten. Ik ben geen harde rijder maar wil wel lekker kunnen gasgeven als het nodig is. Ik houd van iets moois maar het moet ook goed zijn en geen troep. Ik kan er niets aan doen maar ik houd ervan, niets menselijks is mij vreemd, dat anderen mijn scooter mooi vinden.

Vraag aan jullie: als jullie dit lezen, wat vinden jullie wat ik moet doen (behalve eerst succesvol afrijden)?

Mvg<
 
Beste Patrick,

wat zou jouw alternatief zijn voor de Vespa 300?

Gr,
Indubio


Beste Indubio

ik heb intussen zo'n 30 jaar motorervaring, en naast mijn motor (momenteel BMW R1200R van 109PK), heb ik ook reeds langs een zwak voor Vespa's.
Welnu, met de huidige GTS300 en zijn +/- 23PK kom je niets te kort om relax en vlot met het verkeer mee te kunnen. Enkel op de snelweg kan het nu en dan wat krap zijn, maar je blijft toch nooit tussen de vrachtwagens hangen.

En is het kwaliteit ? Ja, eigenlijk wel, enkel de kwaliteit van het dashboard vind ik ondermaats (onnauwkeurige benzinemeter en snelheidsmeter, benzine-reservelampje etc...) maar ook veel duurdere motoren van Italiaanse makelijk zijn in hetzelfde bedje ziek.

Kleine wieltjes ? Valt goed mee, wat je verliest aan stabiliteit win je terug aan wendbaarheid, en er liggen goede Pirelli GTS banden op.

De remmen dan: dat er geen ABS in optie is, vind ik een gemiste kans tov de voorganger GTS250. De remmen zijn ook niet ECHT krachtig, maar wel voldoende.

Is er een groot verschil met de GTS 250 ? Wie eerlijk wil vergelijken, moet toegeven: neen, het verschil is minimaal (maar weliswaar in het voordeel van de 300, die meer koppel op lage toeren vrijgeeft).

Verbruik ? Nauwelijks verschil met de 250, en ook niet met de vroegere GT200.

HET grote pluspunt van de 250/300 is de injectie, die hier echt een grote meerwaarde biedt (wat bij een aantal motoren niet altijd het geval is, bvb de Honda Blackbird draaide mooier rond VOOR ze er injectie op toepasten).

Veel Vespa-plezier,
Patrick
 
Een alternatief voor een Vespa 300, bestaat dat dan? Nee, zonder dollen, als er een echt vergelijkbaar alternatief is dan zou dat hooguit de GTS 250 zijn. Lijkt mij tenminste. Een Vespa is een scooter, maar een scooter is niet per definitie een Vespa. Laat staan een GTS300.
 
Hij blijft wel, sorry voor de echte SH liefhebber, een beetje ouwbollig met name aan de voorkant.
In mijn optiek heb je volkomen gelijk. Honda heeft vaak het vreemde verschijnsel dat ze of: met hun looks héél ver vooruitlopen op de rest. Of met hun looks iets achter op de rest. De SH valt in de laatste cathegorie.

Is er overigens iemand die die de donkere SH uitvoering heeft met de matte zwart/grijze kleur. Ik zou er graag een foto van zien want de folder geeft geen duidelijk beeld.
Aan klikken en naar onder scrollen, pagina 41.Nieuwe Honda SH300i

Lastig blijft de ruimte voor je voeten. Beenruimte is prima, maar je voeten komen vanaf maat 43 volgens mij al een beetje klem te zitten.
Maatje 45 hier. Ik heb er niet zo veel problemen mee eigenlijk, maar houdt dan wel van een rechte zit. Je kunt ze idd niet verplaatsen.

Ik ben voor de Vespa GTS 300 gegaan. Absoluut geen spijt van deze keuze. Ik geniet er elk ritje weer van. Zeker als je niet vaak op de snelweg komt, als je die keuze hebt, dan vind ik de Vespa de meest voor de hand liggende!
Je slaat de spijker op z'n kop. Ga hier voor 95% in mee.
 
Laatst bewerkt:
Indubio... als je alleen naar een ander merk scooter kijkt voor ABS.... kan je ook de Vespa GTS 250 nemen MET ABS. (en injectie)

En veiligheid.... een KNAL rode vespa zie je beter dan een zwart grijse scooter natuurlijk :)
 
Indubio... als je alleen naar een ander merk scooter kijkt voor ABS.... kan je ook de Vespa GTS 250 nemen MET ABS. (en injectie)

En veiligheid.... een KNAL rode vespa zie je beter dan een zwart grijse scooter natuurlijk :)

Dat ben ik met je eens, een 250 abs kan ik ook overwegen, maar iedereen is zo enthousiast over de 300 dat ik dat best een lastige overweging vind. Overigens vind ik de metallic blauwe 250 uitvoering ook een mooie.

En natuurlijk, mooi rood is niet lelijk!

Gr,
Indubio
 
Geen idee, zou je scooterpietje moeten vragen.

Toch lijkt het mij dat als jij niet te vaak op de snelweg komt en je veel belang stelt bij een mooie, opvallende en in de ogen van veel mensen mooie scooter, maw erg veel belang stelt aan uiterlijk, je misschien beter op een Vespa kunt focussen. Bedenk je dat je met een SH 300 niet echt veel bekijks hebt. Persoonlijk vind ik het rijgedrag erg van belang, dus dat heeft bij mij de voorkeur. Jij lijkt me meer te gedijen bij een optisch mooie scooter.
 
Geen idee, zou je scooterpietje moeten vragen.

Toch lijkt het mij dat als jij niet te vaak op de snelweg komt en je veel belang stelt bij een mooie, opvallende en in de ogen van veel mensen mooie scooter, maw erg veel belang stelt aan uiterlijk, je misschien beter op een Vespa kunt focussen. Bedenk je dat je met een SH 300 niet echt veel bekijks hebt. Persoonlijk vind ik het rijgedrag erg van belang, dus dat heeft bij mij de voorkeur. Jij lijkt me meer te gedijen bij een optisch mooie scooter.

Je hebt voor een deel gelijk, een scooter moet ook een beetje aan te zien zijn. Veiligheid vind ik ook belangrijk. ABS op de SH300i, ondanks dat het model in vergelijking met een GTS mij minder aanspreekt, maakt wel dat ik deze scooter ook de moeite waard vind. Het rijgedrag, zie ook veiligheid, vind ik minstens zo belangrijk.

Tot nu toe kwam ik nooit op de snelweg, maar ik wil straks wel korte stukken op de snelweg doorbrengen want dat is juist één van de redenen dat ik op een motorscooter wil overstappen.

Maar wat je zegt "een optisch mooie scooter" wil ik wel. Ik wil er wel met een goed gevoel op zitten. Dus het is een beetje een balans vinden tussen mooi en veilig en afvragen hoevaak ik straks nou echt op de snelweg zit.
 
Je hoeft je over de GTS250 geen zorgen te maken. Die rijdt ook prima. Zeker als je ABS erop wilt hebben kun je daar gerust voor kiezen. Voordeeltje ten opzichte van de 300 is dat hij ook gemakkelijker gebruikt te koop is. De 300 zul je nog niet snel gebruikt tegenkomen. Ik heb ruim een uur op de 250 ABS proefgereden. Weliswaar heb ik voor de 300 gekozen, maar dat was eigelijk om op zeker te gaan vanwege alle positieve verhalen. Maar achteraf moet ik zeggen dat ondanks dat de 300 perfect rijdt ik met een 250 zeker net zoveel plezier zou hebben. Als je ze direct na elkaar uitprobeert merk je uiteraard verschil, maar los van elkaar of zonder de andere te kennen is de 250 nog steeds prima. Ik geloof ook niet de Piaggio de 250 uit het programma haalt en dat zegt ook wat.

Eén ding is zeker; met mijn rode opgetuigde uitvoering heb ik uitgebreid bekijks en draaien heel wat hoofden zich nog even om als ik langsrij.
 
Moet je even het topic van de GTS 250 lezen indubio.... daar waren en ZIJN ze nog steeds enthousiast. Tuurlijk.... de 300 heeft IETS meer power maar als je geen 300 gewend bent zal je de 250 ook zeer zeker bevallen.
Plus punten tegenover de 300... de 250 heeft ABS... (niet elke wel opletten dus) de 250 heeft een dag km teller... en de 250 heeft standaard een bagage drager PLUS... in meer kleuren te kiezen.

Keus nog moeilijk ?? haha
 
Moet je even het topic van de GTS 250 lezen indubio.... daar waren en ZIJN ze nog steeds enthousiast. Tuurlijk.... de 300 heeft IETS meer power maar als je geen 300 gewend bent zal je de 250 ook zeer zeker bevallen.
Plus punten tegenover de 300... de 250 heeft ABS... (niet elke wel opletten dus) de 250 heeft een dag km teller... en de 250 heeft standaard een bagage drager PLUS... in meer kleuren te kiezen.

Keus nog moeilijk ?? haha

Je noemt inderdaad een aantal relevante dingen. Ik ben even door de 250 items gescrolled en misschien is de 250 nog wel mooier en completer dan de 300. Maar ja, een 300 heeft de laatst aangepaste motor en misschien kun je de 300 nog een beetje 250-achtig pimpen. Jammer dat de 300 geen abs heeft want ik denk wel dat mijn aanstaande motorscooter dit moet hebben, zie ook reactie Vox. Jouw rode 250 en die metallic blauw die ik hier ook ergens gezien heb staan de scooter erg goed.

gr,
Indubio (binnenkort Uitdubio)
 
Is inderdaad de Dolpin Grey Metallic uitvoering. Een echte matzwarte zoals de Sixteen is er niet van Honda. Die hebben iets mats of met grijs of met wit erbij.
 
Ik heb de mijne idd richting de 250 opgetuigd. Wat betreft de ABS weet ik niet of dat nu echt zo'n gemis is. Ik heb over de ABS op de 250 diverse elkaar tegensprekende berichten gelezen. Tijdens mijn proefrit heb ik eigenlijk niets van de toegevoegde waarde gemerkt. Dat komt ook pas tot uiting als je voorwiel dreigt te blokkeren als je bijvoorbeeld remt in wat zand op de weg. Ik heb het al langere tijd op de auto en heb er regelmatig gebruik van gemaakt. Bij de motor heb ik het eigenlijk nooit als een gemis gezien en daar heb ik toch ook wel een aantal keer een streep rubber op het asfalt achter gelaten door heftig remmen met de voorrem. Komt bij dat de remmen van de Vespa nu ook niet erg heftig zijn en vooral niet bijterig zodat je toch echt wel wat moet doen voordat je voorwiel blokkeert. Dat het in een noodgeval een toegevoegde waarde heeft zal zeker het geval zijn. Je kunt je natuurlijk ook afvragen waarom Piaggio er bewust voor heeft gekozen om deze optie bij de 300 niet meer aan te bieden, terwijl het bij de 250 toch een redelijk succes is gebleken.

full


Even op klikken om hem scherper te zien. In werkelijkheid is hij een stuk rooder.
 
Laatst bewerkt:
Eén ding is wel een nadeel van de Vespa en dat is dat je voor die mooie look ook wel aardig in de buidel moet tasten. Zeker als je dat vergelijkt met scooters die gelijk of beter presteren. Wat er op het plaatje hierboven staat kost incl. aflevering e.d. toch altijd nog 6443 Euro. B| En dan heb ik er de extra dingen zoals een Vespa helm, 2 nieuwe sloten, een hoes en nog wat zaken niet eens bij geteld. Je weet wel dat je Vespa rijdt :Y Maar het is me het wel waard. Ik had ook kunnen kiezen voor een jong gebruikte 250 met al wat aankleding, die was er o.a. in het blauw. Dan was ik ruim 2 mille minder kwijtgeweest. Maar ach, je leeft maar één keer dus kredietcrisis of niet ik geniet er maar van. En inderdaad, het is leuk als je al die spontane reacties ziet. Ik denk dat het rood, het extra chroom en m'n totale in kleurstijl outfit er ook toe bijdragen.

Dus indubio als je voor de looks en de aandacht gaat dan wordt het denk ik toch een Vespa. Leuk detail is dat toen ik hem net gekocht had er even bij m'n fietsendealer mee langsging. Die verkoopt ook Vespa, maar geen motorscooters. Het enige wat ik hoefde te doen was buiten blijven staan en het contact uitzetten. Binnen 1,5 minuut stond het gehele personeel om m'n scooter om hem te bewonderen. Voor de aandacht hoef je niet veel te doen. Hetzelfde overkwam me ook al bij 2 andere motorzaken. Dan blijkt ineens dat die stoere bink in z'n strakke motoroverall toch ook nog een Vespa thuis heeft staan om daar samen met z'n vrouw leuk mee te touren. Je leert er mensen mee van een andere kant kennen. Wat een leuk hulpmiddel toch zo'n Vespa om je sociale contacten te leggen.
 
Beste Patrick,

wat zou jouw alternatief zijn voor de Vespa 300?

Gr,
Indubio

Heel simpel: enkel de GTS250 komt voor mij in aanmerking naast mijn GTS300.
De 300 vind ik mooier (zwarte velgen, prachtig zadel...) maar het verschil blijft miniem. De GTS300 heeft iets meer power (al hoeft dat echt niet), de 250 heeft enkele leuke extra's waarvan ik vooral het digitaal dashboard een pluspunt vind. Aan de andere kant vraag ik me dan gelijk af of het past in de "basic filosofie". Nog zo iets: ABS een misser ? Bah, bij de 250 enkel op het voorwiel, dus wat mij betreft halfslachtig en zijn geld nauwelijks waard. Op een Vespa hoort volgens mij geen ABS thuis, maar goed.. elk zijn mening.

En of ik me veilig voel op mijn Vespa tov op mijn R1200R ? Eigenlijk toch wel, vanwege de extra wendbaarheid en het feit dat je op zo'n wesp flaneert, en niet gaat racen. Toegegeven, de remmen en de ophaninging/wegligging van de BMW zijn van een totaal ander niveau, maar een Vespa da's pure charme, daar "val" je gewoon voor en het laat het je nooit meer los :-)
 
Nou ik ben na een half jaar ook nog steeds erg blij met mijn 300. Veel aandacht, lkkr snel en erg wendbaar. Het is toch een handzame scooter.

Ik stond vandaag langs een x-max, overigs een scooter waar ik ook nog naar heb gekeken,bij het stoplicht.Ik weet niet zeker of hij ook vol weg trok maar ik denk het wel. Maar hij zag alleen mijn kentekenplaat. Toch wel leuk.

En als ik de x-max dan zo zie, zonder andere voor de borst te stoten, ben ik blij met mijn keuze. Komt natuurlijk ook voor waar ik hem gebruik, de vespa gewoon meer als voldoende is. Ik rij enkele reis 10km naar mijn werk door de stad heen, niet perse snelweg. De man die langs mij stond met de yamaha heeft een waarschijnlijke een langere rit achter de boeg,had bijv. handvat verwarming.

Dus de keuze is voor iedereen anders, maar ik kan zeggen dat balans en weglegging erg goed zijn van de wesp.

veel 'veilige' km toegewenst
 
Even een boodschap tussendoor. Ik haalde vandaag de originele hoes er weer af en zag dat er aan de rechterzijde op de kont aardig wat schuurschade van de hoes was ontstaan. Niet dramatisch maar wel onnodig. Het lijkt erop dat het beschermende extra ingenaaide alu gecoate doek de boosdoener is. Die zit over de helft van de rechter zijde terwijl dat voor de uitlaat niet nodig is. Ik kan het er met wat commandant nog wel uitpoetsen, maar neem je er geen maatregelen tegen dan wordt dit met ons Nederlandse winderig klimaat alleen maar erger. Slecht over nagedscht terwijl de hoes verder goed en uitgebreid is tegen een goede prijs. Jammer van dit minpuntje. Ik ga de importeur en/of Piaggio hiervan toch nog wel een berichtje sturen.
 
probeer anders eens een tucano urbano hoes. hier zit een zijde zachte binnenvoering in. Pas echter op voor je warme uitlaat! Verders een prima ding. Ik heb er nog drie lusjes aangemaakt zodat ik hem makkelijk aan de regenpijp kan ophangen en hij zodoende een beetje kan uitlekken.

full
 
Bedankt voor de tip. Maar dat is weer zonde van m'n huidige hoes. Is op zich een mooi ding, past goed, is verder goed over nagedacht door de uitritsbaere delen om hem te vergroten voor een groot scherm en een topkoffer. En hij staat ook netjes. Ik ga eerst kijken voor een andere oplossing met de originele hoes maar hou de Tucano wel in gedachten.
 
Eén ding is wel een nadeel van de Vespa en dat is dat je voor die mooie look ook wel aardig in de buidel moet tasten. Zeker als je dat vergelijkt met scooters die gelijk of beter presteren. Wat er op het plaatje hierboven staat kost incl. aflevering e.d. toch altijd nog 6443 Euro. B| En dan heb ik er de extra dingen zoals een Vespa helm, 2 nieuwe sloten, een hoes en nog wat zaken niet eens bij geteld. Je weet wel dat je Vespa rijdt :Y Maar het is me het wel waard. Ik had ook kunnen kiezen voor een jong gebruikte 250 met al wat aankleding, die was er o.a. in het blauw. Dan was ik ruim 2 mille minder kwijtgeweest. Maar ach, je leeft maar één keer dus kredietcrisis of niet ik geniet er maar van. En inderdaad, het is leuk als je al die spontane reacties ziet. Ik denk dat het rood, het extra chroom en m'n totale in kleurstijl outfit er ook toe bijdragen.

Dus indubio als je voor de looks en de aandacht gaat dan wordt het denk ik toch een Vespa. Leuk detail is dat toen ik hem net gekocht had er even bij m'n fietsendealer mee langsging. Die verkoopt ook Vespa, maar geen motorscooters. Het enige wat ik hoefde te doen was buiten blijven staan en het contact uitzetten. Binnen 1,5 minuut stond het gehele personeel om m'n scooter om hem te bewonderen. Voor de aandacht hoef je niet veel te doen. Hetzelfde overkwam me ook al bij 2 andere motorzaken. Dan blijkt ineens dat die stoere bink in z'n strakke motoroverall toch ook nog een Vespa thuis heeft staan om daar samen met z'n vrouw leuk mee te touren. Je leert er mensen mee van een andere kant kennen. Wat een leuk hulpmiddel toch zo'n Vespa om je sociale contacten te leggen.


Ik ben der uit!

Helaas en ondanks de enthousiaste reacties van de Vespabezitters heb ik niet voor dit merk gekozen. Ook, en ik vond 'm ok, heb ik niet voor de Piaggio Beverly gekozen. De SH300i vond ik als scooter misschien wel de beste. Maar hij is het niet geworden. Ik heb voor een middenweg gekozen, niet trendy, niet te kleine wielen, genoeg zitruimte, prima in de stad en de provinciale weg, redelijk op de snelweg. Redelijke prestaties, redelijke prijs. Maar wat is het dan geworden? Ok dan, de Yamaha X-City 250. Binnenkort heb ik 'm. Ik denk wel dat we maatjes worden, de X-City en ik, maar, ook nog even afrijden, zei hij optimistisch.........

Alle forummers die een bijdrage hebben geleverd aan mijn zoektocht wil ik bedanken voor hun ervaringen en meningen die ze met mij gedeeld hebben. Ik zal dit dit forum blijven bezoeken. Het is heerlijk leesvoer. Als ik een zinvolle opmerking kan maken zal ik het ook niet laten.

Dank en tot later,
Niet meer Indubio
 
Terug
Bovenaan Onderaan