Nieuwe Vespa 300 Super

Nog een ander dingetje. Ik heb nu een paar dagen stukjes langzaam gereden gedurende langere tijd, boulevardtripjes dus. Wat me daarbij opviel is dat de koelvloeistoftemperatuur hoog oploopt en richting de rode streepjes loopt. Dan net één streepje ervoor schakelt de ventilator met het nodige geluid in om extra te koelen. De wijzer kwam gelukkig net niet in het rode gebied. Als ik dit zo zie dan maak ik me toch wel een beetje zorgen aangezien ik dit vandaag ook had bij een buitentemperatuur van slechts 13 graden. Wat gebeurt er dan als ik met een buitentemperatuur van 30 graden een boulevaardje pak of nog een graadje meer in Rome? Is dit ook de ervaring van anderen? Ik heb wel vrijdag meteen m'n koelvloeistofniveau gecontroleerd (zoals al door mirande werd geopperd) en dat stond net onder het minimum en er ging ruim 200 cc bij. Alleen had ik niet verwacht met die bijvulling nu vandaag weer hetzelfde te ervaren. Normaliter staat bij een beetje motor of auto de temperatuurmeter altijd op ongeveer het midden. Het verbaasde mij dan ook dat hier bij de Vespa de maximum grens wordt opgezocht, of het moet natuurlijk een foutje zijn.
 
Je hebt gelijk om je goed te informeren, maar uiteindelijk weloverwogen toch je eigen zin te doen.
Uiteindelijk zijn alle genoemde scooters pareltjes van techniek, en heb je ongetwijfeld een ferme scooter gekocht waaraan je veel plezier zal beleven.
Je kan de X-City amper vergelijken met een Vespa: jij bent voor modernisme gegaan, en legendarische Japanse kwaliteit. Veel geluk ermee ! Welke kleur is het trouwens geworden ?

Patrick
 
Proficiat indubio, idd denk ik dat deze scooter jou wel zal gaan bevallen op termijn. Houdt ons op de hoogte van je bevindingen!
 
Ironhorse,

mijn GTS300 heeft net hetzelfde hoor. Meer koelvloeistof zal hier in elk geval niets aan veranderen, want de extra vloeistof gaat gewoon in het expansievatje. Als het vatje net niet helemaal leeg is, of juist helemaal vol, het zal niets aan de zaak veranderen. Bij koude motor dient normaal gezien het expansievatje ongeveer halfvol te zijn.
De 300 wordt inderdaad gevoelig warmer dan mijn vroegere GT200, maar daar maak ik me verder voorlopig geen zorgen om.
 
Als ik dit zo zie dan maak ik me toch wel een beetje zorgen aangezien ik dit vandaag ook had bij een buitentemperatuur van slechts 13 graden. Wat gebeurt er dan als ik met een buitentemperatuur van 30 graden een boulevaardje pak of nog een graadje meer in Rome? .
Ik kan even niet over de Vespa meepraten, dat weet je. Maar bij mijn scooter gaat ie ook vrij snel koelen(ventilator). Tijdens de toertocht(rond de 20 graden)heb ik hem ook een keertje gehoord en toen ik thuis kwam. Als het echt warm weer is >25 graden en ik sta stil, koelt ie vrij vaak. Mijn temperatuurmeter staat echter onverstoorbaar op dezelfde plek(onder het midden), deze wijzigd nauwelijks.

Het is wel heel goed bij een scooter als ie vaak koelt(preventief), dat komt normaal gesproken de koppakking ten goede. Een scooterblok zit al erg ingebouwd en kan dus erg heet worden, koeling is daarbij zeer belangrijk.

Hopelijk kan iemand tegemoetkomen aan jou vraag.
 
Indubio, ook van mij gefeliciteerd met je nieuwe aanschaf. Het belangrijkste is je eigen gevoel erbij. Wat een ander ervan denkt is mijns inziens niet relevant. Jij rijdt er op en het is jouw ding. Ieder zo z'n eigen gevoel erbij. Heel veel veilige kilometers en succes met je examen.
 
Laatst bewerkt:
Uitdubio.... gefeleciteerd. Tuurlijk zullen er altijd mensen zijn die enthoisiast zijn en blijven over hun vespa maar zo zijn er ook veel mensen enthousiast over de keuze die JIJ gemaakt hebt. Heel veel rijplezier en gezellie dat je op ons forum blijft.
 
SHIT, ik moest het even kwijt. Laat ik vandaag m'n prachtig mooie en in kleur Vespa Grand Turismo helm op de straat stuiteren. Gevolg; een beschadiging aan de achterzijde die wel meevalt, maar wel doorgestuiterd op het vizier met de nodige schade. Kan ik vervangen uiteraard (á 45 Euro) en ga ik ook doen, maar het werd op deze manier een duur patatje met! Gelukkig niks met de Vespa zelf want dan kun je helemaal je lol op.

Intussen voor het hoesprobleem tijdelijk een oud stuk laken tussen het zadel geklemd en aan de rechterzijde laten afhangen alvorens de hoes erover te doen. Is even een beetje behelpen, maar niet echt veel meer werk. Voorlopig maar hopen op geen krassschade meer.

Wat betreft de temperatuur van de koelvloeistof is het goed te horen dat dit vaker is geconstateerd. Niet dat ik er blij mee ben, aangezien ik liever in het middengebied blijf, maar kennelijk is het niet ongewoon bij de Vespa, dus ik hoop dan ook maar dat het geen problemen oplevert bij hogere temperaturen. Dank voor de reacties.
 
Laatst bewerkt:
Nog een ander dingetje. Ik heb nu een paar dagen stukjes langzaam gereden gedurende langere tijd, boulevardtripjes dus. Wat me daarbij opviel is dat de koelvloeistoftemperatuur hoog oploopt en richting de rode streepjes loopt. Dan net één streepje ervoor schakelt de ventilator met het nodige geluid in om extra te koelen. De wijzer kwam gelukkig net niet in het rode gebied. Als ik dit zo zie dan maak ik me toch wel een beetje zorgen aangezien ik dit vandaag ook had bij een buitentemperatuur van slechts 13 graden. Wat gebeurt er dan als ik met een buitentemperatuur van 30 graden een boulevaardje pak of nog een graadje meer in Rome? Is dit ook de ervaring van anderen? Ik heb wel vrijdag meteen m'n koelvloeistofniveau gecontroleerd (zoals al door mirande werd geopperd) en dat stond net onder het minimum en er ging ruim 200 cc bij. Alleen had ik niet verwacht met die bijvulling nu vandaag weer hetzelfde te ervaren. Normaliter staat bij een beetje motor of auto de temperatuurmeter altijd op ongeveer het midden. Het verbaasde mij dan ook dat hier bij de Vespa de maximum grens wordt opgezocht, of het moet natuurlijk een foutje zijn.

Nee, dat probleem heb ik afgelopen dagen niet gehad, van een hoge temp. en het aanslaan van de fan. Bij mij staat de temp meter eigenlijk altijd horizontaal in het midden, met weing tot geen schommelling naar boven of beneden....
 
Ik heb daar met mijn 250 ook geen last van. Ik ga nu de derde zomer in met mijn vespa en heb de fan eigenlijk maar twee keer gehoord maar nooit stond de meter in of zelfs maar BIJNA in het rode.
En ja... ik rij ook met 30 graden.
Vorig jaar was de eerste keer... ik schok me rot ik wist niet eens dat ik zo'n ding had haha. Het was enorm druk voor de verkeers lichten en bloed heet en we kropen stukje bij beetje naar voren. Toen ging de fan aan. Grappig.
 
Hierbij dan eindelijk het beloofde fotootje van de nieuwe topkoffer. Bevalt prima overigens! *D
full
 
Ik heb exact dezelfde topkoffer. Prima koffer, alleen een detail heb ik nog verbeterd: de rode reflectoren zien er nogal "licht rooskleurig" uit - door de onderliggende witte verf - zodat het soms lijkt alsof zij door de ouderdom zijn verbleekt. Op een rode of zwarte topkoffer komen dezelfde reflectoren beduidend mooier tot hun recht. Dit heb ik opgelost door de verf onder de reflectoren mat te schuren en plaatselijk zwart te schilderen. Resultaat: een veel mooiere, "gefumeerde" look, ongeveer zoals het achterlicht van de scooter zelf.
 
Ik ben gisteren bij Salland motoren te Zwolle geweest. Daar staat in de showroom ook een mooie witte GTS 300. Ook de MP3 LT. Die laatste zijn al aardig verkocht zei de verkoper. Sinds kort is Salland motoren ook erkend piaggio/vespa dealer en ja ja binnenkort staat er zelfs een uitlees computer zodat ze de service helemaal goed aan kunnen pakken.
MOCHT ik ooit wat met mijn vespa krijgen dan hoef ik dus mijn eigen stad niet uit om een hopenlijk goede service te krijgen.
Een tip voor anderen misschien die ook een goede dealer zoeken met uitlees computer en verstand van zaken :)
 
Ik heb exact dezelfde topkoffer. Prima koffer, alleen een detail heb ik nog verbeterd: de rode reflectoren zien er nogal "licht rooskleurig" uit - door de onderliggende witte verf - zodat het soms lijkt alsof zij door de ouderdom zijn verbleekt. Op een rode of zwarte topkoffer komen dezelfde reflectoren beduidend mooier tot hun recht. Dit heb ik opgelost door de verf onder de reflectoren mat te schuren en plaatselijk zwart te schilderen. Resultaat: een veel mooiere, "gefumeerde" look, ongeveer zoals het achterlicht van de scooter zelf.
Goed idee, bedankt voor de tip! Ik vond ook al dat ze er wel erg lichtrood uitzien. Ga er snel mee aan de slag.
 
Ik heb vandaag, m'n direct er al bij gekochte, reserve sleutel maar eens laten inslijpen. Het verbaast mee een beetje dat je maar één werksleutel krijgt meegeleverd. Ik hou ervan om altijd (als ik wat verder weg ga) een complete set reserve sleutels bij me hebben. Reserve sleutels thuis hebben onderweg niet zoveel zin namelijk. Zo'n ding kost toch nog een Eurootje of 40, alhoewel ik er wat korting op kreeg, maar dan moet je hem nog wel zelf gaan laten inslijpen en programmeren.

De man bij hakkenbar bij mij in de city zei me dat hij geen enkele verantwoordelijkheid wilde nemen en dat ik dus ook geen claim bij hem kon indienen wanneer er eventueel iets fout zou gaan. Misschien heeft hij slechte ervaringen of zo. Dus ik ging daarmee accoord en het resultaat was een mooie reservesleutel en ik hoefde 0,0 af te rekenen. Service en vriendelijkheid bestaat dus nog wel. Thuis de handleiding er even bij gepakt en de procedure gevolgd voor het programmeren en ja hoor binnen een mum van tijd 2 werkende sleutels. Stelt echt niet veel voor.

Voor degene die mogelijk denkt en eventueel de gebruiksaanwijzing niet heeft gelezen, dat hij de bruine (MOEDER)sleutel als reserve sleutel kan gebruiken doet hier zeer onverstandig aan. Verlies je die namelijk dan heb je echt een probleem dat veel geld gaat kosten. Berg die moedersleutel plus de code(kaart) veilig op en neem die nooit mee als extra/reserve sleutel. Alleen wanneer ze hem bij de garage nodig hebben voor onderhoud dat niet zonder de moedersleutel kan.

Intussen heb ik de beschermhoes er ook al regelmatig op gehad, maar die is ondanks de magere zonnenstralen toch niet bepaald UV bestendig. De bovenzijde begint al aardig te vergrijzen. En dat na slechts een maandje of 2. Maar goed, het gaat ook niet om het mooie maar om de functionalteit. Scheelt in ieder geval wat vogelkak die inbrandt.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje over onderhouds kosten, ik weet dat er aparte topic voor is maar daar krijg ik van niemand antwoord dus vandaar dat ik mijn vraag hier maar stel.
Kan iemand mij vertellen wat de kosten voor een 5000 km beurt zijn voor de GTS 300 superrrrr.
Heeft iemand slechte of juist goede ervaringen met Vespa van Laar uit A'dam?? In pricipe mijn dealer maar . . . Voor de duizend beurt hoefde ik niets te betalen dus dat was wel oke.
 
Een 5000 beurt is eigenlijk geen beurt. Je moet alleen het niveau van je motorolie en naafolie controleren, maar het is goed dat sowieso wat vaker te doen. Je eerstevolgende beurt waarvoor je naar de dealer moet, als je het niet zelf doet, is de 10.000 beurt. En die is gelijk aan de 1000 beurt PLUS bougie vervangen, luchtfilter controleren en eventueel reinigen, idem voor luchtfilter riemruimte schuifsleden en variatorrollen vervangen, stuurophanging controleren.

Ik schat het op tussen de 125 en 150 Euro inclusief onderdelen. Ik heb echter (nog) geen idee wat ze met de schuifdelen bedoelen, dus als dat duurder is dan ik inschatte dan komt het mogelijk hoger uit.

Edit:
Ik heb het even nagekeken maar die schuifdelen (sliding blocks) kosten hooguit een Euro per stuk, dus is m'n inschatting misschien nog aan de hoge kan, afhankelijk van de dealer en z'n uurtarief en snelheid van werken natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren de voorste stuurkap vervangen aangezien daar een schuur aan de onderzijde in zat. Was overigens garantie, maar ik heb het zelf gedaan aangezien ik ook nog een voeding voor m'n navigatie moest aansluiten. Met een gemonteerde voordrager is dat echter aardig gepiel want dat moet er allemaal af.

Doordat ik daarmee aan het rommelen was kwam ik er achter dat m'n spatbord speling had. Contrôle wees uit dat er van de 3 bouten en moeren er nog maar 2 inzaten en er eentje los zat. Bij de 1000 beurt had de monteur gezegd dat hij toen ook los zat en er een bout ontbrak. Of ze hebben er toen niets aan gedaan of het is kennelijk een nogal gevoelig punt om los te trillen. Het kan dus geen kwaad dit eens te controleren. Je zult hem niet verliezen, maar de gaten kunnen wel gaan uitlubberen als er beweging in zit.
 
Een 5000 beurt is eigenlijk geen beurt. Je moet alleen het niveau van je motorolie en naafolie controleren, maar het is goed dat sowieso wat vaker te doen. Je eerstevolgende beurt waarvoor je naar de dealer moet, als je het niet zelf doet, is de 10.000 beurt. En die is gelijk aan de 1000 beurt PLUS bougie vervangen, luchtfilter controleren en eventueel reinigen, idem voor luchtfilter riemruimte schuifsleden en variatorrollen vervangen, stuurophanging controleren.

Ik schat het op tussen de 125 en 150 Euro inclusief onderdelen. Ik heb echter (nog) geen idee wat ze met de schuifdelen bedoelen, dus als dat duurder is dan ik inschatte dan komt het mogelijk hoger uit.

Edit:
Ik heb het even nagekeken maar die schuifdelen (sliding blocks) kosten hooguit een Euro per stuk, dus is m'n inschatting misschien nog aan de hoge kan, afhankelijk van de dealer en z'n uurtarief en snelheid van werken natuurlijk.

Dank je voor je reactie, het valt dus wel mee. Ik zal eerst eens even telefonisch vragen wat de dealer gaat doen als ik hem breng. Ik ben zelf niet heel handig op dit gebied en gezien de garantie laat ik liever de dealer eraan sleutelen.
 
Omdat er steeds meer GTS-300 rijders op het forum komen, dit topic toch maar weer eens even naar voren gehaald. Blijft leuk zo'n Vespa!
 
Terug
Bovenaan Onderaan