Koopadvies Chopper vrouwenmodel

jij moet je literatuur nog eens goed inkijken, want je draait de riem en de ketting om

Heb zelf een motor met cardanaandrijving en ik vind de discussie over meer/minder pk-verlies bij choppers/cruisers icm ketting/riem/cardan ook beetje onzinnig .......... maar goed als we het er toch over hebben dan ben ik wel benieuwd wat nou de waarheid is. Ik had ook altijd begrepen dat kettingoverbrenging het meest efficient is en dat cardan het minst efficient is en dat riemoverbrenging daar iets tussen inzit. Maar als ik jou begrijp dan beweer je dat je met een riemoverbrenging minder pk's verliest dan met een kettingoverbrenging ?
 
Als een riemoverbrenging efficiënter is als een ketting, waarom zouden (bijna) alle racemotoren dan door een ketting aangedreven worden?
Eén ding staat in ieder geval vast volgens mij, en dat is dat een cardan het minst efficiënt is. Vroeger zijn er zelfs nog fietsen (met trappers dus ;)) gemaakt met een cardanoverbrenging, maar deze zijn niet voor niets niet doorgebroken in de markt.
 
Als een riemoverbrenging efficiënter is als een ketting, waarom zouden (bijna) alle racemotoren dan door een ketting aangedreven worden?
Eén ding staat in ieder geval vast volgens mij, en dat is dat een cardan het minst efficiënt is. Vroeger zijn er zelfs nog fietsen (met trappers dus ;)) gemaakt met een cardanoverbrenging, maar deze zijn niet voor niets niet doorgebroken in de markt.

omdat de ketting in-the-end de grootste kracht kan hebben, waar een riem het op een gegeven moment opgeeft. Bij WB leerden we dat een riem een directere overbrenging geeft dan een ketting, daar komt deze kennis vandaan :)
 
Zullen we weer even op topic gaan?

Vandaag op een andere Suzuki Intruder VS 800 gereden. Hij ziet er schitterend uit, het rijden was iets minder jubeljuich. Hij was enorm pittig, ik spande een pinkspiertje en hij sprong al bijna onder me weg. Dat is waarschijnlijk een kwestie van leren aanvoelen. Een werkelijk prachtig geluid, terwijl de andere Intruder een duidelijke klepper of rafel had.

Morgen ga ik nog een keer kijken. Hij is wat prijzig, en hij is kaal: ik zou zelf nog een windschermpje en een paar zijtassen moeten kopen.

Dealbreaker is voor mij de garantie: als er geen garantie op zit, dan kan ik net zo goed een Intruder van Marktplaats kopen voor E 1.000 minder. De verkoper maakte alleen een grapje over de garantie en ging verder niet op de vraag in.
 
Laatst bewerkt:
Zullen we weer even op topic gaan?
Nou vooruit dan! :P

Vandaag op een andere Suzuki Intruder VS 800 gereden. Hij ziet er schitterend uit, het rijden was iets minder jubbeljuich. Morgen ga ik nog een keer kijken. Hij is wat prijzig, en hij is kaal: ik zou zelf nog een windschermpje en een paar zijtassen moeten kopen.
Klinkt misschien wat DHZ-ig, maar dat is wel weer een mooie gelegenheid om het goed te doentm: een verkeerd windscherm maakt sturen bijvoorbeeld zwaarder of lawaaieriger dan nodig is. En tassen is echt een kwestie van smaak! (die met metalen spikes! :r)

Dealbreaker is voor mij de garantie: als er geen garantie op zit, dan kan ik net zo goed een Intruder van Marktplaats kopen voor E 1.000 minder.

"Oude" intruders zijn zo simpel gebouwd dat er weinig aan stuk kan gaan. Als je de tijd ervoor hebt moet je op het IOCH.com forum even bijlezen: daar schroeven ze allemaal aan hun intruder.

Maar als je toch een zak geld over hebt, doe idd. alleen met genoeg garantie tot na de zomer: dan krijg je er pas (weer) problemen mee, is mijn ervaring :$
 
Maar als je toch een zak geld over hebt, doe idd. alleen met genoeg garantie tot na de zomer: dan krijg je er pas (weer) problemen mee, is mijn ervaring :$

Wat mag ik eigenlijk verwachten van een garantie?

Deze Intruder staat te koop in een klein plaatsje in een klein motor/brommer/quad-zaakje. De eigenaar heeft de zaak zelf opgebouwd. Stel dat hij met tegenzin garantie geeft?

IOCH - Prachtig! Daar staat een hele mooie blauwe Intruder VS 800 te koop!

Zonder garantie kan ik net zo goed die blauwe Intruder gaan kopen.
 
Als je een motor koop met garantie zou je hem bijna altijd zonder garantie goedkoper krijgen.
Garantie is voor de verkoper een risico waar hij ook voor betaald wil krijgen.

De garantie wil (als je bovag hebt bv) zeggen dat je een x aantal tijd(bv een half jaar ik weet niet wat het bij jou is) geen onkosten zult krijgen. Maar men mag wel vervangen met 2e hands spullen. Zeg je laaddynamo gaat kapot, dan mag men er een goede 2e handse opzetten(of je moet bijbetalen voor een meerprijs).

Toch zal men we alles moeten maken wat er "stuk" gaat, of het moet iets extra's zijn wat er door de fabricant van de motor niet is opgebouwd(noem bv extra verlichting) . Een bovag garantie wil overigens niet zeggen dat je een goede motor koopt en heeft ook een aantal beperkingen.

Maar de verkoper kan ook zijn eigen garantie hebben, hiervoor zal je hem dan om zijn voorwaarden moeten vragen, en goed inkijken voor wat je rechten zullen zijn mocht er iets gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
Maar als ik jou begrijp dan beweer je dat je met een riemoverbrenging minder pk's verliest dan met een kettingoverbrenging ?

Als je een dagreis in de regen maakt dan draait de ketting zo stroef dat er enkele pk's minder op het A-wiel komen.
Een riem hoeft geen onderhoud, (misschien wordt die bij de 8000 km-beurt gespannen?) Een van mijn riembikes draaide nu 69.000 km en zal nog wel wat blijven draaien, mijn vriend deed 160.000 km met dezelfde riem en die gaat nu naar een nieuwe eigenaar want nog niet versleten.
 
Deze Intruder staat te koop in een klein plaatsje in een klein motor/brommer/quad-zaakje. De eigenaar heeft de zaak zelf opgebouwd. Stel dat hij met tegenzin garantie geeft?
Als je de winkelier (verkopende partij) niet aanstaat moet je er eigenlijk geen zaken mee doen. Er wordt op 1 of andere manier toch niet aan je verwachtingen voldaan en dat is zonde voor een "hobby" (en voor anderen hun lust & leven :+ )

Zonder garantie kan ik net zo goed die blauwe Intruder gaan kopen.
Bel die mensen op (als ze niet te ver weg wonen), maak een proefritje - pingel 500 euro van de prijs af, en je kan voor dat bedrag een nieuwe accu, banden en de grote beurt betalen! :]

Hup! Aan het werk, de zomer komt eraan! *D
 
Als je een dagreis in de regen maakt dan draait de ketting zo stroef dat er enkele pk's minder op het A-wiel komen.
Een riem hoeft geen onderhoud, (misschien wordt die bij de 8000 km-beurt gespannen?) Een van mijn riembikes draaide nu 69.000 km en zal nog wel wat blijven draaien, mijn vriend deed 160.000 km met dezelfde riem en die gaat nu naar een nieuwe eigenaar want nog niet versleten.

B| En nog steeds dat gezeik over die ketting of riem of cardan... :Z :r

lekker boeiend...
 
En nog steeds dat gezeik over die ketting of riem of cardan
Ik had het k-woord noooooit moeten noemen :-)

Dus, weer terug op topic!

Nou, knoop doorgehakt en motor gekocht. Ze ziet er prachtig uit, rijdt als een zonnetje en klinkt als een beest.

De verkoper bouwt er nog een schermpje en tassenbeugels op, en een touwtje op de accu waarop ik een druppelaar en de Garmin kan aansluiten. En dan kan ik hem vrijdag ophalen.

Wie weet hoe dat precies gaat? Want de motor moet van eigenaar wisselen: hoe doe je dat? Iets met het postkantoor?
 
Laatst bewerkt:
Ik had het k-woord noooooit moeten noemen :-)

Dus, weer terug op topic!

Nou, knoop doorgehakt en motor gekocht. Ze ziet er prachtig uit, rijdt als een zonnetje en klinkt als een beest.

De verkoper bouwt er nog een schermpje en tassenbeugels op, en een touwtje op de accu waarop ik een druppelaar en de Garmin kan aansluiten. En dan kan ik hem vrijdag ophalen.

Wie weet hoe dat precies gaat? Want de motor moet van eigenaar wisselen: hoe doe je dat? Iets met het postkantoor?

Gefeliciteerd ... wat is het geworden... vrijdag wel even een fototje posten we willen graag zijn hoe je die er uitziet

touwtje op de accu _O- _O- _O-

overschrijven van een kentekenbewijs gaat op het postkantoor (tenzij je bij een motorzaak koopt ... die kunnen het zelf )
kenteken word op jou naam "gezet" en de vorige eigenaar krijgt een vrijwarings bewijs
vergeet je persoonsgegevens niet mee te nemen
 
..., en een touwtje op de accu waarop ik een druppelaar en de Garmin kan aansluiten.

happy8km.gif

Heerlijk!
 
Wat moet ik allemaal meenemen naar het postkantoor? Een paspoort dus, en de papieren van de motor? Is dat voldoende?

En nu ben ik dus ook aan het kijken naar een motorverzekering. Bij Achmea ben ik echter 2x zoveel geld kwijt als een vergelijkbare verzekering bij de KNMV.

Klopt dat?

Is de KNMV het goedkoopste?
 
Je moet een rijbewijs meenemen (of een paspoort en uittreksel uit het bevolkingsregister van max 3 maanden oud) en de kentekenpapieren. Deel 1 en het overschrijvingsbewijs (vroeger kopie deel drie) moet je minimaal meenemen, zo uit mijn hoofd.

En iets van 25 euro of zo. Let trouwens op dat je aangeeft de wegenbelasting per jaar te willen betalen. Dat levert zomaar 50% korting op tegenover per kwartaal betalen.

Dan nog even verzekeren.

En matzwart verven natuurlijk ;)
 
Ook Unive komt bijna twee keer zo duur uit.

Dus ik heb inmiddels een verzekering via de KNMV afgesloten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan