Aankoop Harley

Brick_Top

Rookie
15 mei 2008
3
0
Beste,

Twee minuten geleden heb ik een topic aangemaakt in het onderdeel 'nieuwe leden' dus zij die geïnteresseerd zijn moeten hier maar een kijkje nemen.

In dat topic kan u o.a. lezen dat het mijn vader is die een Harley wil aankopen en niet ik, voor alle duidelijkheid. Mijn vader is ondertussen de 60 al gepasseerd en heeft eigenlijk gans zijn leven met moto's gereden. Maar een jaar of vijf terug begon ie zich écht wel te oud te voelen (reed toen nog rond met een Fireblade 8-)) en heeft ie z'n moto verkocht. In de plaats heeft hij dan een oude Amerikaan gekocht (Dodge Charger '67) maar dat is voor hem toch niet hetzelfde. Ondertussen heb ik de microbe wel te pakken en heb zelf een Camaro maar bon, dat doet er hier eigenlijk niet toe. In ieder geval, mijn vader gaat z'n charger verkopen en met dat geld wil ie terug een moto aankopen. En het staat zo goed als vast, het zal deze keer geen SS meer worden (een vent van 61 op een SS :+) maar een Harley, en net daarover heb ik een paar vragen.

Mijn vader heeft uiteraard wel serieus wat verstand van moto's maar elk merk heeft zijn voor -en nadelen. Eerst en vooral zou ik dan ook wat algemene informatie willen omtrent het merk 'Harley Davidson'. Wat voor Harley het gaat worden is nog niet helemaal duidelijk maar momenteel neigt z'n interesse vooral naar de 'Night Train'. Vanavond ga ik een keertje mailen naar de verkoper van http://www.kapaza.be/Motoren/Harley_Davidson/9436834/Harley_Davidson_Night_Train_1999_fxstb.html (deze moto). Die bike vind ik zelf trouwens ook erg bruut maar bon, doet er niet toe.

  • Waar moet ik op letten bij de aankoop van een Harley? Heeft het merk 'gevoelige' kantjes waar we zeker op moeten letten als we naar eentje gaan kijken?
  • Hoe zit het met de prestaties? Mijn vader verwacht uiteraard niet de prestaties van z'n vorige moto's maar het moet wel iets of wat vooruit gaan natuurlijk. Is dat bij zo'n Harley het geval of is het een schoolbus in vergelijking met een SS?
  • Duur in onderhoud?
  • Wat zijn de goede dealers in België? Morgen rijden we naar eentje in Geel.
  • Bestaan er überhaupt Nederlandstalige Harley-fora? Google leverde alvast niets op.
  • ...

Mijn excuses dat het momenteel allemaal nog erg algemeen is maar ik ga pas specifieke vragen kunnen stellen nadat we daadwerkelijk naar een moto zijn gaan kijken. Voorlopig zijn we gewoon nog aan 't rondkijken en informatie aan 't vergaren. Dus elke vorm van informatie omtrent Harley is welkom, ook al vraag ik er niet specifiek achter.

Alvast bedankt voor mogelijke antwoorden!

Brick Top
 
Ik zou iig die NT niet kopen voor dat geld, er zijn betere http://link.marktplaats.nl/164826118 (alternatieven).

En tja, je vragen, ik zou de zoekfunctie maar eens gebruiken, er staat al genoeg voor & tegens op dit forum over HD.

Laat ik het zo zeggen; een Harley koop je niet alleen rationeel, maar vooral emotioneel. En dan neem je alle vooroordelen die er zijn (en inmiddels behoorlijk zijn achterhaald vanaf de EVO's) mee op de koop toe. Gewoon een fiets uitzoeken, proefrijden en een jaartje mee toeren. Bevalt het niet, niet gertreurd; op een HD schrijf je nooit teveel af.

succes
 
De nieuwe en sportieve XR1200 is ook niet zo gek duur. *D

xr1200new4.jpg


xr1200new3.jpg


Hoef je igg niet op technische probleempjes te letten. Garantie. :}

Kleinere overstap vanaf een Fireblade. :+
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik eerder voor een model uit de Dyna serie gaan dan voor een softail.
Maar dat is een keus die je vader zelf moet maken.

Voor de rest: zeker de twincams zijn gewoon betrouwbare motoren (behalve een spijker in m'n band heb ik er in elk geval in 80000 km nog geen problemen mee gehad.

Je hebt een flinke dreun koppel en een top van iets over de 200 kmh (of dat nog comfortabel is op een fiets waar je zo rechtop op zit is wat anders, ik laat het zelf meestal bij hooguit iets van 170)

Natuurlijk is het geen SS, een SS is ook geen Harley.

Ik heb het idee dat het wat Harley betreft in het motorwereldje nogal een zwart/wit verhaal is: either you love it or you hate it.
 
Mjah, het wordt sowieso een 'emotionele' aankoop hoor. Ik bedoel maar, mijn vader heeft 32k neergeteld voor een auto die 20L/100KM zuipt, zegt genoeg denk ik? :9

Vroeger reed hij ook nog alle dagen (of het moest echt griezelig hard regenen/sneeuwen) met de moto naar het werk, dat gaat nu uiteraard ook niet meer het geval zijn. Die Harley zal enkel en alleen gebruikt worden om te cruisen.
 
Als je vader altijd (graag) met sportmotoren reed, dan kan hij beter geen softail kopen.
Er is te veel verschil tussen softails en sportmotoren kwa rijgedrag.
Een beter keus zou een dyna zijn. Deze hebben een betere wegligging dan
een softail.
Maar, ik denk dat een v-rod de beste overschakeling is van een suppersport naar een
harley.
Kijk hier maar eens naar: http://www.motortechnica.be/vrij.cfm?Id=29
 
ikzelf heb een night rod special, qua kleur komt hij helemaal overeen met die nighttrain echter zijn de deze water gecoold en met 125pk veruit de snelste harleys.

als ge morgen naar claassen gaat zulde die nightrodspecial als eerste zien, staat voor de ingang int midden met rode streep over de tank (airbox, tank onder zadel)

btw fraussen in maasmechelen is ook echt de moeite, zeker qua service, vriendelijkheid en bereidwilligheid om te helpen, mss nog meer dan geel
 
@ TS: heb je al gereden op een NT? Want dan weet je zeker of je het wat vindt of niet. Net als met banen geldt: er is altijd een betere motor, zolang je maar tijd en geld in de zoektocht steekt.
 
IK las helemaal ergens aan het begin de vraag waar je op moet letten bij de aankoop van een harley en zie vervolgens alleen maar waarom wel/geen NT en welke alternatieven.
Maar algemeen staan Harleys niet bekend om hun fantastische electra installaties.
Onderhoud is niet moeilijk, doe het zelf ook, maar de meesten zien er van af omdat het sleutelen aan een HD wel anders in dan aan de gemiddelde jappanner.
Je hebt trouwens (volgens mij ook bij de nieuwere modellen), een sleutelset nodig in inch maten.
Zo heb je steeksleutels van bv maar 7/16 en 1/2 inch.
Mocht ie echt stuk gaan, reparatie en onderdelen zijn schreeuwend duur.
Zelf ooit eens aan een Harley dealer gevraagd wat er zoal stuk gaat aan een HD, en met een glimlacht zei hij "alles gaat ooit stuk".
Volgens mij kan je met de motor die je vader wilt kopen niet echt een buil vallen.
Heeft haast niets gereden.
 
~
~
  • [*] Waar moet ik op letten bij de aankoop van een Harley? Heeft het merk 'gevoelige' kantjes waar we zeker op moeten letten als we naar eentje gaan kijken?

    Bijvoorbeeld roest !! Een HD heeft b.v. nog metalen spatborden en ook bij nieuwe harley's wil het op den duur wel eens links en rechts een beetje gaan roesten. Dus met je HD door de pekel mag wel, maar kost op den duur veel geld.

    [*] Hoe zit het met de prestaties? Mijn vader verwacht uiteraard niet de prestaties van z'n vorige moto's maar het moet wel iets of wat vooruit gaan natuurlijk. Is dat bij zo'n Harley het geval of is het een schoolbus in vergelijking met een SS?

    In vergelijking met een Japanse buikschuiver rijdt iedere Harley als een olietanker, maar de HD Dyna types zijn iets sportiever en de handling is beter. De softail en touring types komen snel aan de grond en zijn dus niet geschikt om sportief te rijden.

    [*] Duur in onderhoud?

    Ga je sportief rijden, gaat het ook veel geld kosten. Ga je rustig touren kost het ook geen drol.

    [*] Wat zijn de goede dealers in België? Morgen rijden we naar eentje in Geel.

    Er zijn geen 'goede' dealers :r .... maar ik wens je veel suc6 bij Claassens.
    Onderhoud bij de regionale HD D(st)ealer kost dus altijd veel geld, maar er zijn alternatieven

    [*] Bestaan er überhaupt Nederlandstalige Harley-fora? Google leverde alvast niets op.[*] ...
    ~

Er is volgens mij geen echt Nederlandstalig HD fora van enige betekenis, maar er is wel een MSN group van Harley rijders, waarvan een aantal ook zelf sleutelen aan hun bikes.

Mijn excuses dat het momenteel allemaal nog erg algemeen is maar ik ga pas specifieke vragen kunnen stellen nadat we daadwerkelijk naar een moto zijn gaan kijken. Voorlopig zijn we gewoon nog aan 't rondkijken en informatie aan 't vergaren. Dus elke vorm van informatie omtrent Harley is welkom, ook al vraag ik er niet specifiek achter.

Alvast bedankt voor mogelijke antwoorden!

Brick Top

Als ik je vader was, en ik wou beslist nog sportief rijden, zou ik zelf niet voor een HD kiezen. Er zijn keuzes genoeg bij andere merken, die technisch veel beter zijn. Sportief rijden vraagt gewoon meer onderhoud en dat kost bij HD altijd meer geld dan bijvoorbeeld bij een Japanse motor. Onderhoud aan een HD kan je zelf, maar dan moet je ook het gereedschap ervoor hebben. En een HD is nu niet het toonbeeld van logisch design. _O-

grtz HD4ever.
 
Een nieuw model Harley kan je pa gerust kopen.Het ziet er bijna uit als een Jap en ze zijn ook bijna zo betrouwbaar als een Jap.Dus echt een miskoop met een recent model lijkt me niet gauw mogelijk.
 
Ben zelf eigenaar van een Harley Nightster.
Mijn vorige motoren waren Yamaha SZR660, Yamaha Fazer600, yamahaR6.

Wou eens wat anders en ben voor een harley gegaan. Het geluid vind ik SUPER!! Deze motor geeft mij tot nu toe het meeste plezier. Heb het gevoel dat ik deze motor volledig onder controle heb. Rij de voetsteuntjes tot tegen het asfalt aan. Motor rijdt echt fantastish!!
Het onderhoud is inderdaad wel duur. vb klein onderhoudje kostte mij 158 euro !!
Over betrouwbaarheid kan ik nog niet oordelen. Zit nog maar aan 2000 km.
 
Ben zelf eigenaar van een Harley Nightster.
Mijn vorige motoren waren Yamaha SZR660, Yamaha Fazer600, yamahaR6.

Wou eens wat anders en ben voor een harley gegaan. Het geluid vind ik SUPER!! Deze motor geeft mij tot nu toe het meeste plezier. Heb het gevoel dat ik deze motor volledig onder controle heb. Rij de voetsteuntjes tot tegen het asfalt aan. Motor rijdt echt fantastish!!
Het onderhoud is inderdaad wel duur. vb klein onderhoudje kostte mij 158 euro !!
Over betrouwbaarheid kan ik nog niet oordelen. Zit nog maar aan 2000 km.


158 euro voor een kleine beurt is redelijk normaal, dat betaal je voor een (nieuwe) sportfiets ook al snel.

alle verhalen ten spijt; van een Harley krijg je geen spijt, het kan hooguit blijken dat hij je niet bevalt, maar dat is een gok die je met elke motor neemt.
Verder zou ik de verhalen over de overstap van sportief naar cruisen niet al te nauw nemen, als je vader aan die overstap toe is, maakt het verschil ook niet uit. Veel succes!
 
onderhoud laten plegen bij een HD-workshop ( un-authorized dealer ) , die jongens hebben van hun hobby hun beroep gemaakt en weten er 't meeste van .
HD's zijn zeker vanaf EVO gewoon probleemloze brommers,.....voorgaande type's kunnen dat ook zijn maar dan moet het onderhoud/revisie goed zijn uitgevoerd ( helaas schort 't daar vaak aan . )
Het chroom van harley's is kut ! ( maar ja , ...niet alleen van HD's .)
Onderdelen zijn qua motor-begrippen NIET duur ,....ea door toe doen van de grote "after-market".
Onderhoud is ook redelijk zelf te doen ,....Hydraulische klepstoters al vanaf de oertijd ,...elektr ontsteking ,...en tegenwoordig een motor-management / injectie .
Tja ,...olie-tjes vervangen en bougie'tjes en filtertjes ,...dat blijft natuurlijk.
Laat je niet beïnvloeden door "HD-afzeikers" , die verkondigen onophoudelijk dat je om de meter met panne staat ,.....da's pure lulkoek !,....praat met HD-volk ,....ze staan je graag te woord,...ga naar HD-treffens ,......en loop 's een work-shoppie binnen .
Je krijgt altijd wel een objectief antwoord en advies , .......in dat wereldje is men over het algemeen erg eerlijk ,.....ze willen je nl als vaste klant terug zien ,.....en met lulkoek-verhalen lukt dat niet.

succes ! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan