zelf aanhanger bouwen: dagboek

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Of jullie het interessant vinden weet ik niet, maar ik ga hier het verloop van de bouw van mijn aanhanger als een soort dagboek posten.

Eerder heb ik her en der al wat geïnformeerd mbt de speling van koppeling op trekhaak, en ik hoop dat het allemaal goed gaat.

Hoe ver ben ik nu?

Ik heb een oud aanhangertje op de kop weten te tikken (€25), veel goedkoper dan allerlei losse onderdelen kopen. Ik moet het ding nog ophalen.

Ook heb ik mijn opbouw al aangeschaft (gisteren).

Wat moet er gebeuren?

Er is een kort rijtje:

- trekhaak maken aan motor (met elektra aansluiting)
- opbouw maken
- aanhangeronderstel aanpassen

Ik begin met de opbouw.

EDIT: ivm ruimte gebrek zijn oudere foto's verwijderd en helaas niet meer zichtbaar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ha ha!

Ik heb overigens wat nieuws bedacht: de asbalk dwars door het vat. Aan twee kanten een rechthoekig gat maken en aan de binnenzijde wat verstevigingsspullen.

Ik ga vanmiddag als ik thuis ben maar eens kijken en een beetje passen en meten.


:N

Gewoon de hoofdbalk verzagen zoals ik in de tekening heb aangegeven, makkelijker en je vat blijft sterk......

Aanbieding staat nog steeds ;)

Grtzzz Simon. 8-)
 
Super van je aanbod hoor, maar het werkt niet om de volgende reden:

De afstand tussen de aseinden (waar dus ook daadwerkelijk de vering in zit) is erg klein, namelijk zo'n 30 centimeter.

En om die 30 cm nu lager te leggen: dat schiet niet veel op, want het vat zelf is 67 cm in doorsnede.

Ik ga strakjes eens wat meten en een tekening maken.

ps ik ga toch maar netjes 8" bandjes bestellen, ipv van die lompe dingen die ik nu heb.
 
Binnenkort vrij. Eindelijk tijd om eens wat af te maken....

Deze week bandjes besteld:

aanhangerbandje.jpg


8 inch, en de 'pasvorm' is ook anders. En ik bedoel daarme de bolling (=hoe ver het wiel al dan niet uitsteekt tov het uiteinde van de wielbevestiging op de as).

Als ik ze heb, ga ik even passen en meten met het vat er naast. Daarna maak ik een definitieve keuze over de bevestiging van vat op de as en dissel, omdat eea invloed heeft op de hoogte.

"U hoort nog van ons..."
 
is het geen idee om de asuiteinden te "verzinken" in de balk?
door uitsparingen te slijpen waar ze in passen, maar dan moet er wel voldoende vlees over houden dat ze nog vast te bouten zijn..

zomaar even een idee van mij
 
Laatst bewerkt:
as%20compleet%20gemonteerd.jpg


Zoals je kunt zien, zitten de aseinden al op de rand. Weinig speling meer (=geen).

Dit zit voorlopig even goed, ik wacht lekker de wieltjes af, en volgens mij komt het helemaal goed hoor.

Dat ding gaat echt niet omkieperen....
 
Binnenkort vrij. Eindelijk tijd om eens wat af te maken....

Deze week bandjes besteld:

[afbeelding]

8 inch, en de 'pasvorm' is ook anders. En ik bedoel daarme de bolling (=hoe ver het wiel al dan niet uitsteekt tov het uiteinde van de wielbevestiging op de as).

Als ik ze heb, ga ik even passen en meten met het vat er naast. Daarna maak ik een definitieve keuze over de bevestiging van vat op de as en dissel, omdat eea invloed heeft op de hoogte.

"U hoort nog van ons..."

Wiel lijkt erg sterk op de wielen van mijn aanhanger. Je moet ze behoorlijk hard oppompen. Die wieltjes komen uit Polen.
 
Zou kunnen, komt hier vandaan:
http://www.jdehaangereedschappen.nl/framesetstartao_nw.htm

In ieder geval bedankt voor de tip!

Ik zit ook nog in mijn hoofd met het idee om de armpjes van de torsievering 'op de kop' te zetten. Dus met de armpjes naar de wielen schuin naar boven, in plaats van naar beneden.

Minder veer-weg, lijkt me logisch, maar hoeveel effect zal dat hebben? Het geeft namelijk wel enorm veel meer 'ruimte' voor het vat.

Iemand wat over te zeggen?
 
Zou kunnen, komt hier vandaan:
http://www.jdehaangereedschappen.nl/framesetstartao_nw.htm

In ieder geval bedankt voor de tip!

Ik zit ook nog in mijn hoofd met het idee om de armpjes van de torsievering 'op de kop' te zetten. Dus met de armpjes naar de wielen schuin naar boven, in plaats van naar beneden.

Minder veer-weg, lijkt me logisch, maar hoeveel effect zal dat hebben? Het geeft namelijk wel enorm veel meer 'ruimte' voor het vat.

Iemand wat over te zeggen?

Ja,

In principe zou het moeten kunnen, een torsie as is niks anders dan een 4kant stuk staf dat is opgesloten in 4 rubbers...( en dat in de koker geperst ) dus ik zie geen probleem.

Suc6

Grtzzz Simon. 8-)
 
.... Iemand wat over te zeggen?...
Wellicht...

Je bent toch niet verplicht om de as (dus de rechthoekige stalen koker) horizontaal te plaatsen, het is toch geen probleem als die koker bijvoorbeeld schuin naar beneden wijst ?
Dat geeft je heel veel vrijheid in het kiezen van de wagenhoogte.

Je kunt de dissel er immers onder willekeurig welke hoek aan lassen.
 
Hmmm,

Ik bedoel de koker (as) horizontaal houden, maar de armpjes vanaf de as naar de wielen naar boven laten steken ipv naar beneden (zoals het eigenlijk hoort).


Komend weekend passen en foto's, dan wordt er meer duidelijk.

Vast bedankt voor de reacties, en meer is altijd welkom.
 
.... Ik bedoel de koker (as) horizontaal houden, maar de armpjes vanaf de as naar de wielen naar boven laten steken ipv naar beneden (zoals het eigenlijk hoort)...
Dat begrijp ik, maar jij worstelt met de hoogte en ik doe de suggestie om de hele as in een andere positie te zetten.
Je kunt dan de beste hoek voor de wieldraagarmen kiezen terwijl je hem een andere hoogte geeft...
 
Laatst bewerkt:
Oh ok,

maar daar is niet veel mee te doen, aanzien er maar ongeveer 30 cm 'werkruimte' is bij die as. De rest van de breedte wordt in beslag genomen door de bevestiging van de as-einden.
 
... maar daar is niet veel mee te doen, aanzien er maar ongeveer 30 cm 'werkruimte' is bij die as. De rest van de breedte wordt in beslag genomen door de bevestiging van de as-einden.
Nu ben ik het die het niet helemaal begrijpt...
Wat is het probleem om de hele as (iets) voorover te laten kantelen ?

Probleem wat ik me zelf kan voorstellen is de veerweg; bij mijn weten moet voor een optimale wegligging de invering onbelast ongeveer 30% van de veerweg bedragen.
Dat zie je ook aan de positie van de wieldraagarmpjes, als de kar klaar is en die dingen belast worden veren ze in tot (als het goed is) net onder de horizontale stand, immers 50% van de veerweg is horizontaal.

Als je de as teveel verdraait krijg je een heel andere uitgangspositie van (de hoek van) die wieldraagarmen en komt ook de veerweg in de knoei.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap nu wat je bedoeld.

De as-koker niet perfect horizontaal zetten levert inderdaad ruimte op. Maar liever heb ik hem recht, om de dissel er goed op te kunnen zetten. Vandaar.

Voor de duidelijkheid wat plaatjes:

Zo is de boel 'standaard'. As-koker horizontaal, in de hoogste positie, en de armpjes van de vering naar beneden, zoals voorgeschreven.
as%20met%20wielen%20in%20rechte%20hoge%20positie.jpg


En nog even een close up van het verschil in hoogte dat gecreëerd wordt door de armpjes die van de as-koker naar de wielen gaan:
as%20met%20wiel%20in%20rechte%20positie%20close%20up%20van%20armpje.jpg


En dit is het andere uiterste: de boel ondersteboven zetten. Het vat zal dan kunnen zakken, en komt net tussen de wielen in:

as%20met%20wielen%20ondersteboven.jpg


Ik zal toch ook even de nieuwe wielen moeten afwachten, want die hebben een veel kleinere diameter. Ik denk dat het ondersteboven zetten niet eens meer kan, omdat dan de koker de grond raakt.

Maar je hebt gelijk: ik kan natuurlijk een andere hoek kiezen, en proberen dan eea goed aan de dissel te krijgen.
 
ondersteboven heb je bijna geen veerweg meer. De armpjes zullen niet verder draaien dan verticaal.
Iets tussen die standen in zou kunnen maar ik weet niet of je daar veel mee op schiet.

Ik zou de koker door slijpen en weer aan elkaar lassen zodat je een soort kuil krijgt waar het vat dan in past.
 
Dacht ik ook, bijna geen veerweg over. Die armpjes staan best onder een flinke hoek he?

De pest is dat ik voor het maken van die 'kuil' alleen het deel tussen de op de koker geplaatste aseinden kan gebruiken. Die aseinden zelf kan ik natuurlijk niet doorslijpen, dan is de torsie vering kapot.

En dat deel is slechts 30 cm. Bedenk daarbij de dikste ronding van het vat (ongeveer het midden) en wat je daarmee kunt winnen aan ruimte. Het is wel wat, maar het gaat dan om een paar centimeter.

Even wat maten bij de foto's hierboven: de as-koker is 70 cm lang. De diameter van het vat op dat punt ook (nou vooruit, 68 cm). Die aseinden hebben een lengte van 20 cm op de as-koker.

Er blijft dus maar 30 cm over, die ik kan verbouwen. Nog even los van het feit dat het perfect recht moet, omdat anders de wielen niet meer sporen....
 
Waarom verplaats je de kokerbalk niet naar onder de torsiestaven? De balk komt dan ongeveer op dezelfde hoogte als de wiellagers. Ik heb even een beetje zitten fotoshoppen om het duidelijk te maken. Let niet op de kwaliteit, het is effe snel om een idee te geven.
full
 
Dat is een mogelijkheid. En lost meteen een hoop op. :)

Maar '( : ik maak me dan zorgen over de vebinding. De bouten worden dan erg lang, en veel dikker dan dit kunnen ze niet worden (geen plek).

En er komt per stuk wel bijna de helft van het totale gewicht op, ook bij hobbels. Mijn gevoel zegt dat het zo snel zou kunnen gaan wrikken.

Ik zal ook deze tip eens laten zakken in mijn brein, iig bedankt.
 
Dat is een mogelijkheid. En lost meteen een hoop op. :)

Maar '( : ik maak me dan zorgen over de vebinding. De bouten worden dan erg lang, en veel dikker dan dit kunnen ze niet worden (geen plek).

En er komt per stuk wel bijna de helft van het totale gewicht op, ook bij hobbels. Mijn gevoel zegt dat het zo snel zou kunnen gaan wrikken.

Ik zal ook deze tip eens laten zakken in mijn brein, iig bedankt.
da's een kwestie van de torsie-blokken vastlassen.
 
heb je eigenlijk al uitgerekend hoe zwaar je aanhanger wordt in totaal en hoeveel gewicht er op de torsieveren komt?
Dan kun je gaan bepalen hoe ver de armen draaien bij de lege aanhanger. De veervoorspanning dus. Misschien valt het dan mee met de hoogte van het vat.
 
Waarom verplaats je de kokerbalk niet naar onder de torsiestaven? De balk komt dan ongeveer op dezelfde hoogte als de wiellagers. Ik heb even een beetje zitten fotoshoppen om het duidelijk te maken. Let niet op de kwaliteit, het is effe snel om een idee te geven.[afbeelding]

Zoiets bedoelde ik dus met mijn tekening... maar dan een gelaste versie zodat je geen lange bouten nodig hebt maar de standaard bouten. [|---\__/---|]

Lijkt me toch slim om een rit naar Dronten te nemen ( op een zaterdag bv ) en dan verbouw ik het spulletje voor je, geen kosten maar gewoon voor de leut.

Het scheelt je een boel experimenteren en onnodige kosten... ( als het fout gaat )

Neem dan alles mee wat je hebt en je kunt dan rijdend terug met de kar erachter.

Wat zijn de afmetingen van de koker ? ( een 140 mm x 70 mm oid ? )

Grtzzz Simon. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Het idee van Ganesh lijkt me goed...

Maar '( : ik maak me dan zorgen over de vebinding. De bouten worden dan erg lang, en veel dikker dan dit kunnen ze niet worden (geen plek).
Ik neem aan dat je het hele aseind niet andersom in elkaar kunt zetten ? In dat geval het volgende:

Ik zou die flenzen die nu boven aan de ashouders zitten naar beneden verplaatsen; in de praktijk slijp je de originele bevestigingsflenzen er dus af, en je last er nieuwe platen met boutgaten onder.
Je zou natuurlijk ook direct op de rechthoekige koker kunnen lassen, eenvoudiger maar minder mooi.

Let wel op dat je de zaak niet te heet laat worden bij het slijpen en vooral bij het lassen, het gevulkaniseerde rubber van het veerelement houdt er vast niet van.
Steeds bij beide een kort stukje lassen en dan laten afkoelen voordat je verder gaat met het volgende kleine stukje lassen.
 
Laatst bewerkt:
Het idee van Ganesh lijkt me goed...Ik neem aan dat je het hele aseind niet andersom in elkaar kunt zetten ? In dat geval het volgende:

Ik zou die flenzen die nu boven aan de ashouders zitten naar beneden verplaatsen; in de praktijk slijp je de originele bevestigingsflenzen er dus af, en je last er nieuwe platen met boutgaten onder.
Je zou natuurlijk ook direct op de rechthoekige koker kunnen lassen, eenvoudiger maar minder mooi.

Let wel op dat je de zaak niet te heet laat worden bij het slijpen en vooral bij het lassen, het gevulkaniseerde rubber van het veerelement houdt er vast niet van.
Steeds bij beide een kort stukje lassen en dan laten afkoelen voordat je verder gaat met het volgende kleine stukje lassen.


Sorry, toch weer gestuntel met risico's.....

No offence, maar ik zou dat risico niet nemen, gaat het fout dan kost het je een extra setje aseinden.... :N

Misschien dat jij dat wel goed zou kunnen maar je weet niet in hoeverre een ander bekend is met lassen enz.

Grtzzz Simon. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan