zelf aanhanger bouwen: dagboek

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Of jullie het interessant vinden weet ik niet, maar ik ga hier het verloop van de bouw van mijn aanhanger als een soort dagboek posten.

Eerder heb ik her en der al wat geïnformeerd mbt de speling van koppeling op trekhaak, en ik hoop dat het allemaal goed gaat.

Hoe ver ben ik nu?

Ik heb een oud aanhangertje op de kop weten te tikken (€25), veel goedkoper dan allerlei losse onderdelen kopen. Ik moet het ding nog ophalen.

Ook heb ik mijn opbouw al aangeschaft (gisteren).

Wat moet er gebeuren?

Er is een kort rijtje:

- trekhaak maken aan motor (met elektra aansluiting)
- opbouw maken
- aanhangeronderstel aanpassen

Ik begin met de opbouw.

EDIT: ivm ruimte gebrek zijn oudere foto's verwijderd en helaas niet meer zichtbaar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
DE AANHANGER

begin%20sloop%20aanhanger.jpg

aanhanger%20bijna%20gesloopt.jpg

aanhanger%20gesloopt.jpg



Die is nu officieel gesloopt. Nu ik eens goed naar de as en de wielen kijk, denk ik dat het van een Citroën komt. Drie bouten voor de velg, dopje in het midden, vaste as... 2cv? Diane?

Anyhow: lagers zien er eigenlijk nog wel goed uit, dus strakjes weer goed invetten en monteren, maar dan zonder speling.

Ook waren de diverse rubbers bij de bevestigingen van de bladvering op. dat veroorzaakt natturlijk ook weer ongewenste speling. En natuurlijk weer vervangende rubber zoeken.

Ik heb trouwens eerst die coils eruit geslepen en toen even gekeken (geprobeerd) wat het verschil is: nauwelijks merkbaar. De bladvering doet het goed en ik kom er straks wel achter in hoeverre de boel gaat stuiteren.

De komende hobbyuurtjes gaan denk ik op aan het weer netjes maken van de metalen delen, want het ziet er niet uit! Wat een zooi. Ik heb bij de Praxis even wat verschillende slijptollen ed gehaald, dus ik kan weer lekker "American Chopper" spelen.
 
... Nu ik eens goed naar de as en de wielen kijk, denk ik dat het van een Citroën komt. Drie bouten voor de velg, dopje in het midden, vaste as... 2cv? Diane?
Geen van beide.... De 2CV4/ Diane heeft onafhankelijke wieldraagarmen.
full


Een dergelijke starre as als jij hebt kom je tegen als achteras onder voorwielaangedreven bedrijfsauto's zoals de Opel Combo, VW Caddy; dat soort dingen, maar die hebben meestal schroefveren en geen bladveren.
 
Laatst bewerkt:
Op de site van Schuring zijn geen torsie-assen te vinden. Trouwens sowieso een slechte site: onduidelijk, geen prijzen....

Een jaar of 12 geleden een (auto) aanhanger gemaakt en de enige assen die ik kon krijgen waren met rubbers.
Bij Betting banden bij mij in de buurt hebben ze alles voor aanhangers en caravans.

Ik heb een piepkleine wals.
Ik zou die kokers kunnen walsen maar of die kleine radius gehaald kan worden weet ik niet. Ooit een keer in wat (heel veel) verloren uren gemaakt. zie foto.

full
 
Bedankt voor het aanbod: mijn kokers liggen nu in Geldrop, even kijken wat zij er van bakken...


Ben vandaag lekker aan het slijpen, schuren en krabben geweest:

puinzooi.jpg


Helemaal rest op de foto staat het stuk dissel dat over gaat blijeven en dat ik ga gebruiken. Het laswerk van de aanhanger was van de categorie "prutswerk", we noemen het maar 'braaien'....

Alle stukken metaal die ik straks weer ga gebruiken, slijp ik helemaal schoon. Als de boel dan in elkaar zit, gaat er lekker een laag Hammerite (hulde aan Hammerite) overheen. Morgen weer een dag.

Het vat is voor de helft geschuurd. Morgen de andere helft, en dan de jachtlak er overheen.

Morgen ook de rest schoonslijpen en dan meten en op maat maken.

Maar nu: friet!!!! :)
 
Kan idd zijn, eigenlijk maakt het me niet veel uit.

De boel ligt nu helemaal uit elkaar en ik ben de stukken metaal schoon aan het schuren. Enorm karwei.

Ik heb tussendoor vast de wielen schoongemaakt en gespoten met Hammerite en ook de wielophangingen aan de as.

gespoten%20wiel.jpg


De as zelf komt nog, die moet eerst nog ingekort worden en opnieuw gelast worden.

Eerst verder schoonmaken, dan meten en op maat snijden en dan lassen.
 
"Lief dagboek, het is al weer even geleden dat ik je vertelde over de vorderingen van mijn aanhanger.


Ik heb in de tussentijd wel wat gedaan, maar er zijn niet veel zichtbare vorderingen.


Ik heb het wijnvat nu geschuurd en gelakt en geverfd. Heel misshcine komt er later nog een laag Jachtlak over de hele boel heen, voor de zekerheid.

Afb003.jpg


De kleuren op de metalen banden zijn gelijk aan die van mijn motor, dus dat staat netjes:
Sportster%20zijkant.jpg



Verder ben ik nog bezig om de metalen frame delen schoon te schuren. Wat een %$#@werk is dat! Veiligheidsbril op, mondkap voor en lekker stoeien met de haakse slijper.

Ik denk dat volgend weekend de framedelen op maat gemaakt kunnen gaan worden en dat ik ze dan kan vastlassen.

Dan gaat het snel denk ik: aflassen en verven die boel!!

In de tussentijd moeten de steunen voor mijn trekhaak ook eens af zijn. De machinefabriek in Geldrop zou ze vorige week doen, maar ik heb nog niks gehoord. Ik ga ze morgen maar eens bellen.

Nou, dat was het weer. Dikke kus, en tot de volgende keer!"
 
Wel netjes gemaakt hoor, maar toch wat anders dan waar ik mee bezig ben.

Ik heb zelf geen auto, dus moet alles op de motor (die auto komt wel weer ben ik bang).

En ik vond het gewoon eens leuk om iets 'aparts' te doen aan mijn ergernis om een losse tas achterop vast te binden.

Erg leerzaam projectje tot nu toe. Volgende keer (?) neem ik een beter donorwagentje, dat scheelt al een hoop. Of gewoon losse onderdelen en dan een bakkie bouwen, kan ook. Dan maak ik er een paar achter elkaar, kan ik ze mooi verkopen: ik blij met de centjes en de klant blij met zijn aanhangertje.

Ook ben ik wel benieuwd naar het resultaat van mijn trekhaak ontwerp Als het allemaal goed past en zich in de praktijk bewezen heeft, gaat het min of meer in productie. Ik kan het in ieder geval veel goedkoper maken dan de aanbieders op dit moment. Maar ja, mijn uurloon is ook 10 cent...
 
"Lief dagboek, ik ben weer een beetje verder. Nadat ik van het weekend de ton aan de buitenkant twee maal heb gelakt, werd het tijd voor verdere actie. Ik heb een mooi vierkant luikje afgetekend en uitgezaagd.

losse%20houtjes%20van%20uitgezaagd%20luikje.jpg


Daarna beginnen met de hogedrukspuit, om de binnenzijde van de ton uit te spoelen, want dit zit aan de binnenkant:

achterkant%20van%20luije%20met%20zooi.jpg


Nou, die zooi gaat er niet al te makkelijk af merk ik. Dat wordt misschien nog krabben. Of ik houd het simpel: goed laten drogen en dan een vette laag Tectyl eroverheen...

Ik ga zo een mooi susteempje maken voor het luikje. Een paar dwarslatjes ed. Daarna nog de laatste lampjes voor de achterzijde aftekeken (ik was één setje vergeten), en dan is het mooi geweest voor vandaag.

Strakjes lekker voetbal kijken, morgen weer verder...

Dikke kus, Martell"
 
Nou, ik heb de boel aan elkaar gelast, maar het is en blijft scheef. Dat is het nadeel van een tweedehands zelfbouw aanhangertje kopen.

Ik ga het over een andere boeg gooien en ga voor een nieuwe as, een paar verse rechte metalen kokers en dan opnieuw een onderstel opbouwen.

http://www.speurders.nl/speurder.php?id=41013856&tbl=ads

Het vat vorderd gestaag: binnenkant ingespoten met hele smerige beschermrommel. Strakjes nog een laag Hammarite erover voor het afdichten.

De kokers die de steunen worden voor mijn trekhaak zijn ook klaar, maar die moet ik nog ophalen.

genoeg te doen nog!
 
Zijn we weer....

Ik heb nieuwe as-einden besteld: er was geen torsie as te vinden van de juiste breedte.

Wat ik dan zelf moet doen is een metalen koker van ong 10 cm breed, 5 hoor en iets van 65 breed vinden bij een metaalboer, om daar de 'as' van te gaan maken.

Later foto's hiervan.

Ik heb mijn kokers die de steunen voor de trekhaak worden opgehaald:

gebogen%20kokers.jpg


Tevens heb ik in de tussentijd bedacht hoe ik de koppeling op het trekdeel van de aanhanger wil gaan krijgen: ik wil dat de koppeling kan meebewegen in de bochten. Ik ga een steigerpijp gebruiken als lange dissel, van koppeling tot achterzijde van het vat. Deze heeft een buitendiameter van 48 mm.

De binnendiameter van de stalen buis waar de koppeling op komt is 64 mm. Daar moet dus iets tussen gaan komen dat kan gaan meedraaien.

En dat wordt Teflon. Ik heb een staaf Teflon geonden die al bijna op maat is. Er moet een gat van ong 48 mm in worden geboord en er moet een millimeter afgedraaid worden. En natuurlijk netjes op de juiste lengte afmaken.

De bedoeling is dan dat het stuk (of de stukken) teflon tussen twee flenzen op de dissel geplaatst gaan worden, net als de buis waar de koppeling op gemonteerd is. Het Teflon vangt dan mooi de wrijving van het draaien op. Ik moet eea wel netjes uitmeten, zodat ik bij optrekken en remmem geen last van verschuiven ga krijgen. Komt goed.

Even een footoole van de spullekes bij elkaar: steunen voor trekhaak, koppleing, dissel en metalen buis voor montage van de koppleing:

kokers%20teflon%20koppeling%20en%20dissel.jpg


Maar ik heb ook meer gedaan: binnenzijde van het vat is behandeld met een vieze gore zooi, maar wel duurzaam. Daaroverheen: Hammerite. Nu dus lekker afgedekt en duurzaam aan de binnenkant. Wel kudwerk, dat verven aan de binnenkant.

De buitenzijde drie keer gelakt met Wijzonol. Lampen gemonteerd en bedradingsschema gemaakt:

achterzijde%20vat%20definitief.jpg


De steunen moet ik passend gaan maken, maar heb ik even voor het oog met klemmen op de juiste plek gezet:

steun%20aan%20motor.jpg

steunen%20aan%20motor.jpg


Ja ja, geen mf sticker..... ;(

Ik moet eerst de bevestiging voor de steunen er op lassen en dan monteren. Dan kan ik de boel uitlijnen en op de plek waar de trekhaak moet komen een metalen dwarsverbinding er op lassen. Geeft stevigheid en een mogelijkheid voor montage van mijn trekhaak.

Onder de trekhaak komt de stekkerdoos. Draad gaat door de steun richting onderkant zadel.

Afin, weer wat gedaan, en nog een hoop te doen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ga je een kogelgewricht gebruiken? Zoals bij een auto.

Het verschuivende teflon verhaal begrijp ik niet. En als ik het wel begrijp werkt het niet.

De bewegingen moet je opvangen middels een kogelscharnier.

De gebogen kokers waar de aanhanger op komt moeten voldoende sterk zijn. Als je vol in de remmen moet dan is een bierton op wielen misschien net teveel van het goede en buigen die stangen door.
Stel dat je bierton 100 kg weegt incl. wielen dissel ,inhoud enz. en je remt met 10 m/sec2 dan komt die kracht ook op de buizen terecht.
Voor de berijder is zo'n stop het eqivalent van een handstand.
 
ik zou op de steun ter plaatse van de trekhaak links en rechts een koker lassen richting je bovenste ophangpunt van de schokbrekers.
dan krijg je dus een driehoek wat een stuk steviger is.

verder snap ik dat teflon verhaal ook niet echt en het nut ervan ontgaat me.
ben je bang dat je kogel niet genoeg kan draaien?
 
Terug
Bovenaan Onderaan