zelf aanhanger bouwen: dagboek

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Of jullie het interessant vinden weet ik niet, maar ik ga hier het verloop van de bouw van mijn aanhanger als een soort dagboek posten.

Eerder heb ik her en der al wat geïnformeerd mbt de speling van koppeling op trekhaak, en ik hoop dat het allemaal goed gaat.

Hoe ver ben ik nu?

Ik heb een oud aanhangertje op de kop weten te tikken (€25), veel goedkoper dan allerlei losse onderdelen kopen. Ik moet het ding nog ophalen.

Ook heb ik mijn opbouw al aangeschaft (gisteren).

Wat moet er gebeuren?

Er is een kort rijtje:

- trekhaak maken aan motor (met elektra aansluiting)
- opbouw maken
- aanhangeronderstel aanpassen

Ik begin met de opbouw.

EDIT: ivm ruimte gebrek zijn oudere foto's verwijderd en helaas niet meer zichtbaar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
allevelgenvan.nl -&nbspThis website is for sale! -&nbspallevelgenvan Resources and Information.
Steek
De steek van een wiel heeft betrekking op de bevestiging. De steek wordt omschreven met 2 cijfers: het aantal boutgaten en de diameter van de denkbeeldige cirkel die door het hart van de boutgaten getrokken kan worden. Een steek van 4x100 betekent dus dat de velg 4 boutgaten heeft met een steekcirkel van 100 mm. Bij velgen met 4 boutgaten is het meten van de steekcirkel eenvoudig omdat de boutgaten loodrecht op elkaar staan. Je kunt dan een liniaal pakken en van hart tot hart meten. Bij velgen met 5 boutgaten wordt het meten wat lastiger. Je zult dan een denkbeeldige cirkel moeten tekenen, zoals in de tekening hiernaast.
steekcirkel.gif
 
Steek
De steek van een wiel heeft betrekking op de bevestiging. De steek wordt omschreven met 2 cijfers: het aantal boutgaten en de diameter van de denkbeeldige cirkel die door het hart van de boutgaten getrokken kan worden. Een steek van 4x100 betekent dus dat de velg 4 boutgaten heeft met een steekcirkel van 100 mm. Bij velgen met 4 boutgaten is het meten van de steekcirkel eenvoudig omdat de boutgaten loodrecht op elkaar staan. Je kunt dan een liniaal pakken en van hart tot hart meten. Bij velgen met 5 boutgaten wordt het meten wat lastiger. Je zult dan een denkbeeldige cirkel moeten tekenen, zoals in de tekening hiernaast.

:?

Als de steek de diameter is van de denkbeeldige cirkel, dan kun je dus niet bij vier gaten de afstand tussen de gaten gebruiken...

De cirkel STEEKt namelijk uit, toch? :)
 
Super!

Het zou nog kunnen... Heb even gekeken bij vershcillende types Opel en Toyota, en er zitten wel dezelfde maten bij.

Of het past, dat zie ik dan morgen wel.

Maar je hebt gelijk: steekmaat is niet van hart naar hart van de boutgaten, maar van een boutgat naar de rand van de cirkel die door de bouten heen getrokken kan worden.... :?

Om het maar even eenvoudig te houden....
is wel logisch natuurlijk bij een oneven aantal bouten en bij een even aantal bouten meet je dat al automatich wanneer je de hartafstand tussen de 2 tegenoverliggende gaten meet.
 
Ha ha, ik ben een sukkel...

Ik heb de afstand tussen naast elkaar liggende gaten gemeten, en het moet natuurlijk de tegenoverliggende twee zijn..... |(


Ik voelde gewoon dat er iets niet klopte, gelukkig was het niet mijn hart ;)


Ff opnieuw meten.
 
Ha ha, ik ben een sukkel...

Ik heb de afstand tussen naast elkaar liggende gaten gemeten, en het moet natuurlijk de tegenoverliggende twee zijn..... |(


Ik voelde gewoon dat er iets niet klopte, gelukkig was het niet mijn hart ;)


Ff opnieuw meten.

nee een sukkel is iemand die nu weer (sorry dat is een ezel :+ ), opnieuw tussen de boutgaten gaat meten. :9

Je wist het gewoon niet, meer liefde voor motoren dan auto's denk ik. Bij motoren heb je haast nooit met steek te maken.
 
Laatst bewerkt:
Ja is wel wat breed, maar het was ook goedkoop.

Aqua planning? Dat zal me toch niet gebeuren?

Kan ik er niet twee BT45 van 120/90 op laten leggen of zo?















;)
 
Ik deed net wel grappig, maar volgens mij zit je bij autovelgen redelijk vast aan de breedte van de band, toch? (ik heb idd niet veel verstand van auto's :) )

Deze zijn 145 breed, klopt het dat daar dus ook alleen bandje van 145 op kan?

Ik moet toch nieuwe banden hebben, want deze geven gerandeerd aquiaplanning... :)
 
Je moet de breedte weten van je velg, naargelang daarvan kan je verschillende soorten banden leggen.
Bv: Als je 17" wielen hebt met breedte van 7", dan kan je daar banden opleggen van 185 tot 205 breed (ongeveer).
De grootte en breedte staan zowiezo ergens in de velg geklopt.
 
voor je iets koopt, kijk ook even naar het middengat in de velg, je kunt wel voor elke maat een opvulring krijgen, maar uitdraaien gaat niet of is kostbaar....

als de velg te groot is maakt dat toch niet uit? Dan is een ring echt niet nodig, zeker niet bij zo'n aanhangertje.


Ik deed net wel grappig, maar volgens mij zit je bij autovelgen redelijk vast aan de breedte van de band, toch? (ik heb idd niet veel verstand van auto's :) )

Deze zijn 145 breed, klopt het dat daar dus ook alleen bandje van 145 op kan?

Ik moet toch nieuwe banden hebben, want deze geven gerandeerd aquiaplanning... :)

aquaplanning op een aanhangertje :?
Denk je dat dat ding bij elke bocht gaat uitbreken ofzo? Ga eerst maar eens rijden met die banden, volgens mij maak je je druk om niks.
 
als de velg te groot is maakt dat toch niet uit? Dan is een ring echt niet nodig, zeker niet bij zo'n aanhangertje.aquaplanning op een aanhangertje :?
Denk je dat dat ding bij elke bocht gaat uitbreken ofzo? Ga eerst maar eens rijden met die banden, volgens mij maak je je druk om niks.


Jah ik weet niet of het ook kan, heb het zelf nog nooit met de aanhanger gehad.

Maar aquaplanning krijg je het snelst als je te brede banden hebt, zonder veel gewicht erop, dan kruipt het water toch snel eronder. Volgens mij voldoe je hier aan beide kriteria.
Persoonlijk zou ik dat niet graag meemaken, maar zou aan de ander kant geen idee hebben of snel gebeurd :?
 
Er zitten nu redelijke kale banden op.

Uiteraard ga ik eerst de boel netjes monteren en dan even proefrijden, want ik moet sowieso alles goed controleren: trekhaak, draaiinrichting, koppeling ed.

Kan ik meteen checken op de boel goed spoort en hoe de grip van de bandjes/wielen is.

Daarna keurig nette bandjes, misschine van die wat plattere, die je ook wel eens bij zelf gepimpte petjes-auto's ziet. Maakt het estetisch wel wat mooier.

Aquaplanning zal mi wel meevallen, maar iemand anders gaf de tip er op te letten.
 
Ik koop net assen met vering.....

Ik kijk wel even met de huidige oude bandjes.

Eerst maar eens de boel in elkaar zetten en rijklaar maken.

Dan even achter een auto voor de proef.

Dan de trekhaak aan de motor. En dan pas samen. Tot slot nieuwe bandjes en dan is het winterstop :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan