zelf aanhanger bouwen: dagboek

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Of jullie het interessant vinden weet ik niet, maar ik ga hier het verloop van de bouw van mijn aanhanger als een soort dagboek posten.

Eerder heb ik her en der al wat geïnformeerd mbt de speling van koppeling op trekhaak, en ik hoop dat het allemaal goed gaat.

Hoe ver ben ik nu?

Ik heb een oud aanhangertje op de kop weten te tikken (€25), veel goedkoper dan allerlei losse onderdelen kopen. Ik moet het ding nog ophalen.

Ook heb ik mijn opbouw al aangeschaft (gisteren).

Wat moet er gebeuren?

Er is een kort rijtje:

- trekhaak maken aan motor (met elektra aansluiting)
- opbouw maken
- aanhangeronderstel aanpassen

Ik begin met de opbouw.

EDIT: ivm ruimte gebrek zijn oudere foto's verwijderd en helaas niet meer zichtbaar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:^

zit dit topic al een tijdje te volgen en ben benieuwd naar het eindresultaat.

Ik ook. :)

Toch zal er de komende week / twee weken weer wat interessante ontwikkelingen volgen.

Ik heb even moeten wachten op wat essentiele onderdelen, maar die zijn nu bijna allemaal present.

Heb ik trouwens al verteld hoe het verven van de binnenzijde van het wijnvat me is vergaan?

Ik heb het drie weken terug gedaan. Vat buiten neer gezet, lekker in de zon. Onderkantje op straat, vierkante luik naar boven.

Een los peertje via het gat in de zijkant (die er altijd in zit met een kurk, zal wel voor het kraantje zijn) gedaan, omdat ik anders geen bal kon zien.
Waarom kon ik dan niks zien? Nou, als ik de binnenkant goed wilde ververn, moest ik met mijn hoofd, één schouder en de helft van mijn bovenlichaam het vat in hangen. De hele toegang is dan geblokkeerd, inclusief de toegang van zonlicht...

Ik heb nu trouwens nog 9 hernia's her en der in mijn rug, want een halve dag in een ton hangen is niet goed voor het lichaam....

Voordeel was wel dat een deel van mijn grijze haar verdwenen was; dit werd gecamoufleerd door zwarte Hammerite *O* die ik aan de binnenkant aan het smeren was. Helaas ging het weer uit de ton kruipen niet altijd zonder het hoofd stoten, vandaar :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
die kurk is voor het bijvullen. als wijn rijpt verdwijnt er ook wijn door het hout. hiervoor in de plaats komt lucht (met zuurstof) en dat kan de wijn verpesten. dus wordt elk vat om de paar weken bijgevult zodat hij weer vol is.
kon je voor het verven niet gewoon een roller met stok gebruiken hoef je niet helemaal dat vat in te kruipen.
 
U roept, wij draaien.

Dit zijn de as-einden:

losse%20assen.jpg


Hier is goed te zien dat de boel precies past :} *O* . Bouten had ik meteen nieuw bij besteld, en waren gelukkig allemaal aanwezig:

as%20op%20wiel%20voorzijde%20bouten%20zichtbaar.jpg


Straks nog wel het "TOYOTA" weg-katten....

En dan de achterzijde. Geeft meteen een goed beeld hoe het er uit gaat zien, qua constructie. Een beeld zegt zoms meer dan 1000 woorden (heb ik meestal bij vrouwen):

as%20op%20wiel%201.jpg

as%20op%20wiel%202.jpg



Oftewel: alles past. Geen gedoe met 'steek' of opvulringen....


Pfff *D

En nu friet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ps,

de aansluiting van de as hangt nu 'op zijn kop'..


Dwz: de hoek van het wiel naar de asbasis moet straks naar beneden komen te staan. Dit is immer de 'veerweg' die de torsieas biedt.
 
waar heb je die asjes gehaald en hoe bepaal je welke je nodig hebt?
of de veer niet te stug of te slap is bedoel ik.
Gaat dat op kilo's of op veerstijfheid?
En zit er ook iets van een schokdemper in/bij?

zou toepasbaar zijn op een zijspan namelijk.
 
:^Ik ook. :)

Toch zal er de komende week / twee weken weer wat interessante ontwikkelingen volgen.

Ik heb even moeten wachten op wat essentiele onderdelen, maar die zijn nu bijna allemaal present.

Heb ik trouwens al verteld hoe het verven van de binnenzijde van het wijnvat me is vergaan?

Ik heb het drie weken terug gedaan. Vat buiten neer gezet, lekker in de zon. Onderkantje op straat, vierkante luik naar boven.

Een los peertje via het gat in de zijkant (die er altijd in zit met een kurk, zal wel voor het kraantje zijn) gedaan, omdat ik anders geen bal kon zien.
Waarom kon ik dan niks zien? Nou, als ik de binnenkant goed wilde ververn, moest ik met mijn hoofd, één schouder en de helft van mijn bovenlichaam het vat in hangen. De hele toegang is dan geblokkeerd, inclusief de toegang van zonlicht...

Ik heb nu trouwens nog 9 hernia's her en der in mijn rug, want een halve dag in een ton hangen is niet goed voor het lichaam....

Voordeel was wel dat een deel van mijn grijze haar verdwenen was; dit werd gecamoufleerd door zwarte Hammerite *O* die ik aan de binnenkant aan het smeren was. Helaas ging het weer uit de ton kruipen niet altijd zonder het hoofd stoten, vandaar :)

Ik dacht dat je het vat (op deksel en bodem na) nog doormidden wou halen om een opklapbaar deksel te maken.
Als je dat nou eerst gedaan had, had je overal zo bij gekund EN had je direct de zaagsnedes kunnen behandelen.

Of ben je afgestapt van het idee om em doormidden te halen en heb ik er overheen gelezen?
 
Ben meteen maar ff door wezen beunen (koude friet -O- ).

Ik heb voor het idee even een stuk hout gebruikt, dat bijna dezelfde afmetingen heeft als de stalen koker die ik als draagas ga gebuiken:

wielen%20met%20tijdelijke%20as%201.jpg

wielen%20met%20tijdelijke%20as%203.jpg

Let ook even op het fijne stukje werkplaatsonderdeel links op de achtergrond...
wielen%20met%20tijdelijke%20as%202.jpg
 
waar heb je die asjes gehaald en hoe bepaal je welke je nodig hebt?
of de veer niet te stug of te slap is bedoel ik.
Gaat dat op kilo's of op veerstijfheid?
En zit er ook iets van een schokdemper in/bij?

zou toepasbaar zijn op een zijspan namelijk.

Via internet. Er zijn diverse handelaren. Gebruike torsie-as oid in Google, Speurders of Marktplaats.

Er is maar één model, dus dat uitzoeken was niet moeilijk. Het gaat geloof ik om belastbaarheid per aseinde in kg's. Deze mogen -uit mijn hoofd- max 450 kg per stuk hebben.
Zullen waarschijnlijk wel wat stug zijn, maar ja, geen keuze.

Ik geloof niet dat een schokdemper nodig bij torsieassen.
 
Via internet. Er zijn diverse handelaren. Gebruike torsie-as oid in Google, Speurders of Marktplaats.

Er is maar één model, dus dat uitzoeken was niet moeilijk. Het gaat geloof ik om belastbaarheid per aseinde in kg's. Deze mogen -uit mijn hoofd- max 450 kg per stuk hebben.
Zullen waarschijnlijk wel wat stug zijn, maar ja, geen keuze.

Ik geloof niet dat een schokdemper nodig bij torsieassen.

is het een echte torsie as???? niet zo'n as opgevult met rubberen rollen. Want die dempen wel.
 
Ik dacht dat je het vat (op deksel en bodem na) nog doormidden wou halen om een opklapbaar deksel te maken.
Als je dat nou eerst gedaan had, had je overal zo bij gekund EN had je direct de zaagsnedes kunnen behandelen.

Of ben je afgestapt van het idee om em doormidden te halen en heb ik er overheen gelezen?

Dat was wat verven aan de binnenkant wel prettig geweest ja :)

Maar ik heb anders besloten (en je hebt er over heen gelezen ;) ).

Nadeel van doorzagen in de lengterichting is dat het 'verband' van het wijnvat weg is. Nu haalt het ding zijn stevigheid uit de gebogen stukken en de duigen. Die wilde ik in tact laten om problemen te voorkomen. Daarnaast vind ik het authentieker om het vat zo heel mogelijk te laten.

Ik kan nu ook mooi de onderkant (is nu achterzijde...) gebruiken voor lampen ed, zonder rekening te hoeven houden met het uitklappen. Ook zit ik niet met de manier van scharnieren of bevestigen, want vergis je niet: alles is rond en dus lastiger!

Even de achterkant:
achterzijde%20vat%20definitief.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan