Yamaha XVZ 1300 A 1999

Klaasje1958

Rookie
27 jun 2008
4
0
Een paar vraagjes:
Waarom heeft de Venture 95 PK en de Royal Star 75 PK terwijl volgens mij de blokken nagenoeg identiek zijn? Heeft dat te maken met de CDI soms? Begrensd in z'n toeren?

Open uitlaten:
Moet ik compleet van voor naar achter vervangen i.v.m. de dunne (25 mm.) voorpijpjes of alleen de 4 dempers? En waar kan ik die spullen vinden?
 
Ik heb eens even op www.bikez.com gekeken, en de twee vergeleken, en volgens mij zijn de blokken idd identiek, alleen heeft de Venture waarschijnlijk andere carburateurs of idd een andere CDI, je ziet namelijk dat het maximum vermogen ook op een ander toerental wordt bereikt.

Waarschijnlijk heeft Yamaha dit gedaan omdat de XVZ 1300 Royal Star meer wordt gebruikt door solorijders en de XVZ 1300 Royal Star Venture meer wordt gebruikt voor mensen die met z'n 2en gaan reizen (evt. met bepakking) gezien de grote koffers en al die andere poeha die ze aan dat ding hebben gehangen (zonde...des te kaler des te beter... ).

En wat betreft die uitlaten, als je nu nog je originele fluisterpijpjes erop hebt hangen zou ik niet alleen een stel andere dempers kopen, maar gewoon een nieuw systeem van uitlaatpoort tot demper, dan loopt je brommert ook een stuk beter. Meestal (lees: eigenlijk altijd) monteren de fabrikanten namelijk een uitlaatsysteem wat een geheel is en niet in afzonderlijke onderdelen los te halen is. Waarschijnlijk moet je dus wel alles kopen in plaats van een deel...

Misschien moet je je carburateurs wel bijstellen (evt. met Dynojetkit) om er voor te zorgen dat je motor weer mooi loopt na het verwijderen van die enorme dempers.
 
Bedankt voor je reactie.
Wij reizen ook meestal met z'n tweeën. Dat gaat overigens prima hoor. En de dempers zijn los aan de voorpijpen bevestigd. Ik haal ze er namelijk 2x per jaar af om ze grondig te kunnen schoonmaken. Ik heb deze originele uitlaten overigens al iets opengeboord maar dat klinkt niet echt mooi. Ik zou eigenlijk gewoon een CDI van een Venture moeten zien te vinden en het dan gewoon proberen. Eventueel kan ik ook de sproeierbezetting nog kunnen vergelijken.
Verder heeft de Venture (en ook de nieuwere modellen Royal Star) 2 uitlaten. Ik heb er nog 4
 
4 is meestal beter, 2 betekend dus eigenlijk dat je een 2 in 1 uitlaat hebt, en dat kan wel beter zijn, maar dan moet je een heel goed uitgebalanceerd (performance-)setje hebben. Gezien alle milieu-restricties en dB-restricties zal dat dus niet hetgeen zijn wat het vermogen boost (en al helemaal niet met 20pk :P ). Dus ik zou nou niet gelijk die pijpen gaan kopen, maar eerder een setje half open of open van een van de betere merken (zoals Vance/Hines, Laser, enz.), die boosten meestal het vermogen wel redelijk. (en dan nog een dyno-jetkitje, een ander luchtfilter, ander cdi-tje en dan stijg je op bij het stoplicht :P :) )
 
Een paar vraagjes:
Waarom heeft de Venture 95 PK en de Royal Star 75 PK terwijl volgens mij de blokken nagenoeg identiek zijn? Heeft dat te maken met de CDI soms? Begrensd in z'n toeren?

Open uitlaten:
Moet ik compleet van voor naar achter vervangen i.v.m. de dunne (25 mm.) voorpijpjes of alleen de 4 dempers? En waar kan ik die spullen vinden?

Hallo Klaasje,
Ik heb dit jaar een Royal Star Tour Deluxe gekocht. Het is een amerikaanse uitvoering van de Royal Star die tot 2000 in Europa heeft gereden. Het klopt dat niet alleen de Venture maar ook de Royal Star TD 98 pk's heeft. Dit bereiken ze door o.a. een effectiever (=grotere) luchtfilter en grotere (32 mm verwarmde Mikuni) carburateurs te plaatsen. Deze zitten achter de beenschilden. Deze zijn bij de oudere XVZ 28 mm. Verder is de RSTD qua uiterlijk anders en is 380 kg. Voordat ik de motor kocht heb ik geïnformeerd of de onderdelen wel te verkrijgen zijn. Het distributiecentrum voor Engeland (waar de RSTD wel te koop is) ligt bij Schiphol.
Groeten Wil *:)
full
 
Hallo Klaasje,
Ik heb dit jaar een Royal Star Tour Deluxe gekocht. Het is een amerikaanse uitvoering van de Royal Star die tot 2000 in Europa heeft gereden. Het klopt dat niet alleen de Venture maar ook de Royal Star TD 98 pk's heeft. Dit bereiken ze door o.a. een effectiever (=grotere) luchtfilter en grotere (32 mm verwarmde Mikuni) carburateurs te plaatsen. Deze zitten achter de beenschilden. Deze zijn bij de oudere XVZ 28 mm. Verder is de RSTD qua uiterlijk anders en is 380 kg. Voordat ik de motor kocht heb ik geïnformeerd of de onderdelen wel te verkrijgen zijn. Het distributiecentrum voor Engeland (waar de RSTD wel te koop is) ligt bij Schiphol.
Groeten Wil *:) [afbeelding]


Waar staat de merknaam Yamaha op de motor?
 
Hallo Klaasje,
Ik heb dit jaar een Royal Star Tour Deluxe gekocht. Het is een amerikaanse uitvoering van de Royal Star die tot 2000 in Europa heeft gereden. Het klopt dat niet alleen de Venture maar ook de Royal Star TD 98 pk's heeft. Dit bereiken ze door o.a. een effectiever (=grotere) luchtfilter en grotere (32 mm verwarmde Mikuni) carburateurs te plaatsen. Deze zitten achter de beenschilden. Deze zijn bij de oudere XVZ 28 mm. Verder is de RSTD qua uiterlijk anders en is 380 kg. Voordat ik de motor kocht heb ik geïnformeerd of de onderdelen wel te verkrijgen zijn. Het distributiecentrum voor Engeland (waar de RSTD wel te koop is) ligt bij Schiphol.
Groeten Wil *:) [afbeelding]

dat is geen verkeerde fiets! Mooi man :)
 
Ook ik heb een Royal Star met aangepaste open uitlatdempers. Op de Harley dag veel complimenten gehad van harley rijders.
full
 
op mn "oude" Royal had ik ze ook :?
Wist niet hoe snel ik die dingen eraf moest halen |(
tyfus herrie en veel last van backfire :r
op mn "nieuwe" Venture zitten de orginele gelukkig _O-
Heb hier ergens nog wel wat inet . linkjes voor je met gebruikte/nieuwe

royalstarventure.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan