HD Street Bob - type goedkeuring

rbreggen

MF'er
25 aug 2007
80
0
Een US collega van me is naar NL verhuisd en heeft zijn nieuw gekochte HD StreetBob meegenomen. Invoerrechten zijn al betaald dus dat geld is al weg.
Nu nog nederlandse platen. Bij het RDW blijkt dat deze motor echter (nog?) niet een typegoedkeuring heeft en nu zit hij in de problemen -O-

Wat te doen?
Hij kan de motor zonder deze type goedkeuring laten keuren bij het RDW, dat kost een halve dag en dan vinden ze waarschijnlijk een hoop dingen (mijlen ipv km-teller, jiffy die de motor niet killed als het nog in de versnelling staat etc etc) dat kan al met al behoorlijk in de papieren lopen.
Ik heb wel eens gehoord van de Duitsland bocht omdat daar wellicht wel een type-goedkeuring is.

Is er iemand die hier iets verstandigs (=snel&goedkoop) over kan roepen?

Collega zit natuurlijk in zak en as.. '(
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me voorstellen, dat je collega in zak en as zit. Ik heb geen ervaring hierin, maar ik zou zelf het als volgt aanpakken:

1) zoek uit of er binnen europa een typegoedkeuring is. (HD kan je dat antwoord misschien geven)

als die er is:
2) kan je die ook gebruiken voor de RDW (europese regelgeving hierin gaat voor.
3) ga naar de RDW met het type goedkeuring en laat hem keuren.

Als die er niet is
2) zorg dat je voertuig voldoet aan de toelatingseisen (te vinden via overheid.wetten.nl)
3) laat hem keuren door de RDW.
4) ga aan de slag met eventuele makementen.
Mocht je wantrouwen aan de eisen, kun je ervoor kiezen om hem inderdaad eerst toe te laten in duitsland. Daar zijn ze wat soepeler met de eisen. Je hebt dan goedkeuring en kunt hem relatief makkelijk invoeren in nederland.

Succes!
 
Dit is wat in het nummer van de MAG staat in "zelf een motor bouwen".
____________________________________________________________________________