HD Street Bob - type goedkeuring

rbreggen

MF'er
25 aug 2007
80
0
Een US collega van me is naar NL verhuisd en heeft zijn nieuw gekochte HD StreetBob meegenomen. Invoerrechten zijn al betaald dus dat geld is al weg.
Nu nog nederlandse platen. Bij het RDW blijkt dat deze motor echter (nog?) niet een typegoedkeuring heeft en nu zit hij in de problemen -O-

Wat te doen?
Hij kan de motor zonder deze type goedkeuring laten keuren bij het RDW, dat kost een halve dag en dan vinden ze waarschijnlijk een hoop dingen (mijlen ipv km-teller, jiffy die de motor niet killed als het nog in de versnelling staat etc etc) dat kan al met al behoorlijk in de papieren lopen.
Ik heb wel eens gehoord van de Duitsland bocht omdat daar wellicht wel een type-goedkeuring is.

Is er iemand die hier iets verstandigs (=snel&goedkoop) over kan roepen?

Collega zit natuurlijk in zak en as.. '(
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me voorstellen, dat je collega in zak en as zit. Ik heb geen ervaring hierin, maar ik zou zelf het als volgt aanpakken:

1) zoek uit of er binnen europa een typegoedkeuring is. (HD kan je dat antwoord misschien geven)

als die er is:
2) kan je die ook gebruiken voor de RDW (europese regelgeving hierin gaat voor.
3) ga naar de RDW met het type goedkeuring en laat hem keuren.

Als die er niet is
2) zorg dat je voertuig voldoet aan de toelatingseisen (te vinden via overheid.wetten.nl)
3) laat hem keuren door de RDW.
4) ga aan de slag met eventuele makementen.
Mocht je wantrouwen aan de eisen, kun je ervoor kiezen om hem inderdaad eerst toe te laten in duitsland. Daar zijn ze wat soepeler met de eisen. Je hebt dan goedkeuring en kunt hem relatief makkelijk invoeren in nederland.

Succes!
 
Dit is wat in het nummer van de MAG staat in "zelf een motor bouwen".
____________________________________________________________________________

Samengestelde motorfietsen moeten na het samenstellen overeenkomen met een oorspronkelijk typegoedgekeurde motorfiets. Voor de beoordeling van de indentiteit is het frame bepalend Alleen als de oorspronkelijke fabrikant een nieuw vervardigd frame gebruikt, blijft de oorspronkelijke indentiteit gehandhaaft. Het deel van het fram met het oorspronkelijke indentificatie nummer moet je bij altijd de keuring inleveren. De herkomst van de onderdelen mot je kunnen aantonen aan de hand van documenten. Als je in de hiervoor genoemde gevallen het oorspronkelijke indentificatienummer niet bij de keuring kunt tonen geeft de rdw geen kentekenbewijs af.
Bron MAG-a-zine 96
________________________________________________________________________

Mischien dat je hier ook wat aan hebt.
Succes
 
Laatst bewerkt:
De streetbob staat toch ook hier in de catalogus, lijkt me dus te moeten kunnen
 
idd, sla ze daarmee om de oren

stelletje lamzakken daar *O*


Al gevraagd of ze een type-goedkeuring kunnen regelen voor dat ding?
 
Laatst bewerkt:
wel verwarrend dit: bij HD zeggen ze dat er idd geen typegoedkeuring is en dat ze 'echt niet weten...' wanneer dat komt.
Gesproken met motorsaloon in a'foort.
Is dat gewoon een voorbeeld van slechte service of is het nou echt zo?
en hoe kan die dan gewoon in de catalogus staan? is dat ding online te vinden (NL versie dus)
 
Direct de importeur aanspreken, dit lijkt gewoon onwil te zijn
 
De streetbob staat toch ook hier in de catalogus, lijkt me dus te moeten kunnen

maar er zit vaak nog wel wat verschil in Amerikaanse of Nederlandse bikes, ivm die zielige Nederlandse regelgeving.

Ik zou idd de importeur eens aanspreken, kijken of die kan uitleggen wat de exacte punten zijn waarom die in USA OK is en in Nederland niet. Die moet je (als het goed is) daar wel een lijstje van punten van kunnen geven waarom je geen kenteken kan krijgen, en dat kun je dan weer fixen voor die RDW-keuring, scheelt 1 keuring en dus veel geld.

Verder heb ik die duitse constructie nog niet eerder gehoord, maar ik vraag me af of je dat wel kan doen als Nederlander, of dat je daar ook duitser voor moet zijn...
 
Terug
Bovenaan Onderaan