Honda CB250 (Twin) Topic

jahh idd *O* de Frankenstein CB loopt :Y en wat een geluid :9~ en een geweld :9~ voor een ex-250cc motor O-) en dat met alleen al beetje warm rijden en inrijden, ben benieuwd hoe die loopt als ik m echtde sporen geef.

foto's filmpies enz laat nog even op zich wachten, heb geen knappe camera helaas, en ik moet ook nog het startcircuit aan de gang krijgen, evenals de carburateur voorzien van nieuwe rubbertjes en pakkingen, hij lekt pittig.

maar het belooft wel wat, wat een gaaf apparaat *O*
 
zolang er maar een CB250 sticker/framenr op zit O-) :+

ik zit ook te sleutelen; voorvorkkering, nieuwe remkabel, remvloeistof, remklauw revisie
full

ka5x7t.gif

full

359fxch.gif

4ptatw.gif


Ik zit even vast met de voor wiel... die wil niet van de as. Volgens mij is het misschien erop geroest.. dus ik zit voorlopig het onder de IMAG/WD40 te spuiten. Hoppelijk komt is zo los. Of weet iemand een andere oplossing. Er zit geen bout op het uiteinde van de voorvorkpoot om het aan de andere kant vast te houden., dacht ik (2keer gekeken)... dus...
 
Ik zie dat je de km teller kabel nog vast hebt zitten... Ik zou die eens proberen los te halen en kijken of de as er dan wel uit wil!
En ik heb mn handvatverwarming gesloopt.. -O- Heel fijn... als je een draadje net iets te strak doet en je het gas van de cb vaak tot het einde opendraait... :')
 
Ik zie dat je de km teller kabel nog vast hebt zitten... Ik zou die eens proberen los te halen en kijken of de as er dan wel uit wil!
Ik had hem boven bij teller losgehaald. En onder gewoon de hele teller van de vooras geschoven. Dat was geen probleem. Ik denk dat de lagers aan de as zijn geroest :X Dus nu ff 2 dagen in de IMAL/WD40 laten weken. Ik kijk zo ff weer
En ik heb mn handvatverwarming gesloopt.. -O- Heel fijn... als je een draadje net iets te strak doet en je het gas van de cb vaak tot het einde opendraait... :')
hm... kijk maar, of het nog terug te solderen is.
 
Hallo mede motorfans!

Ik ben vanmiddag naar een motorzaak geweest om me een beetje te orienteren op mijn eerste motor.(ben 17)
Een paar motoren geprobeerd qua zithouding, maar zat niet allemaal evengoed omdat ik best lang ben.

Tot ik bij de kleine CB250 kwam.. Ik dacht, dat gaat nooit passen, maar tot mijn verbazing zat het als gegoten. een lekkere relaxte houding, rechte rug, perfect!

M'n knietjes komen wel boven de tank uit, maar het zit niet slecht.

De prijs sprak me ook erg aan; E690,-
(dit komt ook omdat er wat valschade op zit, 1 kras op tank, deukje in voorspatbord, glijspoor op blok. uitlaat is gelukkig niet beschadigd, ivm valbeugels)

Het is 99% zeker dat ik deze gaat kopen.
Helaas moet ik nog even wachten voor ik mag rijden:(

Zijn er hier ook lange mensen die een cb250 rijden?

foto's:
45019493_4.jpg


45019493_1.jpg
 
Ga je 'm niet leasen dan? :+

Nee maar ff serieus, wanneer wordt je 18? En wanneer ga je beginnen met lessen en wanneer haal je het en hoeveel geld ben je daar aan kwijt?

Qua lengte is de vraag denk ik hoe lang ben jij? Ik hebo.a. op een CB250 gelest en met mijn 1,86m paste ik er best op.

Weet je ook of je het een lekkere motor vind om te rijden? Kan je een proefritje maken?

Ik hou op met kritisch zijn. Motorrijden doe je met je hart ;)
 
Hoi Lennard!

Ten eerst: Ex-lesmotor
Koop nooooooit een ex-les motor!
Ik zat vier jaar geleden ook voor zo'n motorfiets als die je nu laat zien, een CB250 ex-les motorfiets.
Wat heb ik geleerd uit mijn ervaring.
Ik kon zo'n 3000km genieten van mijn 500€ motorfietsje, waarna van alles vernieuwd moest worden.
achterband 120€
achterrem 20€
ketting 150€
koppelingsplaten + carterpakking 100€
kleppen laten stellen 30€
voorrempadjes 15€
remschijf 120€
remolie 5€
luchtfilter 20€ (goedkoper via motozoom.nl, louis.de 4€ + zelf erin zetten)
linker schakelaar knoppen 120€ (na afdingen bij motorzaak :+ kon geen gebruikte vinden op dat moment)
Hierna deed mijn CB250 gewoon goed voor 15000km tot de volgende onderhouds beurt.

Ten tweede: Waarde
Die motorfiets die je laat zien is 450-550€ waard. 690€ is te veel tenzij er nieuw banden en ketting erop zit.

Ten derde: Koop een goede.
Je kan beter een nete CB250, zonder valschade, in origineel lak, kopen voor iets meer rond de 800€. Bespaar je een hoop geld en elende ermee, later. (als een motor niet origineel is geverft dan is vast wel al eens gevalen)

Ten vierde:
Ik weet niet hoe lang je precies bent. Ik ben 1.76½m, voor mijn lichaam benen is de CB250 eigenlijk te klein om relaxed lange stukken op te rijden. Maar ik rij zo ook wel lange stukken het is gewoon wat minder comfortabel. Op de snelweg mij benen willen eigenlijk wijd. Voor 50km stukjes maakt het niet veel uit.

Hoedan ook, het is goedkope motorfiets om te berijden die zelfs jij redelijk goedkoop kan verzekeren. Maar goed kijk maar of het JOU wel bevalt, jij gaat waarschijnlijk toch op een CB250 lessen. Er zijn nog veel andere beginners 25kW motoren; LTD305, CB500begrensd, GS500begrensd, GS250.
Maar de CB250 is wel een betrouwbaar veilig keuze.
 
Hoi Lennard!

Ten eerst: Ex-lesmotor
Koop nooooooit een ex-les motor!

achterband 120€ --> 50 op internet
ketting 150€ --> 100 op t internet
kleppen laten stellen 30€ --> zelf doen op een klusdemo
Luchtfilter --> 4 eu via motozoom

Die motorfiets die je laat zien is 450-550€ waard. 690€ is te veel tenzij er nieuw banden en ketting erop zit.

Wat je ook kan doen, is marktplaats in de gaten houden. Vaak kan je voor niet al te veel geld een oldtimer cb kopen, nog goedkoper in de verzekering!
Heb ik ook gedaan... Motor liep niet (€ 175) moest wel een paar dingen vervangen... Voorband (€ 130), kleppendekselpakking, olie, oliefilter, luchtfilter, remolie, bougietjes en een gaskabel (€ 60 bij elkaar) totaal 365 euro. *O*
Dit is allemaal niet heel erg moeilijk en met enige hulp van een werkplaatshandboek goed te doen!
En waarom koop je je motor niet particulier? Wil je garantie? Als je iemand mee neemt die er wat verstand van heeft, komen er naar mijn idee niet heel veel kosten meer bij..
 
Laatst bewerkt:
@matta;

Ik zie particulier eigenlijk geen motoren die nog wat zijn, en ik hou niet zo van dat gerommel, daarom hoop ik dat ik het er 2 jaar mee uitzingt.
Ik heb zitten rekenen, en maak waarschijnlijk in die 2 jaar 10.000 km maximaal.
Dus dat zal toch wel lukken zonder gekke reparaties?

@fuzy;

Er zitten nieuwe banden op, en ze brengen hem gratis wat eigenlijk E80,- zou kosten :)
(70 km heen en weer)

Ik hem hem dus gekocht.
Ik had wel een motorrijder meegenomen voor een proefrit, en die vond hem ook ok.
(heb zelf ook nog ff gereden *O* )

En over die valschade eventuele toekomstige technische problemen, ik werk bij een spuiterij en garage, waar ook motorrijders werken :Y


Al met al hoop ik natuurlijk dattie z'n geld waard is, en bij een dealer ben je allicht iets meer kwijt, maar ik zoek al 3 maanden, en heb in die tijd maar 1 goede cb250 voorbij zien komen, maar die was helaas net weg toen we zouden gaan kijken;( (dat was een bananengele, waarschijnlijk de enigste in Nederland :P )

En waarom nou een cb250?

-Omdattie er leuk uit ziet.
-omdat die zuinig is.
-omdat de onderdelen niet gek duur zijn, en overal te vinden.
-omdat het aarschijnlijk toch maar een 2-jaarsfiets wordt.(of ik hou hem als pekelfiets :P )
-omdat er geen ingewikkelde techniek in zit.(wat weer duur is als het stuk gaat)

BTW, kword over 6 maanden 18 '( :P
 
Ga je 'm niet leasen dan? :+

Nee maar ff serieus, wanneer wordt je 18? En wanneer ga je beginnen met lessen en wanneer haal je het en hoeveel geld ben je daar aan kwijt?

Qua lengte is de vraag denk ik hoe lang ben jij? Ik hebo.a. op een CB250 gelest en met mijn 1,86m paste ik er best op.

Weet je ook of je het een lekkere motor vind om te rijden? Kan je een proefritje maken?

Ik hou op met kritisch zijn. Motorrijden doe je met je hart ;)


leasen is ook een optie :P

ik word over 6 maande 18
ik begin 2 maande voor me 18e met voertuigbeheersing(geregeld met de rijschool :) )
Hoop binnen een week me theorie te hebben, en daarna direct voertuigbeheersing.
En dan nog verkeersdeelneming..
Ik neem waarschijnlijk 3-5 lessen in de week..(heb dan toch vakantie)

lengte: 1,90. Maar ik gebruik hem toch hoofdzakelijk voor school/werk verkeer (18/25km)

Ik heb 10 minuutjes gereden, en ik vond het heerlijk zitten, vond het alleen jammer dattie niet zo hard trok als me scooter :P (zie profielfoto)
 
full

Toch nog de velg van de as gekregen door middel van IMAL/WD40 + een grote hamer
full

Voorvork uit elkaar halen.
full

Stofkapje met een schroevendraaien ff eruit flikken.
full

(helaas kwam daar een beetje laat achter, dus er is één nieuw in bestelling)

full

Zekeringring eruithalen
full

voorvorkkering uithalen
full


In deze volgorde zatten ze erin
full

Dit is de volgorde van de hele voorvork zonder de veren.
full


Nieuwe voorvorkring erin zetten
full

Oude voorvorkkering overheen zetten
full

en de nieuw ring op zijn plaats hammeren (zo beschadig je de nieuwe ring niet)
full

Oude ring weghalen en nieuwe stofkapje erindrukken.
full


full

Inelkaar schuiven
full

Tijdens het terugdraaien van het schroefje moet je duwen of trekken aan de vork zodat ie niet meedraait
full





Rem iets verder uitelkaar halen
full

full
 
Heeft er iemand nog een werkplaatsboek (over) van de cb 250 wat ik over kan nemen voor een zacht prijsje?

Of weet iemand waar ik die kan kopen?

De cb250 die ik heb is van '96, maar over het algemeen is de techniek van de motorn door de jaren heen wel hetzelfde gebleven toch?

Alvast bedankt!
 
je zult toch echt een WPH nodig hebben voor jouw specifieke motor type, dus niet van een CB250 uit pakweg 1980 bv.

techniek zit wel degelijk verschil in
 
Ok, bedankt voor je reactie!

Heeft er dus iemand een WerkPlaatsHandboek voor een cb250 uit '96?
(of weet waar ik die kan kopen)
 
Helaas heb ik die ook niet. Ik ben nu gewoon met het motto bezig van 'nothing to lose' aan het klussen... goedkoper klusles is er niet :+
Ik heb wel een Owner's Manual, daarin zit hoevaak die eigenlijk geserviced moet worden. En de waardes van olie, bugie, luchtdruk, etc...

Trouwens een oude CB250N '80 WPHB zou wel handig zijn voor de mensen die nog nooit wat hebben uitelkaar gehaald. Want het zijn twee simpel modellen, zo simpel dat ze niet veel kunnen verschillen, de blok na.
 
Ik wist niet een dat er ook nog een Owners Manual bestond, dus als iemand die nog over heeft...
 
Ik zal een keer wel wat moeite nemen en inscannen... -_-" ...*zucht*...

veel kleine pagina's... ik bedenk wel wat om het in de automatisch scan apparaat te gooien...
 
Dank je!
Ik ben al blij als ik die belangrijke waardes en getalletjes heb, zoals:
-welke bougie
-klepafstand
-olie
-bandendruk
 
Dank je!
Ik ben al blij als ik die belangrijke waardes en getalletjes heb, zoals:
-welke bougie
-klepafstand
-olie
-bandendruk
Ja, het is van de Nighawk versie maar het zal wel hetzelfde zijn als de Two-Fifty
Bougies:
Bij mij zaten, NGK C7HSA erin voor 30000km, en deden nog prima, maar kosten niks dus voor de zekerheid vervangen.

Standaard:
NGK: CR6HSA (zit er nu in)
ND: U20FSR - U


Voor koud klimaat:
NGK: CR5HSA
ND: U16FSR - U


Voor lange hoge snelheid ritjes (lol, staat echt in het boekje):
NGK: CR7HSA (ik had dus C7HSA erin en niet CR7HSA, ik weet wat het uit hoort te maken)
ND: U22FSR - U




Olie, gewoon motorfietsolie:
10W40 (bij -15 tot 40+ °C ) (dit is wat bij mij erin zit)
10W30 (bij -15 tot 35°C )
20W40 (bij 0 tot 40+°C )
20W50 (bij 0 tot 40+ °C tot extremer temperaturen)



"Valve clearence": De juiste maat zit er niet in de Owner's Manual. Maar hoort wel om de 6400km gechecked te worden.... volgens het boekje. Ik heb 25000km gereden zonder wat aan te doen. De monteur zei, het zat een beetje ruim maar eigenlijk wel prima. (ik heb nog niet al te verstand van maar ik hoor het kan beter wat ruimer zitten dan te dichtbij anders kunnen je kleppen tegen de cilinders botsen)



Bandenspanning:
Ik heb zelf van een motorzaak gehoord:
Voor: 2.2bar
Achter: 2.5 bar


Voor mij werkt het prima. Als het achter wat zachter is. Vind ik het prettiger met tourritjes. Voor de snelweg doe ik wel eens 2.6bar
 
Laatst bewerkt:
Ik zal binnenkort een leuk fotootje maken van m'n nieuwe aanwinst, zodat die misschien in de OP geplaatst kan worden.
 
Daar komt ie zeker te staan :Y

Trouwens wat ik je nog wou aanraden. Als niemand die motorfiets gebruikt voor drie maanden of meer, dan kan je het net zo goed ff schoorsen (22€). Dan hoef je het ook niet te verzekeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan