Honda CB250 (Twin) Topic

Zo'n AT50 heb ik ook gehad ergens in '85 of '86. Destijds de verkeerde brommer; wilde je een 'weg'model dan moest het wel een MB50 zijn of hooguit een RD50MX. In Drenthe was mijn KS50 nog gewoon een topper maar in Amsterdam kon dat niet meer.
Met geen zin om met de Zundapp voor ouwe lul te worden versleten in de hoofdstad dacht ik dat de AT50 de perfecte oplossing was. Fout dus.

Toch had het ding wel wat. Een eerste aanpassing was die afschuwelijke stuurkuip. Ding eraf en er een van een Puch Monza erop. Via contacten in Yoegoslavië een originele snelle cilinder set geregeld. Verlengde pijp uit de uitlaat ingekort (doorzagen net na de bocht en weer vast laten lassen maar nu zonder de dertig centimeter buis die van de bocht het expansiestuk in liep).
Carburateurtje gewoon standaard en een top van 65km/u en dat ook nog met wind tegen en brug op.

Nog een bijkomend voordeel was dat hij niet diefstal gevoelig was en dat ik bij controles niet één keer op de band ben gezet. "Ach zo'n ding is toch niet op te voeren,die hoeft niet hoor" heb ik meermalen gehoord.

Uiteindelijk is de AT50 ingeruild bij gebroeders De Jong voor een RD50MX met stuur- en onderkuipje, net een motor toen en groter dan mijn CB200 die er toen ook was.

Ach ja, brommers. Even weg mijmeren bij vroeger, Ik heb meer brommers gehad dan motoren dus er is genoeg herinnering.

Ik kon hem toevallig goedkoop kopen, dus toen gelijk gekocht.
Ondanks dat het inderdaad een brommer is die nergens bij hoort (niet bij de Tomosjes met het hoge stuur, maar ook niet bij de 'snelle' buikschuivers), ben ik er blij mee.
Brengt me elke dag naar het station en is lekker makkelijk te onderhouden.
Plus het ouderwetse geluid blijft toch het mooist tijdens het optrekken.

Maar volgens mij is dit het motor-forum ;)
Binnenkort maar eens een grote beurt geven aan de CB250 en hem poetsen...
 
Poetsen is goed en misschien een nieuwe buddy overtrek?

Alleen weet ik niet of die leverbaar zijn voor een RS. Voor mijn Kawa Z550GT zijn ze gewoon veel te duur dus maak ik die zelf. Niet moeilijk hoor gewoon een oude overtrek als mal gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Motor staat helemaal in een vettig goedje, dus ziet er nu erg dof uit maar ik makkelijk op te poetsen (gelukkig).

Overtrek is te koop in Engeland iig, kost 22 pond. Dus vind ik meevallen.
Wil er ook andere handvatten op hebben, de rechter zit een grote scheur in.

Allemaal kleine dingetjes dus, maar wil dat wel doen voordat ik er veel mee ga rijden.
 
Hallo alle CB250 liefhebbers,

Misschien een beetje raar om dit hier te posten.
Maar ik heb nog twee blokken en nog een blok in onderdelen liggen. Voor een CB250 (type met startmotor) Ik heb mijn motor verkocht dus deze onderdelen niet meer nodig, misschien kan ik er hier iemand voor weinig blij mee maken. Ook zitten er nog een paar kasjes en kabels bij zoals de spanningsregelaar en ecu.
Laat maar weten of u iets nodig heeft het liefst alles in één keer ophalen in Zwolle. Prijs kommen we vast wel uit. Foto’s kan ik eventueel maken en mailen.

Groeten Bart
 
Hoi Peter,

Ik durf je niet te zeggen uit welk jaar ze komen. Ik heb ze destijds bij de motor gekocht voor onderdelen maar eigenlijk niets nodig gehad. Stuur me anders maar even een PB als je wilt dan kan ik evt. Foto's mailen.

Gr. Bart
 
Hallo alle CB250 liefhebbers,

Misschien een beetje raar om dit hier te posten.
Maar ik heb nog twee blokken en nog een blok in onderdelen liggen. Voor een CB250 (type met startmotor) Ik heb mijn motor verkocht dus deze onderdelen niet meer nodig, misschien kan ik er hier iemand voor weinig blij mee maken. Ook zitten er nog een paar kasjes en kabels bij zoals de spanningsregelaar en ecu.
Laat maar weten of u iets nodig heeft het liefst alles in één keer ophalen in Zwolle. Prijs kommen we vast wel uit. Foto’s kan ik eventueel maken en mailen.

Groeten Bart

Als je mij een paar foto's mailt kan ik zo vertellen om welk type het gaat. Zelf heb ik verder geen interesse maar ik kan me voorstellen dat je met het juiste type er bij makkelijker geïnteresseerden bereikt.
 
Ik heb jullie allebei foto's gemaild.
Peter kan ik helaas niet mailen, omdat ik hiervan geen mail adres kan vinden op deze site.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb jullie allebei foto's gemaild.

Het gaat in ieder geval om Europese blokken van de TwoFifty of NightHawk uitvoeringen van de CB250.
Daar de Europese uitvoering van de NightHawk hier ook TwoFifty heet kan dat erg verwarrend zijn. Het verschil is de toerenteller aandrijving die de regulier gevoerde TwoFifty wel heeft maar de NightHawk uitvoering van de TwoFifty niet. Dit is zo te controleren aan de hand van een opening in het rechter carterdeksel ongeveer ter hoogte van de vulplug aan de voorkant van het blok, hier hoort de toerentellerkabel in. Helaas is dat niet te zien op de foto's.
Waarschijnlijk is echter dat het gaat om de uitvoering met toerenteller omdat de Europese uitvoering van de NightHawk hier nauwelijks is geïmporteerd.

Afgezien daarvan zijn de blokken identiek. En dus ook gewoon uitwisselbaar. Ook is er geen verschil in blok-uitvoeringen per jaartal. Bij de voorganger de CM250c was dit wel zo, deze heeft twee fabricage jaren maar hier zijn wel interne verschillen per jaar (o.a. de aandrijfas en carburateur) Deze blokken lijken sprekend op een NightHawk blok maar zijn inwendig zodanig verschillend dat deze niet zonder meer in een TwoFifty zullen passen. De ontsteking van de Twofifty zal volledig moeten worden overgezet en als het dan om een 81'er gaat ook de krukas. Maar goed, dit zijn geen CM250c blokken.

Verschil tussen de Europese TwoFifty en de Amerikaanse (en Canadese) NightHawk zit afgezien van de toerentelller aandrijving alleen in de carburateur die aan de andere kant van de oceaan minder stel mogelijkheden mag hebben dan hier en vaak geseald is om te voorkomen dat de afstelling veranderd wordt en de motor het milieu meer gaat belasten. De carburateur die ik kan zien is geen USA uitvoering.

Let goed op bij het starten dat er altijd een accu aan de motor moet zitten anders is de CDI ontsteking in een zucht en een scheet voorgoed kapot.

Dus Bart; even kijken of er een toerenteller opening is als er in het gat een wormwiel te zien is gaat het zeker om een TwoFifty blok (of een aangepast NightHawk blok maar dat is dan geen probleem meer want er is dan geen enkel verschil met de Europese broer).
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de duidelijke uitleg.

Vanmorgen snel even gekeken maar volgens mij zit er geen toerental aansluiting op de blokken. Wel zit er eren uitsparing in de deksel waar dit bij andere motoren gemonteerd zit. Dit zal dan over gezet moeten worden van het eigen blok.
 
Dat is goed te doen.
Bij een ander blok monteren kan je het best meteen een grote beurt toepassen dus dan moet het olie zeefje er uit. Kleine moeite om dan gelijk de oliepomp te wisselen. Dit moet ook want hierop zit de toerenteller aandrijving. Voor het monteren alles goed schoonmaken nieuw pakkinkje en nieuwe bougies . Check meteen dan de koppeling want die ligt dan ook helemaal bloot. Na het afmonteren even een compressie test (laten) doen en bij goed resultaat afvullen met een volledige synthetische olie. En dan proberen maar.

Let wel; 'proberen maar' want bij losse blokken heb je ze niet eerder kunnen testen. Zelf ga ik altijd voor rijdende exemplaren maar dat heeft ook te maken met genoeg ruimte om de extra fiets te kunnen demonteren.
 
Even een oproepje,

Ik ben opzoek naar een CB250 RS. Heeft hier iemand nog iets in de aanbieding?
 
Ik heb nog wel 1staan die ik verkoop tegen juni.
Blok is volledig uit elkaar geweest en heeft nieuwe pakkingen, Uitlaten zijn opnieuw gespoten in hitte bestendige verf nzo.
 
Ik heb twee jaar terug mijn CB250 Two-Fifty verkocht. Ik rij nu een CB500S uit 1999.
 
Misschien een stomme vraag, maar gisterochtend wilde ik met de motor naar school gaan, CB250 RS.
Maar kreeg hem niet gestart, omdat die verzoop.
Had de choke volledig open gezet en zonder gas te geven wilde ik starten, maar sloeg niet aan. Dus toen nog halve choke en met een beetje gas en nog wat dingen geprobeerd.
Uiteindelijk was de accu leeg en maar aangelopen, wat in 2 keer ging...

Wat deed ik verkeerd? 's middags naar huis startte die weer als van ouds, gewoon met één druk op de knop.
Het was net boven het vriespunt maar de zon scheen al wel, maakt dat veel uit voor het gebruik van de choke?
 
Terug
Bovenaan Onderaan