Honda CB250 (Twin) Topic

Ik start mijn motoren meestal als volgt:
  1. Startknop
  2. Krukas draait rond
  3. Beetje gas erbij, zodat de brandstof kan ontsteken.
  4. Choke beetje uittrekken, om de motor draaiend te houden
  5. Motor net draaiend houden met de choke (ik trek de choke zelden volledig uit)
  6. Choke geleidelijk dicht zetten, met de kou duurt het wat langer.
(choke niet te snel dicht zetten, bij mij viel een keer de motor uit tijdens het rijden wanneer ik de koppeling in trok en weer losliet bij het remmen voor een stoplicht. Toen had ik een geblokkeerd achterwiel, het was even schrikken)


Ik doe de choke aan nadat de motor draait. Zo draait de motor iets gemakkelijker rond in de begin. Wellicht door iets minder compressie... :?
 
Ja, twee jaar al. Maar ik heb helaas nauwelijks tijd of geld om ermee te rijden. Maar als het rijdt, dan rijdt het prima ja. Altijd ruim voldoende vermogen, maar het verbruikt wel meer dan het 250je. -O- Eigenlijk voor woon-werk verkeer wat ik meestal doe, is een 250 voldoende.
Jij rijdt nog steeds je gepimpt ZZR250?
Choke heft NIETS te maken met kompressie !!!
Dat zou goed kunnen kloppen... Maar ik vind de motor makkelijker rond draaien zonder choke. Maar wellicht doe ik de gas onbewust een beetje open.
Hoe dan ook, ik dacht dat wanneer de motor makkelijker rond draait, dat compressie iets kleiner is. Zeg maar als je de bougie eruit haalt dan draait het ook zonder moeite rond ( alleen het start natuurlijk dan niet meer ;) )
 
Hey mannen(of vrouwen),
Bedankt voor de reacties!
Accu is nog prima, draait de motor met lagere temperaturen ook gewoon goed rond.
Ga de manier van Fuzy wel proberen.

Vrijdag weer met de motor naar school, dus ik hoop op goed weer :)
Heb trouwens nog betere foto's ervan, dus die zal ik eerdaags ook even plaatsen.
 
Check ook de bougie eens, Een verkoolde bougie kan maar zo ineens nat slaan en dan wordt starten een lastige opgave. Ook een verkeerde afstand tussen de puntjes van de bougie kan het rijplezier in één keer om zeep helpen.
 
Weet er trouwens iemand waar ik een revisiesetje vind voor men voorste remklauw van een CB250rs?

Die kan je gewoon bij een Honda dealer kopen. Er zijn volgens mij geen imitatie setjes te koop.

Je kan de onderdelen ook los bestellen. Als de remzuiger nog goed is hoeft er geen nieuwe in.
Alle rubbertjes natuurlijk wel vervangen maar dat zijn de kosten niet. Check ook de glijpennen; die zitten niet standaard in een revisieset maar kunnen wel behoorlijk verroest zijn, in dat geval gewoon vervangen. Waarom? Als de glijpennen niet meer vrij kunnen bewegen is de remwerking steeds slechter.

Van alle motoren die ik heb gekocht waren er maar weinig waarvan de remmen echt goed waren. Het ergst was een FZR1000 van 89' gekocht in 90' bij de dealer waar deze ook in onderhoud was geweest. Volledig vervuilde en vastgerotte zuigers, remvloeistof die meer weg had van sojasaus. Het geeft te denken hoe de dealer zijn onderhoud uitvoerde. De motorzaak bestaat overigens al jaren niet meer.
Slechter ben ik ook wel tegen gekomen maar dat was bij particulieren, het ging over oudere motoren en er werd ook nooit beweerd dat de remmen dan wel goed zouden zijn.

- erger en slechter zijn verschillende begrippen.
slecht kan voorkomen en is te constateren.
erg is als wordt beweerd dat er niets mis is en het overduidelijk wèl (erg) mis is.
 
Laatst bewerkt:
Sinds gisteren mag ik me ook de trotste eigenaar van een CB250 Two Fifty noemen!
Het enige probleem waar ik tegenaan loop is dat mn linker knipperlicht het niet wil doen, zowel voor als achter.
Het rare is dat toen ik weg reed ze het in het begin wel leken te doen.. Ik zal straks maar even de multimeter er bij pakken en de boel doormeten, misschien is het gewoon het schakelaartje.
Jullie enig idee of een tip?
 
Gefeliciteerd!
Begin maar eerst met de knipperlicht lampjes te checken. Als een van de twee stuk gaat dan doen ze het niet meer (of ze gaan enkel een keertje aan).
Lampjes gaan in deze tijd van het jaar wel eens stuk. Volgens mij kunnen ze niet tegen de winter weer.
 
Laatst bewerkt:
Sinds gisteren mag ik me ook de trotste eigenaar van een CB250 Two Fifty noemen!
Het enige probleem waar ik tegenaan loop is dat mn linker knipperlicht het niet wil doen, zowel voor als achter.
Het rare is dat toen ik weg reed ze het in het begin wel leken te doen.. Ik zal straks maar even de multimeter er bij pakken en de boel doormeten, misschien is het gewoon het schakelaartje.
Jullie enig idee of een tip?

Fuzy heeft gelijk; eerst de lampjes checken.
Zijn die goed dan kan het de oranje draad zijn die uit de schakeleenheid gaat naar de koplamp.
De draden van de schakelaars willen wel eens in de knel raken bij de kroonplaat of (en dat is waarschijnlijker) de draden zijn niet goed teruggestopt in de koplamp bij een lampwisseling. Als de oranje draad gewoon goed is moet je inderdaad de schakelaar bekijken.
Het werkt met een kogeltje op een veertje wat in een koperen plaatje valt. Het veertje kan stuk zijn. Dit is van staal en als er geen vet in zit (b.v. door een stoomreiniger) kan het gewoon verroesten tot het breekt. Dit is te voelen in de schakelaar.
Er kan ook een stuk van het messing contactje zijn afgebroken.

Verder zoeken hoeft niet want het moet in een van eerder genoemde zitten. Als de knipperlichten het eerst wèl deden en één kant stopt er ineens mee is er geen probleem met aarde die is voor de voorknipperlichten namelijk de zelfde en achter hebben ze beiden ook een gecombineerde aarddraad.
Ook de clignoteur (knipperlichten relais) kan het niet zijn want deze is tweepolig en wordt in de schakelaar alleen over andere lampen geactiveerd. Als deze stuk is dan doet geen van beide kanten het.
 
Fuzzy,ik heb hier evt een compleet motorblok liggen van een cb500r

Mocht je interesse hebben : voor jou kan ik een hele speciale prijs maken... *D
 
Ow, valt je CB500 niet meer te reden? Ik dacht jij gaat het opknappen.
Ik hoef voorlopig nog, geen ander blok... hopelijk blijft dat zo :P
Ik zoek nog wel die grijze rechter kuipdeel onder de zadel vandaan.
 
Het was toch mijn accu, helaas.
Vrijdag wilde de CB250RS weer niet starten, startkabels eraan en startte gelijk.
Lijkt me dus duidelijk.

Bougie heb ik nog niet bekeken, pijpsleutel had ik te weinig ruimte voor en een hoge dop 18 hebben we helaas niet thuis. Binnenkort dus maar even een bougiesleutel kopen.
 
Gefeliciteerd!
Begin maar eerst met de knipperlicht lampjes te checken. Als een van de twee stuk gaat dan doen ze het niet meer (of ze gaan enkel een keertje aan).
Lampjes gaan in deze tijd van het jaar wel eens stuk. Volgens mij kunnen ze niet tegen de winter weer.

Fuzy heeft gelijk; eerst de lampjes checken.
Zijn die goed dan kan het de oranje draad zijn die uit de schakeleenheid gaat naar de koplamp.
De draden van de schakelaars willen wel eens in de knel raken bij de kroonplaat of (en dat is waarschijnlijker) de draden zijn niet goed teruggestopt in de koplamp bij een lampwisseling. Als de oranje draad gewoon goed is moet je inderdaad de schakelaar bekijken.
Het werkt met een kogeltje op een veertje wat in een koperen plaatje valt. Het veertje kan stuk zijn. Dit is van staal en als er geen vet in zit (b.v. door een stoomreiniger) kan het gewoon verroesten tot het breekt. Dit is te voelen in de schakelaar.
Er kan ook een stuk van het messing contactje zijn afgebroken.

Verder zoeken hoeft niet want het moet in een van eerder genoemde zitten. Als de knipperlichten het eerst wèl deden en één kant stopt er ineens mee is er geen probleem met aarde die is voor de voorknipperlichten namelijk de zelfde en achter hebben ze beiden ook een gecombineerde aarddraad.
Ook de clignoteur (knipperlichten relais) kan het niet zijn want deze is tweepolig en wordt in de schakelaar alleen over andere lampen geactiveerd. Als deze stuk is dan doet geen van beide kanten het.

Heel erg bedankt voor jullie snelle antwoorden! ;)

Nadat ik het bericht van Fuzy had gezien heb ik als eerste even de lampjes gechecked. Die waren inderdaad dus gewoon helemaal prima.
Toen heb ik op advies van m'n pa even het handvat open gemaakt en de contactpuntjes van het schakelaartje nagekeken. Die heb ik voor ze zekerheid voorzichtig een beetje schoongemaakt met een heel fijn schuurpapiertje. Daarna weer in elkaar gezet en een beetje heen en weer geklikt.
Wanneer ik hem nu gebruik moet ik iets steviger drukken maar hij doet het wel.. :]
Misschien nog een beetje contactspray er tussen?
 
Wanneer ik hem nu gebruik moet ik iets steviger drukken maar hij doet het wel.. :]
Misschien nog een beetje contactspray er tussen?


Het moet gewoon goed werken. Als de schakelaars het alleen doen als je er goed op drukt (of twee keer heen en weer haalt, of een klein beetje omhoog duwen bij het bedienen, enz.) ben je nooit goed bezig.
Wat er gebeurd is dat je gaat letten op de werking van de schakelaar en dat moet je in het verkeer nooit doen! Al helemaal niet op de motor.

Straks doet de schakelaar het een keer niet, jij gaat zitten kijken waarom niet maar hebt ondertussen wel de bocht naar links ingezet en ziet de tegenligger niet die voor hem ook linksaf gaat. Die ziet geen knipperlicht en verwacht jou dus ook niet en al babbelend met zijn vrouw begint hij ook aan zijn manoeuvre.
De volgende seconde van dit verhaaltje mag je zelf schetsen maar die doet wel pijn.

Gewoon weer open maken en goed kijken of alles er nog goed in zit. Je hebt het al eerder gedaan dus waarom niet gewoon gaan voor goed en veilig? Let ook op veertjes dat daar niet een stukje is afgebroken of dat ze gewoon slap zijn geworden. Als het allemaal goed zit moet het ook gewoon goed werken. Een beetje contactspray is altijd goed maar mag nooit een geneesmiddel zijn!



Nu ik toch loop te schoolmeesteren. Het kan geen kwaad om de voorrem grondig te inspecteren. De remklauwen willen graag vervuilen omdat deze motortjes vaak als wintermotor zijn gebruikt. Buiten de staat van de remblokken (voldoende dikte en niet vet; dit laatste gebeurd vaak door kapotte vorkkeerringen) check dan ook of de glijpennen nog mooi vrijlopen en er nog (speciaal) vet zit in de geleiders en bekijk meteen de stofring om de remzuiger.
Is de remvloeistof nog mooi helder of donker bruin. In het laatste geval zou ik zeker de rem nakijken want dan heeft deze zeker al even geen aandacht gehad.
En natuurlijk de remslang; droogtescheurtjes is geen optie, Meteen vervangen.

Ik rijd zelf heel veel met deze dingen en als ik me een andere aanschaf komt er thuis meteen een volledig gereviseerde remset op (klauw + slang en pomp).
Op tijd kunnen stoppen is het verschil tussen een verhaal hebben wat in de krant kon of echt in de krant komen.



En zo helemaal op het eind van dit relaas; post eens een foto van de motor. Het is altijd leuk te zien waar anderen op rijden.

Deze is momenteel mijn dagelijkse plof, Misschien niet goed te zien maar wèl met gepantserde remslang voor een beter gevoel en duidelijker drukpunt.
full


En o.a. deze zijn de afgelopen jaren de revue gepasseerd
full
 
Laatst bewerkt:
Besloten om mijn motor nu eerst helemaal onder handen te nemen.
Nieuwe accu erin
Kleppenstellen
Olie vervangen voorvork
Remvloeistof vervangen
Zadel vervangen of zadelhoes
Achter remschoenen vervangen.
En nog wat kleine dingetjes

Aangezien die van het weekend weer slecht startte, eerst was de accu te leeg, en daarna verzoop die elke keer heel snel (had een rit gemaakt met veel stoppen, dus ook veel opnieuw starten)

Iemand nog tips voor kleppenstellen?
Ga er morgen aan beginnen en het moet lukken, maar misschien nog iets specifieks voor deze motor? Heb de haynes en de FAQ's hier op het forum ook al doorgelezen.

En ik had een betere foto's beloofd ;) Hierop is die net schoongemaakt *D
p1040768j.jpg

p1040770n.jpg

p1040769g.jpg
 
Besloten om mijn motor nu eerst helemaal onder handen te nemen.
Nieuwe accu erin
Kleppenstellen
Olie vervangen voorvork
Remvloeistof vervangen
Zadel vervangen of zadelhoes
Achter remschoenen vervangen.
En nog wat kleine dingetjes

Aangezien die van het weekend weer slecht startte, eerst was de accu te leeg, en daarna verzoop die elke keer heel snel (had een rit gemaakt met veel stoppen, dus ook veel opnieuw starten)

Iemand nog tips voor kleppenstellen?
Ga er morgen aan beginnen en het moet lukken, maar misschien nog iets specifieks voor deze motor? Heb de haynes en de FAQ's hier op het forum ook al doorgelezen.

En ik had een betere foto's beloofd ;) Hierop is die net schoongemaakt *D
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Hoe is de spanning op je accu?
Is die gewoon gaar? Geeft vaak problemen
Kan ook de wisselspanningsregelaar zijn?
 
Nog niet gemeten, maar de motor heeft voordat ik hem kocht anderhalf jaar stil gestaan. Dus ging er stiekem al vanuit, maar de eerste paar weken startte die nog gewoon zoals het hoort.
En na een lang stuk rijden, dus denk aan meer als 30 km, start die gelijk goed maakt niet uit of de motor dan koud is of warm.
Alleen na een week niet rijden is die niet aan te krijgen (aanlopen wel trouwens).

Zal morgen als ik aan de slag ga even de spanning meten, zaterdag heb ik er nog iets van 60 km mee gereden dus hij zou toch nog wel minimaal 12volt aan moeten geven...
 
Toch nog niet gelukt...
Ik dacht dat wij in huis voelermaten hadden die ik wel kon gebruiken voor het stellen van de kleppen.
Voelermaten hadden we wel, alleen de dunste was 0,20mm terwijl de klepspeling 0,10 en 0,05 moet zijn, kreeg de voelermaat er ook niet tussen (gelukkig maar...).

Luchtfilter was wel erg vies, dit kan natuurlijk ook het slechte starten veroorzaken, die heb ik schoon gemaakt.
Ook de bougie vervangen en begonnen aan het opknappen van de tank, bij het zadel zat een roestplek door het schuren van het zadel.

@Zealot, heb ook de spanning gemeten die was 12,5 volt dus dit zou goed moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Luchtfilter was wel erg vies, dit kan natuurlijk ook het slechte starten veroorzaken, die heb ik schoon gemaakt.

Een sterk vervuild luchtfilter kan zorgen voor startproblemen bij een warme motor maar een koude motor is er vaak blij mee, zeker als het erg koud is. Goed is het natuurlijk niet want als er ook maar iets gas open gaat (ook bij een koude motor) dan is de hoeveelheid lucht die binnenkomt niet zoals bedoeld is en waar de motor op afgesteld is.

De term 'choke' is eigenlijk nog afkomstig uit de tijd dat er bij het starten geen gebruik werd gemaakt van extra geregelde brandstof toevoeging of zelfs maar ongeregelde brandstof toevoeging (een drukknop op de carburateur die de vlotter naar beneden drukte zodat er een overvloed aan brandstof de carburateur in liep, het z.g.n 'vlotteren').
Bij het ouderwetse 'choken' werd er een schuif voor de luchtinaatzijde van de carburateur geplaatst met een heel klein gaatje er in. Het zelfde effect dus als een sterk vervuild filter.

Bij de TwoFifty / NightHawk wil bij slecht onderhoud de chokekabel wel eens muurvastgaan zitten. Om bij koud weer toch te kunnen starten haal je dan het zadel er af en met de hand sluit je de inlaat van het luchtfilter af. Hte gevolg is ook dan een startende motor. Even laten lopen en als de motor het benauwd begint te krijgen even wat lucht doorlaten en weer dicht als je merkt dat hij begint af te slaan. Na twee minuten kan je dan met deze handeling stoppen want dan is de motor warm genoeg.
Ik heb ooit eens een TF gekocht midden in de winter die volgens de eigenaar het nooit deed als het koud was, dat de choke kabel was gebroken was nooit bij hem opgekomen.
 
Waarschijnlijk voor het eerst toegelaten op de weg in 1983 want na 1982 zijn ze volgens mij niet meer gemaakt. Er zijn er zelfs nog van 1985. Begin jaren 80' was de interesse voor 125's en 250's zo goed als verdwenen. Ook de CM250c is soms nog van het fictieve bouwjaar 1984 voorzien.

Reactie heb ik bij jouw techniek vraag gezet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan