Cees Fick

TeamHeronSuzuki

Two Stroke or No Stroke
2 okt 2006
38.276
19.829
Ik kwam in het laatste Motor Magazine een oud stukje tegen over Cees Fick, dit was denk ik wel zo´n beetje de bekendste Nederlandse bouwer van specials in de jaren 60 en 70, de Burt Munro van de lage landen!! Heeft allerlei caféracers gebouwd op basis van Ariel, Vincents, eigenbouw blokken zoals een driecilinder Lloyd blok, allerlei combi´s van Harley en Engelse motoren etc....

Weet iemand wat er met deze motoren gebeurd is, hoeveel er nog van over zijn???

Ik heb er zelf 2 gevonden, eentje toevallig net op Marktplaats, ook nog voor een nette prijs

Fick Ariel

289315924_15b1faafff_o.jpg


Marktplaats Harley Matchless

Redirecting...
 
Laatst bewerkt:
Jaren terug stond er trouwens in de BigTwin een stuk over een chopper waar het bewuste Fick Harley/Matchless blok in verwerkt was/zou zijn...het ding was gebouwd door Twin Service en die zaten dacht ik in Enschede.
Omdat het blok op marktplaats los op de foto staat en het rijwielgedeelte er wel bij is vermeld zou dat verhaal goed kunnen kloppen.
De zoon van Cees, George, heeft trouwens midden/eind jaren tachtig aan classic racen gedaan met flink verbouwde Honda CB72's, volgens mij had Cees hier nog de hand in.
George ging er behoorlijk hard mee in ieder geval.
 
Volgens mij heb ik daar ook nog ergens een artikel over, over een ouwe fiets van hem die weer tot leven gewekt werd met tankje benzine aan een standaard enzo.
 
L.S.

Ik heb in de jaren negentig met een Fick Honda bij de KNMV classics geraced , was een Honda CB72 opgeboord van 250 cc naar 500 cc.
Zaten Suzuki Swift autozuigers in met een boring van 72 mm en drijfstangen van een Cb450.
Daarbij een eigen gemaakte krukas.
Centrifugaal filter vervangen door een papieren Yamaha XT500 filter.
Fick closebak met een hele lange eerste versnelling.
De tuimelaars hadden naaldlagers op de nokkenas.
Zoon George Fick is met zo'n Honda in de jaren tachtig (86 ?) kampioen bij de KNMV classics geweest.
Ben een paar weken geleden nog bij hem geweest , heeft nog steeds zijn Honda staan.
Staat nu te koop.
Moet nog ergens foto's van mijn fiets hebben, zal ernaar op zoek gaan en eventueel plaatsen.
Heb mijn fiets met reserve blok indertijd verkocht aan een duitser.
Een goede kennis van mij heeft ook nog een Fick Honda racer staan.

gr.René
 
Begint leuk te worden dit, dank voor de informatie tot nu toe, ik hoop natuurlijk op nog veel meer van dit soort verhalen!!!


Ik zag dat de link naar de Fick Ariel niet werkte, nu wel...


 
Laatst bewerkt:
Klopt , is er nu af zie ik.
Staat nog wel te koop op :classicmotorrad bij Anzeigen , calssic racers.
Kennen jullie ook de Fick Matchless waar Ad Cremers mee heeft geraced ?.

Heb 'm gevonden, staat al een tijdje te koop.
Ja, G45 motorblok in Featherbed frame, Cremers werd er nationaal kampioen mee.
Waar die is gebleven?
 
Heb hier een boek voor me liggen "caferacers of the 1960´s" van Mick Walker. Staat ook een Fick special in (al heet hij hier ineens "fink") Op basis van een Vincent, gebouwd in 1969. Even een opsomming: hoge zuigers, aangepaste stoterstangen/tuimelaars carbs van een black bomber eveneens de donateur van de koppeling, eigenbouw achterbrug, ceriani voorvork etc etc. Zal poging doen om de foto te scannen...ben niet zo digitechnisch
 
Heb hier een boek voor me liggen "caferacers of the 1960´s" van Mick Walker. Staat ook een Fick special in (al heet hij hier ineens "fink") Op basis van een Vincent, gebouwd in 1969. Even een opsomming: hoge zuigers, aangepaste stoterstangen/tuimelaars carbs van een black bomber eveneens de donateur van de koppeling, eigenbouw achterbrug, ceriani voorvork etc etc. Zal poging doen om de foto te scannen...ben niet zo digitechnisch


Cees Fick heeft toendertijd een hele serie (vier of vijf geloof ik) van die Vincent Specials gebouwd, de basis hiervan werd gevormd door de erfenis van de nederlandse schrijver/dichter/kunstenaar Jan Hanlo.
Hanlo was een Vincent liefhebber en had een behoorlijk collectie motoren/onderdelen verzameld, ik geloof dat ie ook op een Vincent verongelukt is.
 
Lijkt inderdaad heel erg op het blok wat nu te koop is op Marktplaats.



Waar zullen die Vincents gebleven zijn???
 
In het blad Motor v/d knmv stonden in de late 60-er en vroege 70-er jaren regelmatig reportages over de produkten van Fick. Als ik het me goed herinner was hij directeur v/e kousenfabriek.
Maar dan wel eentje met gouden handjes! :Y
Hij was een soort van nederlandse Egli.
Leuk, dat er nu weer belangstelling voor is!

:W
 
In het blad Motor v/d knmv stonden in de late 60-er en vroege 70-er jaren regelmatig reportages over de produkten van Fick. Als ik het me goed herinner was hij directeur v/e kousenfabriek.
Maar dan wel eentje met gouden handjes! :Y
Hij was een soort van nederlandse Egli.
Leuk, dat er nu weer belangstelling voor is!

:W

Klopt allemaal, ik ben wel eens bij hem geweest in de kousenfabriek , hij was de eigenaar.
De machines maakten de kousen en Cees was in zijn goed uitgeruste werkplaats daarnaast bezig met het bouwen van motoren.
 
Dit is genieten. Fick en Hanlo, een kousenfabrikant en een dichter met dezelfde passie. Motorfietsen! Daamee zal de overeenkomst wel zijn opgehouden. Ik had al eens iets vernomen over een Vincent uit de erfenis van Hanlo die mogelijk nog rondrijdt. De lijn loopt dus onder andere naar Fick.

Hanlo is inderdaad met een Vincent verongelukt. Is daarmee tegen een tractor aangereden en zou op dat moment naar een meerkoet hebben gekeken. Wie zal het zeggen?

Naast het rijden op Vincents heeft Hanlo zowel met zijn dichtkunst als zijn levensstijl nogal eens voor commotie gezorgd.

En Fick, die had er zo te zien een neus voor, kon over de betere spullen beschikken.

Oftewel, garen spinnen bij Vincents en Norton Featherbedframes.

:W
 
Laatst bewerkt:
In het blad Motor v/d knmv stonden in de late 60-er en vroege 70-er jaren regelmatig reportages over de produkten van Fick. Als ik het me goed herinner was hij directeur v/e kousenfabriek.
Maar dan wel eentje met gouden handjes! :Y
Hij was een soort van nederlandse Egli.
Leuk, dat er nu weer belangstelling voor is!

:W


Eigenlijk zouden we die verhalen eens moeten scannen en ergens online zetten, er is bar weinig te vinden over Fick op internet.....

Dus is er iemand die weet in welke nummers deze hebben gestaan??
 
Laatst bewerkt:
Hier een artikel uit Motor:

cees1cp2.png

cees2fg2.png

cees3qw5.png


In het artikel wordt geschreven over de bouw van een Honda driecilinder , de plannen waren om deze uit terusten met desmodromische klepbediening welke hij samen met Frits Peeren (coureur en Honda CB450 tuner) had ontworpen.Is voorzover ik weet niet van de grond gekomen.
Wel heb ik er info en foto's over gevonden.

This desmohead was meant to be used on a three cil. 500 cc Honda racer. It was only partly finished when tested at the technical university of Eindhoven (Netherlands). It proved to be of poor quality. That was one reason to stop further development work. I was lucky to lay my hands on this artefact.
After some years I decided to show the principle between perspex plates (actually my first acryllic desmo-model) and to use the other pairs of conjugate cams in other desmo-models as well.

peerendesmopa5.jpg

peerendesmo2yr7.jpg

peeren3uc7.jpg
 
Geweldig :} :}


Uit welk jaar en welk nummer van Motor is dit verhaal??
 
Laatst bewerkt:
M'n vader heeft al die Motor bladen nog op zolder, ik zal binnekort eens wat nummers opzoeken.
Scannen zal wel niet gaan want ze zijn ingebonden tot boeken, foto wel.
 
Hallo Allemaal.

Mijn vader Jerry Korevaar heeft vroeger met de ex Ad Kremers/Fick Matchless
gereden bij de NMB.
Heb hier nog wel wat fotos liggen ervan.
Mijn vader heeft hem toen verkocht aan een vriend van hem,deze woonde
toen in Belgie.
Hierna schijnt hij naar een Oostenrijker te zijn gegaan,waar hij volgens mij
tot op de dag van vandaag nog steeds zou moeten zijn?
Wist ik maar met zekerheid deze machine te staan,dan had ik
er zeker achter aan gegaan.
Zit immers een stuk emotionele waarde aan voor me,zeker gezien
het feit dat me vader er niet meer is :-(

grt Jarno
 
Terug
Bovenaan Onderaan