GSX 750 E/ES/EF

Dat was inderdaad het plan, alleen halverwege de 2e brak die af, dus dat wordt helemaal uitboren en opnieuw draad tappen.
 
Bolkopje? Met griptang gaat soms nog best.
Verzonken, linksdraaiend boortje.
Zeker geen linkse tap gebruiken!

Oh en wd40 is leuk om je achterwiel weer vetvrij te krijgen, gebruik IMAL of andere roestoplossende kruipolie.
 
Laatst bewerkt:
is een dusdanig klein boutje (m4) dat ik mn laatste 2mm linksdraaiende boortje heb gesloopt, dus ga em lekker helemaal uitboren en opnieuw tappen met 4mm tap.

Voor mn achterwiel gebruik ik zelf gewoon remmenreiniger van de Action, doekje en wat geduld.
Toevallig vandaag de ketting ingevet en tandwiel/velg/as weer helemaal schoon gemaakt. Half uurtje ploeteren en is weer helemaal schoon :)
 
Laatst bewerkt:
Hallo iedereen ..

Ik heb dit draadje ook even door gelezen omdat ik ook iets met mijn es wil doen.
Ik heb het als een sloper gekocht uit 1984 en de banden hadden minder profiel als sliks *D dus was ik op zoek naar wat goedkope opties en zag ik hier dat mensen er wielen in zetten van de F.
Nou heb ik dus een gsx600f gekocht om die onderdelen te gebruiken...
Ik was op zoek naar een 750f achter wiel maar kon de motor goedkoper krijgen..

Voorkant was niet echt een probleem.. past ja bijna 1 op 1.. nu nog op zoek naar een sb stuur en een set risers.. dan heb ik net wat meer ruimte met het spatbord..

Nu is dit mijn eerste project en ben al dagen aan het lezen en meten en rekenen maar kom er niet helemaal uit..

Ik lees hier dat je een lager bus een paar mm moet inkorten dat alles dan moet passen, ik ga er dan vanuit dat dit de bus is helemaal links.. dus voor de tandwieldrager.

Als ik het midden bereken van het wiel dan kom ik op 6 mm en dit kan deze bus niet hebben en komt mijn wiel tegen de achter brug.

Hoe erg is het als het achterwiel dan bv 3,5 mm te ver naar rechts staat..|
Dit zou volgens mijn berekening gebeuren als ik een bus laat draaien die 2,7 mm dunner is.

Het kan natuurlijk ook dat ik niet helemaal goed heb gemeten.. of verkeerd berekend. maar ik heb het diverse keren gedaan met het zelfde resultaat..

Alle hulp is welkom..

En omdat ik hoor dat de mensen hier gek zijn op plaatjes..
full
 
Zoiets ook gedaan met spullen van een 750f. Toen kon ik de achtervork een klein beetje naar buiten buigen met monteren van het wiel, dan hoef je geen bus aan te passen, past er eigenlijk zo in, je komt alleen de ruimte van de kettingspanners binnen de vork te kort. Wel zul je de remverankering van de achterrem moeten aanpassen. Dan heb je denk ik nog wel een speciaal achtertandwiel nodig. Dat kocht ik bij deze persoon:
marnix uit Montfoort - Advertenties op Marktplaats.nl
(geen connecties mee, geen aandelen ;) )
full

Dit paste op de 750F tandwieldrager (5 ipv 6 bevestigingsbouten, maar dan 43 ipv 47 tanden, ik weet niet hoeveel tanden jouw 600f achter heeft)
Kettinglijn komt bij mij mooi uit, wel heb ik het tandwiel "verkeerd om" met de offset richting band gemonteerd. Voor de Katana kon hij dit niet in staal maar in alu leveren, benieuwd hoe lang dat heel blijft..... :?
Clip-ons gemonteerd nu geen normale stuurhelften op een losse kroonplaat?
Ben benieuwd waar je de bevestigingsbeugels/klemmen voor het superbikestuur vandaan gaat halen. Veel plezier met je ES project.
 
Hallo Kees...

Bedankt voor je reactie.. ik had jouw draadje eerst gelezen voor ik aan deze begon.
Jij geeft daar aan dat beiden een opening van 225 hebben in de achterbrug en dat je dan 2 mm te kort komt.
Bij de f heb ik 226 gemeten en mijn es heeft 232.. maar hier komen de 2 spanner nog bij van 3.3 mm.
Ik kom dan ongeveer 0.5 mm te kort en dat kan je zo oprekken.

Het gene waar ik me dan druk om maak is, dat het wiel niet in het midden zit.
Als dit geen problemen op gaat leveren dan laat ik het busje 0.7 mm inkorten, dan kan het tandwiel er gewoon op en niet omgekeerd.

Vroeg me nog wel af wat voor ketting je er op hebt.. als ik de 112 gebruik die er op zit dan heb ik het wiel erg vooraan zitten en komt die erg krap op de achterbrug.

Ik moet nog wel ff op zoek naar een lasser.. ik wil de kont ook wat omhoog.

Als dit alles lukt dan haal ik de grote broer ook op en zet die op Nederlands kenteken..
Daar wil ik ook graag de kont van omhoog en heb onderdelen van een gsxr750w uit 1994 liggen die er op mogen.

oohh ..

mijn tandwiel heb ik hier weg.. TandwielenKoning.nl - Voor iedere tweewieler tandwielen & kettingen!

Groet Tom
 
Laatst bewerkt:
hallo,

ik ben ook op een probleem gestuit bij de gsx 750 ef uit 84.
motor start goed, en loopt onbelast goed, reageerd ook prima op het gas en loopt stationair ook goed.
als ik ga rijden bokt de motor een beetje bij langzaam aan gas geven.
dan trekt hij goed door tot 4500 rpm en valt dan in een soort toeren begrenzer (zit die erop?)
bij het doorschakelen naar 2,3,4,5 gebeurd precies hetzelfde, tot aan de 4500 rpm goed , daarna stotteren, en kan dan in de 5e max 110 km/h rijden.
als ik stop en de motor in zijn vrij zet, reageerd hij weer prima op het gas, ook boven de 4500 rpm.
daar na weer rijden en weer tot max 4500 rpm en 110 km/h.
electronica probleem?
iemand bekend met dit voorval?
alvast bedankt voor het meedenken,

groeten marco
 
Hallo Tom,

Tandwielenkoning kende ik nog niet, bedankt altijd handig dergelijke adresse. Ik heb geen bussen aangepast maar ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij hebt bepaald dat het wiel niet in de midden zou zitten. Ik heb inmiddels wel begrepen dat er diverse typen zijn waarbij dit standaard ook al zo is. Hoe bepaal je het midden van de motor en hoe ben je verder aan het rekenen geslagen? Er ligt bij mij een 530 ketting op met het standaard aantal tanden op de kettingwielen.
 
Laatst bewerkt:
Om het midden te berekenen heb ik 2 manieren gebruikt misschien wel helemaal verkeerd maar leek me logisch om dit zo te doen. En volgens mij kwam ik in een draadje van jou in een ander forum ook zoiets tegen maar met een laser waterpas op een 3 poot.

Ik heb met 2 profielen langs mijn band het midden berekend en een streep gezet.
Zo had ik het midden op de band..

Ergens waar het spatbord tussen de framebuizen had ik ook het midden uitgerekend.
Vervolgens een profiel van voor over het midden van de stuurpen en over het punt wat ik had berekend.
Dan een loodlijntje naar beneden en deze hoort dan over het streepje te gaan.

Bij zowel de F als de Es deed die dat met de originele wielen.
Met het F wiel in de Es had die 6 mm verschil, het midden zat te ver naar recht.

Het tandwiel heb ik alles opgemeten vanaf de buitenkant van de achterbrug.
Weet niet of dit een goede manier is maar kon in ieder geval de verschillen meten tussen de wielen..

Het kan natuurlijk zijn dat het frame niet recht is en ik daardoor afwijkingen heb. maar als die op de midden bok staat lijkt het wiel niet mooi recht onder de kont.

Als ik mij niet vergis had Cardan ook 600F wielen er in en had hij een bus een paar mm ingekort.
Zoveel verschil zit er toch niet tussen de 600 en 750F ?

Als hij er mee racen kan en jij ook gewoon zonder problemen rijd dan moet het wel goed gaan toch..
 
Ok dan. Helder wat je hebt gedaan. Ik weet het niet meer precies wat ik heb gemeten, maar ik kwam wel behoorlijk uit ,meen ik. 'k Zal het nog eens nameten, maar voorlopig rijden, wat het rijdt gewoon goed. De achterwielen van een 600f en 750F zijn volgens mij gelijk.
 
Henri, de caferacerdag waar we het gisteren over hadden is volgende week al....
http://www.dutchcaferacers.nl/index...en-markten/145-cafe-racer-dag-achterveld-2015
Weersvoorspelling wisselt met het uur.
Vorige keer dat ik er was, was wel de moeite waard.
https://picasaweb.google.com/114770627682783862419/20130709Achterveld
Weet ook nog niet of het in de planning past.

Ik zie nu pas dit bericht :$ , sorry dat ik niet eerder reageerde, komend weekend kan ik helaas niet -O-
 
Ik zie nu pas dit bericht :$ , sorry dat ik niet eerder reageerde, komend weekend kan ik helaas niet -O-
Forse onweerskansen, met zware regenval. hagel en windstoten. Zondag morgen nog maar eens kijken..........
Gaat 'em niet worden, zo te zie blijft het in deze hoek van het land beter. Heb je nog wat anders op het programma? Zaterdag 18 juli SAM Elburg? Is voor jou electrisch aan heel makkelijk aan fietsen. Maar om die de hele dag daar neer te zetten? We doen wel pm tegen die tijd?
 
Laatst bewerkt:
Forse onweerskansen, met zware regenval. hagel en windstoten. Zondag morgen nog maar eens kijken..........
Gaat 'em niet worden, zo te zie blijft het in deze hoek van het land beter. Heb je nog wat anders op het programma? Zaterdag 18 juli SAM Elburg? Is voor jou electrisch aan heel makkelijk aan fietsen. Maar om die de hele dag daar neer te zetten? We doen wel pm tegen die tijd?

Misschien ga ik 18 juli nog wel even kijken, ik laat je het wel weten
 
hallo,

ik ben ook op een probleem gestuit bij de gsx 750 ef uit 84.
motor start goed, en loopt onbelast goed, reageerd ook prima op het gas en loopt stationair ook goed.
als ik ga rijden bokt de motor een beetje bij langzaam aan gas geven.
dan trekt hij goed door tot 4500 rpm en valt dan in een soort toeren begrenzer (zit die erop?)
bij het doorschakelen naar 2,3,4,5 gebeurd precies hetzelfde, tot aan de 4500 rpm goed , daarna stotteren, en kan dan in de 5e max 110 km/h rijden.
als ik stop en de motor in zijn vrij zet, reageerd hij weer prima op het gas, ook boven de 4500 rpm.
daar na weer rijden en weer tot max 4500 rpm en 110 km/h.
electronica probleem?
iemand bekend met dit voorval?
alvast bedankt voor het meedenken,

groeten marco
Ik herken dit niet, en zo te zien de anderen ook niet.
Dit roept direct de vraag op wat het allemaal niet kan zijn. Zijn je carburatuers schoon? In dit geval de hoofdsproeier lijkt me? Ontsteking zou je kunnen proberen, maar dan is het vreemd dat ie in zijn vrij wel boven de 4500 toeren wil. Krijt ie wel genoeg benzine, verandert er wat als je de kraan op pri zet, verandert er wat als je de choke er (een beetje) op zet? Blijft de (accu)spanning ook bij hogere toeren stabiel en zakt ie niet in elkaar? Zijn de membranen van je carburateurs heel?
Kortom vertel eens wat je allemaal al hebt gedaan.............
 
Heb ooit zoiets gehad bij mn auto, toen waren het verkeerde bougies. Had er iets koudere in gedaan en probleem was opgelost.
 
Ik merkte laatst tijdens t rijden dat als ik em goed laat werken dat er ergens iets van een zuigend/blazend geluid vanuit t blok kwam. Bij thuiskomst zaten er oliesporen bovenop het blok.
Het zat vooral rondom 2 imbus boutjes dus k heb ze geprobeerd vast te draaien, maar na elke halve slag schieten ze weer los. Hoort dit of moet ik de boutjes/rubbertjes gaan vervangen? Heb de andere 2 waar geen sporen nog niet geprobeerd los te draaien of deze hetzelfde hebben uit angst dat deze dan ook niet meer goed vast willen
 
Ik merkte laatst tijdens t rijden dat als ik em goed laat werken dat er ergens iets van een zuigend/blazend geluid vanuit t blok kwam. Bij thuiskomst zaten er oliesporen bovenop het blok.
Het zat vooral rondom 2 imbus boutjes dus k heb ze geprobeerd vast te draaien, maar na elke halve slag schieten ze weer los. Hoort dit of moet ik de boutjes/rubbertjes gaan vervangen? Heb de andere 2 waar geen sporen nog niet geprobeerd los te draaien of deze hetzelfde hebben uit angst dat deze dan ook niet meer goed vast willen
Welke bouten bedoel je? Klepdekselbouten? Die draai je in de lagerkappen van de nokkenassen.........
 
het gaat om deze boutjes:
beide middelste van de voorste kleppendeksel, de buitenste zitten gewoon goed vast
2v9te37.jpg
 
Klepdekselbout, die draai je idd in de nokas lagerkap.
deze bout moet je helemaal niet zo vast draaien, iets wat één van de vorige eigenaren al wel heeft gedaan.
Daarom is nu waarschijnlijk het schroefdraad kapot.
De nokas lagerkap is van aluminum en dus relatief zacht tov de bout.

Is wel te repareren, afhankelijk hoe handig je bent.
 
wel redelijk met auto's, maar motoren is relatief nieuw terrein voor me.
De vraag is of het kwaad kan om ermee door te rijden in deze staat? Van de winter wil k et blok er sowieso uit trekken en helamaal nalopen.

Daarnaast hoorde ik net tijdens een kort ritje ook weer dat er links iets ratelt ofzo in/bij het blok in lagere toeren tussen ±2k en 3k. Maar alleen onder last dus ik kan moeilijk horen waar t precies vandaan komt als k em op de bok zet oid.
Dit begon vlak na het vorige "probleem" maar lijkt nu wat erger te worden. Zou dit met elkaar te maken kunnen hebben of gewoon toeval/pech?
 
Ik zie niet echt verband tussen een lekkende klepdekselpakking en een rateltje ergens in het blok............Volgens mij is de schroefdraad in de lagerkappen M7. Correct me if i'm wrong. M7 tappen zijn als setje af en toe in de el ceapo graaibakken bij de bouwmarkt te vinden, goed genoeg om aluminium te kunnen tappen. Maar ik denk dat ik zou overwegen om er draadbussen in te maken. Let op als je andere bouten zou (laten) maken dat ze niet te lang zijn en je nokkenstokken kapot drukken.
En een beetje lekkage kan natuurlijk niet echt kwaad zolang je het oliepeil maar in de peiling houdt.
 
Nee dat verband leek me ook al niet, ook geen idee wat het is, maar vanwege de timingv an beide problemen weet je maar nooit.
Van t weekend maar weer is de olie verversen en kijken of k daar wat in vind.
 
He mannen,

In deze voetsteun zitten 2 bussen met rubber ringen. Deze wil ik er graag uithalen, om de steun te laten verchromen, maar ik krijg ze er met geen mogelijkheid uit....
Ik heb een passende dop erin gezet en dat geprobeerd eruit te drukken in de bankschroef.
Een beetje warm stoken mocht ook niet baten. Als ik hem eruit wil slaan, dan ben ik bang dat, als ik hem stevig in de bankschroef zet, dat je dan van die afdrukken van de bekken in de steun krijgt..
Is er nog iemand met een briljant idee??
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan