Chinese motorscooters

Misschien moeten er eens wat meer reviews of gebruikerservaringen komen van Chinese motoren en scooters, ik lees voornamelijk negatieve berichten en ben zelf ook niet al te positief er nog over, maar dat was men een tijd terug ook niet over het Japanse spul.
 
Dag allemaal, ik ben van plan om mij een benzhou luxus scooter 125cc aan te schaffen,
iemand die al ervaring heeft met luxus scooters?
groetjes andy
 
Chinese scooters zijn vaak lastig uit elkaar te houden. Verschillende fabrieken maken dezelfde scooters onder verschillende namen. De kans dat je iemand treft die dit specifieke type kent onder die naam is dus klein. Maar post eens een plaatje, dat kan allicht helpen. Zit er een (replica) GY6 blokje onder?
 
ik lees voornamelijk negatieve berichten en ben zelf ook niet al te positief er nog over.

Ik denk dat het op zich nog wel meevalt. Feit is dat men bij problemen pas in het toetsenbord klimt om het te delen en eventueel vragen te stellen.
Het is voor niemand interessant om er melding van te maken dat alles het prima doet.
Problemen kom je bij ieder merk tegen. Helaas is het zo dat het bij Chinese motoren erg uitvergroot wordt.
 
Idd als je met een bak geld die kant op gaat kun je zo 100 Karlwongs laten maken.

Daar mijn naam één van de weinige is die rijmt op "barrel" zou dat weleens tot voor de hand liggende grappen kunnen leiden...

Mous1, ik denk dat je ernaast zit. Ik denk echt dat Chinese voertuigen van matige kwaliteit zijn. Volgens mij komt dat omdat we in Europa zelf heel goede voertuigen kunnen maken. Die halen we dus niet uit China. In China kan het wel goedkoper gemaakt worden. Dus wat "wij, Europeanen" uit China halen is goedkope troep. Immers, goede spullen maken we (ok, of de Japanners) zelf.

Dat hoeft niet te betekenen dat Chinezen geen goede spullen kunnen maken, maar dat zijn niet de zaken die we hierheen halen.

Denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Mous1, ik denk dat je ernaast zit. Ik denk echt dat Chinese voertuigen van matige kwaliteit zijn. Volgens mij komt dat omdat we in Europa zelf heel goede voertuigen kunnen maken. Die halen we dus niet uit China. In China kan het wel goedkoper gemaakt worden. Dus wat "wij, Europeanen" uit China halen is goedkope troep. Immers, goede spullen maken we (ok, of de Japanners) zelf.

Dat hoeft niet te betekenen dat Chinezen geen goede spullen kunnen maken, maar dat zijn niet de zaken die we hierheen halen.

Denk ik.

Om te beginnen; alle waar naar z'n geld.

Maar om nou te spreken van "troep" zonder er zelf ervaring mee te hebben.......

Om een vergelijk te maken met auto's, een Dacia is ook geen Mercedes. die laatste is ook minstens 3 X zo duur, en daar mag je qua afwerking en gebruikte materialen ook meer van verwachten.
Dat wil niet zeggen dat de persoon die voor een Dacia kiest troep koopt. hij koopt een nieuwe wagen die voldoet aan dat wat hij er van mag verwachten voor die prijs.

Onderhuids speelt denk ik ook nog mee dat men status wil die aan een bekend merk verbonden is.
 
Nou, ik heb wel enige ervaring met Chinese scooters. Een van mn kennissen heeft een scooterzaak en die verkoopt sinds een paar jaar ook Chinese scooters. Met name van agm en berini. Dat zouden de betere Chinezen moeten zijn. Maar dat "verchroomde" plastic houdt het geen jaar vol en het is doorlopend afstellen om ze redelijk rijdend te houden. De mooiste was nog een 2 jaar oude Geely met een spontaan in 2en gebroken frame. De schade-expert was van plan die terug te sturen naar de RDW om de typegoedkeuring te herzien. Ze verdachten dat ding ervan dat het frame al geroest was voordat het gecoat werd. In ieder geval was de binnenkant niet gecoat en zodoende doorgerot.

Ik ben het met je eens hoor, alle waar naar zn geld. Maar ik kies er dus voor een gebruikte Jap of Italiaan te rijden ipv een nieuwe Chinees. Die keus staat iedereen natuurlijk vrij.
 
Om te beginnen; alle waar naar z'n geld.

Maar om nou te spreken van "troep" zonder er zelf ervaring mee te hebben.......

Om een vergelijk te maken met auto's, een Dacia is ook geen Mercedes. die laatste is ook minstens 3 X zo duur, en daar mag je qua afwerking en gebruikte materialen ook meer van verwachten.
Dat wil niet zeggen dat de persoon die voor een Dacia kiest troep koopt. hij koopt een nieuwe wagen die voldoet aan dat wat hij er van mag verwachten voor die prijs.

Onderhuids speelt denk ik ook nog mee dat men status wil die aan een bekend merk verbonden is.

Haal een Chinees 125cc viertakt schakel motorblok uit elkaar. Het is tegenwoordig hele redelijke kwaliteit, geen dramatisch slechte materialen meer, maar toch zijn de toleranties van een nieuwe gelijk aan die van een Honda blokje na 5 jaar dagelijks gebruik.
Analyseer de poedercoating op een Chinees motorframe, dat is wat we hier "binnen kwaliteit" noemen, voor gebruik op meubels.
Lasnaden die wel stevig genoeg zijn, maar nooit in een Japanse fabriek door de QC waren gekomen.
Motorblok en remklauw bouten in 4.4 staal kwaliteit. Het breekt niet af maar zou door geen enkele fabrikant met een naam zo worden gedaan.

Een Dacia is niet technisch slecht, hij is alleen minder luxe en minder comfortabel. Dat is een wezenlijk verschil met Chinese budget 2 wielers.
 
Nou, ik heb wel enige ervaring met Chinese scooters. Een van mn kennissen heeft een scooterzaak en die verkoopt sinds een paar jaar ook Chinese scooters. Met name van agm en berini. Dat zouden de betere Chinezen moeten zijn. Maar dat "verchroomde" plastic houdt het geen jaar vol en het is doorlopend afstellen om ze redelijk rijdend te houden. De mooiste was nog een 2 jaar oude Geely met een spontaan in 2en gebroken frame. De schade-expert was van plan die terug te sturen naar de RDW om de typegoedkeuring te herzien. Ze verdachten dat ding ervan dat het frame al geroest was voordat het gecoat werd. In ieder geval was de binnenkant niet gecoat en zodoende doorgerot.

Ik ben het met je eens hoor, alle waar naar zn geld. Maar ik kies er dus voor een gebruikte Jap of Italiaan te rijden ipv een nieuwe Chinees. Die keus staat iedereen natuurlijk vrij.


Agm en Berini zijn sticker merken, de retro scooters (meest waarschijnlijk) zijn van Benzhou of Znen.
Dit zijn de nog wel goede chinezen, maar ook van de chinezen heb je weer goedkopere merken.
Yingji is er zo 1.
Ze lijken allemaal op elkaar, maar zijn het niet.

Het chroom bij al die scooters is show chroom, na 1 winter buiten is het al bruin.
De kappen zijn hard en dun plastick, vallen is gegarandeerd gaten.
Maar de blokjes zijn eigenlijk best goed, en gaan stuk door : Slecht onderhoud.

En het begrens stekkertje los, en al wat het kan gassen met dat ding, tot ver in de toeren en dat kilometers lang.

Ik doe al jaren onderhoud aan die chinezen, en het staat ook duidelijk in de boekjes.
Na 300 km de inloop olie eruit.
Ongeveer 1000 a 1500 km later weer een grote beurt, onder andere olie en kleppen stellen.

Hoe vaak ik het al gehad heb dat mensen naar me toe komen omdat hij niet meer start, of slecht loopt.
Oorzaak, de inloop olie er nog in, of die heeft ie al helemaal verbruikt, en nog nooit de kleppen gesteld, en er staat dan al 3000 km op.
Mensen willen het vaak ook niet snappen dat het niet gewoon starten en rijden meer is.
Vroeger heb ik nooit onderhoud hoeven doen, en ja dat klopt, toen had je een 2 takt en dat was gewoon tanken en de smeer olie bijvullen.

Bij een retro scooter dealer in Nuland word het altijd erbij gezegd wat en welke beurtjes moeten, en het boekje zit erbij.
En dan nog niet doen!
En dan tegen mij klagen als er veel vervangen moet worden dat het rommel is.

Ik kan er voortaan wel doorheen kijken.
De chinezen zijn niet extreem goed, maar gewoon goed, en als je hem netjes onderhoud, en het liefst niet buiten laat staan.
Dan blijft hij netjes, en doet hij het gewoon.
Kleine kant tekening, die carburateurs, ook de Keihin versies is geen pijl op te trekken.
Die zijn goed, of niet, en het membraan bovenin word vaak week, is ook niks aan te doen.

Als ze nieuw geleverd worden moet de carburateur ook opnieuw afgesteld worden, omdat ze afgeregeld zijn naar het land waar ze gebouwd zijn, dus hogere temperaturen en lucht vochtigheid.
Als ze dat niet meteen doen heb je zoń ding wat slecht start en verzuipt.
Helaas zijn er genoeg groenteboeren, schoenenverkopers of net wat die die dingen zo verkopen zonder iets eraan te doen.
Ok geen service bieden of verstand van de techniek hebben en welke kwaaltjes er zijn.
Daar word de naam ook niet beter van.

Arno
 
Wat Arno hierboven schrijft komt bij mij heel geloofwaardig over en motiveert me om het onderhoud ook tijdig te laten doen ...
Bedankt voor deze duidelijke en omvangrijke informatie.
 
andere producten uit China zijn ook allang niet meer de slechtste op de markt. Mijn zusje heeft nu een tijdje al een Kymco en heeft nog nooit problemen gehad met dat ding.
 
Kymco komt uit Taiwan en daarbij niet te vergelijken met scooters uit China. Mijn Kymco Dink street 300 ABS staat kwa alles zeer dicht tegen Honda en co.
 
+1
Taiwan mag nou wel bij "de republiek" horen, maar is een totaal ander volk dat industrieel/technisch veel verder en beter is dan vasteland China.
 
Het relaas van Arno klinkt geloofwaardig. Maar je zal zo'n scooter dagelijks gebruiken. Eerst moet je hopen of je geluk hebt met de carburateur. En dan moet je tig keer per jaar terug voor olie en kleppenstellen. En dan kan'ie binnen of buiten staan, de regen vermijden gaat je hiero niet lukken. En weg is het "chroom".

Waar zijn nu de voordelen van viertakt gebleven? Of ze echt langer meegaan betwijfel ik, de onderhoudskosten zijn in ieder geval hoger. Ze zijn ook trager dan tweetakts. Hopelijk zijn ze op z'n minst benzine-efficienter.

Mijn Kreidler Florett heeft in 44 jaar en héél veel kilometers pas één blokrevisie gehad. Mijn Peugeot Ludix snorscooter (tweetakt met carb uit 12-2005) heeft afgelopen zomer voor het eerst nieuwe transmissieolie gehad. De bougie, rolletjes, v-snaar etc. waren nog goed. Dat was dus letterlijk het enige onderhoud in 8 jaar. En mijn oude, opgevoerde Yamaha Neo's tweetakt uit 2000 heb ik ook alweer 9 jaar in bezit. Die haalt ruim 100 km/u. Daar is niks meer origineel aan, maar sinds ik die heb zijn enkel de rolletjes en de koppeling (strafpuntje..) vervangen.

Kortom, ziedaar waarom ik dan liever kies voor een gebruikt A-merk dan een nieuwe Chinees.



Ik ben 29, toen ik 16 was, was alles tweetakt.
 
Vreemd dat Arno het acceptabel en de gewoonste zaak van de wereld vindt dat je de caburateur opnieuw moet afstellen bij een nieuwe scooter, als je al een goede carburateur hebt, anders kun je meteen een nieuwe kopen.

Vooral niet buiten laten staan, daar kunnen ze niet goed tegen.


En dan concluderen dat de kwaliteit gewoon is.
 
Vreemd dat Arno het acceptabel en de gewoonste zaak van de wereld vindt dat je de caburateur opnieuw moet afstellen bij een nieuwe scooter, als je al een goede carburateur hebt, anders kun je meteen een nieuwe kopen.

Vooral niet buiten laten staan, daar kunnen ze niet goed tegen.


En dan concluderen dat de kwaliteit gewoon is.

Maak je niet druk, het afstellen van de carburateur is niks anders dan de co schroef indraaien en 1,5 slag uit.
De scooter warm draaien en daarna het stationair toerental afregelen.

De carburateur is van Keihin, een goed merk wat op de duurdere motoren ook zit.
Het gene wat er gebeurd is bij die CVK type carburateurs is dat het rubber bovenin week word.
Vooral bij de scooters die kleine stukjes rijden, er zit een acceleratie pomp op.
En iedere keer als je gas geeft spuit die wat benzine in.
Die kun je eigenlijk best afsluiten in het nederlandse klimaat, want anders spuit hij zo veel in dat er veel damp achter blijft(in die kamer waar het rubber zit), en de benzine ook naar beneden loopt het luchtfilter in.
Teveel bezine damp, vind dat rubber niet fijn, word week en langer.
Als je dan gas geeft word het rubber wel omhoog getrokken, maar de gasschuif blijft te ver beneden.

Let wel, ik heb het hier over de retro scooters, de snor en de brom.
NIET over de motor scooters.
De onderhouds intervallen daarvan weet ik niet.
De retro's rijden vaak korte stukjes door de stad, meteen volgas weg.
Stekkertje van de begrenzer los, constand rond de 9000 toeren draaien.
Dan willen de kleppen (vooral de uitlaat) wel verlopen.
Dit doen ze in het begin het meest, dan slaat de klep in op de zetel, en de klep word langer door kruip.
Hoe meer ze gelopen hebben, des te minder vaak je de kleppen hoeft te stellen.
Staat ook gewoon in het boekje.
Ik zeg tegen de meeste mensen rond de 1500, omdat ze er toch veel meer mee rijden.
En ik er geen 1 ken die dan ook daarwerkelijk dat aanhoud.
Niemand controleerd de olie, en die word goed vies op de korte stukjes.
Heb ze vaak na vele duizenden kilometers pas weer hier binnen, met bijna geen olie er meer in.
Dingen worden mishandeld, over stoepjes geragd, afgetrapt
Mensen willen toch niet luisteren.
Maar je ziet ze toch overal RIJDEN.

En veel mensen willen horen wat ze zelf willen horen.
Spreken schande dat ze roesten in de regen, maar je betaald voor wat je krijgt.
Zo'n retro ding heb je al rond de 900 euro.
Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Voor wat je ervoor betaald, is het goed, en kun je er jaren mee rijden.

En geloof me, een dure Vespa de winter door rijden, vinden ze ook niet leuk, want die roesten net zo goed.

Ik heb vele motor scooters gehad, en nog.
Ook die roesten onder de kappen, maar dat zie je niet. (vliegroest, rot niet door)
Heb hier een Yamaha X max staan met een afgebroken krukas, is ook geen goedkoop ding.
Heb een Beverly 200 gehad met een vastgelopen krukas lager.
Vespa 200 met een gescheurde cilinder.
Een X9 500cc met afgebroken klepstellers.
Alles kan kapot, en deel hier alleen mijn ervaringen, dus ga niet roepen dat het raar is als ik het normaal vind dat een carb van zo'n chinees meteen afgeregeld moet worden naar het klimaat hier.


Hoe oud is de chinese muur, die staat er ook nog steeds...
 
Hoe oud is de chinese muur, die staat er ook nog steeds

_O- Dat is een goede grap, maar als ze die heel snel en met inferieure materialen hadden gebouwd was 'ie ook al lang verdwenen...

Wat Chinese scooters en motoren betreft, als ze betere kwaliteit aanbieden gaan de prijzen evenredig omhoog. Ik koop nogal eens handel uit China (leuke winstmarges) en de fabrikanten aldaar bieden hun producten vaak in 4 verschillende kwaliteiten aan; het is aan de koper om te beslissen voor wat betreft kosten/baten. Het is daar ''U vraagt wij produceren.'' Hun beste kwaliteit doet nauwelijks onder voor producten geproduceerd in Europa maar zijn dan ook even duur, dus niet interessant. Ze kúnnen het wel, neem dat maar van me aan.
 
Er zijn genoeg consumenten als het type "Karl" (no offense ;) )

Maar ik heb zelf een AGM Retro in het onderhoud. Inmiddels 4 jaar oud en 27000km op de teller. Geloof me of niet. Slechts 2x stil komen te staan. 1e keer bij 3500km ivm lekke uitlaatklep (reeds onbegrenst altijd volgas 70km op de teller). 2e keer ivm defecte bobine. Voor de rest, blijft gewoon rijden. KLeppen doe ik inmiddels om de beurt, dus om na 6000km en dan is het vaak niet eens nodig.

Met mijn Chinese bromscooters en motorscooters ben ik maar 2 keer stil komen te staan afgelopen 6 jaar. Maar dat was omdat ik met mijn 125cc zelf omgebouwd naar 150cc met sport e-bay nokkenas volgas een helling afging en er toen dankzij de zwevende klep een gat in de zuiger is onstaan....(sommigen hier kunnen zich dat wellicht herinneren haha...)
De 2e keer was ivm een niet goed ontluchtende tankdop.

Maar hoe dan ook. Welk merk scooter je ook rijdt, goed onderhoud is noodzakelijk. Wel of geen chinese scooter. En laat er wel iemand aan sleutelen die er verstand van heeft. Niet iedere monteur van tegenwoordig is kundig in het afstellen van de kleppen en de carburateur of het opsporen van de oorzaak van bepaalde storingen. Viertakt is wel iets gecompliceerder dan 2-takt. Maar wees nou eens eerlijk. Ik denk niet dat je de kwaliteit van 20 jaar geleden van de A-merken kan vergelijken met de kwaliteit van nu. Naar mijn beleving is een Golf 1 en 2 degelijker dan de Golf 3 en 4....

Loop eens een scooterzaak binnen of een motorzaak en vraag eens naar kwaliteitsproblemen van de gevestigde A-merken. Die kunnen ze ook zo opnoemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan