Chinese motorscooters

In Zuid-Amerika zie je Chinese motoren en brommers rondrijden met merkname waar je in de verste verte nog niet van gehoord hebt.
Is het goed, is het slecht. Wel, ik kan er geen objectief oordeel over vellen maar vaststaand feit is dat je, moest een probleem zich voordoen, je maar slechts enkele dealers per land hebt die er aan WILLEN werken.
Ik wou bijv een SACHS MADASS 125kopen. Zag er allemaal heel solide uit en degelijk. Nu SACHS is niet meer het Oost-Duitse bedrijf wat het ooit was maar de naam SACHS is door de Chinezen opgekocht en dus niet meer dan een Chinese fabrikant.
Je kan hem natuurlijk wel in een paar winkels kopen maar de service achteraf. Ik heb er mijn bedenkingen bij. Vele dealers (waaronder mijn Honda dealer) weigerden echter om hem achteraf in onderhoud te nemen.

Ik hoor de stemmen al op gaan dat als je een motor niet hebt gekocht bij die bewuste dealer dat hij hem niet wil onderhouden. Wel de Hondadealer waar ik ging had geen problemen met de bekende merken, alsook geen problemen met Triumph, Guzzi, Piaggio en noem ze maar op.

Onder de MADASS hing een 125cc replica HONDA DAX blok onder.

Enfin,
De Chinese motorscooters die je hier in het Westen kan vinden behoren tot de beste die er te krijgen zijn en als Kymco al de blokken levert voor de nieuwe BMW 450 crossmachiene dan kan het niet anders dan degelijk te zijn.

Echter, er zijn warenhuisketens en andere winkels die een lot van bepaalde Chinese scooters kunnen kopen. Zijn ze dan goed? Kan zijn, maar vergeet niet dat voor zeer grote marchanten andere regels gelden als zouden jullie of ik één enkel Chinees scooterke willen invoeren in NL of B. Dan heb ik het over de kracht van geld.

Dan is er nog zoiets als de waarde bij wederverkoop...

Al de gereputeerde merken doen er alles aan om het de Chinezen buiten het Westelijk grondgebied te houden.
Deze merken kosten meer maar ik denk dat een doorontwikkeling (beginnen van nul) van een bepaald produkt (motorfiets/brommer) nog steeds beter is dan een goede kopie.

Tot voor jaren had ik bijv ook mijn twijfels over bijv Skoda, mijn vader had één van de eerste en vanaf het begin was het miserie tot en met.

Het is pas toen duidelijk werd dat het merk Skoda een gezonde firma is (de sponsoring van Skoda aan bijv de Tour de France) dat mijn nieuwsgierigheid naar boven kwam. Eens opgezocht waar Skoda te koop was en ik kwam in een zeer degelijke VW en Audi verdeler die ook sinds kort een toonzaal voor Skoda had.

Wel, even mezelf goed geïnformeerd qua gebruikte motoren etc en ik heb de uitdaging aangegaan en een nieuwe Skoda New Octavia gekocht en na 80.000km rijdt deze nog steeds voortreffelijk en zal het moeilijk zijn om nog een auto te vinden die evenwaardig is en dan denk ik alleen nog maar aan het verbruik.

Waar zit nu het verschil. Een jaar geleden de pech gehad dat ze mijn zijruit hadden ingeslagen.
Ik ging ermee naar Carglass en toen ze de binnenzijpanelen er af hielden werd het duidelijk.
Bij VW bijv zitten de ramen en panelen onder de binnenkleding vast met bout en schroef en bij mijn skoda is het met poprevetten. Veel goedkoper in aankoop en als het vastzit degelijk maar bij de reparatie kon de mechanieker het niet laten om een paar keer te vloeken omdat het zo moeilijk was om deze te verwijderen.

Dus effe een besluit: Het is mss bekrompen maar ik wil eerst een bewijs zien (bijv sponsoring etc) dat een fabrikant degelijk is. De instantie dat de sponsoring aanneemt (in dit geval Tour de France) kan het zich niet veroorloven om iets slecht aan zich te binden.

Hetzelfde voor Hyundai. Moest er als het ware niet van weten tot ze die grote manifestaties mochten sponsoren.

Allee, voor sommigen zal dit een goed argument zijn, voor sommige niet maar ik kan er toch een maatstaf op zetten.

Dat Kymco mag leveren aan BMW zegt dan ook al genoeg over deze fabrikant.


Kymco is heel iets anders als de chinese rommel scooter waar het over hebben...

En Skoda is gewoon het budgetmerk productie van Volkswagen geworden.....
 
Opgelet hé vriend,Korea is nog steeds geen Chinese provincie hoor.
En Skoda = Volkswagen.
En een poprivet is even makkelijk te verwijderen als een schroef,enkel kopje uitboren,kwestie van seconden.
Mogelijks lag het aan de (Chinese) mechanieker.
Greets Ruuuuudy.
 
.... Juist gasten en dat bedoelde ik met "Korea is nog steeds geen Chinese provincie"...
Over Korea is er wat dat betreft weinig discussie; Taiwan is een ander verhaal...
De Taiwanezen zouden het liefst met eiland en al zo ver mogelijk van China wegvaren omdat China de voormalige Portugese kolonie Formosa (het huidige Taiwan) ziet als een opstandige provincie en de zaak steeds verder op de spits drijft.

Maar nu je Korea ter sprake brengt; tussen Japan en Korea zit nog een hoop oud zeer uit de oorlog, ze haten elkaar welhaast maar hebben elkaar ook nodig. Voor Koreanen is het een erezaak om minstens net zulke goede producten te leveren als Japan.
 
Laatst bewerkt:
Lees net de test van de AGM 250 in de Scooterexpress.
Komt er toch niet echt supergoed uit.
Motor mist souplesse,tijdens vol accelereren zitten er veel pieken en dalen in het accelereren.
Nerveus rijgedrag door smalle 12inch wieltjes.
Een Nederlands(?) merk met fabricage in Azië (lees China)
250cc met 15 pk,dat kan bv. Honda met 150cc en 16 pk beter.
Ga hem na 3 jaar eens inruilen (als hij dat überhaupt haalt),ik denk dat je de tranen over je wangen rollen.
Ben benieuwd of deze dingen ook 50k volmaken zonder al te veel problemen.
Gevonden op -Alibaba.com-,
150cc Motorscooters,bestellen per container,4-500 dollar = 3-400 euro per stuk!
Ik wil eigenlijk helemaal niet weten wat de winst voor de "importeur" is............
 
Laatst bewerkt:
Ja, Hyundai is Koreaans en doet qua betrouwbaarheid zeker de laatste jaren niet onder voor de japanse merken.

Dan zou nog wel eens aardig kunnen kloppen. Mijn broer heeft een i10 en een Civic. Hij vindt de i10 beter in elkaar geschroefd dan de Civic.
 
Lees net de test van de AGM 250 in de Scooterexpress.
Komt er toch niet echt supergoed uit.
Motor mist souplesse,tijdens vol accelereren zitten er veel pieken en dalen in het accelereren.
Nerveus rijgedrag door smalle 12inch wieltjes.
Een Nederlands(?) merk met fabricage in Azië (lees China)
250cc met 15 pk,dat kan bv. Honda met 150cc en 16 pk beter.
Ga hem na 3 jaar eens inruilen (als hij dat überhaupt haalt),ik denk dat je de tranen over je wangen rollen.
Ben benieuwd of deze dingen ook 50k volmaken zonder al te veel problemen.
Gevonden op -Alibaba.com-,
150cc Motorscooters,bestellen per container,4-500 dollar = 3-400 euro per stuk!
Ik wil eigenlijk helemaal niet weten wat de winst voor de "importeur" is............

De pieken en dalen zijn verholpen.
De banden zijn idd vrij grof, over een jaar en 6000 km verder ga ik er andere banden onder zetten.
AGM = Nederlands merk, Chinees/Taiwanees fabrikaat.
Waarom is 150cc 15 pk beter als 250cc met 15 pk?
Als jer na 3 jaar nog 500 euro voor krijgt van de 3000 nieuwprijs, dan is 800 euro per jaar aan afschrijving toch niet erg duur, lijkt me.
50.000 km vol maken? Daar kan ik je natuurlijk nog geen antwoord op geven...Maar, het blok lijkt hetzelde als die van Honda Helix....zegt je dat wat?
Kan je mijn 250TS ook ergens op internet vinden voor die prijzen....?
 
Ik zie advertenties op marktplaats van motorscooters 125 cc van Zedka, Bisan Lifan, Boatian. Is dit nou echt zo slecht of valt het wel mee?
De Jappen waren 30 jaar geleden ook met roestbakken begonnen op de automarkt.
Leg het mij nog eens uit. Ik denk dat Sym en Kymco wel goed zijn kwa kwaliteit.
 
Het 4-takt blok van Kymco schijnt 98% hetzelfde te zijn als een chinese 4-takt. Iemand die dit kan bevestigen?
 
De pieken en dalen zijn verholpen.
De banden zijn idd vrij grof, over een jaar en 6000 km verder ga ik er andere banden onder zetten.
AGM = Nederlands merk, Chinees/Taiwanees fabrikaat.
Waarom is 150cc 15 pk beter als 250cc met 15 pk?
Als jer na 3 jaar nog 500 euro voor krijgt van de 3000 nieuwprijs, dan is 800 euro per jaar aan afschrijving toch niet erg duur, lijkt me.
50.000 km vol maken? Daar kan ik je natuurlijk nog geen antwoord op geven...Maar, het blok lijkt hetzelde als die van Honda Helix....zegt je dat wat?
Kan je mijn 250TS ook ergens op internet vinden voor die prijzen....?

Hoi Melvin,

Wat ik wil zeggen met ,dat kan Honda beter,bedoel ik dat ze veel meer vermogen uit een lichtere motor halen.
En het mooie is dat ze ook nog niet kapot gaan.
Ik heb in eerdere topics al aangegeven dat bij een langeduurtest door het Duitse scooterblad Motoretta de 150cc Honda motortjes die in de @,Sh,Dylan en PS gebruikt worden na demontage met 50K op de teller nog in nieuwstaat waren en volgens hun nog een keer het zelfde aantal km.kon doorstaan.
Ik wil de AGM echt niet afkraken en hoop van harte voor jouw dat je probleemloos blijft rijden,maar in een land waar de ossenwagen nog 1 van de hoofdtransportmiddelen is heb ik er een hard hoofd in dat er voertuigen worden geproduceerd van topkwaliteit.
Wat de afschrijving betreft.........
Een Honda van 3000 euro schrijf ik het 1e jaar 20% af,is dus restwaarde 2400 euro.
2e en 3e jaar schrijf ik ieder jaar 10% af,is dus afschrijving over 3 jaar 40% is restwaarde 1800 euro.
Kan natuurlijk afhankelijk van dealer iets in zitten.
Dus om eerlijk te zijn vind ik jouw afschrijving gigantisch.
En het blok lijkt hetzelfde,is natuurlijk niet hetzelfde als is hetzelfde (poeh)
E.e.a.is natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit van de materialen en precisie van machines e.d. die gebruikt worden voor fabricage.(en motivatie personeel)
Scooters die op die van jouw lijken staan op het internet voor ongeveer 800-1000 dollar.
Op Alibaba.com kom je ze na enig zoeken wel tegen.
Ik wens je even goed veel geluk met je AGM,laat ons in ieder geval weten hoe het in de toekomst blijft gaan met je machine. :)
 
Laatst bewerkt:
ik ben van plan dit jaar minimaal 10.000 km te rijden.....dsu eind van het jaar hebben we een beter overzicht van mijn motorscooter
 
Heb ook juist de test is scooterexpress gelezen, wat ze ook schrijven, de toekomst zal het uitwijzen. Ik vind het toch een mooie verschijning en voor die prijs mag je natuurlijk niet de allerbeste banden verwachten maar die zullen ook wel eens aan vervanging toe zijn en dan kan je voor betere exemplaren gaan.
Ik blijf het in elk geval volgen. Nog veel suc6
 
Alle waar, in ieder geval de meeste, is naar z'n geld. De toekomst zal inderdaad uitwijzen of de Chinees een goede beslissing is geweest. Blijft het feit dat je voor relatief weinig geld toch een redelijk dikke scooter kunt rijden.
Ik denk dat een aantal potentiële kopers je "posts" zullen blijven vervolgen. Ik kan alleen maar zeggen, hopelijk heb je er nog heeeeel lang plezier van. Ben zelf toch ook erg benieuwd hoelang hij het uithoudt. Met 10.000km/jaar krijg je wel een leuke duurtest.
Blijf dus vooral regelmatig "posten"
 
ik heb zelf een sym mio 100.
Dit is nu mijn 2e (is een 2ehands nu , gekocht met 2100km op de teller)
De eerste nieuw gekocht en verkocht na 2500km voor een vespa lx125
Vond de vespa (alhoewel 2x zo duur) niet zo veel fun als de mio.
Ik ben echt tevreden over de sym (mio).
Moet wel zeggen , de eerste had ik zelf gerodeerd en haalde 85 , deze is nooit op top bereden en haalt (nu nog) 75
Maar als je een motorscooter zoekt voor in de stad die weinig kost is de mio echt een aanrader !
 
Sym is geen Chinees, maar een goed product uit een rijstland 5 minuten achter China.
 
Ja dat weet ik ook , maar er is een veralgemening tussen Japland en al de rest dat er rond ligt.
En dat het daarom niet allemaal slechte merken zijn (wat er zeker en vast wel zijn)
 
ik heb zelf een sym mio 100.
Dit is nu mijn 2e (is een 2ehands nu , gekocht met 2100km op de teller)
De eerste nieuw gekocht en verkocht na 2500km voor een vespa lx125
Vond de vespa (alhoewel 2x zo duur) niet zo veel fun als de mio.
Ik ben echt tevreden over de sym (mio).
Moet wel zeggen , de eerste had ik zelf gerodeerd en haalde 85 , deze is nooit op top bereden en haalt (nu nog) 75
Maar als je een motorscooter zoekt voor in de stad die weinig kost is de mio echt een aanrader !

85 of 75 is niet echt spannend :? Ik ken iemand met een Mio snorscooter en die haalt onbegrensd 60. Ik denk dat de Mio bromscooter onbegrensd aardig dicht in de buurt van de 100cc komt.

Uiteraard rij je bij 75kmpu op een 100cc wel bekeuringsvrij, op een 50cc is ligt dat anders..

Groeten, Karl
 
zoon mio is leuk voor inde stad :) ik heb 51cc minder en ik (ga ook iets sneller) merk toch snel dat als je meer dan 50km rijd je het wel in je rug voeld. erna ;)
(misschien is een lichter helmpje kopen? moet toch is vernieuwd worden)

je ziet ze wel meer en meer die miotjes veel meisjes hebben er een roze -O- :r :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan