Chinese motorscooters

Harry/Yezzer,

een foto is natuurlijk ook altijd leuk, die van mij staat op pagina 8 van dit topic.

Zo hebben we een beeld over wat we het hebben.
En als die huatian hetzelfde type is als de mijne, wil ik m wel eens in een andere kleur zien.
 
~
Eehm...Lada wordt nog steeds geproduceerd hoor.
quote]

Volgens mij wordt de Lada niet meer gemaakt.
Al zullen er nog wel rondrijden.
Die uitspraak van Poetin is bij ons ook nooit in de pers verschenen.
Het was voor de Russen alleen bestemd.
Ik had ooit een Russische vriendin, vandaar.
Mijn vorige berichtje was dan ook een vrije vertaling.
Maar het is niet echt belangrijk, en heeft niet echt wat met dit Topic te maken.
Ik dacht alleen even, mss is dat met Chinese motorscooters net zo?
Of gewoon ook niet...
 
Laatst bewerkt:
Harry/Yezzer,

een foto is natuurlijk ook altijd leuk, die van mij staat op pagina 8 van dit topic.

Zo hebben we een beeld over wat we het hebben.
En als die huatian hetzelfde type is als de mijne, wil ik m wel eens in een andere kleur zien.

Nou hij zeker anders dan je jouwe, kleur two tone brons/champagne.
Maar ik zal eens kijken of ik morgen even wat foto's kan schieten.
 
ehhm :P ligt het aan mij of komen de berichten er op de gekste momenten te voorschijn?!

Bij mij tenminste wel......ook oude berichten! :?
 
Laatst bewerkt:
Harry/Yezzer,

een foto is natuurlijk ook altijd leuk, die van mij staat op pagina 8 van dit topic.

Zo hebben we een beeld over wat we het hebben.
En als die huatian hetzelfde type is als de mijne, wil ik m wel eens in een andere kleur zien.

hoi Inktvlek,
ik zal asap eens wat foto's nemen, en ook uitgebreider reageren volgende week ivm de remkwestie en andere zaken.
hier alvast een "geresizde" foto van hoe ik ermee thuiskwam in de ijzeren krat (ik heb er nog meer van zulke, al dan niet met wat meer detail en zal deze op verzoek later ook wel posten)
meer en verder nieuws/info volgt volgende week als ik wat meer tijd heb!
full
 
Harry,

Tussen deze wat jij hebt en die wat ik heb was ik aan het twijfelen, mooie machine.
Helaas is deze langer dan de mijne, wat ervoor zorgde dat ik hem niet koos, puur vanwege het feit dat hij dan niet in mijn schuur past.( ik heb maar 2 meter van muur tot deur).
Hij heeft wat meer "motor" uitstraling omdat hij wat groter is dan de mijne.

Yezzer,

De zedka die ik had, reed heerlijk, teller week wel af net als bij jou.
Maar als je het eenmaal weet is er niets aan de hand, gewoon rekening mee houden.
Ik heb nog een foto van hem, helaas alleen van de dealersite geplukt na mijn ongeluk op 17 april jl. (koekblik keerde op de weg en vergat zijn dode hoek)
De kapschade viel mee, maar helaas was hij licht scheef, wat voor totaal los zorgde.
Het wrak is voor 250,- naar de dealer gegaan waar ik deze foto van hem geplukt heb.
Hij was van 8-8-2008.
deze:
full
 
Laatst bewerkt:
Hi inktvlek,

tja zelfs met een kortere versie zou ie bij mij niet in de schuur passen, zit net in een gangetje met mijn ingang. Dus ja buiten zou hij toch moeten staan. "s nachts staat achter het hek onder de balustrade, met een hoes. Voordeel ik kan hem met een anker aan het huis vastzetten.
Ook al heeft ie een alarm, verankeren is hier zeker een must.
 
Laatst bewerkt:
Verankeren moet je zeker, een alarm gaat pas af als ze er al aan zitten.
Schade heb je dan meestal al, jammer genoeg.

Door hem stevig te verankeren schrikt het bij voorbaat al af.
Maar ja als de juiste persoon m hebben wil, dan krijgt hij m toch.
Nu komt dan ons voordeel, de chineesjes zijn niet zo gewild, dus ook niet met jatten.(nog)
 
lololol roep maar niet te hard.... ik heb attentie genoeg hier..

Vandaag weer even een leuke rit gemaakt van ruim 130 km door het noorden van de provincie. Zit nu ruim boven de 500 km. En je had idd gelijk Inktvlek je merkt gewoon dat alles langzamerhand soepeler begint te worden...

alleen als ik hem zonder motor vermogen achteruit duw piept het achterwiel behoorlijk. is dit normaal?
 
Laatst bewerkt:
Harry,

Nee, dat is niet normaal.
Ik moet hem iedere dag achteruit de schuur uit duwen en hoor niets.
Zal waarschijnlijk het bovengenoemde zijn.
 
Laatst bewerkt:
gekke is dat ik hem net in de nachtstalling geschoven heb, en nu voor het eerst geen gepiep meer.. dus wellicht toch de rem waarschijnlijk.
 
ander vraagje, ik heb op mijn dashboard een tekentje staan lijkt op een telefoontje, soms licht het ledje rood op. iemand een idee waarvoor dit is?
In mijn overzicht van het dashboard kan ik deze niet terug vinden.
 
Harry,

Dit is het olie lampje, als die constant brand moet je bellen (staan laten dus).
Tijdens de eerste inrijfase gaat deze af en toe kortstondig branden, weet niet waarom.
Maar na mijn eerste beurt was dat voorbij.

Mijn dealer ( geen chineesjes dealer) gaf als advies dat ik er alleen op moest letten als hij langer dan 20 sec brand.
De Scooters hebben volgens hem een iets te gevoelige sensor, maar nogmaals na de eerste olie wissel had ik er tot nu toe geen last meer van.

Uit ervaringen van mijn andere scooters (chineesjes) weet ik dat het later alleen nog maar zelden gebeurt, meestal als je s'morgens meteen een berg afrijd.
De sensor had werkelijk iets minder gevoelig gemogen.

Niets om druk over te maken.
Er zijn zelfs scooters die helemaal geen olie lampje hebben en je alleen door te peilen kan controleren of het nog klopt.(meestal brommer versies zover ik weet)
 
Laatst bewerkt:
De eerste olie is normaal gesproken dunnere inloop olie (vandaar dat de eerste olie wissel wat sneller is als normaal en ook om de eerste inloop troep/metaal vijzels eruit te halen), misschien reageert de sensor er wat sneller op.
 
Zoals beloofd post ik hier enkele pic’s van mijn Chineesje, de Zedka 150cc dus.
link: Zedka 150 cc motorscooter

Merk op dat ik de (naar mijn mening) spuuglelijke belettering heb verwijderd: is middels het nodige pruts en friemelwerk wel gelukt – enig nadeel, deze stickers waren samen met de kappen overspoten met blanke vernis; er blijft een (evenwel niet opvallende, maar bestaande) matte plek over waar deze gezeten hebben – van dichtbij kan je dat waarnemen als je nauwkeurig op let. Maar ik vind het zo toch veel mooier zonder de belettering dan als ze er wel opzat.
@ inktvlek: kwestie van de voorrem: dat heb ik idd nu ook al goed ondervonden dat deze de “hoofdrem” is, terwijl de achterrem eerder ondersteunend gebruikt wordt – ze remt goed maar piept ongelooflijk. Ik ga proberen de truuk toe te passen om zonder demontage die remblokken, op de achterzijde, waar ze in de klauw zitten, in te vetten met kopervet (door middel van een oorstokje ofzo). Ik lees ook dat je erg veel plezier aan de jouwe beleefd hebt, en dat je het een prima scooter vond. Jammer van de total loss… (hoeveel km heb je ermee gereden? ik dacht ook deze pic van uw verneukte scooter eens eerder gezien te hebben op Marktplaats) Welnu, de mijne bevalt mij ook prima, en ik ondervind dat hij na een goede 1500 km goed begint los te komen en nu nog beter loopt dan de eerste dag, zoals je zelf ook opmerkte!
Zoals je ziet in mijn vorige post kocht ik die gedeeltelijk gedemonteerd in een ijzeren krat, zoals ze daadwerkelijk van de boot uit de containers komen. De enkele Zedka’s die naar mijn weten hier recent in België te koop werden aangeboden, zijn afkomstig via Nederlandse import en waren wellicht bestemd voor de Turkse afzetmarkt: het enige summiere papiertje met een klein beetje montage informatie dat erbij zat was in het Turks opgesteld, en daar kon ik dus niets mee aanvangen. Handleiding dus niet voorhanden; vandaar dat ik dus helaas ook niet via deze weg kan achterhalen wanneer precies welk onderhoud moet worden uitgevoerd (wanneer olie verversen, kleppen stellen met welke voelermaat, enz enz). Navragen bij een dealer hier in België heb ik vooralsnog niet kunnen doen omwille van het feit dat ik die scoot gewoon kocht bij een totaal onafhankelijke handelaar die er gewoon enkele had ingevoerd als promomateriaal om zijn eigen zaak naambekendheid te geven dmv het aanbrengen van een sticker met zijn webstek erop (die er dus bij mij zelfs nooit opgezeten heeft). Zijn zaak heeft dus wel totaal niets gemeen met motorscooters. Een dealer kwam er dus helemaal niet aan te pas en in dat geval ben ik dus in feite helemaal in eerste instantie op mijzelf en mijn liefde voor techniek aangewezen, maar dat wist ik uiteraard op voorhand en stoort mij echter niet: de prijs heeft alles goedgemaakt! Ik zou immers ook niet weten of er hier in België überhaupt dealers zijn die Zedka verdelen… en als dat zo is, dan zullen ze wel dun bezaaid zijn… Voorlopig lijkt het er hier op dat nog niet veel dealers de Chinezen in huis nemen. Mochten er mensen zijn die een adres weten in de nabijheid van Gent of ergens in Oost- of West Vlaanderen, laat het graag gerust weten! Ik weet er zelf eentje in Roeselare, maar die verdeelt wel Chinezen, maar dat zijn o.a. Jincheng en Rovach als ik mij niet vergis. Hoewel de meeste Chinezen in de klasse 125/150 cc toch de GY6 motor ‘onder de kont’ hebben, die op zich ’n beetje universeel gebruikt wordt. Dat zul je ook wel ondervonden hebben hé inktvlek, want jouw opvolger is trouwens met quasi dezelfde motor als ik het goed voorheb. Btw, ook ’n zeer mooi model: proficiat ermee, en veel veilige km’s ermee gewenst.
Hoe dan ook, ik betreur mijn aankoop absoluut niet en ben er dik tevreden mee voor de doeleinden die ik em kocht, en dat is in de zomer ’n beetje rondtoeren. Kwestie van onderhoud, daar zit ik niet zo mee in: je vind daar altijd wel een oplossing voor en zelf sleutelen is ook wel ’n uitdaging. Het grootste probleem denk ik, is “carrosserie onderdelen” vinden als het nodig zou zijn (dus bvb plastic vervangkappen als je eens niet zacht met de grond in aanraking zou komen…, andere plastic dingen, etc…) – voor de alom bekende GY6 motor zijn er genoeg webshops heb ik al ondervonden, de meeste in Duitsland.
Maar als iemand onderhoudtips heeft of andere interessante zaken kan aanbrengen (bvb een pdf file of site waar bvb de klepregeling staat & ander onderhoud voor deze 150 cc motor), dan zou ik zeggen: laat maar graag komen!
Nu nog enkele verdere indrukken: Zoals ik in vorige post al zei, vind ik –ondanks 150 cc- dat de motor betrekkelijk weinig power heeft (5,8 Kw), wat zich uiteraard vertaalt in het lage vermogen, met de nodige gevolgen. In heuvelrijk gebied (en hier in België hebben we er genoeg van, zeker in de streek waar ik woon), ervaar je algauw dat op de meeste grote hellingen de snelheid vlug gehalveerd wordt, en het motortje goed blaast en puft bij wijze van spreken, en zeker als je ’n passagier erop hebt. Uiteraard, na bergop komt bergaf nietwaar, en dan haal je uw achterstand wel in. Maar of dat goed is voor de motor zelf, dat is natuurlijk een andere zaak. Hoe dan ook, als die motor mogelijks ‘begrensd’ is, komt dat de gebruiksduur zeker en vast wel ten goede, maar als dat zo is, dan zou ik die begrenzing daar wel graag afkrijgen. (tips? andere cdi, zou die daadwerkelijk helpen ?)
Maar dat is wellicht niet de zorg van de Chinezen: daar worden al die spullen ingezet om (meestal in de stad) van punt a naar punt b te komen, en omdat er eenmaal zoveel Chinezen op een scoot rondtuffen, kun je daar in die “mierennest” wellicht ook absoluut geen snelheid maken en vinden ze het dan ook niet nodig om dat als eerste prioriteit te stellen. Wellicht liggen de rijbanen (op het platteland) daar ook niet zoals bij ons, en vertaalt dat zich toch sowiezo in trager rijden. Zo beeld ik mij dat ’n beetje in, of vergis ik mij?
Iemand al ervaring met een meer uit de kluiten gewassen 250 cc model? Dat uiteraard direct in een hogere prijsklasse valt, omdat die o.a. al watergekoeld zullen zijn.
Maar voor wat fun tijdens de zomer en om wat lokaal en in de streek rond te toeren voldoet de mijne prima, en dat was mijn hoofdbedoeling, zo’n beetje sightseeing – en dat kun je niet doen aan 100 km/u. Uiteraard is wat meer power altijd welkom, maar als je al direct daarvoor een grotere cilinder en de daarbij behorende onderdelen moet gaan steken, dan kun je wellicht beter uitkijken naar een zwaarder en duurder model denk ik. Hoe dan ook, tips & truuks altijd welkom. Ik lees met alle plezier hier dit draadje van de Chinese motorscooters met de gebruikerservaringen van mede formumgangers. Have fun iedereen!!

btw, @harry-gr: zeer mooi en degelijk gebouwd model, heel veel succes ermee!
full
 
Laatst bewerkt:
Yezzer: Ja het is mooi gebouwde scooter en rijdt na 500 km steeds beter. Wel blijkt dat de voet afdekking aan weerzijden van de tunnel niet echt vast te zitten. daar moet ik ff wat aan doen. Voor de rest heb ik tot nu toe geen klachten. het vermogen is idd begrenst, teminste bij die van mij zag het op de aankoop bon, ivm met garantie, :)
 
Laatst bewerkt:
Die Zedka ziet er zonder stickers inderdaad een stuk beter uit.
Mooi snelheidsmetertje ook trouwens met die chrome-rand.
 
Zo ik heb voor het onderhoud van mijn Huatian ook het onderhoud bij een scooter leverancier kunnen regelen, was geen enkel probleem. Ik kwam daar al vaker met mijn brom scooterje.. :)
Hij verkoopt ook motorscooters van europese merken.

kom hem nog niet overhalen om ook chinese merken te gaan verkopen.. lolol
 
Terug
Bovenaan Onderaan