Motor verschepen van en naar USA?

F-six

MF veteraan
26 okt 2003
3.513
8
Den Haag
In 2010 wil ik een grote reis maken met de motor door de USA. Nou was een van de opties om mijn eigen motor heen en weer te verschepen. Daarvoor had ik een prijsopgave gevraagd van motortransport.nl. Maar vanochtend krijg ik antwoord dat zij geen motoren meer verschepen naar de USA vanwege de regeltjes en papieren rompslomp.

Op How to Ship Your Bike wordt aangeraden om motoren niet te verschepen, maar over te vliegen. Maar een maatschappij die dat eventueel doet (en wat het kost) kan ik niet vinden. Heeft iemand hier meer ervaring mee en kan me er iets meer over vertellen? Alvast bedankt.

*:)
 
Heb dat ooit georganiseerd door Moto Guzzi Club Nederland gedaan. 2 containers vol met +- 30 motoren in totaal. Lijkt me dat je moet informeren bij een containermaatschappij in de Rotterdamse haven.
 
Het klinkt wellicht vreemd maar je zou motor dan moeten aanmelden als een kist met gevaarlijk goed erin. Vanwege de benzinetank en leidingen en de aanwezigheid van een verbrandingsmotor is je motor een klasse 9 Dangerous Goods zoals bepaald door de IATA. Vervolgens kun je de motor in een kist duwen en laten verschepen door een luchtvracht maatschappij die ook Dangerous Goods meenemen (de meeste). Let wel: dit kan kwa kosten oplopen......

Ik weet niet zeker of je een carnet de passage nodig hebt voor de VS: Dit is "een paspoort voor de motor" waarbij je een waarborg moet storten. Kom je weer terug met de motor krijg je het geld weer terug. Zo niet, dan ben je die kwijt, dit is een soort stok achter de deur om te voorkomen dat je de motor zonder importheffingen doorverkoopt in de VS. Volgens mij niet......

Met een beetje google kom ik uit bij www.motortransport.nl (per container) en Importeer een auto naar Nederland of Belgie vanuit Amerika (container of luchtvracht)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens het Adventure Motorcycling Handbook van Chris Scott is het makkelijker je motor naar Canada te sturen en dan de VS binnen rijden dan direct de VS invoeren. Luchtvracht heeft zelfs nog de voorkeur boven zeevracht vanwege de hoge afhandelingskosten in de havens.
www.azfreight.com en www.motorcycleexpress.com zijn nog websites die je kunt proberen.
Ik heb ook wel eens iets gehoord over Lufthansa, maar dan moet je wel in direct in Duitsland zoeken en niet via een Nederlands kantoor.
 
Volgens mij kan je er beter daar 1 kopen en die hiernaartoe laten verschepen. Als je nog even wacht is de dollar niks meer waard en rij je voor weinig een GS 1200 adventure!

Hoe verscheep ik een motor naar Nederland wordt dan je onderwerp?!
 
ooit een pc 800 daar gekocht nieuw en die per schip naar holland laten sturen.
was toen al niet goedkoop.
heb voor dat ie eindelijk op het erf stond bijna 2000 gulden betaald.
de boot was toen 1500 gulden en nog div kosten zoals kist invoer kenteken enz enz.
weet niet wat het nu kost ,maar denk dat 1 voertuig wel erg duur wordt.
 
Laatst nog is navraag gedaan.
Een 15voets container staat voor je deur voor 1500 euries, das nog zonder handling papiertjes.
Zal je afgerond op 2000 euries komen.

Vliegen zit rond de € 4000,-
 
Bedankt voor alle reacties! Het maakt dus niet zo veel uit of je vliegt of vaart; het is allebei duur. Het lijkt me dat een motor in de USA kopen toch de betere optie is. Dus weer terug naar plan A! Nu heb ik een broer in de de USA wonen, dus die kan wel wat voor me doen. Maar voor de zekerheid heb ik wel een paar websites gebookmarked!

:] :]
 
He hallo ,

Klein beetje nonsense wat ik hier allemaal hoor , heb begin 2008 verscheidene offertes opgevraagd bij rotterdamse en belgisch bedrijven die LCL (less than container load) shippen. (omdat ikzelf in 2009 een tour USA wil doen met motor..) en de goedkoopste shipment mogelijkheid zat opgeteld rond de 1100 euro incl. inklaren berging papieren etc.

Dus ff goed zoeken op internet naar havenbedrijven die via zeevracht verschepen naar USA want dat kan dus best goedkoop....vliegen is voor mij geen optie...dan kan ik qua kosten beter eentje huren daar....
 
He hallo ,

Klein beetje nonsense wat ik hier allemaal hoor , heb begin 2008 verscheidene offertes opgevraagd bij rotterdamse en belgisch bedrijven die LCL (less than container load) shippen. (omdat ikzelf in 2009 een tour USA wil doen met motor..) en de goedkoopste shipment mogelijkheid zat opgeteld rond de 1100 euro incl. inklaren berging papieren etc.

Dus ff goed zoeken op internet naar havenbedrijven die via zeevracht verschepen naar USA want dat kan dus best goedkoop....vliegen is voor mij geen optie...dan kan ik qua kosten beter eentje huren daar....

Hey RockhardRidefree, interessant allemaal, maar kun je meteen wat meer specifieke tips geven? Want je blijft zelf erg vaag, eigenlijk zeg je helemaal niks. :/ Kortom, wat heb je dan gevonden?
 
Het klinkt wellicht vreemd maar je zou motor dan moeten aanmelden als een kist met gevaarlijk goed erin. Vanwege de benzinetank en leidingen en de aanwezigheid van een verbrandingsmotor is je motor een klasse 9 Dangerous Goods zoals bepaald door de IATA. Vervolgens kun je de motor in een kist duwen en laten verschepen door een luchtvracht maatschappij die ook Dangerous Goods meenemen (de meeste). Let wel: dit kan kwa kosten oplopen......

Ik weet niet zeker of je een carnet de passage nodig hebt voor de VS: Dit is "een paspoort voor de motor" waarbij je een waarborg moet storten. Kom je weer terug met de motor krijg je het geld weer terug. Zo niet, dan ben je die kwijt, dit is een soort stok achter de deur om te voorkomen dat je de motor zonder importheffingen doorverkoopt in de VS. Volgens mij niet......

Met een beetje google kom ik uit bij www.motortransport.nl (per container) en Importeer een auto naar Nederland of Belgie vanuit Amerika (container of luchtvracht)

Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar dit lijkt me grote onzin. Als je zorgt dat de tank leeg is zijn de aanwezige stoffen minimaal en je hebt (in het wegvervoer) ook een bepaalde grenswaarde waaronder gevaarlijke stoffen niet als gevaarlijk stoffen gelden.

Disclaimer: Woorden van een chauffeur voor goederen over de weg. Geen directe ervaring met vliegen, maar dit lijkt me te onwaarschijnlijk om waar te zijn? Word hierbij echter zonder problemen als fout aangewezen!
 
Laatst bewerkt:
Hey RockhardRidefree, interessant allemaal, maar kun je meteen wat meer specifieke tips geven? Want je blijft zelf erg vaag, eigenlijk zeg je helemaal niks. :/ Kortom, wat heb je dan gevonden?


:^ Ik wilde het net gaan zeggen.
Wel schermen met dat het goedkoper kan en vervolgens zeggen dat de TS "zelf maar even mag gaan zoeken".

Als het goedkoper kan, wil ik het graag weten.
Want 1100 euries klinkt ongelooofelijk goedkoop.
 
Ik heb ook al verschillende keren gehoord dat binnenrijden via Canada een betere optie was dan rechtstreeks naar de VS. Als je een grote reis gaat maken, zou ik zeker eens naar deze optie kijken.

Wellicht heb je wat aan deze site. Ze verschepen motoren van Gatwick (Londen) naar Canada voor best een aardige prijs. Pond staat nu bijna gelijk aan de euro :P

Airfreight to Canada
 
Wat USA zo moeilijk maakt is de papierwinkel.
Voor heen is zeevracht goed mogelijk. Je hebt wel een vast adres nodig als ontvanger (dit kan je hotel adres zijn) Maar terug is haast onmogelijk per zeevracht.

Vandaar dat ook via Canada wordt aanbevolen. Maar ook hier wordt het moeilijker.

De kosten voor een gemiddelde motor per zeevracht zijn +/- EUR 1.000,-- excl de lokale kosten van plaats van bestemming.

Houd wel rekening dat jezelf de motor moet uitpakken en de papareassen moet verzorgen. Voor de terugreis kom je op eenzelfde bedrag.

wat betreft luchtvracht is een motor idd gevarengoed. De tank mag 1/4 vol en de accu los maar toch moeten er dan speciale gevarendocumenten bijkomen.
Luchtvracht enkele reis voor een gemidelde motor zijn +/- EUR 2.000,-- excl lokale kosten plaats van bestemming.

met vriendelijke groet
Peet van Dam
www.motortransport.nl

ps USA is niet het favoriete land om naar te vervoeren
 
Wat USA zo moeilijk maakt is de papierwinkel.
Voor heen is zeevracht goed mogelijk. Je hebt wel een vast adres nodig als ontvanger (dit kan je hotel adres zijn) Maar terug is haast onmogelijk per zeevracht.

Vandaar dat ook via Canada wordt aanbevolen. Maar ook hier wordt het moeilijker.

De kosten voor een gemiddelde motor per zeevracht zijn +/- EUR 1.000,-- excl de lokale kosten van plaats van bestemming.

Houd wel rekening dat jezelf de motor moet uitpakken en de papareassen moet verzorgen. Voor de terugreis kom je op eenzelfde bedrag.

wat betreft luchtvracht is een motor idd gevarengoed. De tank mag 1/4 vol en de accu los maar toch moeten er dan speciale gevarendocumenten bijkomen.
Luchtvracht enkele reis voor een gemidelde motor zijn +/- EUR 2.000,-- excl lokale kosten plaats van bestemming.

met vriendelijke groet
Peet van Dam
www.motortransport.nl

ps USA is niet het favoriete land om naar te vervoeren

Wat aardig Peet, dat je hier ook zelf even reageert. Van jullie had ik inderdaad het mailtje gekregen dat het verschepen van mijn motor naar de USA geen optie was.

Voor degene die de suggestie doen om via Canada te gaan; dat is voor mij geen haalbare kaart. Ik wil mijn toer bij mijn broer beginnen en weer eindigen en hij woont in Key West, inderdaad, het zuidelijkste puntje van de USA aan de oostkant. Dus ik zou de motor van en naar Miami willen verschepen. Ik ga ook in het voorjaar; april, mei, juni. En eind maart, begin april is het nog hardstikke koud in Canada!

Dus nu ben ik weer terug bij plan A; en dat is in de USA een motor kopen, de toer maken en dan de motor naar Nederland halen om te verkopen. En dan kom ik misschien toch weer bij Motortransport.nl uit! Verscheept Motortransport.nl wel vanuit de USA?

:]
 
Het kan maar er zit heel wat papierwerk aan vast.
En niet per zeevracht.

Dus heel klein verpakken en per luchtvracht

succes
 
hoezo de motor naar Nederland halen na afloop. gewoon op Ebay.com zetten al bij de aankoop. met wat geluk kun je hem voor een leuk bedrag al weer af laten halen aan het eind van je vakantie. soms leg je er 500 euries bij in, maar dat is nog altijd goedkoper dan hier heen brengen, inklaren en weer verkopen. duurt het wat langer je broer lief aan kijken als tussen persoon.
 
hoezo de motor naar Nederland halen na afloop. gewoon op Ebay.com zetten al bij de aankoop. met wat geluk kun je hem voor een leuk bedrag al weer af laten halen aan het eind van je vakantie. soms leg je er 500 euries bij in, maar dat is nog altijd goedkoper dan hier heen brengen, inklaren en weer verkopen. duurt het wat langer je broer lief aan kijken als tussen persoon.

Ja, als ik er voor honderd procent van overtuigd was dat ik die motor ook werkelijk verkoop.... Maar het zo ook zomaar een fraaie souvenir kunnen zijn, die ik niet meer wegdoe! :)
 
Ja, als ik er voor honderd procent van overtuigd was dat ik die motor ook werkelijk verkoop.... Maar het zo ook zomaar een fraaie souvenir kunnen zijn, die ik niet meer wegdoe! :)

je kunt de motor hier wel stallen voor de verkoop...en als die verkocht wordt, dan stuur ik je het geld wel.. })
 
Ja, als ik er voor honderd procent van overtuigd was dat ik die motor ook werkelijk verkoop.... Maar het zo ook zomaar een fraaie souvenir kunnen zijn, die ik niet meer wegdoe! :)
mee eens :)

wij gaan onze reis ook als het meezit met één motor maken (per persoon ;) ) en willen hem daarna ook graag mee terug naar Nederland, als 'souvenir' ja.. :)
 
Ik heb Motorcycle Express ook eens een mailtje gestuurd, maar dat gaat het ook niet worden. Dit antwoord kreeg ik terug:

Thank you for your interest in our motorcycle shipping/insurance programs.

We can ship your uncrated motorcycle by airfreight as follows:

ROUND-TRIP from: Montreal or Toronto / London, Manchester, Frankfurt, Paris, Munich, Dublin
USD $3,490.00

ROUND-TRIP from: Vancouver or Calgary / London, Manchester, Frankfurt, Paris, Munich, Dublin
USD $3,790.00

We are not shipping to/from the US at this time.


Ik denk dat ik Obama maar eens een mailtje stuur met als opmerking dat als ze zo lastig blijven doen bij het importeren van een motor, ik natuurlijk nooit hun economie zal steunen met mijn toeristen dollars!

:]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan