uitlaat

Kunnen, ja. Mogelijk moet je de boel opnieuw afstellen om hem fatsoenlijk te laten lopen.

Mogen, van mij wel. Wettelijk dan weer niet want dan maakt hij meer lawaai dan toegestaan (80 dB of zo).
 
Antwoord 1:Kunnen, ja idd. Aan te raden? Nee dat zeker niet. Ik zou gewoon aftermarket pipes kopen, want leeggemaakte fabriekspijpen klinken vaak erg lelijk. Als je veel kabaal wil kun je dit doen (en dan dus dat afstellen enzo ook doen waar Teevee het over heeft), maar als je een mooi geluid wil kun je beter nog het dempingsmateriaal erin laten zitten (is wel zachter, maar veel mooier als die holle fabriekspijpen) of after markets kopen (moet je ook vaak opnieuw afstellen)...

Antwoord 2:En nee dat is idd wettelijk niet toegestaan.
Wettelijk is bepaald dat een motorfiets minder dan 85 dB mag maken, en dat een motorfiets wel andere pijpen mag hebben, maar die mogen niet meer dan 3 dB meer kabaal maken (en moeten een aantal keurmerken hebben) als de originele. (heb je dus een motor met originele pijpen die 75 dB produceert, mag die met aftermarkets niet meer dan 78 dB produceren)

Toelichting:Ik weet alleen niet zeker of de getallen "85 dB" en "3 dB" exact kloppen, maar het ligt er wel in de buurt. Nou moet je trouwens niet denken dat 3dB heel weinig is. Geluidstoename volgens dB verloopt namelijk niet lineair, m.a.w: Een geluid van 80 dB is niet 2x zo hard als een geluid van 40 dB. Een geluid van 43 dB is 2x zo hard als een geluid van 40 dB, zoals een geluid van 83 dB 2x zo hard is als een geluid van 80 dB. Kortom, 3 dB lijkt niet veel, maar het is een verdubbeling van geluidsdruk. Wettelijk gezien is er dus nog best wel iets mogelijk...hoewel niet veel...
 
LINKJE

Artikel 5.4.11

Motorfietsen moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.
Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd.
Motorfietsen moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 3 van het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen (Stb. 1981, 741).
Motorfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Het geluidsniveau van de uitlaat wordt vastgesteld op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze.
Motorfietsen waarvoor geen waarde als bedoeld in het vierde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de in onderstaande tabel bij de onderscheiden cylinderinhouden telkens vermelde waarde:
Cylinderinhoud t/m Maximum toegestane waarde
80 cm3 91 dB(A)
125 cm3 92 dB(A)
350 cm3 95 dB(A)
500 cm3 97 dB(A)
750 cm3 100 dB(A)
1000 cm3 103 dB(A)
>1000 cm3 106 dB(A)
 
LINKJE

Artikel 5.4.11

Motorfietsen moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.
Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd.
Motorfietsen moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 3 van het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen (Stb. 1981, 741).
Motorfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Het geluidsniveau van de uitlaat wordt vastgesteld op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze.
Motorfietsen waarvoor geen waarde als bedoeld in het vierde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de in onderstaande tabel bij de onderscheiden cylinderinhouden telkens vermelde waarde:
Cylinderinhoud t/m Maximum toegestane waarde
80 cm3 91 dB(A)
125 cm3 92 dB(A)
350 cm3 95 dB(A)
500 cm3 97 dB(A)
750 cm3 100 dB(A)
1000 cm3 103 dB(A)
>1000 cm3 106 dB(A)

Juist, dat bedoelde ik dus te zeggen....
 
opnieuw afstellen met een andere uitlaat??
hoezo dan?
Met andere inlaat wel ja, maar uitlaat, docht ut nie..
 
LINKJE

Artikel 5.4.11

Motorfietsen moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.
Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd.
Motorfietsen moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 3 van het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen (Stb. 1981, 741).
Motorfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Het geluidsniveau van de uitlaat wordt vastgesteld op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze.
Motorfietsen waarvoor geen waarde als bedoeld in het vierde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de in onderstaande tabel bij de onderscheiden cylinderinhouden telkens vermelde waarde:
Cylinderinhoud t/m Maximum toegestane waarde
80 cm3 91 dB(A)
125 cm3 92 dB(A)
350 cm3 95 dB(A)
500 cm3 97 dB(A)
750 cm3 100 dB(A)
1000 cm3 103 dB(A)
>1000 cm3 106 dB(A)

mooi dan kan ik nog even vooruit ;)
 
LINKJE

Artikel 5.4.11

Motorfietsen moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.
Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd.
Motorfietsen moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 3 van het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen (Stb. 1981, 741).
Motorfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Het geluidsniveau van de uitlaat wordt vastgesteld op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze.
Motorfietsen waarvoor geen waarde als bedoeld in het vierde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de in onderstaande tabel bij de onderscheiden cylinderinhouden telkens vermelde waarde:
Cylinderinhoud t/m Maximum toegestane waarde
80 cm3 91 dB(A)
125 cm3 92 dB(A)
350 cm3 95 dB(A)
500 cm3 97 dB(A)
750 cm3 100 dB(A)
1000 cm3 103 dB(A)
>1000 cm3 106 dB(A)
Dus even voor mijn duidelijkheid: als er op m'n kentekenpapieren niets staat over een maximaal geluidsnivea mag m'n motor 97dB(A) produceren (VT750C2, 745 cm3)?
In dat geval... })
 
Kunnen, ja. Mogelijk moet je de boel opnieuw afstellen om hem fatsoenlijk te laten lopen.

Mogen, van mij wel. Wettelijk dan weer niet want dan maakt hij meer lawaai dan toegestaan (80 dB of zo).
106, spelende kinderen maken meer geluid dan 80db... oude topic sorry
 
Laatst bewerkt:
Dus even voor mijn duidelijkheid: als er op m'n kentekenpapieren niets staat over een maximaal geluidsnivea mag m'n motor 97dB(A) produceren (VT750C2, 745 cm3)?
In dat geval... })

Hey gozer, grapwekkend jou hier tegen te komen! Maar ik weet niet of dat helemaal zo op gaat. Weet niet zeker of dit iets is wat op je kentekenbewijs staat, of iets wat is opgenomen in een bepaald register oid...
 
Op mijn dragstar stat het op het plaatje bij het balhoofd.
Op mijn oldtimer is het nergens te vinden.
 
Die van die link heb ik zelf gekocht hoor.
Heeft meer dan 100% winst voor de kop staan, die zijn nieuwe knap aan de prijs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan