knipperlichten: 21 watt ipv 10 watt: wat(t) gaat dat doen?

MechanicalAnimal

MF veteraan
4 dec 2002
7.340
0
Nijkerk
Ik heb hier een 650GS uit 2001 die wel eens wat moderne knipperlichten mag hebben. ;)

Nu heb ik op mijn GSA el-cheapo-miniknippers van HeinG. Deze zijn echter 21watt.

sv_heck_blinker_Arrow_big.jpg


De 650GS heeft 10watt knippertjes, kan ik dit straffeloos omwisselen of vliegen de lampies en de zekeringen me straks om de oren? -O-




ps: het gaat hier niet om LEDverlichting
 
ik snap niet veel uit je verhaal ....
1) je hebt nu 10Watt en wilt 21Watt gaan monteren?
2) je hebt nu 21Watt en wilt 10Watt gaan monteren?

als je wat anders gaat monteren dan gebeurt er waarschijnlijk het volgende
1: knipperlichten zullen langzamer gaan knipperen of geen verandering
2: knipperlichten zullen sneller gaan knipperen
 
Had ook van die knippers gekocht en bleek 10 Watt lampjes in te zitten, heb er 21 watt in gestopt met dezelfde vorm lamp 1,10 euro p/st (optitune, dealer enz) ,officieel is de motor afgezekerd voor stroomopname in originele staat dus ook met 21 Watt lampen erin. Ik weet niet of er bij die soes een ander knipperrelais erin is gezet, maar de originele moet gewoon werken met 21 watt lampen en nee er fikt als het goed is niks door. !0 watt is :r voor het overig verkeer . Bij moi werkt het prima en de behuizing wordt niet heet. :N
 
Laatst bewerkt:
ik snap niet veel uit je verhaal ....
1) je hebt nu 10Watt en wilt 21Watt gaan monteren?
2) je hebt nu 21Watt en wilt 10Watt gaan monteren?

als je wat anders gaat monteren dan gebeurt er waarschijnlijk het volgende
1: knipperlichten zullen langzamer gaan knipperen of geen verandering
2: knipperlichten zullen sneller gaan knipperen

Spuit 11... _O-
Hij gaat óf sneller, óf langszamer, óf er gebeurd niets...
Zeg dan gewoon meteen dat je geen idee hebt wat er gaat gebeuren... :+


Ze zullen niet sneller gaan knipperen.. Dit is namelijk de manier van het relais om te laten merken dat er een lampje stuk is, en gebeurd dus wanneer de weerstand hoger wordt dan normaal). Omdat je juist méér vermogen gaat vragen, wordt de weerstand van het geheel lager, en zal je relais dus niet sneller knipperen. Langzamer ook niet, zit niet in de eigenschappen van de knipperrelais' die worden gebruikt. De snelheid zal dus gelijk blijven.

Wel moet je rekening houden met eventuele overbelasting van het systeem.
kijk even op je knipperrelais wat z'n maximale vermogen is. Waarschijnlijk is hij (gezien de standaard van 4x10W lampjes) niet geschikt voor 4x21W, en dit zou dus problemen kunnen geven. In theorie zou ook je bedrading te dun kunnen zijn voor het "nieuwe" vermogen, maar daar zou ik me niet zo heel druk om maken.. als de snoertjes niet van apenhaar gemaakt zijn, moet dat wel goed komen.. en check inderdaad even je zekering. deze zal wel sterk genoeg moeten zijn. Je hebt nodig: I=P/U => 21/12=1.75A per lampje. Als er dus één zekering is voor de 4 lampjes, heb je dus minimaal 4*1.75A=7A nodig (dus een standaard steekzekering van 7.5A). Als deze er reeds in zit, kan het wat bedrading betreft veilig. (echter is de standaard (10/12)*4=3.3333A , dus misschien 5A).
 
Spuit 11... _O-
Hij gaat óf sneller, óf langszamer, óf er gebeurd niets...
Zeg dan gewoon meteen dat je geen idee hebt wat er gaat gebeuren... :+


Ze zullen niet sneller gaan knipperen.. Dit is namelijk de manier van het relais om te laten merken dat er een lampje stuk is, en gebeurd dus wanneer de weerstand hoger wordt dan normaal). Omdat je juist méér vermogen gaat vragen, wordt de weerstand van het geheel lager, en zal je relais dus niet sneller knipperen. Langzamer ook niet, zit niet in de eigenschappen van de knipperrelais' die worden gebruikt. De snelheid zal dus gelijk blijven.

Wel moet je rekening houden met eventuele overbelasting van het systeem.
kijk even op je knipperrelais wat z'n maximale vermogen is. Waarschijnlijk is hij (gezien de standaard van 4x10W lampjes) niet geschikt voor 4x21W, en dit zou dus problemen kunnen geven. In theorie zou ook je bedrading te dun kunnen zijn voor het "nieuwe" vermogen, maar daar zou ik me niet zo heel druk om maken.. als de snoertjes niet van apenhaar gemaakt zijn, moet dat wel goed komen.. en check inderdaad even je zekering. deze zal wel sterk genoeg moeten zijn. Je hebt nodig: I=P/U => 21/12=1.75A per lampje. Als er dus één zekering is voor de 4 lampjes, heb je dus minimaal 4*1.75A=7A nodig (dus een standaard steekzekering van 7.5A). Als deze er reeds in zit, kan het wat bedrading betreft veilig. (echter is de standaard (10/12)*4=3.3333A , dus misschien 5A).



leuk verhaal hoor.
maar de lichten gaan toch echt met een andere snelheid knipperen als je het wattage van de lampjes veranderd.
 
leuk verhaal hoor.
maar de lichten gaan toch echt met een andere snelheid knipperen als je het wattage van de lampjes veranderd.

Als je het geheel minder maakt wel ja.. Dan gaan ze sneller knipperen. Maar als het meer wordt ook?

Het is geen direct verband tussen wattage en snelheid voor zover ik weet. Het is niet zo dat als er 1 lampje stuk is dat hij dan 1x sneller gaat knipperen, bij 2 lampjes stuk 2x enz. Er is een normale snelheid, en als de weerstand te hoog (vermogen te laag) wordt van de schakeling (ongeacht hoeveel lager) dan gaat hij sneller knipperen. Volgens mij kan je bij méér vermogen hoogstens het relais om zeep helpen..

Of zie ik dat helemaal verkeerd?
 
waarom probeer je het niet eens.
je theorie verhaal heb ik niets aan, ik kijk alleen naar wat er in de praktijk gebeurt.
en dan merk ik dat het relais niet stuk gaat van te zware lampen, gaat alleen langzamer knipperen.
 
Als je het geheel minder maakt wel ja.. Dan gaan ze sneller knipperen. Maar als het meer wordt ook?

Het is geen direct verband tussen wattage en snelheid voor zover ik weet. Het is niet zo dat als er 1 lampje stuk is dat hij dan 1x sneller gaat knipperen, bij 2 lampjes stuk 2x enz. Er is een normale snelheid, en als de weerstand te hoog (vermogen te laag) wordt van de schakeling (ongeacht hoeveel lager) dan gaat hij sneller knipperen. Volgens mij kan je bij méér vermogen hoogstens het relais om zeep helpen..

Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Dat hangt van het relais af. Laag wattage: langzaam, hoog wattage: sneller, met name bij de oudere relais.

Er zijn ook weerstand-onafhankelijke relais (die oa bij led's gebruikt moet worden, anders wordt t niks).

Ik zou me meer zorgen maken over de hitte (op termijn) in het plastic.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb het niet geprobeerd omdat ik nu op kantoor achter de pc zit... :+

Maargoed, nothing beats reality, dus als het in de praktijk zo blijkt te zijn.... :X
(Ik blijf echter wel benieuwd naar de theorie die achter deze praktijk zit... dus als iemand dat weet...)

Blijft dus over dat je het relais dus zal moeten vervangen, de rest van mijn verhaal gaat echter nog wel gewoon op...
 
De hitte valt reuze mee hoor bij moi fireblade werkt alles nog steeds perfect en niks geen inbranding of smelt activiteiten te zien. Zitten er nu 3 maanden in .
Dacht dat de lampen niet te verkrijgen waren in 21 Watt maar ze zijn makkelijk te verkrijgen en kosten geen drol .

Over dat relais waarschijnlijk zit er een weerstandonafhankelijk type in maar je zou even kunnen kunnen kijken wat het maximale vermogen is wat de unit kan hebben.
Anders de originele erin zetten die is geschikt voor 4x21 watt .

Volgens mij werkt de originele alleen als er daadwerkelijk 4 lampen inzitten van 21 Watt
 
Laatst bewerkt:
Kijk even wat er op je knipperrelais staat.
Als er staat 4x21watt dan zal hij waarschijnlijk veel te snel gaan knipperen.
als er 4x(lamp á) 21 (Watt) op staat kan je er een alarmlicht schakeling op gezet worden zonder dat dit gevolgen heeft voor de knipper frequentie en dat knipperautomaat niet door brand door een tegroot vermogen door de automaat zelf.


Je kan ook een "lastonafhankelijk" knipperlichtrelais monteren.
Te koop bij de meeste motorzaken voor E29,95.
deze kunnen soms maar tot 30 Watt belastbaar zijn en als je daar boven komt brand de automaat stuk. de knipper frequentie zal niet veranderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan