BMW K1300GT

Na 2x met zijn nieuwe aankoop te zijn gaan rijden, bleek de batterij 's nachts te zijn leeggetrokken , terwijl hij morgen op reis vertrekt...
Volgens mijn BMW-dealer zou de nieuwe BMW-Zumocradle (type 660 (die gelukkig door de KOPER was besteld, want de mijne was op m'n GSA overgebouwd) de schuldige zijn... zonder enige zekerheid, evenwel... leuk !
 
:Y
Jaa die CC,
Khad hem net 2 weken, reed met het dak open en wil die op een gegeven moment weer sluiten. Blijft ie halverwege steken. Geen beweging meer in. Dus verder handmatig terug. Moest een modificatie voor komen. Verder al de 2 linkerzijramen defect en aan het linkerportier het sluitmechanisme voor de deurvergrendeliing..

Bij BMw mankeert het nog wel eens aan de electronica..nou de Fransen kunnen er ook wat van.... ;(
En toch heb ik de fransoos nog steeds. Wat als het rijdt....dan rijdt het ook !!
 
Oei, dat zal mijn brave koper graag horen....de man wàs reeds opgelucht toen ik hem desgevraagd de reden opgaf waarom ik mijn K1300GT met nauwelijks 5.000 km op de teller reeds wegdeed (type motorfiets ligt mij niet, ik heb liever een GS).

Uiteindelijk is zo'n reputatie toch ongelooflijk, hé... de K1200GT bestond toch reeds een aantal jaren en was NOG niet vrij van typische kwalen... dan komt zijn opvolger uit, met een quasi zelfde motor maar voorzien van zgn. "tientallen verbeteringen"... en dan krijgen we wéér een waslijst van gebreken (o.m. die fameuze "knipperlichtenschakelaar, waarvan ong. 30 % gebrekkig is, de remolie die begint te schuimen en nu dat stilvallen weer... ).... een fraaie boel !

Het is niet anders bij BMW (denk ik). Ik heb intussen elke reden gehoord waarom een motor (de mijne) niet goed wil lopen. Maar geen enkele oplossing bleek afdoende te zijn.
In dat geval heb ik intussen toch mijn twijfels aan de fabrikant en aan de dealer.

Nu lees ik dat er weer een nieuw model uit is bij BMW, en waarachtig is het weer raak.
Mooie beloftes in de folder, de meest fantastische machine wordt je voorgespiegeld.
En dan uiteindelijk, betaal je dus een bak geld en blijkt het hele verhaal toch wat meer opgeklopt te zijn dan de werkelijkheid.
Het meest erge is dan dat er zich weer een hardnekkig probleem kan voordoen.
Weg geld , weg plezier.
Inruilen is dan de een aantrekkelijke optie.
 
Oei wat een bak BMW ellende wordt er hier over ons uitgestort....

Wellicht goed om te weten... na 70.000 heerlijke km's maar bijna ook 70.000 garantie gevallen met m'n 1200GS te hebben gehad nu super heerlijke 20.000 km's op de GT (1200) gereden met .... (maar) 1 garantie gevalletje. Een verademing!
 
Moraal van het verhaal, Heren :

Rijd je met BMW, aanvaard dan dat je deelneemt aan een loterij met 50 % kans op geluk.

Kies je evenwel voor een Jap, dan stijgt dat percentage naar een 80 %... (mijn bloedeigen ervaring over een hele hoop motorfietsen gespreid).

Niemand houdt een revolver tegen ons hoofd om met een Teutoonse fiets te gaan rijden, maar we doen het toch maar... zucht.
 
Beste mede BMW rijders
Leuk voor zondag 6 september ?
Een gratis tocht van BMW rijders voor ( voornamelijk) BMW rijders

full
 
Na 2000 km Luxemburg ben ik weer helemaal blij. Wat rijdt die motor toch als een zonnetje en wat zwiert dat heerlijk door de heuvels. Viel me wel op dat de Zumo 660 aansluiting nu constant stroom heeft en dat de navi niet meer vanzelf uitgaat als ik het contact uit zet. :]
 
Hoe is die ZumoCradle gemonteerd? Bij mij zit hij rechtstreeks op de accu, en krijgt dus ook continue stroom.

Ik heb ondertussen een dikke 6.500 km erop staan; zonder issues. Alleen bandenspanningsmodule lijkt soms beetje vreemd te doen; moet ik eens nazien.

groet

P.
 
Denk dat ze met de inbouw van een nieuwe computer ook de aansluiting rechtstreeks op de accu gemaakt hebben. In ieder geval geen issue meer met zeer snel leeglopende accu. Bandenspanning functioneert bij mij ok. Wat ik wel meer lees is dat de lichtsensor nogal gevoelig is en de verlichting van het dashbord regelmatig aan en uit gaat. Dat heb ik ook maar vindt het geen issue. Heb de lichtsterkte van de dashverlichting nu wat lager ingesteld dan valt dat minder op. Verder zag ergens op een forum dat men hoopt dat BMW het zadel van de RT op de GT gaat monteren ipv het huidige. Heeft iemand al boven de 210 gereden met ESA ? Volgens een test in MOTO73 zou hij dan gaan dweilen. Ik ben nog niet boven de 200 (echte) geweest maar vond de wegligging toen gewoon goed op de standen Normaal en Sport. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
 
... Heeft iemand al boven de 210 gereden met ESA ? Volgens een test in MOTO73 zou hij dan gaan dweilen. Ik ben nog niet boven de 200 (echte) geweest maar vond de wegligging toen gewoon goed op de standen Normaal en Sport. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Op de K1200GT 242 km/u (GPS) op de Duitse Autobahn, met duo + bagage, ruit in laagste stand, stand ESA = 2 helmpjes + sport demping: ik bemerkte wel een licht zoekerig gedrag, maar vind dat eerlijk gezegd niet zo gek.

't Was samen met een FJR1300 (solo + bagage) en die werd snel kleiner in mijn spiegels :]
 
Laatst bewerkt:

Ik stond enkele weken terug ook even bij een Shell-tankstation de bandenspanning te verhogen. hij stond op 2,1/2,5 bar. (Met de helm nog op en de muziek nog aan). Liep mij dus ongemerkt m'n hele achterband leeg ipv vol. De nippel van de persluchtslang bleek niet goed te passen. "Bel de wegenwacht maar" was het commentaar van de bediende. Met o,8 bar nog in de achterband (vrijwel plat dus) naar een autobedrijf gehobbeld 500m. verder alwaar ze wel een deugdelijk systeem hadden. Thuis heb ik een compressor waarvan de nippel ook goed paste. Opletten dus.
 
Verder weinig te klagen...
Ja, m'n xenonlamp staat iets te hoog afgesteld (of ik ben te vet).
...en op de display blijft de aflezing van 6-e versnelling flikkeren.
En dan natuurlijk het rumoerige (terug-)schakelen. Is overigens niet slechter dan destijds op de 1200RT.
Bij mij helpt het om de motor iets achteruit te laten lopen alvorens 'm in z'n 1 te zetten. Dan blijft "de dreun" uit...
Over 2 weken de 10.000 km-beurt. Wellicht heb ik dan wat meer klaagvoer voor een ieder....
 
Verder weinig te klagen...
Ja, m'n xenonlamp staat iets te hoog afgesteld (of ik ben te vet).
...en op de display blijft de aflezing van 6-e versnelling flikkeren.
En dan natuurlijk het rumoerige (terug-)schakelen. Is overigens niet slechter dan destijds op de 1200RT.
Bij mij helpt het om de motor iets achteruit te laten lopen alvorens 'm in z'n 1 te zetten. Dan blijft "de dreun" uit...
Over 2 weken de 10.000 km-beurt. Wellicht heb ik dan wat meer klaagvoer voor een ieder....


Jongens, dat is misschien allemaal niet dramatisch te noemen, maar dat mag toch eigenlijk niet voor een +/- 20.000 kneuters-fiets.

Ik ben nu zelf een uitsluitende GS-rijder geworden en dien dus in feite met enig geweld van dit forum verwijderd te worden, maar ik denk met enige weemoed terug aan mijn vele vorige en véél goedkopere Japannertjes die soms toch ook vrij gesoficticeerd waren (HONDA VFR V-Tec, de nieuwere R1, enzovoort) en die nog geen fractie van de klachten vertoonden die jullie bij deze dure GT allemaal moeiteloos slikken... |(

Indien mijn BMW-auto's zo'n kneuzen zouden zijn, dan flikkerde ik ze stante pede buiten... maar ja, bij een motorfiets wordt dat allemaal aanvaard... vreemd.
 
En dan natuurlijk het rumoerige (terug-)schakelen.

Probeer eens met 'staand gas' terug te schakelen. Dus zonder het gas dicht te draaien. Kort en snel schakelen. Op het moment dat je de koppeling intrekt zal het toerental iets toenemen en dat is voldoende om de lagere versnelling te compenseren. Koppeling vervolgens loslaten en gas dicht om verder op de motor af te remmen.

En laat het toerental niet te ver teruglopen.
 
@SLIJKMOTO

Je hebt overschot van gelijk, ik ben sinds de aankoop van mijn laatste RT
niet meer te spreken over die zogezegde kwaliteit. En op elke negatieve
reactie die je hier op het forum neerpent krijg je van de toch zovele BMW adepten
weinig of geen commentaar, ze kijken gewoon weg van de feiten of ze zeggen dat je dan maar een jap moet aanschaffen en met de commentaar "alsof die niet kapot gaan".
Mijn besluit staat vast, na deze RT zal het terug een Honda worden....
 
't Gras is altijd groener aan de andere kant.....
Mijn besluit staat vast, na deze RT zal het terug een Honda worden....
't Gras is altijd groener aan de andere kant.....

Kijk, zulke forums zijn er om "elkaar te helpen".

Ik koos (na een teleurstellend maar KORT K1300GT-avontuur) een BMW R1200GS(A) omdat ik gek ben van het TYPE van motorfiets (dat geen enkel ander merk in die mate heeft), maar ben nog steeds teleurgesteld door de problemen die BMW gewoon te lam is om meteen deugdelijk op te lossen.

Het is hierbij storend (voor mij) dat er hier een hoop mensen op dit forum zitten die :
- zich krom sparen of diep in de schuld steken om zo'n dure motorfiets te kopen
- vervolgens tal van gebreken dienen vast te stellen
- maar zich er dan mee vergenoegen om aan elkaar halfslachtige remedietjes aan te geven om toch maar +/- normaal met die motorfiets te kunnen rijden.
- maar met zijn allen eens in de pen kruipen naar BMW zelf om een definitieve oplossing voor die dure fiets te eisen ... ho maar !

Dus zal Ik nog een remedietje aanreiken om zorgeloos van jullie K1200/1300GT te "genieten" :

Zet hem op de middenbok met het contact AF; kruip erop en maak broembroembroem-geluiden met de lippen; indien het aldus verspreide spuug een kortsluiting veroorzaakt , protesteer dan vooral NIET tegen de fabrikant, maar kom nog wat zeuren op dit forum .... en als jullie veel geluk hebben , zal BMW ooit wel een terugroepactie doen en een afvoergootje voor het spuug installeren... GRATIS !

Geniet ervan, jongens !
 
Beste Dick Trom... Dit topic heb ik gestart om over de K1300 GT te praten. Niet om kinderachtige praat aan te horen van medeforummers. Stop dus met deze onzin, of zoek een ander kanaal. En stop met het laatste woord te hebben. Het siert je niet.

P.
 
Terug
Bovenaan Onderaan