BMW K1300GT

Ik heb ondertussen bijna 7.000 KM op de teller staan, en geen enkel probleem tegen gekomen. Alles werkt perfect, de versnellingen lopen goed, en hij wordt gebruikt waar hij voor gemaakt is. Vlot en hard rijden.

Ik ben dus nog altijd tevreden; en kan het vergelijk ook goed maken. Ik heb ook een Jap in de garage staan.

P.
 
Ben net lekker met de k1300 naar de Eifel geweest. Heb probleemloze km's gemaakt.
Over de autobahn even naar de top gejaagd en 270 op de teller aangetikt...
Ruit in de laagste stand, koffers gevuld erop, ESA in sportstand. Geen wiebelen ontdekt.
Vergeleken met mijn oude FJR is de K makkelijker te besturen bij lage snelheid, maakt hij gretiger maar ook mmer toeren en is hij hierdoor wat nerveuzer. Ik vind dit echter neit storend.
ook brult de uitlaat dan lekker bij die hoge snelheid.
Ja, terugschakelen gaar meestal maar niet altijd gepaard wat het nodige gekloink maar het lijkt de bak niet te deren.
verbruik lag gedurende de 4 dagen gemiddeld rond de 1:18 Toch werd er ook regelmatig lekker doorgereden en regelmatig de wat hogere toeren opgezocht.


Kortom: voor mij een waardige opvolger van de FJR..
 
De meeste Amerikaanse motortijdschriften ontberen objectiviteit en krachtdadigheid (zeker in vergelijking met het Britse Superbike Magazine), maar dit tijdschrift ken ik al lang en het is zeker meer betrouwbaar.

Nu, niemand zal de sterke kanten van de K1300GT betwisten, maar de diverse mankementen (en betrouwbaarheidsissues ) komen in deze test uiteraard niet aan bod.

Ik ben zéér benieuwd hoe de nieuwe HONDA VFR 1200 zich zal gedragen tegenover de Beemer.

In mijn eigen HONDA-periode was mijn VFR 800 een absolute favoriet (maar het was een van de allereerste leveringen in België en ik denk zowat àlle kinderziektes te hebben "mogen" meemaken).

grtz,

Marc
 
Laatst bewerkt:
Yep, met die van Wonderlicht. Ik vond ze heerlijk; lekker ontspannen rechterop zitten. Ik kon ze alleen niet in de hoogste stand gebruiken. Daarvoor waren de kabels / hydr. leidingen van rem en koppeling te kort.
 
Marc,
Is de nieuwe VFR niet meer de tegenhanger van de K1300S ? Ik verwacht eigenlijk dat Honda met dit (wellicht teruggetuned) blok nog wel met een Pan versie komt.
De nieuwe BMW 6 cylinder zal m.i. worden gebruikt in de opvolger van de LT, maar het blok leent zich m.i. ook voor een versie naast de onze GT.
Ben benieuwd.
 
Marc,
Is de nieuwe VFR niet meer de tegenhanger van de K1300S ? Ik verwacht eigenlijk dat Honda met dit (wellicht teruggetuned) blok nog wel met een Pan versie komt.
De nieuwe BMW 6 cylinder zal m.i. worden gebruikt in de opvolger van de LT, maar het blok leent zich m.i. ook voor een versie naast de onze GT.
Ben benieuwd.

Jero,
Indien de VFR 1200 lijkt op mijn VFR 800 , dan is het toch een veel sportievere motorfiets dan de K1300S, hoor (ik heb de K1200S gehad en dat leek toch meer op een bus in de bochten dan de VFR... en zeer snelle bus, maar toch).
Ook leende de VFR zich veel meer tot echt lange tochten dan de S , niettegenstaande mijn 1,92 m lengte.
Indien de 6-cylinder in de K1600GT komt, dan zijn we meteen van dat hoogtoerige van die huidige 4-cylinder af... voor de PK's hoeft het niet, maar dat smeuïge koppel... mmmmmmmmmmmmm !
 
Service Bulletin: BMW K1300GT en K1300S

12 dec, 2009, onder Nieuws

In Amerika heeft BMW Motorrad USA ruim 2000 motoren van het model K1300GT en K1300S teruggeroepen naar de dealer. Bij motoren die geproduceerd zijn tussen 11 september 2009 en 19 november 2009 kan benzine van slechtere kwaliteit residu achterlaten in de gasklephuizen. Hierdoor kan bij een lager toerental, zoals bij afremmen, de motor afslaan. In de USA wordt begin 2010 begonnen met het aanschrijven van de eigenaren.

bron:
We hebben niet gevonden waar je naar zocht
 
M'n bijna 2 jaar oude K1200GT ingeruild voor een K1300GT. Eergisteren opgehaald en de eerste 400km zitten erop.

1e indruk is weer prima! Alleen is de kabel voor de Nav IV te kort.....
 
Beste ocvantol, heel veel geweldige en veilige km's gewenst!
Ik ben heel benieuwd of je het de investering waard vindt!
De K1200GT van mij is 1,5 jaar oud maar de spaarpot voor 'n 1300 is nog niet genoeg gevuld. Ik zou voor de beslissing toch ook wel 'ns willen proefrijden op de nieuwe honda vfr1200.
Vandaag trouwens 4 HEMA flesjes vaseline op de GT leeggespoten. De pekeltijd is weer begonnen! Doet dat geen pijn met zo'n spiksplinternieuwe?
Jos
 
Hi Jos,

Ik rijd de motor zakelijk. Kon een goede prijs krijgen voor de 1200, hoger dan de boekwaarde.

Ben begonnen als calculerende rijder en ben motorrijden gaandeweg leuk gaan vinden. Maar poetsen doe ik niet aan. Neem dus de eventuele waardevermindering op de koop toe. De 1200 heeft dus vorige week z'n eerste poetsbeurt gehad sinds de aflevering... Blijkt overigens dat een goeie laag vuil de pekelschade prima buiten de deur houdt!
 
Nu begrijp ik waarom de dealer mijn motorfiets altijd schoonmaakt bij een servicebeurt!
 
Zo... vandaag mijn K1300GT opgehaald in..... New Jersey USA.
Wat een feest deze motor, in NL reed een 1200GT (oud model) en dit is wel even wat anders hoor. Het zwaartepunt ligt een heel stuk lager dan bij de oude 1200 en wat een verschil maakt dat zeg. Hij stuurt werkelijk vederlicht door de bochten, zelf op de toch wel wat slechtere wegen hier in NJ.

Anyways - ik zou geen goeie hollander zijn als ik niet wat te mieren had :+
Natuurlijk geeft de snelheidsmeter de snelheid in Mijlen weer en er is een kleinere ring met de KM's. Allemaal prima. Maar dat de boordcomputer alleen maar Fahrenheit, MPG (Miles/Gallon), en PSI voor bandenspanning kent vind ik toch wel wat vervelend. Ik maar denken dat dat wel ff om te zetten was naar een fatsoenlijke meeteenheid zoals Km/h, Bar etc. Maar de gebruiksaanwijzing heb ik gelezen en ik kan ff niets vinden hierover.

Dus mijn vraag is simpel: zit er iemand mee te lezen die eerder met dit bijltje heeft gehakt en me op pad kan helpen?
 
...

Anyways - ik zou geen goeie hollander zijn als ik niet wat te mieren had :+
Natuurlijk geeft de snelheidsmeter de snelheid in Mijlen weer en er is een kleinere ring met de KM's. Allemaal prima. Maar dat de boordcomputer alleen maar Fahrenheit, MPG (Miles/Gallon), en PSI voor bandenspanning kent vind ik toch wel wat vervelend. Ik maar denken dat dat wel ff om te zetten was naar een fatsoenlijke meeteenheid zoals Km/h, Bar etc. Maar de gebruiksaanwijzing heb ik gelezen en ik kan ff niets vinden hierover.

Dus mijn vraag is simpel: zit er iemand mee te lezen die eerder met dit bijltje heeft gehakt en me op pad kan helpen?

Bij de dealer zouden ze dit denk ik wel om moeten kunnen zetten m.b.v. de computer, immers zaken als verbruik van ".. km/l" naar "1 liter per .. km" (1 op ..) etc. kan ook aangepast worden. 't Is doorgaans goedkoper BC/dashboard software te ontwikkelen/onderhouden die beide kan dan twee aparte versies.

Zelf aanpassen zal echter niet gaan...
 
Blij met mijn nieuwe K1300GT full-options!

Net als ocvantol ben ik een zakelijke rijder.
Anders als oc...ik poets wel.

Ik ben al jaren gepassioneerd motorrijder.
korte historie:
vanaf brommer (opgevoerd) Kreidler naar Laverda 750 sf, toen een Ducati 750 GT (heb ik nog steeds en is in grote totale revisie).
Wat motorfietsen kortstondig gehad als een Honda 750 four en een WSK fellow om te crossen.
Veel kilometers gemaakt voor mijn werk met vrachtwagens en auto's tot ik ook voor mijn werk met motor kon gaan rijden.
BMW K75RT (heb ik nog en blijft).
Deauville NVT700abs (in 3 jaar en 3 maanden 117.000 km, prive verkocht omdat K1300 kwam).
Hobby Ducati 750 GT blijft.
Hobby Kreidler RS 1974 blijft.
Hobby Laverda 750 sf 1971 blijft.
Hobby Laverda/Zundapp 125, 1980 nog niet zeker over zijn toekomst.

29 december 2009 de BMW K1300GT afgehaald (in 2009 om fiscale rede), nu morgen terug voor de 1.000 km beurt.
Super motor, rijdt als een trein.
Zadel laag gezet, makkelijk met de voeten aan de grond.
Zo is tractiecontrole ook een veilig gevoel op sneeuw en ijs.

Dunnere zijkofferdeksels (voor veelvuldig file-rijden) en topkoffer moeten nog nageleverd worden.
Ook met de grote BMW-ruit ben ik niet blij...nog te klein. Moet nog een oplossing voor gevonden worden.
Op dit forum al verschillende berichten over gelezen maar niet de oplossing voor mij.
Contact met Schurgers is al gelegd. Die kan misschien een andere aanpassen of zelfs een geheel nieuw model maken, al zal dat laatste dan wel in de "papieren" gaan lopen.

Zijn er nog meer liefhebbers voor een ruit die zomaar ongeveer 15cm hoger is dan de verhoogde BMW-ruit?
 
Is niet zozeer alleen hoogte, maar ook vorm van de ruit die van belang is.

Er zijn er met goede ervaringen met de V-Stream van Z Technik. Deze vond ik persoonlijk niet zo prettig omdat je door de ruit heen moet kijken en de ruit is niet helemaal vrij van vertekening. M.n. in bochten vind ik dat hinderlijk.

Ikzelf heb goede ervaringen met de ruit van CalSci. Enige nadeel is dat deze krasgevoelig is, dus gebruik microvezeldoekjes ipv papieren handdoekjes en gebruik weinig kracht bij het reinigen.

Ook Wunderlich heeft vervangende ruiten in z'n gamma.

Het op order laten maken bij Schurgers, lijkt me dan ook niet de meest geschikte oplossing.
 
Heb op mijn vorige K12GT'03 een ruit van Aeroflow gehad. Had zowel de zomer als de winter uitvoering. Beiden waren geweldig goed. Kwamen keurig verpakt en met hele duidelijk instructies. Bovendien oersterk en krasbestending: heb ze meerdere keren vervangen (zomer/winter/zomer etc) en lagen dan nogal eens onbeschermd op de grond (of erger...)

Ben nu (nog) tevreden met mijn hoge BMW ruit, ben ook 'maar' 1.81..
 
Tja, Aeroflow, die heb je idd ook nog. Die vind ik er overigens niet uitzien; de bollingen pasen in mijn ogen niet bij de rechte vormen van de GT. Overigens heeft Aeroflow ook een tijdje een dunnere ruit geleverd die op hogere snelheden kon gaan uitscheuren bij de gaten voor de boutjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan