BMW K1300GT

Ja die accu, ik heb het ook gehad. Na ruim 1 jaar accu stuk. Niks garantie, niks coulance of korting op de nieuwe bij Motoplaza Groningen. Koste me ruim 140 euro. Kreeg te horen dat het vaak gebeurde met de K1200 en 1300. Ook bij de GS kennelijk niet onbekend. Accu's zijn klein en licht, schijnen daardoor erg kwetsbaar te zijn. Overigens, ik rij ruim 20.000km per jaar en rij ook s'winters zeer regelmatig. Had ongeveer de zelfde klachten, begin dus maar te sparen. Ik kan nu met de nieuwe accu de motor rustig een aantal weken laten staan met alarm ingeschakeld en start daarna nog prima.
 
Van de winter had mijn accu onvoldoende kracht om de K1200GT bij -8 gr C te starten. Ik heb zonder problemen een nieuwe accu gekregen van de dealert. Motor was 1,5 jaar oud.
 
Voor de geinterresseerde:
Kwam een spy-foto tegen van de K1600:

full


http://www.bmwmtc.nl/
 
Laatst bewerkt:
Vandaag tank compleet leeg gereden. En dat met een indicatie dat de tank 1/4 vol was...

Blijkt de sensor in de tank kapot te zijn. Volgens de dealer 'al de zoveelste'... Dacht dat ik met het afscheid van de 1200 ook van de problemen af was....
 
Laatst bewerkt:
Tja, eerst testrijden dan geloven. Ik hoorde op de promo-film alweer het vertrouwde geklapper en gekloink van de versnellingsbak. Het lijkt haast dat ze in der Heimat geloven dat het versnellingstechnisch gewoon zo moet zijn. Misschien is het een marketing-dingetje en proberen ze door klapperende versnellingsbakken een soort van eigenzinnig, eigenwijs en karaktervol imago te kweken. (daar zijn ze bij TopGear bijvoorbeeld gek op.) Ik vind het design daarentegen beter (lees minder slecht) dan dat van de 1200/1300gt-series. Hopelijk gaat het extra gewicht echter niet te veel parten spelen. Ik weet niet niet wat het wordt na mijn 1300gt-termijn. Wellicht terug naar een boxer (vervanger van de 1200rt waar ik vanaf kwam) of toch de 1600. Eerst maar eens proefrijden. Tot nu toe ben ik nog vrij content met m'n gt jedemfalls. Misschien rij ik 'm wel helemaal af. :N
 
Vanmiddag bij de bladenboer even de nieuwste Motoplus doorgebladerd vanwege de duurtest van de K 1300. Ook de 1300 is niet echt een toonbeeld van vertrouwen, wat een gedrocht. Koppeling aan flarden -> nieuw blok, cardan vervangen, schakelaars naadje, bigend-lagers, etc, etc. Ze zijn wel consequent bij BMW, de 1200 is prut en gelukkig de opvolger ook. Hoop dat ze bij de k 1600 echt een andere weg in slaan.

Cu

Peter
 
Ook de 1300 is niet echt een toonbeeld van vertrouwen, wat een gedrocht.
Mooi genuanceerd oordeel.

Mijn K1300GT is van januari 2010 en heeft nu 30K gelopen. Op een haperende brandstofsensor na zijn dat probleemloze km's geweest.
 
Mijn k1300 is toe nu toe ook probleemloos...behalve.......

1 defecte accu nadat hij 3 weken had stilgestaan. Onder garantie vervangen.
Enkele maanden na aankoop kon ik de knop van de boordcomputer niet meer gebruiken. Wat ik in beeld zag bleef staan..Gevolg: onder garantie zo een hele knoppenwinkel op mn stuur....

Voor de rest: gassss is alles..!!! }) })
 
Wie heeft dezelfde ervaringen als de duurtestmotor? Niemand? Dan is het toch terecht exemplarisch te noemen.....bovendien worden er in het verslag een aantal 1300GT-rijders aan het woord gelaten die evenals de redactie allemaal tot de conclusie komen, dat het een fenomenale motor is.
 
Voor alle adepten geldt: probeer objectief en neutraal te blijven!

Zeg Henri, ik herinner me nog een K1300GT demo van Simako, waar het blok na een enthousiast proefritje ook de soep in was gedraaid.... ;) In mijn optiek blijven Japanezen betrouwbaardere brommers dan die vermeende Deutsche Grundlichkeit. Maar ja ze geven wel verdraaid veel Freude am Fahren... :Y
 
Laatst bewerkt:
Daar was ik in 1998 al achter, na 3 beemers (k75s,K100rs en K1100rs) was ik helemaal klaar met de organisatie rondom dit merk.

de K75 was goed maar de K100 en K1100 waren beide barrels, heb ze nieuw gekocht en allleen maar trammelant mee gehad.
bij de K100 het cardan 2x aan gort binnen 30.000 kilometers, electroproblemen en na 26000 km ook nog in de prak gereden (al kon bmw daar niets aan doen, was een ford sierra)
de 1100 rs die ik daar voor in de plaats kocht was iets beter, nl 2 x cardan in 65000 kilometer geen coulance helemaal niets van bmw, mijn dealer deed wel zijn best maar kreeg ook nul op het request. deze motor vrat ook injectoren. er zijn er uiteindelijk wel 3x nieuwe set op gegaan. wat een ellende.
bij de 2x keer weer het cardan was ik er klaar mee, heb een Pan gekocht en die rijdt ik nu nog.
de 75s die wil ik nog wel terugkopen, die 100/1100 komen er niet meer in.

en om objectief te blijven, de Pan is nu 12 jaar oud en daar heb ik behalve het normale onderhoud gehad, een kapotte thermostaat en een o-ring in de sensorafdichting van de fan. en om in bmw termen te blijven, dat ding staat nu op 120000 km en is net ingereden dus. :}
 
He die Jaap,
Die demo-rit eindigde idd te voet! Was overigens de koppeling maar gehele blok moest vervangen worden.

De bedoeling van mijn reactie was eigenlijk de zonnige zijde van de GT weer eens te belichten na al die negatieve reacties.

Sluit me aan bij je oproep om meer objectiviteit en minder emotioneel taalgebruik op dit forum.

vrgr.
 
en om objectief te blijven, de Pan is nu 12 jaar oud en daar heb ik behalve het normale onderhoud gehad, een kapotte thermostaat en een o-ring in de sensorafdichting van de fan. en om in bmw termen te blijven, dat ding staat nu op 120000 km en is net ingereden dus.

Even wat objectiviteit toevoegen })
mijn broertje heeft ongeveer alles al vervangen aan z'n pan behalve de cardan. (gescheurd blok, doorgeroeste uitlaat, carb rubbers verrot, roest op het subframe en nog een hoop kleine reut wat ik niet heb onthouden) Ding staat nu op iets van 160k.
Ook een pan is niet heilig dus...
 
Even wat objectiviteit toevoegen })
mijn broertje heeft ongeveer alles al vervangen aan z'n pan behalve de cardan. (gescheurd blok, doorgeroeste uitlaat, carb rubbers verrot, roest op het subframe en nog een hoop kleine reut wat ik niet heb onthouden) Ding staat nu op iets van 160k.
Ook een pan is niet heilig dus...

blijkbaar is het overal op de wereld dus wel is maandagochtend B|
 
Niet zo objectief, maar toch.

Mijn K 1300 GT, vanaf 29/12/09 nu op bijna 40.000 km.
Problemen??
Ja, 1 keer.
Maar deze lees ik niet elders (behalve ook op www.bmwk.nl waar ik meer zit dan hier).

Radiateur!!
Soort gaaswerk er voor in de kuip.
Daar achter de feitelijke radiateur.
Voorwiel gooit vuil zo door.
Radiateur is warm en laat het snel aankoeken.
Gevolg, steeds minder koeling.
Tot dat koelvin het niet meer aan kan.

Tijd voor bezoek dealer.
Tja, radiateur helemaal dicht met vuil.
Vervangen, garantie.
Oplossing voor de volgende keer? Neen.

Met wassen en tuinslang kom je gewoonweg niet bij de radiateur!
Hoge druk reiniging wou ik maar "even" niet doen.
Dus het zelfde probleem zal weer komen op termijn.

Maar verder...niets.
1 keer een lege accu, had zelf het contact aan laten staan.
1 keer een lekke achterband, onderweg zelf prop in gedaan.
Schurgers ruit is weg. Nu V-storm.
Maar technisch, motorisch of knoppen, computer...niets.
Oh ja, wel 2 keer een vals bericht van zachte voorband gehad.
Was het na 1 kilometer weer weg....vuiltje?

Going strong.
En om nu te zeggen dat ik hem spaar?
Af en toe laat ik wel degelijk alle paarden tegelijk uit!

Fijne machine en zeker geen spijt.
 
Ga morgen ook kijken. M.n benieuwd hoe het gewicht aanvoelt. Verschil in gewicht is veel gegoochel (nu weer zonder koffers) maar m.i. plm 30 kg. Volgens mij is GTL met koffers dus zwaarder als GTL1200 (453 kg). Als je toch al een topkoffer nodig hebt dan is het prijsverschil bij full options plm 1500. Hiervoor heb je dan bij de GTL een grotere tank (maar geen tanktas optie), sierwerk, audio en navi voorbereiding. Iemand al geweest ? :?
 
Ga morgen ook kijken. M.n benieuwd hoe het gewicht aanvoelt. Verschil in gewicht is veel gegoochel (nu weer zonder koffers) maar m.i. plm 30 kg. Volgens mij is GTL met koffers dus zwaarder als GTL1200 (453 kg). Als je toch al een topkoffer nodig hebt dan is het prijsverschil bij full options plm 1500. Hiervoor heb je dan bij de GTL een grotere tank (maar geen tanktas optie), sierwerk, audio en navi voorbereiding. Iemand al geweest ? :?

Ja, ik ben vanmorgen geweest. Mooie machine(s)! Alleen een indruk van het gewicht zul je niet echt krijgen, aangezien het voorwiel mooi vast gemonteerd staat... Zul je dus nog even moeten wachten tot bij de dealer (je kunt er wel op zitten hoor, dat wel).

Oh, en de koffie is goed! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan