Yamaha XV920 Midnight Virago

duininck

Rookie
2 jan 2009
8
0
Hengelo
Ik heb zojuist een dergelijke motor gekocht. Heeft wel1,5 jr. stil gestaan.
Kan iemand mij iets verstandigs aanraden waarop ik moet letten als ik hem weer aan de praat wil krijgen ?
De motor is in rijdende staat weggezet en ondertussen is de accu dood.
Ik heb gelukkig geen roestvorming in de tank kunnen zien; gekeken met behulp van een zaklamp, geen lucifers gebruikt :).

Verder zie ik onder het luchtfilter een leeg kastje, het lijkt wel of er een deksel op hoort, maar die ontbreekt. Kan iemand me daaraan helpen ? (evt nieuw kastje plus deksel)
 
eerst verse benzine erin.
dan de carburateurs aftappen.
de benzine die in de carburateurs achterblijft verandert eerst in een soort benzine waar de motor moeilijk op start.
als de motor nog langer blijft stilstaan kan dit zelfs een soort prut worden die erg lastig uit de dunne kanaaltjes is te verwijderen.
als aftappen niet voldoende is, dan zul je de carburateurs moeten demonteren en schoonmaken, het beste is dan ultrasoon reinigen.
verder zou ik de olie en oliefilter vervangen.
en de accu natuurlijk.
voor de rest gewoon onderhoud, geen bijzondere dingen.
 
Laatst bewerkt:
Verder zie ik onder het luchtfilter een leeg kastje, het lijkt wel of er een deksel op hoort, maar die ontbreekt. Kan iemand me daaraan helpen ? (evt nieuw kastje plus deksel)


JA op dat vakje hoort eev verchroomt dekseltje en het kastje is bedoelt voor eventuweel je kleine gereedschap in te doen.
ik kan je helaas niet helpen aan zo een dekseltje.


en voor de rest wat bananeman zegt is ook wel verstandig.
mischien ook wel verstandig even de bougies te vervangen.


succes met je nieuwe aan koop en veel rij plezier als die klaar is ;)
 
Vanavond een nieuwe volgeladen accu geïnstalleerd, alle oude benzine afgetapt, vlotterkamers eveneens afgetapt, starten.... en hij loopt nadat de startmotor één keer rond is geweest. En dat na 1,5 jaar stilstand. Wonderbaarlijk en wat een mooi geluid....
 
Vanavond een nieuwe volgeladen accu geïnstalleerd, alle oude benzine afgetapt, vlotterkamers eveneens afgetapt, starten.... en hij loopt nadat de startmotor één keer rond is geweest. En dat na 1,5 jaar stilstand. Wonderbaarlijk en wat een mooi geluid....


oooow dat is mooi vlot wat nieuwe benzine al niet kan doen ;)
en het geluid is altijd goed nog de orginele pijpen er onder??
 
Laatst bewerkt:
Ja indardaad,de originele pijpen nog.
De vorige eigenaar heeft wel veel onderdelen zwart geschilderd, die orgineel niet zwart horen te zijn. Verf knapt er vanzelf wel af denk ik,omdat het geen hittebestendige verf is
 
sorry was even afgeleid door wat anders, vandaar dat het even heeft geduurd.

Ik had hem weer te koop gezet omdat ik de voorrem (enkele schijf) niet goed kon krijgen.
Ondanks een revisiesetje in de remklauw en nieuwe remolie nog steeds een "sponzig"gevoel in de remgreep. Het leek of er nog ergens lucht zat, terwijl ik zeker wist dat dat niet meer kon.
Ik begon een beetje genoeg van de XV920 te krijgen...

Vervolgens heb ik een nieuwe voorvork gekocht, compleet met wiel en reminstallatie voor TWEE remschijven. Dit gemonteerd en het werkt perfect.

Na nog een probleempje te hebben opgelost met een geoxideerde kabelaansluiting bij de hoofdzekering in de buurt, rijdt hij nu naar behoren. Dus mag hij voorlopig blijven.

Er is nog wel een probleempje: bij terugnemen van het gas hoor ik kleine plofjes (een soort naverbranding) in de uitlaat. Misschien niet echt een probleem, maar weet iemand wat dat kan zijn ?
 
Waarschijnlijk normaal, om aan emissie eisen te voldoen word bij gas terug/los lucht vanuit het luchtfilter (incl onverbrande benzinedamp) de uitlaat in gezogen, en daar dus verbrand, dus afterburner.. en klappen...
altans dat is (was) bij mijn kawa vulcan.
en is vrij standaard op japanse fietsen.

meestal ook relatief makkelijk te verwijderen
 
voor jou motor weet ik dat niet, maar wellicht is er in foruma voor jou fiets meer te vinden.
zo heb ik alles in het americaanse kawa forum gevonden.
 
Als ie lichtjes knalt dan staat hij misschien te rijk afgesteld, bij gas terugnemen komt er dan onverbrande benzine in de uitlaat terecht die door de hoge temperatuur daar tot ontbranding komt.
Je zal dus wss de carburateur wat minder rijk moeten afstellen.
Het nadeel is, naast de herrie, extra verbruik. (Al vind ik dat je beter te rijk dan te arm kan rijden.)
Liggen de originele pijpen er nog op of andere?
 
ploffen treedt ook op, als er extra gaten in de achterkant van de uitlaat zijn geboord, zonder de carbs opnieuw af te stellen.

ps.. die sponzigheid is , als je er niet op let, meestal het gevolg van lucht in de banjobout bij het reservoir aan het stuur.
Een k*tklus om die bel eruit te krijgen.
Mij lukte het alleen maar door de klauw los te nemen en hoog boven het stuur te houden, of
rem inknijpen, vasthouden, banjo iets los, banjo vast, rem los...en herhalen. doe dat enkele keren en let dan op dat reservoir niet oner peil komt, anders bijvullen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ploffen treedt ook op, als er extra gaten in de achterkant van de uitlaat zijn geboord, zonder de carbs opnieuw af te stellen.

das toch alleen bij injectie fietsen met een lambda sensor?
Je hoort de ploffen beter als de pijpen opener zijn.
maar voor een carb fiets hoeft je alleen iets aan de carb te doen als je de intake veranderd.
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Om even te reageren op de vraag over de uitlaatpijpen: de originele liggen er nog onder.

Ik ga nu zoeken op het forum hoe ik de mengverhouding van de carbs optimaal kan afstellen. Of heeft iemand dit zo paraat ?
 
In het XV topic even kijken of de (pdf) werkplaats handboeken uit het begin bericht nog te downloaden zijn, anders kan ik er wel twee doormailen.
 
das toch alleen bij injectie fietsen met een lambda sensor?
Je hoort de ploffen beter als de pijpen opener zijn.
maar voor een carb fiets hoeft je alleen iets aan de carb te doen als je de intake veranderd.

mooi niet. mijn bike knalde dat het een lust was. Er waren in elk eind 6 gaten geboord. Rond plaatje erop en het knallen was over. En het waren echte knallen.
en 't is een 81 model
 
Ervaringen kunnen verschillen natuurlijk.
Heb op mijn xv zelfbouw pijpen liggen, heb aan de afstelling niets hoeven te veranderen.
Mischien een verschil in de carbs(ivm verschil leeftijd?? Bijv merk)

Na het toevoegen van de K&N kelken(elke carb 1 appart) moest dit wel, maar ik denk dat je er dan zowiezo niet aan ontkomt bij welk type motor met carb.
Mijn blok komt uit 84 (xv1000)
 
Verschillen? nee, als je de uitlaat aanpast aan een carb fiets, hoeft je niets aan de carb te doen.
Er gaat niet meer lucht in, dus het mengsel hoeft niet te veranderen, das een wet, geen random iets.
en dat hij minder knalt als je je uitlaat weer dicht maakt, ik gok dat je de knallen niet merr hoort, omdat de uitlaat weer dicht is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan