XJ900 in restauratie

Effe een update over alle xj's die er nog in de schuur staan. De 600 loopt nu eindelijk zoals het hoort. Ik moet nog een achterwiel wisselen en hier en daar wat aan de roest doen, maar technisch is nu okee, starten is lopen en alles funktioneert zoals het hoort. Toch niet gek voor een fiets waarvan de carbs helemaal "dichtgegroeid" waren. Ik gok dat ie 5 jaar stilgestaan had....

De blauw wit rode 900 loopt inmiddels ook goed. Deze had 2 jaar stilgestaan bij de 1 eigenaar, maar dasty doet wonderen. Bijzonder aan deze fiets is wel dat nagenoeg geen regen meegemaakt heeft. De achterveren moeten nog vervangen, een krukas keerring lekt, remmen gaan wat stroef maar verder is ie okee. Uiterlijk is ie bijzonder mooi voor zijn leeftijd.
Tijdens een proefritje was er getik te horen als je bij 3000 toeren gas loslaat. Het lijkt een beetje op nokkenas gerammel, maar is het volgens mij niet. Ding heeft trouwens een automatische spanner, en na 50000km is dat meestal nog geen probleem. Iemand een idee waar ik dit getik moet plaatsen? Dus alleen bij gas loslaten rond de 3000 toeren.

En dan de restauratie, zo af en toe doe ik er wat aan, inmiddels staan de achterremsteun onderdelen in de primer en kunnen op kleur gespoten worden.
En dan het frame, de hammerite zal ondertussen wel uitgehard zijn, dus daar kan ook wel een keer weer een nieuwe laag overheen zetten. De motor-bevestigings-zaken zijn daarna aan de beurt, en alles op kleur is mag het blok weer in het frame. Zal wel ergens dit najaar worden.

En vandaag liet mijn zwarte 900 ook weer eens zien dat ie wat aandacht van me wil. Rij ik op de A12 van Den Haag naar huis, kijk ik even langs de kuip naar de voorvork, allemaal olie op de rechterpoot.
Ik moest toch even bij Ro Snel langs voor die krukaskeerring, gelijk maar voorvorkkeerringen meegenomen. Die zijn morgen eerst aan de beurt.
 
Het was mooi weer deze week dus weer alles gedaan. We willen tenslotte zsm rijden nu het mooi weer is.
Allereerst bij de zwarte de voorvork keerring vervangen en ook gelijk de voorvork olie maar vervangen. Scheelt enorm in wegligging. Officieel moet je ieder jaar de voorvorkolie vervangen maar volgens mij zijn er maar weinig brikken waarbij dat ook werkelijk gebeurt. Wat hier uitkwam leek wel water.

De blauw-wit-rode heeft inmiddels zijn nieuwe krukas keerring, en na 45km rijden is ie nog dicht. Die keerring was al eens vervangen bij de vorige eigenaar, maar dat had toen eigenlijk niet geholpen, werd mij bij aankoop verteld. Ik snap nu waarom dat niet hielp, de keerring was er met nogal veel kit of lijm ingezet, en daarbij zat wat van die troep precies op het dichtvlak van de keerring. Tja, dan dicht ie niet af. De nieuwe zit er nu zonder kit of lijm in, hij zit aardig klem op zijn plaats dus ik verwacht dat ie gewoon blijft zitten.

En omdat ik toch met voorvorkolie bezig was, gelijk van deze ook de voorvorkolie maar ververst. Ben wel tevreden met het huidige rijgedrag. Het hoeft niet te sturen als een supersport maar het voelt allemaal lekker degelijk aan.

De remmen zijn ook weer gangbaar, dat ging net allemaal wat stroef. Alle zuigers eruit gehaald, de roestpitjes weggepoetst, en weer netjes met remmenvet gemonteerd. De keerringen waren allemaal nog in redelijk goede staat. Ik heb ze niet vervangen. De remmen weer op druk gebracht, en het remt weer zoals het hoort. Als je een beetje naar voren gaat zitten krijg je het achterwiel wel los van de grond.

Laatste klus aan deze is de tank. Momenteel zit er een reserve tank op, die al eens gelast is, en dat ziet er niet uit.
Dus de goeie tank er maar eens bijgepakt. Die staat al een paar jaar droog en is van binnen helemaal bruin. Daar gaan we wat aan doen:

Men neme 2 houten balken, 1 van 50cm lang en 1 net zo lang als de tank, en boren in iedere balk 2 gaten van 10mm:
Foto-WM3BETSP.jpg

Vervolgens nemen we een betonmolen en schroeven met een stuk draadeind van 10mm de balken vast. De kleine in de molen en de lange en bovenop:
Foto-NRFQQLFH.jpg

Het uit stekende stuk draadeind verstoppen we onder een dik stuk stevig schuimrubber:
Foto-X6AVMW7F.jpg

we hebben de afgelopen tijd nog wat meer van dat (cisco) schuimrubber verzamelt :
Foto-MKLJILXH.jpg

en daar pakken we de tank helemaal in:
Foto-P7NWEDVE.jpg

en met wat touw en spanbanden knopen we de tank op de betonmolen :
Foto-XZVO3TBZ.jpg

Oja, de tank is gevuld met een doos spaanplaatschroeven, zo'n voordeelpak met meerdere maten van de gamma. Vergeten foto van te maken, maar ik geloof dat er 200 schroeven in zo'n pak zitten.
Kwartiertje linksom laten draaien, en een kwartiertje rechtsom laten draaien.
Alle gaten van de tank afgeplakt om te voorkomen dat er schroeven uitrollen die vervolgens de lak beschadigen:
Na het draaien plakband losgetrokken en daar in staat een keurige afdruk van roeststof.
Foto-RW37PQIR.jpg

Eerste indruk is dat er erg veel roest losgekomen is, dat willen we van dichtbij bekijken dus we werpen een blik in de donkere tank. Daarvan nemen we een wit ledje wat we laten branden op 4 penlites, uiteraard met een voorschakelweerstandje anders is het ledje een eenmalig flitslampje geworden.
Foto-TLTRLT4X.jpg

Door het gat van de benzine peil sensor laten we het ledje in de tank zakken, drukken de digcam met de lens op hetzelfde gat, even scherpstellen en dan zie je dit:
Foto-REVYKBWQ.jpg

De schroeven liggen in een dikke laag roeststof, en dat moet er allemaal weer uit. Das effe lastig want de vulopening heeft een opstaande rand, dus het wordt gericht schudden, maar na 10 minuten zijn de eerste 100 schroeven er al weer uit en ligt dit op de werktafel :
Foto-QPQMLQUX.jpg

Na nog even schudden komt er nog veel meer troep uit, en ook het merendeel van de schroeven. Morgen weer verder. De tank is nu nagenoeg blank van binnen en om te voorkomen dat ie vannacht weer lekker begint te roesten heb ik er maar een flinke hoeveelheid kruipolie in gespoten, en alle openingen weer dichtgeplakt met afplakband. Morgen of zaterdag maar weer verder.
 
Vanavond de laatste schroeven er uitgevist en de boel even schoongespoelt. Ik denk dat 99% van de roest eruit is. Inmiddels heb ik de tank gespoeld met tank-cleaner, en de ontroester mag vannacht het laatste beetje roest oplossen. Kan morgen de coating erin.
 
Mogge! Dat heb je goochem aangepakt, resultaat zal ongetwijfeld goed zijn.
Ik heb werkgevers gehad die een zogenaamde schudbak hebben. In die bak gaan steentjes en een zeepachtige vloeistof. Stel de schudtijd maar in en de produkten komen er schoon, braamvrij en egaal van struktuur uit. Echt ideaal...
Maar zoals jij dat gedaan hebt gaat ook prima.
 
De tip van de beton molen kreeg ik van Snel Motoren in Zeist. Die zei : stop je tank maar in de betonmolen. Erin paste niet, maar erop ging prima. En ja, het is effe "an kloje", maar het resultaat mag er wezen. Inmiddels heb ik de tank voorzien van coating, nu mag ie een week uitharden.

Ik schreef eerder dat er 200 schroeven in zaten, nog even goed op het pak gekeken en het zijn er 600 :)
Als ik het nog eens doe, doe ik er alleen korte schroeven in, die komen er veel gemakkelijker weer uit...
 
Tijdens het spoelen en coaten zijn de gaten van de sensor en de kraan op deze simpele manier dichtgemaakt :
Foto-PPWLRLQL.jpg


En vlak na het coaten moet je de schroeven los draaien en zien dat je de schroefdraad gangbaar houdt. Dat ging bij die sensor goed maar bij de kraan niet helemaal :
Foto-MQ6UK3GD.jpg

Mijn stukje triplex zat "vastgecoat" aan de tank. Voorzichtig de restanten weggebroken en met de powervijl de boel maar glad geschuurd :
Foto-SDRHNOYA.jpg

En nu nog een paar dagen wachten tot de coating uitgehard is en de tank er op kan.
 
Je bent goed bezig die XJ aan te pakken :Y Ik heb zelf een wit-rood-blauwe XJ900f staan die ik heb gebruikt voor woon-werkverkeer de afgelopen 2,5 jaar. Die mag nu wisselen van eigenaar omdat ik iets vlotters wil rijden. Deze gaat voor een zeer zacht prijsje de deur uit. Als je interesse hebt kan ik wat info posten. Er komt ook binnenkort een topic in het verkoop gedeelte hier :)
 
Ik vind dit topic heel confronterend. Ik herinner me nog dat die motor uitkwam en nu valt deze in de categorie brikken en klassiekers :X
In welke categorie plaatst dit mij dan wel niet?

Heb zelfs ooit nog eens 1 rondje op Zandvoort gereden op deze motor. Yamaha had toen een soort promotie dag en je kon je hiervoor opgeven om gratis 1 ronde op de motor van je keuze te rijden. Was in 1982 als ik me goed herinner, had nog niet zo lang mijn A-tje. Zelf reed ik toen XS750 en was onder de indruk van de snelheid van de 900.

Tot zover deze nutteloze bijdrage.

Doet me wel goed om te zien dat je bezig bent er iets moois van te maken en de motor op de weg te houden. :}
 
Je bent goed bezig die XJ aan te pakken :Y Ik heb zelf een wit-rood-blauwe XJ900f staan die ik heb gebruikt voor woon-werkverkeer de afgelopen 2,5 jaar. Die mag nu wisselen van eigenaar omdat ik iets vlotters wil rijden. Deze gaat voor een zeer zacht prijsje de deur uit. Als je interesse hebt kan ik wat info posten. Er komt ook binnenkort een topic in het verkoop gedeelte hier :)


Ik heb toevallig deze week een sloopfiets gekocht voor een schappelijk prijsje, dus ik ben niet echt op zoek naar onderdelen maar ik sta altijd open voor bijzondere aanbiedingen ;)
 
Tot zover deze nutteloze bijdrage.

Nutteloos of niet, internet is geduldig... Vroeger toen ik jong was, had ik 2 droomfietsen : een Honda 900 Bol d'or en een xj900. In die tijd had ik een bol d' or 750. Die is verkocht omdat er een huis gekocht moest worden en het ding was in die tijd nog veel waard.
7 jaar later was een 2e vervoermiddel wel handig en dus kwam er een "betrouwbare" zo goedkoop mogelijk xj900. Een witte 83'er. Betrouwbaar was ie allerminst want na veel gezoek bleek de TCI unit kapot, en die is voor veel geld vervangen voor een gereviseerd exemplaar. Inmiddels was ik de xj meer dat zat en heb ik hem zsm verkocht.
Vervolgens een Bol d'or 900 gekocht als 2e vervoermiddel. Toen al snel van baan veranderd en een 2e vervoermiddel was niet meer nodig. De Bol reed alleen nog maar plezier kilometers...
Maar de Bol is en was een slechte starter, en omdat mijn vrouw ook ging motorrijden moest er een fiets komen die wel goed startte, de xj900. Die bevalt zo goed dat de Bol inmiddels verkocht en er meerdere xj's in de schuur staan.....

Ach ja, ook een nutteloze bijdrage......

Nog even nuttig dan : ik heb de gecoate tank eens gepoetst met commandant cleaner, en daarna in de wax gezet. En hij glimt als nooit tevoren. Dus de zijkappen ook maar gedaan anders is het zo'n verschil als ie er straks weer op zit...
 
Laatst bewerkt:
Mijn huidige tank :
Foto-EJBDSAPX.jpg

Niet mooi, maar wel dicht.
Hier op de achtergrond ligt de gecoate en glimmende tank te wachten tot de coating uitgehard is :
Foto-WJDNFZ67.jpg

Er staat 5 dagen voor maar ik hou voor de zekerheid maar een week aan. Als ik morgen tijd zal ik ze eens van plaats verwisselen. ;)
 
De tip van de beton molen kreeg ik van Snel Motoren in Zeist. Die zei : stop je tank maar in de betonmolen. Erin paste niet, maar erop ging prima. En ja, het is effe "an kloje", maar het resultaat mag er wezen. Inmiddels heb ik de tank voorzien van coating, nu mag ie een week uitharden.

Ik schreef eerder dat er 200 schroeven in zaten, nog even goed op het pak gekeken en het zijn er 600 :)
Als ik het nog eens doe, doe ik er alleen korte schroeven in, die komen er veel gemakkelijker weer uit...

volgende keer in de droger (met grote vulopening/6 kg variant...en op koude lucht..dan ga je het ook redden...
 
Zo, de tank is gecoat, en die moest 5 dagen uitharden volgens de beschrijving van Tank Cure. Dat zal wel, maar ik heb wat extra coating in de wangen van de tank laten lopen, dus ik heb het maar bijna 3 weken uit laten harden. Inmiddels zit ie erop en het staat een heel stuk mooier :
Foto-R3I8SGJK.jpg

Foto is een beetje blauw maar dat zal wel door het avondlicht komen...
Ik heb hem ook gelijk maar een beetje gepoetst, want de rest van de motor glom ook al aardig:
Foto-HPMQLN3Z.jpg

En bij een mede MFér nog een onderdelen leverancier opgehaald. :
Foto-SHWBRNXM.jpg

Wat ik er allemaal van nodig heb weet ik nog niet, maar de remleidingen bouw ik tzt in ieder geval over.
Ik heb inmiddels bijna 160 km gereden en ik moet zeggen dat ie goed loopt, alleen over de achtervering ben ik nog steeds niet tevreden. Ik heb nog een setje Showa's liggen die eigenlijk op mijn restauratie fiets moeten komen, maar die zijn 2 cm langer. Kan ik die er zo opzetten op komt de cardan in een grote bocht te staan? Mijn eigen inzicht zegt dat het wel kan....
 
Ziet er mooi uit, Albert! 2cm lengte meer moet toch kunnen?
Kleurzweem vd foto kun je makkelijk corrigeren met Photoshop.
Heb je die niet, kun je die van me krijgen.
 
Ik ben niet zo'n foto shopper, ik maak wel een keer een nieuwe foto bij goed daglicht. :)

Die 2 cm, het zou moeten kunnen want ze komen tenslotte ook onder een xj900 vandaan :) Dat was dan een N, maar dat maakt voor de cardan niet uit. Ik zal ze er voor de vakantie nog onder zetten, zoonlief moet achterop :+
 
Poterdrie dubbeltjes albert, dat ziet er gelikt uit :}

Heel ff was ik niet op mf en jij hebt bijna 2 motoren gereviseerd _O-
Goed bezig :W
 
Zo, ben weer terug van vakantie, met de xj naar zeeland geweest. Totaal 750km gereden, misschien niet zo heel veel, maar het was ook veel te warm om te rijden. Ben trouwens met de zwarte geweest, de blauw wit rode lekker in de schuur laten staan. Voorband van deze moet eerst vervangen worden voor ik er lange stukken mee ga rijden.

De zwarte gaf net als vorig jaar weer problemen met de zekeringen. Het hele jaar heb je geen probleem, maar ga je op vakantie krijg je storingen. gelukkig was ik er op voorbereid, dus het was snel verholpen.
Dit jaar voor het eerst met 3 koffers erop gereden, dat geeft wel wat onbalans in je stuur. Toch maar zwaardere veren in de voorvork doen en achter een paar betere schokdempers. Dan nog maar eens proberen.
 
Maar al met al, wel een fijne vakantie gehad?
Missschien wel handig om te vermelden wat die problemen waren, en hoe je het hebt opgelost?
Binnenkort heb ik op mn GS550 10.000km gereden!
 
Maar al met al, wel een fijne vakantie gehad?
Missschien wel handig om te vermelden wat die problemen waren, en hoe je het hebt opgelost?
Binnenkort heb ik op mn GS550 10.000km gereden!

Moest even de foto's opzoeken, vandaar mijn wat late reactie, maar bij deze :
Bij deze yamaha's sneuvelen de zekering houders na verloop van jaren. Meestal breekt het ene pootje van de zekeringhouder af waardoor de zekering geen contact meer maakt:
Foto-YYHNCHLJ.jpg

Ik heb dat opgelost door zelf zo'n houderjte te buigen van een stripje messing van 0,5mm dik:
Foto-U4MPDAUS.jpg

Deze moet nog op lengte afgeknipt worden.
Van de oude houder knip ik de andere poot ook af en houd het middenstukje dus over, hier zit nl. de draad aan vast. Dit laatste middenstukje soldeer ik vervolgens aan de nieuwe houder. Alle draden blijven op deze manier op de goede lengte en ik kan de nieuwe houder zo weer in de kast drukken.
Foto-SZH7WPVT.jpg

Vervolgens de zekering er weer in en hij deze houder kan er weer 20 jaar tegen.
En toen kwam mijn probleem onderweg. Ik had de pootjes te lang gelaten waardoor het deksel van de zekering kast tegen de pootjes aankwam. Das een jaar lang niet erg geweest, maar na wat stevig gehobbel, werd de houder iets opengedrukt waardoor de zekering weer los in houder hing. Mij overkwam dit dus toen ik in de middle of nowhere bij 36 graden op een onverharde weg reed..... Gelukkig had ik genoeg gereedschap bij me om het ter plekke te repareren.
 
Zo, even een oud topic nieuw leven inblazen.

De blauw wit rode XJ heeft na zijn grondige renovatie nog maar amper 2000km gereden. Laatste jaar heeft ie zelfs helemaal geen kilometer gereden. Dit alles vanwege een schuurverbouwing.

De zwarte daarentegen heeft afgelopen zomer door Frankrijk getoerd, in 10 dagen ongeveer 3000km erbij gezet. Inmiddels heeft deze XJ alle updates gehad die nodig waren : stalen remleidingen, progressieve veren, dikkere voorvorkolie, nieuwe schokdempers (hagon) achter, nieuwe banden (bridgestones). Dit alles heeft hem tot een prettig sturende fiets gemaakt.

De blauw wit rode heeft een iets hakende koppeling. 't Is niet veel, soepel wegrijden gaat nog prima maar soepel van 1 naar 2 schakelen is vrij moeilijk. Er is prima mee te rijden maar als je van deze op die zwarte stapt merk je het verschil direct.
Ik heb zelf het idee dat het in de koppeling zit, maar ben er niet van overtuigd.
In het voorjaar moet ie eerst maar weer eens wat kilometers maken en dan zie ik wel of en wat ik er aan ga doen.
 
Hey, daar hebben we oma weer, mag ook wel na een paar jaar.

Ik trek het oude topic maar weer eens van stal omdat ik na een paar jaar van weinig bijzonderheden weer begonnen ben om een fiets van de grond af (of beter gezegd van een kaal frame af) op te bouwen. Maar het moet iets bijzonders worden en dus ga ik er iets van laten zien. :
P1030743.JPG

Op dezelfde manier af het vorige frame opgeknapt, volledig ontroest, in de ijzermenie gezet, en gespoten met een spuitbus motip zijdeglans zwart.
P1030746.JPG

Voorvork is origineel met blanke lak gespoten, maar deze hoeft niet 100% origineel te worden maar moet er ongeveer als nieuw uit gaan zien. Dus geen schroefjes oppoetsen, maar opnieuw verzinkt. Nieuwe balhoofdlagers uiteraard, draait weer als nieuw.
Het blok is inmiddels brandschoon, morgen krijgt ie een kleurtje. :
P1030353.JPG

Het "vreemde ijzer" boven het blok is een hijsbeugel. Hiermee hijs je het blok keurig in de juiste stand zo het frame in. Afgekeken van een zijspanbouwer hier :)
 
Werkt mooi hè, die beugel? Hoe heb je het blok ontvet? Wasbenzine in de vloeistofspuit? Hogedrukspuit? Vuilfrees?
 
Terug
Bovenaan Onderaan