XS 750

Mijn toezegging om een foto bij te voegen los ik hierbij in.

Vandaag via de kickstarter de motor toe leven gebracht. En ja het ging in 1 schopje :Y

Dus ga ik de motor gewoon gebruiken en zijn aardigheden ontdekken :? Hopelijk niet al te gekke dingen. Tevens zijn drankgebruik in beeld krijgen.

Hopelijk is hij niet al te verslaafd aan olie en benzine :+

full
 
Oma je moet effe opzouten, want ik heb een nieuw XS-project.

Kenteken uit 1977, dus blauwe plaat :+ .

Motor loopt niet, de carbs liggen uitelkaar (ook intern :( :( ). Ben ik niet blij mee.
Elektra is aan gerommeld, zit een ducati spanningsregelaar in.
Banden verdroogd. Remleiding achter is nog origineel. Leeftijd remslangen voor onbekend.
Wel zitten de remmen niet vast.

Eerst doel zorgen dat de motor weer kan lopen. Dus beginnen met de carbs.
Het ultieme is ultrasoon, maar ik ben dhz-er dus wat is het makkelijkste om de carbs te reinigen (zonder uit te besteden O-) ).

Motor is waarschijnlijk een 2D, echter heeft wel een oliepeilglas en ook een peilglas (ooit een nieuw koppelingsdeksel ?).
Andere carbs dan mijn XS 750E.

En omdat plaatjes vereist worden...........

full
 
Wat is het motornummer?

1T5-0** -> 2D
1T5-1** -> E

Electrisch: probeer via Ebay aan een goede kabelboom te komen, zijn de kosten niet.
Spanningsregelaar: als hij het doet.....
Carb's: bakkie met benzine en een kwassie.
Als ze niet compleet zijn een andere set regelen (heb ik ook nog wel liggen),
Remleidingen vernieuwen!

Is dit dat 200 euri-ding van MP?
 
Is een 2d gezien het nummer.

En het klopt stond op marktplaats. En de vraagprijs was 200 Euri. En dat heb ik er niet voor betaald.

Ik weet niet of 175 te veel is voor zoiets, maar ik vind sleutelen leuk en het ziet er naar uit dat ik moet sleutelen. De ex-eigenaar gaf aan dat dit ding vorig jaar nog gelopen heeft.

Verder info, er zat een mooi voorspatbord bij. Zit nu op mijn XS750E. Dat is alvast "winst". :+ :+

En het zadel is beter. Dus met enige aanpassingen (skai beter bevestigen) kan hij ook op de lopende XS.

Inschatting werkzaamheden:
carbs reinigen monteren en proberen
banden moeten vernieuwd
remmen nalopen, mogelijk nieuwe remslangen (of niet al te oude van de sloop)
elektra verbeteren
stuurschakelaar nalopen (gedeeltelijk vernieuwen, heb ik al liggen)
voorlamp is niet origineel, heb ik nog liggen (moet nog wel spuiten)

Wat ik al gedaan heb, de achtervering verbeteren. Dus ik heb nog werk zat.

En met grote waarschijnlijkheid ga ik nog een XS zonder kenteken halen die compleet zou zijn (onderdelen leverancier) :P
 
Aah mooi, dat wordt al net zo'n verzameling als dat ik in de schuur heb staan.. ;)
De derde XS, wat voor een type is dat?
 
En hier nog zo iemand, ben bijna gereed met het 850 blok in het frame van een "E", het electrische gedeelte is af, nu nog de carburateurs (Mikuni II i.p.v. Hitachi) erop en de uitlaten. Ik laat nog weten hoe 't afloopt.
Klein probleempje: de overige gezinsleden willen ook wel eens aan hun brommers en motoren sleutelen en dat botst weleens als alles weer eens onder 't kettingvet zit.
 
Weet ik nog niet. Ik moet hem nog ophalen. Als ik hem heb plaats ik wel een berichtje.

Wim

En kettingvet kom ik niet tegen bij mijn XS :+ , want het beestje heeft al jaren een cardan O-)
 
Carbs in elkaar geprutst. Na een schoonmaakbeurt met wasbenzine.
Het inelkaar zetten ging zelfs beter dan gedacht. *D

Maar de vraag is, is het mogelijk om de carbs als ze los op de werkbank liggen in af te stellen (want door het loshalen zal e.e.a zeker niet synchroon meer staan :N ).
Want als ik het apparaat weer tot leven moet brengen lijkt het mij handig om toch een beetje een afstelling te hebben.

En nog een aanvullende vraag, de sproeiernaalden in welke postitie moet normaal de naald hangen, er zijn namelijk 4 postities mogelijk. Mijn kennis zegt naald zover mogelijk naar beneden arm mengsel en naald zo hoog mogelijk rijk mengsel. De huidige postitie is midden.

Beeld van de bougies was zwart roetig en in de uitlaat zat ook het nodig roet. Eerst proberen met de huidige naaldpostitie of toch wat aan veranderen ??

Ik weet het, ik ben geen doorgewinterd motorfietsmonteur, maar met het forum kom ik toch een heel eind O-) . Ben slechts een ambtenaar die een beetje prutst :Y :Y

Dus alvast bedankt *O* *O*
 
@triple-arne: been there, done that (en het heet 'Kamikaze'...)
Vergeet niet een oliekoeler te monteren, je zult daarvoor zelf gaatjes moeten boren in het balhoofd-deel van het 'E'-frame.

@Wim: demonteer de vlotterbakjes en hou de carbs op hun kop in de bankschroef.
Zet een schoon slangetje op de benzinenippels en neem het andere eind in je mond.
Blaas zachtjes terwijl je met een hand een vlotter zachtjes op en neer beweegt: op het punt dat het sissen begint is je vlotterhoogte.
Meet dit op met je andere hand en een rolmaat of schuifmaat.
Mik II = 25 +/- 1mm
 
@Pascal: bedankt voor de tip maar kijk eens hier:

Het monteren van de oliekoeler was na de demontage van het E-blok zo'n beetje het begin van het project. Heb geen gaten geboord maar steuntjes gelast zodat de originele bevestiging gebruikt kon worden.
full
 
Owja, voordat je me erop wijst: dat zijn inderdaad nog originele remslangen. Maar voordat ik ermee de straat opga worden die nog vervangen.
Nog een vraagje: hoe is 't inmiddels met de gekreukelde XS?, al weer hersteld??
 
Frame is gericht, de meeste onderdelen zijn intussen alweer aangeschaft.
De rechter voorste motorophanging (onder dynamo) is afgebroken; ik wil eens zien of dat alu-hardsolderen wat is.
Dan nog een nieuwe RVS 3-2 uitlaatheader lassen en inwrappen, nieuwe bandjes en we kunnen weer...
Duurt nog wel effe dus, en da's prima: m'n rechterpols geeft ook nog wat strubbellingen..

;)

Edit: heeft iedereen gelezen dat er binnenkort weer een 'Pruts & Pruttel'-meeting wordt georganiseerd?
Effe stemmen dan!
 
Laatst bewerkt:
Helaas ik had de hoop dat het een "E" zou zijn. Niet dus :( het is een D.
Geen papieren.

Ziet er nog redelijk uit. Binnenkort komen er een paar fototjes. Woensdag verder kijken wat er voor mij bruikbaar aan is. Alvast de knippers achter.

Eén ding is zeker de motor zal nooit meer zelfstandig rijden. Dat zullen de foto's wel laten zien.

Maar hoe dan ook ik ben in het bezit van wrak :Y :Y
 
Hierbij een foto van het wrak.

Ik ben hem overigens aan het uit elkaar peuteren. Dus ik ga onderdelen overhouden.

Blok zit overigens niet vast. Met de kickstarter hoor je de zuigers gaan en kan je de kleppen zien bewegen (carbs zijn er namelijk af).



full
 
Stom stom :( :( foute foto.

Hier wel het wrak.

Ik ga alvast de tank gebruiken, stuur, bok, kabelboom, kroonplaten.
Onderdelen die ik hou voor reserve zijn 2 bobines, remklauwen voor en achter
Indien iemand een blok zoekt, het is beschikbaar.
full
 
Is het nog goed dan, dat blok?
Want vastzittende blokken heb ik al zát (stuk of drie...)...
 
Wrak is niet meer :N '(
Frame ligt in de oud ijzer container van de gemeente. Accu afgegeven aan chemokar. Goed voor het hergebruik van metalen :Y :Y

Maar het goede is, ik heb losse onderdelen. *O* Blok ligt op een rolbare multiplexplaat. Blok zit niet vast. Bougies eruit gehad enige olie ingespoten en bougies met enige kopervet teruggezet. Voordat hij uit het frame ging nog een aantal keer de kickstarter geschopt.

Motor is een 2D. Foto bloknr. bijgevoegd.
full
 
Vraagje over luchtfilters, want ik wil losse filters op de carbs plaatsen.

Moet er dan wat veranderd worden aan de carbs ?
By te way, ik heb de motor nog niet lopend gehad.

Wat is slim (en de opmerking koop geen brik is niet leuk _O- _O- ). Eerst zorgen dat hij loopt met originele luchtfilterhuis met filter, of gelijk met losse filtertjes gaan proberen ?

Heb (nog) geen ervaring met aanpassingen aanbrengen aan carbs.

Motor staat op het moment in zijn blootje, foto volgt.

En als iemand een leuk kleurenschema voor deze motor weet hou ik me aanbevolen :Y :Y .
Frame blijft zwart (doe ik namelijk nagenoeg niets aan). Benzineslang is blauw (had ik namelijk liggen). Bougiekap zwart, bougiekabel rood, buddyseat zwart.

De tank moet overgespoten, zijkapjes en achterstuk zadel verschillen in kleur dus moeten ook gespoten. Spatbord voor is slechts zwart gespoten (over chroom). Ga proberen deze schoon te krijgen. Lukt dat niet dan spuiten.
 
Zoals hij er nu bij staat.

Volgende actie: voorvork weer in elkaar prutsen (wel met nieuwe keerringen)

Dus stug doorgaan :Y :Y met opknappen. En wie weet rijdt hij in oktober (welk jaar zeg ik niet :+ :+ )

full
 
Zo, weer efkes bijgelezen.

Pods (van die cone-luchtfiltertjes van Delo of K&N ($$)) zijn ruk: ze trillen uit elkaar.
Bij mij wel, en daar was ik zó zat van dat ik zelf een luchtfilter heb gelast voor mijn drie triples.
Elke keer thuiskomen en ontdekken dat je wéér zo'n cone verloren bent is minder...
Meestal hoeft alleen de gasnaald een tandje omhoog, soms moet je een iets grotere sproeier monteren (#145 ipv #142).

Dat blok wat je overhebt: weet je of het goed is?
Ik zoek nog een goed blok voor m'n 'Caféracert' die door mijn eigen stomme schuld is vastgelopen....
Quanta costa dat wel niet?
 
Laatst bewerkt:
Dat van die luchtfilters ga ik wel ontdekken :X :X
Eerst maar lopend zien te krijgen :+

Voor de kosten, ik heb een topic gemaakt bij Te koop en overige onderdelen.

PS Verzenden per post gaat mij NIET lukken. Want ik kan het blokje niet op de weegschaal in het postkantoor zetten................. }) })

Hoe het blok verder is weet ik niet. Motor liep niet toen ik het wrak kocht.
Motor heeft enige jaren in een veldschuur gestaan. Wel droog maar niet vrij van de weerselementen.
Bougies zijn los geweest. Op kickstart gaat het blok rond. Boutjes aan de buitenzijde zijn zover ik kan zien niet versleuteld. Enige wat er visueel aan mankeert is een ontbrekend klein afdekkapje bij de koppeling.

Blok staat in Naaldwijk.

Wat ik nog wel kan proberen is kijken of de startmotor werkt door startkabels te koppelen aan de startmotor.
beetje bot O-). Maar weet wel gelijk of de startmotor werkt
 
Terug
Bovenaan Onderaan